kog realizma ali, neprihvatanje da postoje
iluzije u percepciji, to je
ono što neorealiste, fenomenaliste i
pragmatiste vodi do
nepremostivih teškoća. U ovome bi trebalo da
se ogleda prednost
kritičkog realizma.
Po
mišljenju Santajane kritički realizam se nalazi između dve
krajnosti, između minimuma i maksimuma
realizma; u prvom
slučaju se polazi od toga da je saznanje
objekata moguće, a u
drugom da se sve neposredno saznaje upravo kao
takvo kakvo ono
i jeste, i da su zablude nemoguće pa
maksimalni realizam pre-
tenduje na to da je nemoguće intuitivno
saznanje objekta.
Kritički realizam dopušta (a) da je svako saznanje tranzitivno
(transcendentno), tj. da nezavisno postojeće
stvari mogu biti
objekti svesti koja ih identifikuje i određuje
i dopušta (b) da je
svako saznanje relativno, što će reći da neka
stvar može
posedovati i svojstva koja joj pripisuje
svest. Zadatak je realiste da
nađe ravnotežu između transcendentnosti i
relevantnosti.
Neorealisti su smatrali da kritički realizam ne donosi ništa
bitno novo već da se samo vraća na pozicije
epistemološkog
dualizma Loka i Dekarta te da su kritički
realisti samo možda
malo bolje objasnili zablude i iluzije
percepcije, ali da su i dalje
ostali nemoćni u pokušaju da se objasni istina
tako što su sačuvali
prepreku između saznajnog subjekta i objekta
saznanja.
Santajana stoga i nije ostao samo na pozicijama kritičkog
realizma već je svoj naturalizam i
materijalistički fenomenalizam
pomešao s platonističkim realizmom. Ne treba
gubiti iz vida da je
Santajana studirao kod V. Džemsa na Harvardu i
da je bio
profesor od 1898. do 1912. kada se vratio u
Evropu gde je pod uti-
cajem nemačke filozofije i napisao svoja
najvažnija dela, mada je
njegova filozofija svoj najveći uticaj imala u
Americi.
Interes Santajane bio je veoma širok: pisao je romane, poeziju,
religiozne spise, i kod njega interes za
prirodne nauke nije bio
toliko izrazit kao kod drugih kritičkih
realista. Nije stoga slučajno
što se od njih i znatno razlikuje. Sebe nije
smatrao metafizičarem
ali je bio pod uticajem Platona, Spinoze i
Šopenhauera. Time se
njegova pozicija razlikuje u odnosu na
pozitivizam ali i neoreali-
zam koji se neprijateljski odnosio prema
metafizičkim sistemima.
Među Santajanine glavne spise spadaju:
petotomno delo Život
razuma (1905-6), Skepticizam i
animalna vera (1923) i
četvorotomno njegovo glavno delo Sfere bivstvovanja (1927-1934).
Prvi tom ovog poslednjeg spisa bio je posvećen
sferi suština, drugi
sferi materije, treći sferi istine i četvrti
sferi duha; pomenute "sfere
bivstvovanja" nisu po Santajani, oblasti
ili delovi vasione već
načini, kategorije samih stvari.
Sfere bivstvovanja, kao što su materija, istina ili duh ne
dobijaju se intuicijom, već uz pomoć
instinktivne vere koja se
manifestuje u praksi; ontološki status suština
nalik je
platonovskim idejama ali nema kosmološke,
metafizičke ili mo-
ralne pretpostavke; pošto su nepostojeće,
suštine ne mogu biti
iznad materije već se javljaju u prirodi ili
mišljenju ako je to
potrebno: Suštine su stoga nesupstancijalne.
Pojam suštine
utemeljuje pojam intelekta i saznanja i ne
izvodi se iz njih. Suštine
nisu ni apstraktne, one su datosti iskustva
ali nemaju isto poreklo
kao i stvari. Svaka suština samo je znak
objekta ili događaja koji
je privukao našu pažnju.
Kao
i drugi kritički realisti i Santajana smatra da iskustvo
povlači za sobom verovanje u supstanciju i da
je Aristotel bio u
pravu kad je supstanciju proglasio centralnom
kategorijom. Zato je
pogrešno odbacivanje pojma supstancije od
strane savremenih
psihologa s argumentacijom da supstancija nije
data ni jednom
posebnom čulu. Vera u supstanciju je
intuitivna i primitivna, ona
je "glas gladi". Santajana podvlači
da ne veruje u metafizičku već u
fizičku supstanciju koja leži u osnovi
animalne percepcije realnih
stvari. Supstancija je uvek nešto što samo po
sebi postoji; ona
povezuje pojave. S druge strane, Santajana
odbacuje ideju
duhovne supstancije jer je sam duh entelehija
materijalne sup-
stancije. Učenje Santajane, u različitim
svojim fazama, jeste spoj
naturalističkih i realističkih tendencija pod
umerenim uticajem
platonističke teorije suštine.
|
|
Comments
Post a Comment