Kritički realizam

Početkom XX stoleća u Americi se pojavila grupa misllilaca koji
su objavili jedan realistički manifest (1910) da bi potom
publikovali i zbornik radova Novi realizam (1912); među njima je
najpoznatiji bio profesor sa Harvarda, učenik V. Džemsa, Ralf
Barton Peri (1876-1957); sve ove mislioce objedinjuje vera u
plodotvornost zajedničkih istraživanja. Treba imati u vidu da u
čitavom svetu 20-30. godina XX stoleća na sve strane niču
raznorazni manifesti, od književno-umetničkih do filozofskih.
Predstavnici ove grupe koju su nazivali i neorealistima ubrzo su se
razišli (što je inače karakteristično za sve avangardne grupe tog
vremena) i krenuli su različitim putevima a neki su i napustili filo-
zofska istraživanja.

    Svim ovim misliocima zajednička je odbojnost spram idealizma
i njegove monističke ontologije po kojoj se sve postojeće delilo na
svet vidljivog i svet prave realnosti, dok je predmet saznanja bio
određen saznajnim subjektom. Njihova kritika, saglasna s
kritikom britanskog filozofa Dž. E. Mura (Opovrgavanje idealizma,
1903), bila je usmerena protiv neohegelovstva i Berklijevog "intui-
tivnog argumenta" koncipiranog protiv realizma, protiv stava da
nema objekta bez subjekta (što su oni ocenjivali kao čistu
tautologiju jer se tim stavom tvrdi da se ono što se daje u iskustvu
– daje u iskustvu).
    Sve te mislioce, poznate kao neorealiste (E. Holt, R.B. Peri, V.
Montegju, V. Pitkin, E. Spolding, V. Marvin), vezivalo je i
mišljenje da epistemologija nije fundamentalna disciplina i da ona
nije propedeutika ontologije pošto logika treba da prethodi i
ontologiji i epistemologiji; u ovom ih je učvršćivalo i shvatanje da
se idealistička epistemologija, kad je reč o suštini znanja, svesti i
iskustva nalazi pod velikim uticajem dualističke psihologije i da
stoga ne treba prirodu realnosti izvoditi iz svojstava saznajnog
procesa. Saznatljivost nekog objekta nije uslovljena saznajnim
aktom jer saznanje pripada istom svetu u kojem su i sami objekti
saznanja. Saznanje stoga nije natprirodno i transcendentalno i ne-
ma prednost u odnosu na druge činjenice. Tu je reč samo o jednom
od različitih mogućih odnosa među "suštinama" unutar iskustva.
    Ako pak saznanje nije univerzalni uslov bivstvovanja, ono se u
tom slučaju nalazi unutar, u ravni bivstvovanja u kojoj su broj,
prostor ili fizička priroda, a to znači da saznanje ima svoju genezu
i svoje okruženje. Saznajni proces samo je jedan od načina na koji
se čovek odnosi spram realnosti pa epistemologija nema nikakvu
prednost u odnosu na druge nauke.
    Predstavnici ove grupe smatrali su da saznajni proces ne može
ukazati na svoje granice i da se znanje može beskonačno
uvećavati, a što znači da je svaki stav manje-više relativan i da se
ne može pretendovati na apsolutnu istinitost; takva pozicija bila bi
antidogmatska i samokritička. Ova neorealistička teorija "ima-
nentnosti transcendentnog" imala je prvih decenija znatan uticaj:
s jedne strane na Bertranda Rasela koji je pod njenim uticajem
koncipirao svoj "neutralni monizam", a s druge na jednu drugu
grupu filozofa koji su svoje stanovište određivali kao "kritički
realizam" i među kojima je najuticajniji bio filozof španskog
porekla Džordž Santajana (1863-1952).
    Kritički realisti su nastojali da se ovim nazivom ograde od
svojih prethodnika a istovremno su isticali da se pojam kritički ne
treba misliti u kantovskom smislu; poput neorealista i oni su bili
protivnici idealizma, ali su za razliku od njih epistemologiju
smatrali za jednu od najvažnijih disciplina. Stavljajući naglasak
na razlikovanje kognitivne strukture i saznajnog objekta svoju su
poziciju određivali kao dualističku i suprotstavljenu stanovištu
neorealista i fenomenalista koji su insistirali na "čistom iskustvu".
Oni su smatrali da stvari nisu date samo u iskustvu, već da
postoje i po sebi i da su temelj sveg realinog. Ono što je dato u
saznanju nije nešto mentalno već logička suština, svojstvo (the
what) saznajnog objekta.
    Ne može se misliti bez misli niti opažati bez opažaja; sve to su
sredstva koja ukazuju na spoljašnje objekte i ostvarenje
komunikacije; ali, objekat u svesti nije i njen sadržaj i zato su
moguće iluzije i greške u percepciji i zato je teško ukazati na pravu
realnost bilo čega. Sve ovo ukazuje na agnosticističke crte kritič-
kog realizma ali, neprihvatanje da postoje iluzije u percepciji, to je
ono što neorealiste, fenomenaliste i pragmatiste vodi do
nepremostivih teškoća. U ovome bi trebalo da se ogleda prednost
kritičkog realizma.
    Po mišljenju Santajane kritički realizam se nalazi između dve
krajnosti, između minimuma i maksimuma realizma; u prvom
slučaju se polazi od toga da je saznanje objekata moguće, a u
drugom da se sve neposredno saznaje upravo kao takvo kakvo ono
i jeste, i da su zablude nemoguće pa maksimalni realizam pre-
tenduje na to da je nemoguće intuitivno saznanje objekta.
    Kritički realizam dopušta (a) da je svako saznanje tranzitivno
(transcendentno), tj. da nezavisno postojeće stvari mogu biti
objekti svesti koja ih identifikuje i određuje i dopušta (b) da je
svako saznanje relativno, što će reći da neka stvar može
posedovati i svojstva koja joj pripisuje svest. Zadatak je realiste da
nađe ravnotežu između transcendentnosti i relevantnosti.
    Neorealisti su smatrali da kritički realizam ne donosi ništa
bitno novo već da se samo vraća na pozicije epistemološkog
dualizma Loka i Dekarta te da su kritički realisti samo možda
malo bolje objasnili zablude i iluzije percepcije, ali da su i dalje
ostali nemoćni u pokušaju da se objasni istina tako što su sačuvali
prepreku između saznajnog subjekta i objekta saznanja.
    Santajana stoga i nije ostao samo na pozicijama kritičkog
realizma već je svoj naturalizam i materijalistički fenomenalizam
pomešao s platonističkim realizmom. Ne treba gubiti iz vida da je
Santajana studirao kod V. Džemsa na Harvardu i da je bio
profesor od 1898. do 1912. kada se vratio u Evropu gde je pod uti-
cajem nemačke filozofije i napisao svoja najvažnija dela, mada je
njegova filozofija svoj najveći uticaj imala u Americi.
    Interes Santajane bio je veoma širok: pisao je romane, poeziju,
religiozne spise, i kod njega interes za prirodne nauke nije bio
toliko izrazit kao kod drugih kritičkih realista. Nije stoga slučajno
što se od njih i znatno razlikuje. Sebe nije smatrao metafizičarem
ali je bio pod uticajem Platona, Spinoze i Šopenhauera. Time se
njegova pozicija razlikuje u odnosu na pozitivizam ali i neoreali-
zam koji se neprijateljski odnosio prema metafizičkim sistemima.
Među Santajanine glavne spise spadaju: petotomno delo Život
razuma (1905-6), Skepticizam i animalna vera (1923) i
četvorotomno njegovo glavno delo Sfere bivstvovanja (1927-1934).
Prvi tom ovog poslednjeg spisa bio je posvećen sferi suština, drugi
sferi materije, treći sferi istine i četvrti sferi duha; pomenute "sfere
bivstvovanja" nisu po Santajani, oblasti ili delovi vasione već
načini, kategorije samih stvari.
    Sfere bivstvovanja, kao što su materija, istina ili duh ne
dobijaju se intuicijom, već uz pomoć instinktivne vere koja se
manifestuje u praksi; ontološki status suština nalik je
platonovskim idejama ali nema kosmološke, metafizičke ili mo-
ralne pretpostavke; pošto su nepostojeće, suštine ne mogu biti
iznad materije već se javljaju u prirodi ili mišljenju ako je to
potrebno: Suštine su stoga nesupstancijalne. Pojam suštine
utemeljuje pojam intelekta i saznanja i ne izvodi se iz njih. Suštine
nisu ni apstraktne, one su datosti iskustva ali nemaju isto poreklo
kao i stvari. Svaka suština samo je znak objekta ili događaja koji
je privukao našu pažnju.
    Kao i drugi kritički realisti i Santajana smatra da iskustvo
povlači za sobom verovanje u supstanciju i da je Aristotel bio u
pravu kad je supstanciju proglasio centralnom kategorijom. Zato je
pogrešno odbacivanje pojma supstancije od strane savremenih
psihologa s argumentacijom da supstancija nije data ni jednom
posebnom čulu. Vera u supstanciju je intuitivna i primitivna, ona
je "glas gladi". Santajana podvlači da ne veruje u metafizičku već u
fizičku supstanciju koja leži u osnovi animalne percepcije realnih
stvari. Supstancija je uvek nešto što samo po sebi postoji; ona
povezuje pojave. S druge strane, Santajana odbacuje ideju
duhovne supstancije jer je sam duh entelehija materijalne sup-
stancije. Učenje Santajane, u različitim svojim fazama, jeste spoj
naturalističkih i realističkih tendencija pod umerenim uticajem
platonističke teorije suštine.

Comments

Popular Posts