Diogen iz Laerta piše da je stara pitagorejska
škola trajala oko
9 ili 10 pokolenja, oko 200 godina i da se u
to prvo vreme
pitagorejsko učenje usmeno prenosilo; prvo
pismeno izlaganje
pitagorejske doktrine vezuje se za Filolaja,
savremenika
Demokrita i Sokrata, koji se nakon bekstva iz
južne Italije nasta-
nio u Beotiji.
U to vreme dolazi do
zbližavanja pitagorejstva i
sokratovsko-platonovskog učenja pa je i sam
Platon bio na neki
način pitagorejac, a pitagorejsko učenje je
dobilo svoj konačni oblik
u staroj Akademiji (Speusipovo učenje o dekadi
kao umetničkoj
ideji za sve što se zbiva u svetu); Arhita iz
Tarenta koji je živeo u
prvoj polovini IV stoleća pre n. e. bio je i
poslednji veliki
predstavnik drevnog pitagorejstva koje je
zamrlo u narednih 300
godina budući da o njemu u tom periodu i nema
nekih posebnih
svedočenja.
Pojava neopitagorejstva vezuje se za obnovitelja pitagorejstva
Publija Nigidija Figula koji je u Rimu na
prelazu II u I vek pre n.e.
bio pretor (58. godine) a umro 45. godine pre
n.e. Njegov prijatelj
Ciceron ističe da je on u sebi imao pomešane
religiozne i naučne
interese, da se mnogo bavio matematikom,
prirodnim naukama,
astrologijom i magijom. Sačuvani fragmenti
ništa ne govore o nje-
govim filozofskim pogledima te je teško
odrediti smer u kom je on
obnovio pitagorejstvo. Daleko više znamo o Apoloniju iz Tijane (I
stoleće n.e). Vrhunac njegovog stvaralaštva
poklapa se s
vremenom Kaligule, Klaudija i Nerona; o njemu
pišu Apulej,
Lukijan, Dion Kasije, a pominje ga i Origen;
svi oni govore o njemu
kao filozofu, proroku i čudotvorcu. Apolonije
je učio u Tarsu kod
Eutidema. Njegovi filozofski pogledi, po svemu
sudeći, nisu bili ni
osobito originalni ni duboki. Ako se njegovo
učenje oslobodi
ekscentrične i avanturističke aure, dobija se
opštepitagorejska
teorija razvodnjena popularnom filozofijom
njegovog vremena; od
njemu savremenih filozofskih struja bliži su
mu kinici no stoici. U
pitagorejstvu akcenat ne stavlja na učenje o
brojevima već na uče-
nje o seobi duše; prihvata sve postojeće
religije; najviše božanstvo
za njega je sunce; čovek je božansko biće i
vrlinom i mudrošću
postaje bog. Kao ideal takvog načina života
Apolonije je isticao
samoga sebe.
Život Apolonija iz Tijane kao i njegovo učenje teško je
rekonstruisati na osnovu njegove
"biografije" koju je dva veka
kasnije, oko 200. godine, napisao retoričar
Flavije Filostrat na
zahtev Julije Domne, druge žene imperatora
Septimija Severa; taj
spis, više filozofski roman no opis stvarnog
života Apolonija, do-
prineo je stvaranju kulta Apolonija. Filostrat
je u pisanju ovog
dela koristio razne hrišćanske spise,
evanđelja, Dela apostolska i
Žitija svetih, i to najverovatnije da bi se
suprotstavio nadolazećem
hrišćanstvu njegovim jezikom i metodom;
kasnije će, u doba
Dioklecijana, Hijerokle, upravitelj Donjeg
Egipta pokušati da
umanji značaj Hrista pozivanjem na navodna
čuda Apolonija iz
Tijane koji je bio slavljen kao
"helenistički Hrist".
O Numeniju iz Apameje (Sirija), koji deluje u drugoj polovini
II stoleća n.e. i koji je izgleda dobro bio
upoznat sa
aleksandrijskom jevrejskom filozofijom, imamo
veoma malo
biografskih podataka, mada je bio veoma
popularan među svojim
savremenicima. Numenije je daleko više pod
uticajem stoičkog pla-
tonizma no pod uticajem samog Platona.
Mada
su nam sačuvani samo naslovi nekoliko njegovih
traktata i niz manjih fragmenata, moglo bi se
reći da je on, kao i
kasnije Plotin, učio o tri osnovne hipostaze
bivstvovanja: prva
hipostaza je dobro (Monada, Otac), prvobitni bog,
princip
bivstvenosti, um koji se razlikuje od sveg
postojećeg. Druga hipo-
staza je takođe um, ali um kao delatni demiurg
koji stupa u odnos
sa materijom; to je Sin, ili drugi bog,
princip nastajanja. Treća
hipostaza je proizvod drugog uma - kosmos, i time
se Numenije
oštro razlikuje od Plotina koji kao treću
hipostazu ističe svetsku
dušu a kosmos kao proizvod sve tri hipostaze.
Čini
se da je Numenije izjednačavao Platonovu ideju Dobra sa
Aristotelovim bogom i mišljenjem mišljenja;
prvi bog kao čisto
mišljenje nema nikakvog dodira sa svetom; to
važi za drugog boga,
Demiurga, čija dobrota sledi iz učešća u biću
prvog boga i koji kao
načelo nastajanja stvara svet. On to radi u
tvari na osnovu
arhetipskih ideja; sam svet po tom shvatanju,
bio bi treći bog i ta
tri boga Numenije označava kao oca,
stvoritelja i stvoreno. U
psihologiji kod Numenija preovladava dualizam;
on govori o dve
duše, razumnoj i nerazumnoj, pri čemu je ulazak
duše u telo nešto
loše, "pad"; čini se da je on
zastupao i shvatanje o postojanju dobre
i rđave duše sveta.
Osnovni traktat Numenija bilo je delo O dobru u šest knjiga
gde se raspravljalo o prvim počelima (o Biću
ili Dobru). Iako je
njegova zavisnost od Platona očigledna,
uočljiva je i njegova
zavisnost od pitagoreizma budući da druga
hipostaza nastaje iz
brojeva dok se odnos uma s materijom tumači
kao odnos monade i
neodređene dijade. Numenije je nastojao da
zbliži platonizam s
Biblijom, egipatskim i indijskim učenjima i
Platona tumači kao
"atičkog Mojsija". Može se
zaključiti da Numenije nastoji da
usaglasi shvatanja ranijih mislilaca, ističući
božansku
transcendenciju koja počiva na suprotnosti višeg i nižeg kako u
stvarnosti, tako i u ljudskoj prirodi.
Blizak Numeniju biće Amonije Sakas (oko
175-242), potonji
učitelj Plotina; on se zalagao za jedinstvo
Platonovog i
Aristotelovog učenja a odbacivao stoičko
učenje o telesnosti duše;
njegovo neoplatoničko učenje bilo je u duhu
Numenija, ali se s
ovim razilazio po pitanju mesta i uloge
Aristotela. Pod uticajem
Numenija Amonije Sakas je kod svojih učenika
razvijao i interes
za Istok. Imajući u vidu dogovor Plotina,
Origena i Herenije da
neće razglašavati Amonijevo učenje, moglo bi
se zaključiti da se tu
radi o jednom tipičnom tajnom pitagorejskom
bratstvu.
Sa
neopitagoreizmom obično se povezuju Hermetički spisi
(Corpus Hermeticum) i Haldejska proroštva (Oracula chaldaica).
Hermetičke spise čini mistička literatura
nastala u I stoleću n.e.
koja poreklo delom ima u ranijim egipatskim
spisima, ali je i u
filozofiji Posejdonija.
Danas znamo da je Hermes Trismegist mitska figura i da
realno nikad nije ni postojao. Ta mitska
figura srodna je sa
drevnoegipatskim bogom Totom, koji se smatrao
izumiteljem
slova, alfabeta i pismenosti te je bio pisar
bogova a potom prorok i
prenosilac božanskih znanja i božije reči.
Kada su se Grci upoznali
s ovim bogom, oni su našli da on ima mnogo
zajedničkog s
njihovim bogom Hermesom (rimski bog Merkur),
glasnikom
bogova i dali su mu epitet
"trismegistos" što bi značilo "tri puta
najveći". U doba pozne antike, pre svega
u II i III veku n.e. neki
paganski teolozi-filozofi, u vreme kad je
širenje hrišćanstva bilo na
vrhuncu, nastaje niz spisa usmerenih protiv
hrišćana a pod
maskom egipatskog boga. To je jedan od
poslednjih pokušaja da se
hrišćanstvu suprotstavi paganstvo a uz pomoć
platonizma te epohe
(medioplatonizam).
U
mnoštvu zapisa pripisivanih Hermesu Trismegistu, veliku
grupu od 17 traktata (neki od njih su
pripisivani Apuleju) čini tzv.
Corpus Hermeticum koji je u vreme pozne antike smatran
originalnim. Hrišćanski oci, koji su u njima
nalazili aluzije na
biblijske događaje, behu poraženi i smatrali
su da ti spisi potiču iz
vremena biblijskih patrijaraha a da su delo
nekog paganskog
proroka. Tako su mislili Laktancije i sv.
Avgustin. Tako je mislio i
Marsilio Fičino koji je preveo Corpus Hermeticum sa grčkog na
latinski i taj spis bio je osnovni tekst
misliocima epohe humanizma
i renesanse.
Osnovna tema tih spisa je spasenje i to spasenje kroz saznanje
boga čime se ti spisi približavaju gnostičkim.
Kao što se
gnosticizam ne može razmatrati kao jedinstvena
doktrina, tako ni
hermetički spisi ne čine neku jedinstvenu
celinu; oni su pod
znatnim uticajem Starog zaveta ali i platonizma u duhu
Platonovog Sofista. Etički stavovi potpuno su
u duhu pitagorejaca,
Numenija i stoičkog platonizma; etički ideal
je apatija, potpuno
oslobođenje od svih telesnih strasti i
povratak uma u njegovu
nebesku porodicu. Taj etički ideal nalazimo i
u Haldejskim
proroštvima nastalim oko 200. godine n.e. koja, slično
hermetičkim, spajaju orfičko-pitagorejske,
platonske i stoičke
elemente. Za razliku od Hermetičkih spisa čiji
nam autor nije
poznat, delo Haldejska proroštva se pripisuju Julijanu Teurgu,
sinu Julijana Haldejca, savremeniku Marka
Aurelija. Sâm Julijan
je ovaj spis pripisivao drevnim haldejskim bogovima;
delo je
napisano u heksametru i došlo je do nas u
mnogobrojnim
fragmentima. Kao i u prvom slučaju i ovde
nalazimo smešu
filozofema (novog platonizma i
neopitagoreizma) s akcentima na
shemama triadičnosti i trinitarnosti, s
mitskim i fantastičnim
predstavama nadahnutim istočnom religioznošću.
Za razliku od
Corpus Hermeticum ovde, u Haldejskim proroštvima magijski
elemenat dominira nad spekulativnim. U III
stoleću, te spise
pominju kako hrišćanski pisci, tako i paganski
filozofi; njima u
daleko većoj meri provejava uticaj vavilonskih
mudraca budući da
tu haldejsko idolopoklonstvo (s religioznim
kultom sunca i vatre)
igra veliku ulogu. Julijan, koga možemo
smatrati autorom ovih
spisa, prvi je koji je sebe nazvao teurgom.
Teurgija se bitno razlikuje od teologije i teurg se razlikuje od
teologa. Dok se ovaj poslednji ograničava time
da govori o bogu,
teurg priziva bogove i nastoji da deluje na
njih. To znači da
teurgija podrazumeva znanje i umeće magije
koja se koristi u
mistično-religiozne svrhe; ti
mitsko-religiozni ciljevi jesu ono čime
se teurgija razlikuje od magije uopšte, jer
dok magija koristi imena
i formule religioznog porekla za svetovne
ciljeve, teurgija te iste
stvari koristi za religiozne ciljeve. Ti
ciljevi se sastoje u
oslobođenju duše od tela s kojim je povezana a
s namerom da se
ostvari sjedinjenje s božanskim.
Već
je ukazano na vezu ovih Proroštva i Numenija; i dalje je
nejasno koji je od dva Julijana zapravo autor
ovog spisa i nisu li
možda oni samo falsifikatori. Izvesno je da se
i u Proroštvima
pravi razlika između višeg i nižeg boga, od
kojih su i jedan u drugi
Um, ali se viši određuje kao Otac. Otac je
Prvi Um, on je, kao i kod
Numenija, Prvi Bog, potpuno transcendentan,
nalazeći se van gra-
nica stvorenog. On ne dolazi u dodir ni sa
višim silama i njega je
nemoguće otkriti na uobičajen način već samo
meditacijom. Otac
se još određuje i kao "bezdan Oca" a
to podseća na Valentina;
pominje se i neka "tišina" ali je
teško odrediti do koje se mere ona
hipostazira. Što se tiče samog Demiurga, on se
tumači kao Dijada:
"Pored Oca sedi Dijada; ona ima dva
zadatka: umom misli umni
svet i čulni doživljaj uvodi u čulni
svet" (fr. 8). To znači da
Demiurg, kao Um opaža (kontemplira) sopstveni
svet koji je
sastavljen od ideja stvorenih od strane Oca i
da se obraća nižem,
čulnom svetu; Demiurg je "tvorac plamenog
kosmosa" i on plameni
Logos šalje u fizički svet da bi u taj svet
uveo poredak. Na nižim
nivoima nalazi se materija i ona poreklo ima u
Demiurgu, odnosno
Ocu a to samo potvrđuje monističko stanovište
ovih spisa.
Zajedničko im je da sve nivoe postojanja izvode
iz jednog, najvišeg
principa; svi prave razliku između Najvišeg
principa i Demiurga i
pri tom je ovaj drugi odgovoran za stvaranje
materijalnog sveta.
Moglo bi se zaključiti da u najizrazitije crte neopitagoreizma
tog vremena spada težnja transcendentalizmu,
matematizacija
stvarnosti i oslanjanje na neiskazivosti
sudova o Bogu, a što ide
dotle da se poriče mogućnost da se nešto kaže
o ma kom njegovom
svojstvu, pa čak i uz pomoć Uma. Iz toga se
može izvesti zaključak
da Plotin veoma mnogo duguje upravo
neopitagorejcima.
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment