Moderna filozofija

Nakon smrti Hegela i Šelinga evropska filozofija je nastavila da
se razvija u više različitih ne uvek paralelnih a ni kompatibilnih
smerova; sva filozofija bila je ili protiv Hegela ili drugačija od
Hegela, ali ne uvek i na nivou ovog mislioca; hteli ili ne, svi su se

narednih decenija morali određivati spram Kanta i Hegela koji su
postavili ne samo osnovne teme, već i odredili nivo mišljenja ispod
kojeg se ne bi smelo više ići. Nezavisno od toga da li su nastojali da
nastave svoje velike prethodnike, kao u slučaju neokantovaca ili
neohegelovaca, da ih kritikuju, kao u slučaju marksista, filozofa
egzistencije, pozitivista i neopozitivista, ili da pokušaju da započnu
filozofiju na jedan radikalno novi način, kao u slučaju Huserla,
svim filozofima kraja druge polovine XIX i samog početka XX
stoleća svojstvena je svest o čitavom dotadašnjem filozofskom
nasleđu.
    U narednom periodu (sredina i kraj XX stoleća) znaće se
istorija filozofije, ali iz nje se više neće misliti; sa Huserlom i
Vitgenštajnom završava se život filozofije koji joj se podario
Dekart; čak i da se Dekart našao na stranputici, krenuvši jednim
posve drugim putem od onog kojim se kretala filozofija od Pitagore
i Talesa do Franciska Suaresa, taj put se prvih decenija XX stoleća
završio. Savremene filozofe odlikuje jedna posve drugačija svest,
vođeni su posve drugačijim motivima i filozofija koja danas još
traje, približavajući se svome kraju, nešto je posve treće.
    Polazeći od Hegela mišljenja filozofa o stvari filozofije mogu se
izložiti na različite načine; red koji sam ovde uzeo krajnje je
uslovan, pomalo subjektivan. Od nekog se ipak mora početi, a
onda je to među preostalima onaj najstariji, savremenik Hegela i
Šelinga, ali neko ko ipak otkriva nova obzorja.
    Iako veoma popularna i uticajna, Hegelova filozofija nije bila
već za njegova života i opšteprihvaćena; "nakon Kanta koji je
vratio dostojanstvo filozofiji, ona je opet postala služavka tuđih
interesa, i pretvorena u sofistiku postala je samo način za laku
zaradu", govorio je Artur Šopenhauer, aludirajući pre svih na
Hegela, "kod koga, naspram nadute praznine Fihtea i Šelinga,
nalazimo čisto šarlatanstvo i besmislice koje se prodaju za
besmrtnu mudrost". Optužujući Hegela da je dosadan i nepismen,
da je ubica istine, i da je od filozofije načinio služavku države,
Šopenhauer je smatrao da je najpreči zadatak filozofa reha-
bilitaciju istine.
    Mada nije uobičajeno Šopenhauera uvrštavati među filozofe
kriticizma i nemačkog idealizma, budući da se od njih bitno
razlikuje, činjenica je da svojim delom pripada tom vremenu i da je
u najvećoj meri podstaknut nekim od ključnih pitanja kojima se
bavio i Kant. Smatram da se stoga izlaganje o Hegelu može
nastaviti upravo ukazivanjem na neke od ideja koje će preko
Šopenhauera dospeti u savremenu filozofiju.

Comments

Popular Posts