Nakon smrti Hegela i Šelinga evropska
filozofija je nastavila da
se razvija u više različitih ne uvek
paralelnih a ni kompatibilnih
smerova; sva filozofija bila je ili protiv
Hegela ili drugačija od
Hegela, ali ne uvek i na nivou ovog mislioca;
hteli ili ne, svi su se
narednih decenija morali određivati spram
Kanta i Hegela koji su
postavili ne samo osnovne teme, već i odredili
nivo mišljenja ispod
kojeg se ne bi smelo više ići. Nezavisno od
toga da li su nastojali da
nastave svoje velike prethodnike, kao u
slučaju neokantovaca ili
neohegelovaca, da ih kritikuju, kao u slučaju
marksista, filozofa
egzistencije, pozitivista i neopozitivista,
ili da pokušaju da započnu
filozofiju na jedan radikalno novi način, kao
u slučaju Huserla,
svim filozofima kraja druge polovine XIX i
samog početka XX
stoleća svojstvena je svest o čitavom
dotadašnjem filozofskom
nasleđu.
U
narednom periodu (sredina i kraj XX stoleća) znaće se
istorija filozofije, ali iz nje se više neće
misliti; sa Huserlom i
Vitgenštajnom završava se život filozofije
koji joj se podario
Dekart; čak i da se Dekart našao na
stranputici, krenuvši jednim
posve drugim putem od onog kojim se kretala
filozofija od Pitagore
i Talesa do Franciska Suaresa, taj put se
prvih decenija XX stoleća
završio. Savremene filozofe odlikuje jedna
posve drugačija svest,
vođeni su posve drugačijim motivima i
filozofija koja danas još
traje, približavajući se svome kraju, nešto je
posve treće.
Polazeći od Hegela mišljenja filozofa o stvari filozofije mogu se
izložiti na različite načine; red koji sam
ovde uzeo krajnje je
uslovan, pomalo subjektivan. Od nekog se ipak
mora početi, a
onda je to među preostalima onaj najstariji,
savremenik Hegela i
Šelinga, ali neko ko ipak otkriva nova
obzorja.
Iako
veoma popularna i uticajna, Hegelova filozofija nije bila
već za njegova života i opšteprihvaćena;
"nakon Kanta koji je
vratio dostojanstvo filozofiji, ona je opet
postala služavka tuđih
interesa, i pretvorena u sofistiku postala je
samo način za laku
zaradu", govorio je Artur Šopenhauer, aludirajući pre svih na
Hegela, "kod koga, naspram nadute
praznine Fihtea i Šelinga,
nalazimo čisto šarlatanstvo i besmislice koje
se prodaju za
besmrtnu mudrost". Optužujući Hegela da
je dosadan i nepismen,
da je ubica istine, i da je od filozofije
načinio služavku države,
Šopenhauer je smatrao da je najpreči zadatak
filozofa reha-
bilitaciju istine.
Mada nije uobičajeno
Šopenhauera uvrštavati među filozofe
kriticizma i nemačkog idealizma, budući da se
od njih bitno
razlikuje, činjenica je da svojim delom
pripada tom vremenu i da je
u najvećoj meri podstaknut nekim od ključnih
pitanja kojima se
bavio i Kant. Smatram da se stoga izlaganje o
Hegelu može
nastaviti upravo ukazivanjem na neke od ideja
koje će preko
Šopenhauera dospeti u savremenu filozofiju.
|
|
Comments
Post a Comment