čoveka u odnosu na koje se Ja javlja kao onaj koji se obraća
(aktivna pozicija) a s druge strane, ostaje predat
toj drugosti
takvoj kakva ona jeste, kao "večno
Ti", kao bog (pasivna pozicija).
Istinski znak međuljudskog sa-postojanja jeste
govor koji je temelj
ljudskog bivstvovanja. Obraćajući se drugom
čoveku Ja zapravo
priznaje drugost Drugog zahvaljujući čemu je
moguće ophođenje i
razgovor. Istinski razgovor je realizacija
odnosa među ljudima u
kojem se usaglašavaju razlike.
U
osnovi ove Buberove dijaloške koncepcije, koja sa provlači
kroz sve njegove potonje radove, leži
intuicija da postoji veza
između čovekovog odnosa prema bogu i njegovog
odnosa prema
drugom čoveku. Nakon izlaska iz štampe
pomenute Buberove
knjige (1923) njegovo ime je postalo simbol
čitavog pokreta
poznatog kao filozofija dijaloga, odnosno, dijalogizam; iako ovo
delo, sastavljeno iz fragmenata, ima
aforistički karakter i premda
je pisano u jednom impresionističkom stilu,
protkano je dubokim
religioznim iskustvom kojim je prožeta i sva
svakodnevica a što
doprinosi rušenju tradicionalne metafizičke
koncepcije o jedinstvu
bivstvovanja.
Pod dubokim Buberovim uticajem bio je i
njegov prijatelj
Franc Rozencvajg (1886-1929) koji je započeo studije medicine i
istorije a potom doktorirao radom o Hegelovoj
filozofiji (1912);
među njegova važnija dela ubrajaju se spisi: Hegel i država (1921),
Pisma i dnevnici 1909-1918 (štampano 1979). Za Rozencvajgovu
filozofiju je karakteristično okretanje ka
metafizici Reči. U spisu
Zvezda iskupljenja (1921) on izlaže svojevrsnu gramatiku erosa,
odnosno logiku ljubavi. Gramatici erosa
odgovara jedna drugačija
logika od aristotelovske čiji su problemi
vezani za predmetno
mišljenje, a to je "logika Ja i Ti". Rešenje svih problema
Rozencvajg nalazi u sferi oblikovanoj
dijalogom; bog, svet i čovek
jesu tri oblasti specifične ontologije kojom
Rozencvajg nastoji da
prevlada prevlast nebivstvovanja i čovekovu
egzistenciju ne
usmerava ka brizi o bivstvovanju već ga vodi
uspostavljanju
odnosa sa drugim čovekom. Intersubjektivna
komunikacija je po
Rozencvajgu prvobitna realnost koja se može
postići uz pomoć
nerefleksivnog "verovanja". Na taj
način Rozencvajg nastoji da ra-
zotkrije suštinu intersubjektivnosti pri čemu
je subjektivnost
potpuna suprotnost "bezličnosti",
spremnost da se prihvati drugi
kao subjekt.
|
|
Comments
Post a Comment