Džordž Berkli rođen je 1685. u Kilkriniju, u južnoj Irskoj;
sa
petnaest godina upisao se na Triniti koledž u
Dablinu gde je učio
matematiku, filozofiju, logiku i klasične
jezike; diplomirao je 1704.
i na istom koledžu izabran je za nastavnika
1707, iste godine kada
je objavio Aritmetiku i Matematičke sveske, delo u kojem izlaže
svoje osnovne filozofske poglede; nakon dve
godine (1709) pub-
likuje u Dablinu Esej o novoj teoriji viđenja, da bi naredne godine
objavio svoje glavno delo Traktat o principima ljudskog
saznanja;
u isto vreme Berkli je profesor grčkog jezika
na Triniti koledžu u
Dablinu da bi 1713. prešao u London gde
publikuje Tri razgovora
između Hilasa i Filonusa; u ovom delu, napisanom na engleskom
jeziku, izlaže glavne stavove iz već pomenutog
Traktata. U
Londonu Berkli se uz pomoć Džonatana Svifta
upoznaje s grofom
Piterboroom koga 1714. prati na putovanju u
Pariz i Lion
(Francuska) a potom u Livorno (Italija); od
1716. do 1720. ponovo
putuje u Pariz, duže vreme se zadržava u
Napulju, odlazi na
Siciliju a potom u Rim. U to vreme piše spis O kretanju u kojem
kritikuje supstancijalističku teoriju Njutna;
s tim delom učestvuje
na konkursu koji je objavila Francuska
akademija nauka. U jesen
1720. vraća se u London, 1721. brani doktorsku
disertaciju i nakon
nekoliko godina nastave teologije, grčkog i
starohebrejskog jezika,
verujući da je Evropa osuđena na propast i da
je budućnost u
novim zemljama, postavši dekan u Deriju
(1724), predložio je
projekt o osnivanju koledža na Bermudskim
ostrvima radi obrazo-
vanja sinova engleskih plantažera i
domorodaca; u Ameriku odlazi
sa nekoliko pristalica 1728. godine i tri
godine čeka obećanu
finansijsku pomoć koja nije ni došla; na Rod
Ajlendu je kupio
imanje, sagradio kuću i napisao pesmu Kretanje Imperije bira put
na Zapad, zahvaljujući kojoj je univerzitetski grad u
Kaliforniji
dobio njegovo ime; godine 1731. piše
najobimnije svoje delo,
polemički spis Alsifron ili beznačajni filozof, sastavljen od sedam
dijaloga, uperen protiv Šeftsberija i
Mandvila, i tu ponovo izlaže
sve svoje ranije ideje; 1734. postavljen je za
biskupa u Kloinu, u
Irskoj. Potpuno se posvećuje filantropskoj
delatnosti i
propovedanju religioznog morala; u leto 1752.
prešao je u Oksford
gde je nakon nekoliko meseci i umro januara
1753.
Berklijevo filozofsko učenje unosi potpuno novo svetlo u teoriju
saznanja (posebno kad je reč o koncepciji
perceptivnih doživljaja),
kao i u diskusije o materijalnoj, odnosno
telesnoj supstanciji.
Njegov osnovni stav je esse est percipi (biti, znači biti opažen). Ovaj
stav je već u njegovo vreme izazivao mnoge
nesporazume i duboko
nerazumevanje. Do njega je Berkli došao
analizom upotrebe reči
biti (i na taj način on je prethodnik čitavog smera u
anglosaksonskoj filozofiji poznatog u XX
stoleću pod nazivom
filozofska analiza jezika). Smatrao je da su u
antičkoj filozofiji
mnoge teškoće nastale zbog pogrešnog shvatanja
prirode i
značenja termina biti. Zato se posebno posvetio analizi apstrakt-
nih termina koje je našao u Njutnovim naučnim
teorijama kao što
su gravitacija ili privlačenje, jer bez obzira na svu instrumentalnu
vrednost ovih pojmova i njihove primene i
dalje je bilo otvoreno
pitanje da li njima odgovaraju neki
tajanstveni entiteti ili
kvaliteti.
Berkli posebno kritikuje Dekarta i ističe kako se opažanjem
mogu spoznati samo boje i oblici predmeta, ali
ne i rastojanje
među njima a to znači da protežnost ne može
postojati van uma;
prihvatanje večnosti, nepromenljivosti i
beskonačnosti prostora
imalo bi za posledicu da je i bog takođe
prostoran. Ideje prostor-
nosti spoljašnjeg sveta nisu predmet opažanja
jer nisu ništa
objektivno budući da materija ne može
postojati izvan uma. Berkli
smatra da ne postoji materijalna supstancija
kao nosioc kvalitetâ
koje on naziva idejama; materijalne stvari
mogu se svesti na
skupove ideja, na skupove kvaliteta, ali ti
kvaliteti ne mogu po-
stojati samostalno, nezavisno od duha.
Berkli smatra da postoji razlika između ideja koje izmišljamo i
onih koje opažamo u normalnom stanju.
Kvalitete koje
konstatujem kada posmatram stvari van sebe ne
mogu stvoriti –
njih mi je mogao dati samo bog, kaže Berkli.
Ovakav
fenomenalizam koji on zastupa vodi nužno u
teizam; Berkli smatra
da se verovanje u boga tiče običnog zdravog
razuma i ako se
prihvati zdravorazumsko gledište o postojanju
i prirodi
materijalnih stvari, takvo će nas gledište
dovesti do stava o
postojanju boga, jer suprotno, verovanje u
materijalnu sup-
stanciju24, vodi u ateizam čijem se
širenju on suprotstavlja
očekujući od filozofije da bude u skladu s
njegovim religioznim
uverenjima.
Berkli osuđuje tvrdnje fiziologa i psihologa o tome kako postoji
nužna prirodna veza između oseta koje dobijamo
čulom vida i naše
udaljenosti od tela koje opažamo; iskustvo je
navika uz čiju pomoć
mi sudimo o tome. Ideje prostora nisu predmet
vida; njih je
moguće videti koliko i čuti. Nema nikakve veze
između ideja vida i
opaženih stvari; ideje ne postoje u
materijalnoj supstanciji; ako su
ideje sve što mi zapravo opažamo, one moraju
postojati u duhu a
ne u nesaznatljivom materijalnom supstratu, pa
materijalna
supstancija nema nikakvu funkciju. To ne znači
da Berkli odbacuje
postojanje realnosti ili onog što se nalazi
van nas. U tom slučaju on
bi morao da odbaci i postojanje boga koji
takođe postoji van nas.
Oslobađajući se Lokove materijalne supstancije
Berkli je pokušao
da izgradi spekulativnu idealističku
metafiziku za koju su jedine
stvarnosti bog, konačni duhovi i ideje o
konačnim duhovima;
smatrao je da se na empirističkom
zaključivanju mora zasnovati
teistička metafizika. Takozvane materijalne
stvari ili čulni objekti
sastoje se samo od fenomena, od kvaliteta koje
opažamo na njima
pa se stoga svaka materijalna stvar sastoji
samo od onog što
možemo opaziti, a možemo opaziti samo
kvalitete, ne i neku
supstanciju ili supstrat.
Opažljiva stvar ne postoji van opažaja; objekti opažaja ne
postoje van ljudskog duha; ovu tvrdnju Berkli
primenjuje i na tela
u prirodi koja postoje nezavisno od uma.
Postojati može samo ono
što je opaženo; stvari se ne mogu misliti
nezavisno od njihovog
opažaja; isto je objekt i njegov opažaj i ne
mogu se apstrahovati
jedno od drugog. Stvari se ne mogu dokučiti
drugačije no što su u
opažaju a to znači da mi opažamo samo svoje
sopstvene ideje i
opažaje (ideas or sensations). To
znači da ideje ne mogu biti kopije
ili odrazi stvari. Ideje mogu biti nalik samo
na ideje. Boja ili oblik
(koje Berkli smatra idejama) mogu biti nalik
samo na boju ili
oblik. Na taj način on odbacuje u to vreme
rašireno shvatanje o
primarnim i sekundarnim kvalitetima po kojem
su primarni kvali-
teti objektivni (tj. nalaze se u samim
stvarima), dok su sekundarni
kvaliteti (koji nisu svojstva predmeta već se
odnose na čulne
organe) subjektivni. I takozvani primarni
kvaliteti (kretanje, oblik,
protežnost) jednako zavise od organa vida kao
i sekundarni. Berkli
ističe kako viđenje ne daje jednostavne kopije
svojstava predmeta,
već je rezultat složene aktivnosti duha,
posledica dugog rada čula i
uma, a to se zapravo i misli pod iskustvom.
Berkli nastavlja lokovski nominalizam dajući mu još
ekstremniji oblik; odbacivanje apstrakcija kao
što je materija ili
materijalna supstancija ne znači i odbacivanje
pojma duha. Izrazi
volja, intelekt, um, duša, duh razlikuju se od ideja i nisu nikakve
ideje budući da su to aktivne moći; objekti
saznanja, ideje, nalaze
se u umu.
Ako
je spoljašnji svet (na kojem se može proveriti vrednost
ideja) iluzija, kako se mogu razlikovati ideje
koje zavise od naše
imaginacije i one koje od nas ne zavise? Ideje
primljene
neposredno od naših čulnih organa ne zavise od
naše volje; kad
otvaram oči ne mogu da biram da li ću nešto
videti ili ne; to znači
da sve ne zavisi od moje volje i da postoji
neka druga volja,
odnosno duh, koji stvara ideje. Ideje koje
stvaraju čula daleko su
življe od onih koje stvara imaginacija i one
su postojanije,
posledica su mudrosti njihovog tvorca. Pravila
uz čiju pomoć um
proizvodi u nama opažaje pomoću čulnih organa
jesu "prirodni
zakoni"; do tih "zakona"
dolazimo putem iskustva koje nam
ukazuje na vezu dobijenih opažaja i njima
odgovarajućih ideja.
Uzrok trajnosti i povezanosti opažaja, po Berkliju, jeste bog koji
po nepromenljivim, konstantnim pravilima u
nama proizvodi ideje;
on nam daje i moć predviđanja zahvaljujući
kojoj možemo da
usmerimo naše delovanje; bez te sposobnosti mi
bismo stalno padali
ca aktivnosti usmerene na održanje našeg
života; saznanje je ins-
trument očuvanja života. Determinisano i
pravilno funkcionisanje
opažanja dokazuje dobrotu i mudrost duha koji
je upravljač i čija je
volja utkana u zakone prirode.
Berkli smatra da postoji nekakva priroda stvari (rerum natura)
zahvaljujući kojoj je moguće očuvanje razlike
između realnosti i
privida; svet teži postojanosti koja se
potvrđuje u iskustvu; on iz
realnog sveta ne izbacuje ništa; prihvata sve
izuzev onog što
filozofi nazivaju materijom ili telesnom
supstancom. Odbacujući
materiju i telesnu supstanciju čovek neće
pretrpeti nikakvu štetu;
odbacivanje materije ne osiromašuje život. Sve
stvari realno
postoje. Ne postoji samo materija. To Berkli
tvrdi kako bi
ateistima osporio pravo na neverovanje u boga.
Na pitanje kako
postoji svet ako je on samo zbir ideja u
čoveku, Berkli odgovara da
svet, kad ga niko ne opaža, nastavlja da
egzistira u percepciji
boga; večni duh delujući na ljude izaziva u
njima opažaje i sled
opažaja.
Berklijevu filozofiju odlikuje nominalizam (shvatanje po kojem
opštim pojmovima ne odgovara ništa u
realnosti) i fenomenalizam
(shvatanje po kojem su ljudskom razumu
dostupne samo pojave
kao što su boja, ukus zvuk, dok je suština
nesaznatljiva), i oni vode
do važnih zaključaka na planu filozofije
prirode; pojmovi koje on
uvodi postaju predmet rasprava u savremenoj
fizici kod Ernsta
Maha i Hermana Herca, a potom (pod uticajem
Maha) kod Rasela,
Šlika, Hajzenberga i dr. Nije nimalo slučajno
da je Karl Poper u
Berkliju video prethodnika Maha i Ajnštajna. I
Berkli i Mah,
veliki poštovaoci Njutna i istovremeno njegovi
kritičari, osporavaju
pojam apsolutnog vremena, apsolutnog prostora
i apsolutnog
kretanja, koristeći se pri tom sličnim
argumentima. Treba imati u
vidu da Berkli ne osporava činjenicu da
Njutnova mehanika dovo-
di do korektnih rezultata i da je u stanju da
dâ tačne pretpostavke,
ali on odbacuje stav da je teorija Njutna
adekvatna za istraživanje
prirode i suštine tela. Treba razlikovati
matematičke hipoteze
stvorene kao instrument za objašnjenje i
teorije stvorene za
istraživanje prirodnih tela; to znači, kao što
smo već rekli, da je po
mišljenju Berklija, Njutnova teorija samo skup
matematičkih
hipoteza za razvijanje istraživanja. Sve što
se odnosi na tela
(poput sile gravitacije) treba da se posmatra
kao matematička
|
u bezizlazne situacije, a život bi nam se
pretvorio u pakao. Naše
ideje ne nastaju slučajnim taloženjem u našem
umu; one su posledi-
hipoteza, a ne kao nešto realno postojeće u
prirodi. Time on
osporava da njutnovski zakoni kretanja mogu
biti matematičkim
jezikom izražen opis stanja stvari koje je
uslovljeno unutrašnjim
suštinskim svojstvima materije. Eliminišući
materijalnu, Berkli je
ipak zadržao duhovnu supstanciju; ovu drugu
eliminisao je potom
Dejvid Hjum.
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment