Džordž Berkli rođen je 1685. u Kilkriniju, u južnoj Irskoj;
  sa 
petnaest godina upisao se na Triniti koledž u
  Dablinu gde je učio 
matematiku, filozofiju, logiku i klasične
  jezike; diplomirao je 1704. 
i na istom koledžu izabran je za nastavnika
  1707, iste godine kada 
je objavio Aritmetiku i Matematičke sveske, delo u kojem izlaže 
svoje osnovne filozofske poglede; nakon dve
  godine (1709) pub- 
likuje u Dablinu Esej o novoj teoriji viđenja, da bi naredne godine 
 
objavio svoje glavno delo Traktat o principima ljudskog
  saznanja; 
u isto vreme Berkli je profesor grčkog jezika
  na Triniti koledžu u 
Dablinu da bi 1713. prešao u London gde
  publikuje Tri razgovora 
između Hilasa i Filonusa; u ovom delu, napisanom na engleskom 
jeziku, izlaže glavne stavove iz već pomenutog
  Traktata. U 
Londonu Berkli se uz pomoć Džonatana Svifta
  upoznaje s grofom 
Piterboroom koga 1714. prati na putovanju u
  Pariz i Lion 
(Francuska) a potom u Livorno (Italija); od
  1716. do 1720. ponovo 
putuje u Pariz, duže vreme se zadržava u
  Napulju, odlazi na 
Siciliju a potom u Rim. U to vreme piše spis O kretanju u kojem 
kritikuje supstancijalističku teoriju Njutna;
  s tim delom učestvuje 
na konkursu koji je objavila Francuska
  akademija nauka. U jesen 
1720. vraća se u London, 1721. brani doktorsku
  disertaciju i nakon 
nekoliko godina nastave teologije, grčkog i
  starohebrejskog jezika, 
verujući da je Evropa osuđena na propast i da
  je budućnost u 
novim zemljama, postavši dekan u Deriju
  (1724), predložio je 
projekt o osnivanju koledža na Bermudskim
  ostrvima radi obrazo- 
vanja sinova engleskih plantažera i
  domorodaca; u Ameriku odlazi 
sa nekoliko pristalica 1728. godine i tri
  godine čeka obećanu 
finansijsku pomoć koja nije ni došla; na Rod
  Ajlendu je kupio 
imanje, sagradio kuću i napisao pesmu Kretanje Imperije bira put 
na Zapad, zahvaljujući kojoj je univerzitetski grad u
  Kaliforniji 
dobio njegovo ime; godine 1731. piše
  najobimnije svoje delo, 
polemički spis Alsifron ili beznačajni filozof, sastavljen od sedam 
dijaloga, uperen protiv Šeftsberija i
  Mandvila, i tu ponovo izlaže 
sve svoje ranije ideje; 1734. postavljen je za
  biskupa u Kloinu, u 
 
  
Irskoj. Potpuno se posvećuje filantropskoj
  delatnosti i 
propovedanju religioznog morala; u leto 1752.
  prešao je u Oksford 
gde je nakon nekoliko meseci i umro januara
  1753. 
   
  Berklijevo filozofsko učenje unosi potpuno novo svetlo u teoriju 
saznanja (posebno kad je reč o koncepciji
  perceptivnih doživljaja), 
kao i u diskusije o materijalnoj, odnosno
  telesnoj supstanciji. 
Njegov osnovni stav je esse est percipi (biti, znači biti opažen). Ovaj 
stav je već u njegovo vreme izazivao mnoge
  nesporazume i duboko 
nerazumevanje. Do njega je Berkli došao
  analizom upotrebe reči 
biti (i na taj način on je prethodnik čitavog smera u 
anglosaksonskoj filozofiji poznatog u XX
  stoleću pod nazivom 
filozofska analiza jezika). Smatrao je da su u
  antičkoj filozofiji 
mnoge teškoće nastale zbog pogrešnog shvatanja
  prirode i 
značenja termina biti. Zato se posebno posvetio analizi apstrakt- 
nih termina koje je našao u Njutnovim naučnim
  teorijama kao što 
su gravitacija ili privlačenje, jer bez obzira na svu instrumentalnu 
vrednost ovih pojmova i njihove primene i
  dalje je bilo otvoreno 
pitanje da li njima odgovaraju neki
  tajanstveni entiteti ili 
kvaliteti. 
   
  Berkli posebno kritikuje Dekarta i ističe kako se opažanjem 
mogu spoznati samo boje i oblici predmeta, ali
  ne i rastojanje 
među njima a to znači da protežnost ne može
  postojati van uma; 
prihvatanje večnosti, nepromenljivosti i
  beskonačnosti prostora 
imalo bi za posledicu da je i bog takođe
  prostoran. Ideje prostor- 
nosti spoljašnjeg sveta nisu predmet opažanja
  jer nisu ništa 
objektivno budući da materija ne može
  postojati izvan uma. Berkli 
smatra da ne postoji materijalna supstancija
  kao nosioc kvalitetâ 
koje on naziva idejama; materijalne stvari
  mogu se svesti na 
skupove ideja, na skupove kvaliteta, ali ti
  kvaliteti ne mogu po- 
stojati samostalno, nezavisno od duha. 
   
  Berkli smatra da postoji razlika između ideja koje izmišljamo i 
onih koje opažamo u normalnom stanju.
  Kvalitete koje 
konstatujem kada posmatram stvari van sebe ne
  mogu stvoriti – 
njih mi je mogao dati samo bog, kaže Berkli.
  Ovakav 
fenomenalizam koji on zastupa vodi nužno u
  teizam; Berkli smatra 
da se verovanje u boga tiče običnog zdravog
  razuma i ako se 
prihvati zdravorazumsko gledište o postojanju
  i prirodi 
 
  
materijalnih stvari, takvo će nas gledište
  dovesti do stava o 
postojanju boga, jer suprotno, verovanje u
  materijalnu sup- 
stanciju24, vodi u ateizam čijem se
  širenju on suprotstavlja 
očekujući od filozofije da bude u skladu s
  njegovim religioznim 
uverenjima. 
   
  Berkli osuđuje tvrdnje fiziologa i psihologa o tome kako postoji 
nužna prirodna veza između oseta koje dobijamo
  čulom vida i naše 
udaljenosti od tela koje opažamo; iskustvo je
  navika uz čiju pomoć 
mi sudimo o tome. Ideje prostora nisu predmet
  vida; njih je 
moguće videti koliko i čuti. Nema nikakve veze
  između ideja vida i 
opaženih stvari; ideje ne postoje u
  materijalnoj supstanciji; ako su 
ideje sve što mi zapravo opažamo, one moraju
  postojati u duhu a 
ne u nesaznatljivom materijalnom supstratu, pa
  materijalna 
supstancija nema nikakvu funkciju. To ne znači
  da Berkli odbacuje 
postojanje realnosti ili onog što se nalazi
  van nas. U tom slučaju on 
bi morao da odbaci i postojanje boga koji
  takođe postoji van nas. 
Oslobađajući se Lokove materijalne supstancije
  Berkli je pokušao 
da izgradi spekulativnu idealističku
  metafiziku za koju su jedine 
stvarnosti bog, konačni duhovi i ideje o
  konačnim duhovima; 
smatrao je da se na empirističkom
  zaključivanju mora zasnovati 
teistička metafizika. Takozvane materijalne
  stvari ili čulni objekti 
sastoje se samo od fenomena, od kvaliteta koje
  opažamo na njima 
pa se stoga svaka materijalna stvar sastoji
  samo od onog što 
možemo opaziti, a možemo opaziti samo
  kvalitete, ne i neku 
supstanciju ili supstrat. 
   
  Opažljiva stvar ne postoji van opažaja; objekti opažaja ne 
postoje van ljudskog duha; ovu tvrdnju Berkli
  primenjuje i na tela 
u prirodi koja postoje nezavisno od uma.
  Postojati može samo ono 
što je opaženo; stvari se ne mogu misliti
  nezavisno od njihovog 
opažaja; isto je objekt i njegov opažaj i ne
  mogu se apstrahovati 
jedno od drugog. Stvari se ne mogu dokučiti
  drugačije no što su u 
 
  
opažaju a to znači da mi opažamo samo svoje
  sopstvene ideje i 
opažaje (ideas or sensations). To
  znači da ideje ne mogu biti kopije 
ili odrazi stvari. Ideje mogu biti nalik samo
  na ideje. Boja ili oblik 
(koje Berkli smatra idejama) mogu biti nalik
  samo na boju ili 
oblik. Na taj način on odbacuje u to vreme
  rašireno shvatanje o 
primarnim i sekundarnim kvalitetima po kojem
  su primarni kvali- 
teti objektivni (tj. nalaze se u samim
  stvarima), dok su sekundarni 
kvaliteti (koji nisu svojstva predmeta već se
  odnose na čulne 
organe) subjektivni. I takozvani primarni
  kvaliteti (kretanje, oblik, 
protežnost) jednako zavise od organa vida kao
  i sekundarni. Berkli 
ističe kako viđenje ne daje jednostavne kopije
  svojstava predmeta, 
već je rezultat složene aktivnosti duha,
  posledica dugog rada čula i 
uma, a to se zapravo i misli pod iskustvom. 
    
  Berkli nastavlja lokovski nominalizam dajući mu još 
ekstremniji oblik; odbacivanje apstrakcija kao
  što je materija ili 
materijalna supstancija ne znači i odbacivanje
  pojma duha. Izrazi 
volja, intelekt, um, duša, duh razlikuju se od ideja i nisu nikakve 
ideje budući da su to aktivne moći; objekti
  saznanja, ideje, nalaze 
se u umu. 
     Ako
  je spoljašnji svet (na kojem se može proveriti vrednost 
ideja) iluzija, kako se mogu razlikovati ideje
  koje zavise od naše 
imaginacije i one koje od nas ne zavise? Ideje
  primljene 
neposredno od naših čulnih organa ne zavise od
  naše volje; kad 
otvaram oči ne mogu da biram da li ću nešto
  videti ili ne; to znači 
da sve ne zavisi od moje volje i da postoji
  neka druga volja, 
odnosno duh, koji stvara ideje. Ideje koje
  stvaraju čula daleko su 
življe od onih koje stvara imaginacija i one
  su postojanije, 
posledica su mudrosti njihovog tvorca. Pravila
  uz čiju pomoć um 
proizvodi u nama opažaje pomoću čulnih organa
  jesu "prirodni 
zakoni"; do tih "zakona"
  dolazimo putem iskustva koje nam 
ukazuje na vezu dobijenih opažaja i njima
  odgovarajućih ideja. 
    
  Uzrok trajnosti i povezanosti opažaja, po Berkliju, jeste bog koji 
po nepromenljivim, konstantnim pravilima u
  nama proizvodi ideje; 
on nam daje i moć predviđanja zahvaljujući
  kojoj možemo da 
usmerimo naše delovanje; bez te sposobnosti mi
  bismo stalno padali 
 
  
ca aktivnosti usmerene na održanje našeg
  života; saznanje je ins- 
trument očuvanja života. Determinisano i
  pravilno funkcionisanje 
opažanja dokazuje dobrotu i mudrost duha koji
  je upravljač i čija je 
volja utkana u zakone prirode. 
   
  Berkli smatra da postoji nekakva priroda stvari (rerum natura) 
zahvaljujući kojoj je moguće očuvanje razlike
  između realnosti i 
privida; svet teži postojanosti koja se
  potvrđuje u iskustvu; on iz 
realnog sveta ne izbacuje ništa; prihvata sve
  izuzev onog što 
filozofi nazivaju materijom ili telesnom
  supstancom. Odbacujući 
materiju i telesnu supstanciju čovek neće
  pretrpeti nikakvu štetu; 
odbacivanje materije ne osiromašuje život. Sve
  stvari realno 
postoje. Ne postoji samo materija. To Berkli
  tvrdi kako bi 
ateistima osporio pravo na neverovanje u boga.
  Na pitanje kako 
postoji svet ako je on samo zbir ideja u
  čoveku, Berkli odgovara da 
svet, kad ga niko ne opaža, nastavlja da
  egzistira u percepciji 
boga; večni duh delujući na ljude izaziva u
  njima opažaje i sled 
opažaja. 
   
  Berklijevu filozofiju odlikuje nominalizam (shvatanje po kojem 
opštim pojmovima ne odgovara ništa u
  realnosti) i fenomenalizam 
(shvatanje po kojem su ljudskom razumu
  dostupne samo pojave 
kao što su boja, ukus zvuk, dok je suština
  nesaznatljiva), i oni vode 
do važnih zaključaka na planu filozofije
  prirode; pojmovi koje on 
uvodi postaju predmet rasprava u savremenoj
  fizici kod Ernsta 
Maha i Hermana Herca, a potom (pod uticajem
  Maha) kod Rasela, 
Šlika, Hajzenberga i dr. Nije nimalo slučajno
  da je Karl Poper u 
Berkliju video prethodnika Maha i Ajnštajna. I
  Berkli i Mah, 
veliki poštovaoci Njutna i istovremeno njegovi
  kritičari, osporavaju 
pojam apsolutnog vremena, apsolutnog prostora
  i apsolutnog 
kretanja, koristeći se pri tom sličnim
  argumentima. Treba imati u 
vidu da Berkli ne osporava činjenicu da
  Njutnova mehanika dovo- 
di do korektnih rezultata i da je u stanju da
  dâ tačne pretpostavke, 
ali on odbacuje stav da je teorija Njutna
  adekvatna za istraživanje 
prirode i suštine tela. Treba razlikovati
  matematičke hipoteze 
stvorene kao instrument za objašnjenje i
  teorije stvorene za 
istraživanje prirodnih tela; to znači, kao što
  smo već rekli, da je po 
mišljenju Berklija, Njutnova teorija samo skup
  matematičkih 
hipoteza za razvijanje istraživanja. Sve što
  se odnosi na tela 
(poput sile gravitacije) treba da se posmatra
  kao matematička 
 | 
  
 
 
u bezizlazne situacije, a život bi nam se
  pretvorio u pakao. Naše 
ideje ne nastaju slučajnim taloženjem u našem
  umu; one su posledi- 
 
  
hipoteza, a ne kao nešto realno postojeće u
  prirodi. Time on 
osporava da njutnovski zakoni kretanja mogu
  biti matematičkim 
jezikom izražen opis stanja stvari koje je
  uslovljeno unutrašnjim 
suštinskim svojstvima materije. Eliminišući
  materijalnu, Berkli je 
ipak zadržao duhovnu supstanciju; ovu drugu
  eliminisao je potom 
Dejvid Hjum. 
 | 
  
 
 
  
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
 
Comments
Post a Comment