Epistemologija

Ovde će najviše biti reči o filozofiji nauke koja se, kao grana
savremene analitičke filozofije, bavi istraživanjem nauke s
pretenzijom na naučnu zasnovanost svojih rezultata; veliki
rezultati do kojih je u poslednja dva stoleća došla nauka imali su
za posledicu da i sama nauka postane predmet filozofskog istraži-
vanja; pitanja kao što su: kakva je razlika između nauke i mita,
koji je smisao nauke, koja je njena vrednost, kako se ona razvija,

koje su njene metode - jasno ukazuju na to da je nauka posebna
sfera ljudske delatnosti i da filozofija nauke, kao poseban smer
savremenog mišljenja, ima puno opravdanje. Ako se govori o is-
toriji filozofije nauke, treba reći da je teško odrediti kad ona
počinje; o specifičnosti naučnog znanja i naučne metode govore već
Bekon i Dekart; svaki filozof novog doba bavi se i teorijom
saznanja i na ovaj ili onaj način postavlja pitanje nauče metode;
premda se dugo nauka razmatra u kontekstu gnoseoloških ana-
liza, sa Kontom, Milom i Mahom naučno saznanje postepeno
postaje glavni predmet teorije saznanja da bi, nakon njih, A.
Poenkare, P. Djugem i B. Rasel počeli intenzivno da se bave
strukturom nauke i njenih metoda. Činjenica je da je tek logički
pozitivizam razdvojio naučno i obično saznanje proglasivši nauku
za jedinu oblast ljudske delatnosti koja se bavi istinskim znanjem;
tako je izučavanje nauke odvojeno od opštih gnoseoloških
problema.
    Da bi mogao da se bavi istraživanjem nauke i naučnog znanja,
svaki naučnik prethodno već treba da zna šta je to ljudsko
saznanje uopšte, kakva je njegova priroda, kakvu ima socijalnu
funkciju i kakav je njegov odnos s društvenom i proizvodnom
praksom. Odgovore na ova pitanja daje filozofija, a različiti fi-
lozofski smerovi daju različite odgovore na ova pitanja te je stoga
svaki filozof nauke prinuđen da se oslanja na određene filozofske
stavove. Imajući u vidu razvijenost savremenih nauka jasno je da
svaki istraživač može uzeti za predmet svog razmatranja samo
neki od njenih momenata i stoga je njegovo razmatranje uvek
parcijalno; budući da filozofi nauke pripadaju različitim filozof-
skim orijentacijama, jasno je da oni imaju i razne predstave o
nauci a to vodi uvidu u postojanje različitih metodoloških
koncepcija. Nije stoga nimalo slučajno što su krajem XIX i
početkom XX stoleća najveću popularnost imale koncepcije
austrijskog fizičara i filozofa E. Maha, francuskog matematičara
A. Poenkarea i francuskog fizičara P. Djugema, da su sredinom XX
stoleća najveći uticaj imale koncepcije predstavnika logičkog
pozitivizma, a da su u drugoj polovini XX stoleća dominantni
postali stavovi K. Popera, T. Kuna, I. Lakatoša, S. Tulmina, P.
Fajerabenda i mnogih drugih filozofa i naučnika koji nisu mogli a
da u nauci kao nauci ne vide filozofski problem. Bez obzira na
razlike, svim ovim koncepcijama je zajednički predmet izučavanja:
savremena nauka i njena istorija; svi oni polaze od činjenice da
postoji istorija nauke i svi polaze od savremenih naučnih teorija.
    Kada je nakon smrti E. Maha na čelo katedre za filozofiju
prirode u Beču došao Moric Šlih 1925. godine grupa mladih
naučnika, u kojoj pored ostalih behu i R. Karnap i O. Nojrat,
postavili su sebi zadatak da reformišu nauku i filozofiju. Tako je
nastao tzv. "Bečki krug" filozofa čiji je vođa bio Šlik. Nakon do-
laska nacista na vlast predstavnici Bečkog kruga i njihovi
istomišljenici iz Berlina, Varšave i drugih mesta porobljene Evrope
rasuli su se po svetu, ali je to imalo za posledicu porast uticaja
njihovih ideja u zemljama u kojima su se obreli, posebno u
Americi.
    Postalo je uobičajeno da se filozofska koncepcija Bečkog kruga
označava i kao logički pozitivizam, odnosno neopozitivizam (treći
pozitivizam) jer su se njegovi predstavnici inspirisali kako
koncepcijama Konta i Maha, tako i Rasela i Vajtheda;
neopozitivisti su u logici videli instrument koji je trebalo da bude
osnovno sredstvo filozofsko-metodološke analize nauke. Polazište
svog istraživanja neopozitivisti su našli kod ranog Vitgenštajna,
ali na mesto ontologije njegovog Traktata oni su pošli od nekoliko
novih gnoseoloških teza; smatrali su da (a) svako znanje jeste
znanje o onom što nam je čulno dato, da (b) to što nam je čulno
dato možemo znati s apsolutnom pouzdanošću i da se (c) sve funk-
cije znanja svode na deskripciju. To je za posledicu imalo
odbacivanje tradicionalne filozofije, odnosno "metafizike" i to je
odbacivanje postala jedna od bitnih karakteristika njihovog
učenja. Dok je ranija filozofija uvek nastojala da kaže nešto o onom
što se nalazi iza oseta, da zađe izvan granica psihičkih doživljaja,
logički pozitivisti su smatrali da iza sveta čulnih opažaja ništa ne
postoji, a ako nečeg i ima o njemu se ne može ništa reći. U oba
slučaja filozofija više nije bila neophodna i jedino čemu još može
koristiti jeste logička analiza naučnih iskaza. Tako se filozofija
počela poistovećivati s logičkom analizom jezika. Odbacivanje
filozofije vodilo je pomirljivom stavu prema religiji, shvatanju da
se o svetu kao celini može govoriti sa stanovišta religije ali ne i
nauke i naučnog saznanja, budući da je vera privatna stvar
pojedinca.
    Iz činjenica da je svet skup čulnih doživljaja i nepovezanih
činjenica, svet ne može imati istoriju jer su sve promene posledica
kombinovanja činjenica a ne nastajanja jednih iz drugih. Znanje,
kao opisivanje činjenica, raste i ništa se ne gubi ali razvoja nema;
antiistorizam imao je za posledicu da se neopozitivisti nikad nisu
obraćali istoriji nauke. U osnovi nauke po njihovom mišljenju leže
protokolarni sudovi koji izražavaju čulna osećanja subjekata;
ukupnost istinitih protokolarnih sudova čini osnovu nauke.
Zadatak naučnika je da utvrdi protokolarne stavove i da nađe
način uopštavanja i objedinjavanja tih stavova. Naučna teorija je
shvaćena u obliku piramide na čijem se vrhu nalaze temeljni poj-
movi, definicije i postulati, dok se u osnovi nalaze svi protokolarni
sudovi. Progres nauke sastojao bi se u izgradnji takvih piramida u
različitim oblastima znanja što treba da dovede do univerzalnog
sistema – jedinstvene unificirane nauke.
    Upravo ovaj model nauke stvorio je niz problema s kojima su se
sreli logički pozitivisti u izgradnji svoje metodologije. Prvi sporovi
su nastali oko prirode protokolarnih stavova: Karnap je smatrao
da oni mora da se sastoje od reči koje se odnose na čulne predmete,
Nojrat je smatrao da je za te iskaze najvažnije ime protokolarnog
lica, dok je Šlik govorio o "konstatacijama" koje su, imajući u sebi
izraze ovde i sada, imale smisao samo u konkretnim situacijama.
Sve te razlike počivale su na tome da ne postoji "čisto" čulno
iskustvo i da ga je nemoguće izraziti u jeziku pa je tako bila
dovedena u pitanje teza o tome da se nauka oslanja na čvrstu
empirijsku osnovu koja bi sledila iz logičko-gnoseoloških pret-
postavki. I danas neki filozofi nauke veruju u postojanje
empirijskog jezika koji bi bio nezavisan od teorije i kao takav jezik
obično se uzima običan jezik. Druga teškoća s kojom su se sreli
logički pozitivisti bila je u nemogućnosti da se formuliše kriterijum
razgraničenja (demarkacije) nauke i drugih formi duhovne
delatnosti (filozofija, religija, umetnost); ako se nauka razlikuje od
filozofije i mita u čemu se sastoji ta razlika? Pokazalo se da je
nemoguće postaviti oštru granicu između nauke i ne-nauke i da je
svako razgraničenje veoma uslovno i istorijski promenljivo.
    Polazeći od toga da je naučno znanje opis čulnih datosti i
rukovodeći se analogijom s ekstenzionalnom logikom u kojoj se
istinitost molekularnih iskaza utvrđuje s obzirom na istinitost
atomskih iskaza, logički pozitivizam je za kriterijum demarkacije
uzeo proverljivost (verifikacija); neki stav je naučni samo u slučaju
ako se može proveriti, ako je svodljiv na protokolarne iskaze i ako
se njegova istinitost može proveriti posmatranjem; ako se stav ne
može verifikovati, on se u tom slučaju nalazi izvan granica nauke.
Sami protokolarni iskazi nisu podložni verifikaciji jer čine čisto
čulno iskustvo i empirijska osnova su za verifikaciju drugih
iskaza. Logički pozitivisti otišli su i korak dalje time što su smat-
rali da verifikacija nije samo kriterijum demarkacije no i
kriterijum smislenosti, budući da po njihovom shvatanju samo
proverljivi iskazi imaju smisao dok su svi ostali besmisleni. Prema
tome: ako se neki filozofski stavovi ne mogu proveriti, oni su i
besmisleni. Na taj način nije bila ugrožena samo filozofija već i
veliki deo nauke jer su se svi naučni iskazi i termini koji su se
odnosili na idealizovane ili čulno neopažljive objekte pokazali
besmislenim što je imalo za posledicu da su i mnogi zakoni nauke
morali biti proglašeni za besmislice. Ali, šta je zapravo nauka ako
je lišena svojih zakona?
    Model koji su predložili logički pozitivisti bio je toliko daleko od
realne nauke i njene istorije da je metodološka koncepcija na kojoj
je on počivao počela da se raspada odmah nakon njegovog
nastanka; taj raspad nije bio prouzrokovan spoljašnjim već
unutrašnjim činiocima pa logički pozitivisti nikad nisu ni dospeli
do realne nauke i njenih metodoloških problema budući da svoje
metodološke konstrukcije nikad nisu ni videli kao odraz realnih
nauka i saznajnih procedura već kao ideal kojem bi nauka trebalo
da teži. Usled slabljenja krutih metodoloških standarda dolazi do
postepenog pomeranja težišta istraživanja sa logike na realnu
nauku i njenu istoriju; metodološke koncepcije se više ne porede s
logičkim sistemima već s realnim teorijama i istorijskim procesima
razvoja naučnog znanja; od tog trenutka na metodološke
koncepcije počinje da utiče istorija nauke pa se menja i
problematika filozofije nauke te se analiza jezika i statičnih
struktura potiskuje u drugi plan.
    Važnu ulogu o tom obratu odigrao je Karl Poper (1902-1994)
koji je nakon diplomiranja na Univerzitetu u Beču neko vreme
predavao fiziku i matematiku na Bečkom Pedagoškom institutu; i
sam blizak logičkom pozitivizmu, kako po stilu mišljenja, tako i po
problematici koju je obrađivao, Poper je već 1934. u knjizi Logička
istraživanja izložio osnovne ideje jedne nove metodološke
koncepcije koja je dovela do prevladavanja logičkog pozitivizma.
Godine 1937. Poper je emigrirao na Novi Zeland odakle se 1946.
preselio u Englesku gde je do kraja života predavao na katedri za
filozofiju, logiku i naučni metod na Londonskoj ekonomskoj školi.
    Poperova metodološka koncepcija dobila je naziv
falsifikacionizam jer se kao njen osnovni princip javlja princip
falsifikacije. Imajući u vidu da su logički pozitivisti nauke nastojali
da utemelje polazeći od principa verifikacije, dakle polazeći od
njihovog utemeljenja uz pomoć empirijskih datosti, i da se do toga
može doći ili induktivno ili oslanjanjem na empirijsko iskustvo, a
što se pokazalo nemogućim, budući da opšte iskaze ne možemo
dokazivati pojedinačnim već ih samo osporavati, Poper je
falsifikacionizam istakao kao osnov svoje metode.
    Poper polazi od objektivnog postojanja fizičkog sveta i čovekove
težnje da svet opiše na istinit način, ali on odbacuje kriterijum
istinitosti koji bi nam omogućio da istinu izdvojimo iz skupa naših
ubeđenja, čak i kad bismo naišli na isitnu mi ne bismo mogli reći
da je to istina. Neprotivrečnost kao i oslanjanje na empirijske
datosti nisu kriterijumi istine. Svaku fantaziju moguće je izložiti u
njenom neprotivrečnom obliku a lažna ubeđenja često nailaze na
potvrdu. Ljudi stvaraju hipoteze i teorije ali ne mogu reći da su
one i istinite; sve što mogu učiniti jeste da utvrde njihovu lažnost
čime se zapravo i jedino mogu približiti istini. Ovo vodi u
ograničeni skepticizam. Naučno saznanje kao i filozofija oslanjaju
se na dve temeljne ideje: na ideju da je nauka sposobna da nam da
istinu i da ona to i čini i na ideju da nas nauka oslobađa od
zabluda i predrasuda. Poper je prvu ideju odbacivao dok mu je
druga omogućavala da učvrsti svoju metodološku koncepciju.
Kada je reč o pokušaju da se razgraniče empirijske nauke od
matematike, logike kao i metafizičkih sistema, Poper je pošao od
široko rasprostranjenog shvatanja o tome da se nauka odlikuje
primenom induktivnog metoda, a što je bilo prihvaćeno od
vremena Bekona i Njutna, a to shvatanje po kojem induktivna
metoda počiva na posmatranju, konstatovanju činjenica i njihovom
uopštavanju prihvatali su i logički pozitivisti dvadesetih godina
XX stoleća. On je odbacio indukciju i verifikaciju kao kriterijume
demarkacije nauke; smatrao je da se potpuna evidentnost u nauci
ne može dosegnuti a da parcijalni dokazi ne mogu razgraničiti
nauku od ne-nauke. Veliki empirijski materijal ništa ne dokazuje
a na osnovu toga što se može potvrditi sve što se hoće još uvek se
ne dobija kriterijum naučnosti. Zato Poper kao kriterijum
demarkacije uzima princip falsifikacije, tj. empirijsku opovrgljivost
i kaže da za empirijski naučni sistem treba da postoji mogućnost
da bude opovrgnut iskustvom.
    Naučne teorije su samo nagađanja o svetu, nedokazane
pretpostavke u čiju istinitost nikad ne možemo biti uvereni; svi
zakoni su kao i sve teorije privremeni; njih ne možemo potvrditi
već samo podvrći proveri koja može ukazati samo na lažnost
pretpostavki. Tako je dovedena u pitanje induktivna metoda na
šta je među prvima ukazivao već Hjum a pitanje je glasilo: kako se
od pojedinačnih iskaza dolazi do opšteg? Poper je odgovorio
negativno tvrdnjom da je indukcija mit i ona nije ni psihološka
činjenica, ni činjenica običnog života ni činjenica koja sledi iz
naučne prakse.
    Istupajući s tezom o jedinstvu naučnog metoda na kongresu u
Tibingenu 1961. (koja je izazvala oštru reakciju51 Teodora
Adorna), Poper je istakao kako se metod društvenih nauka, kao i
prirodnih, sastoji u pokušajima da se reše problemi; društvenim
naukama kao i prirodnim zajedničko je da polaze od problema.
Dokazi mogu voditi prihvatanju ili pobijanju; ljudi se uče na
greškama i svaka teorija koja je opovrgljiva nije potpuna time što
neki događaj objašnjava iz određenog aspekta, pa je objektivnost
teorije ekvivalentna tome koliko je nju moguće kontrolisati ili
opvrgavati. Objektivnost kao činjenica društvene kontrole atribut
je teorije dok nepristrasnost može biti svojstvena samo ličnosti.
    Zato jedini prihvatljiv naučni metod morao bi po Poperu
počivati na pokušajima i greškama; taj metod je svojstven svakom
živom biću, i Ajnštajnu i amebama, i to nije samo metod svakog
saznanja no i metod svakog razvoja i na taj način deluje i sama
priroda. Nauke se ne razvijaju; postoje samo promene, postoje
problemi s kojima počinje nauka a ne s posmatranjem ili teorijom.
    Tako je Poper došao do zaključka da progres nije u
nagomilavanju znanja već u produbljivanju i rešavanju problema i
da filozofija nauke treba da se okrene istoriji naučnih ideja i
koncepcija. Ako je njegovo učenje još uvek počivalo na logici i
određenim matematičkim teorijama, prvu metodološku koncepciju
koja je postala široko popularna, a koja se oslanjala na istoriju
nauke, formulisao je američki filozof Tomas Kun (1922-1996) koji
je studirao na Harvardu i u početku se bavio fizikom a pred kraj
života kvantnom mehanikom; uočivši kako predstave o nauci i
njenom razvoju nisu saglasne s realnim istorijskim materijalom, on
je posebnu pažnju posvetio istoriji nauke i razvio originalnu koncep-
ciju nauke koju je izložio u knjizi Struktura naučnih revolucija
(1962). Najvažniji pojam u njegovoj koncepciji jeste pojam
paradigme; iako sadržaj tog pojma nije najjasniji može se reći da
Kun pod njim misli ukupnost naučnih dostignuća koje prihvataju
svi naučnici u određenom vremenskom periodu. Paradigmu čine
jedna ili više teorija koje uživaju opšte priznanje i koje određeno
vreme usmeravaju naučno istraživanje. Primeri takvih paradigmi
jesu Aristotelova fizika, Ptolomejeva geocentrična teorija, Njutnova
mehanika i optika, Lavoazjeova teorija o kiseoniku, Maksvelova
elektromagnetna teorija, Ajnštajnova teorija relativiteta ili atomska
teorija Nilsa Bora. Paradigme u sebi sadrže nesporno, opšte-
prihvaćeno znanje o istraživanju pojava u prirodi u jednoj određenoj
epohi.
    Paradigma ne podrazumeva samo neku teoriju već mnogo više,
budući da njen tvorac (ili tvorci) istovremeno rešava(ju) i nekoliko
važnih naučnih problema i time daju primer kako probleme treba
rešavati. Rezultati na osnovu kojih je stvorena neka paradigma
ulaze potom u udžbenike i na osnovu njih se stiču potom naučna
znanja. Paradigma daje primere naučnog istraživanja i to je njena
najvažnija funkcija. Dajući određeno tumačenje sveta ona
istovremeno određuje i krug problema koji imaju smisao i rešenje;
sve što u to ne spada ne zaslužuje pažnju pobornika paradigme.
Paradigma utvrđuje metode koje su dopuštene u rešavanju tih
problema i tako određuje činjenice koje mogu biti dobijene u empi-
rijskom istraživanju (ne konkretne rezultate, već vrstu činjenica).
    S pojmom paradigme (kao određenim pogledom na svet) tesno
je povezan i pojam naučne zajednice kao grupe ljudi kojima je
zajednička vera u jednu paradigmu; član neke naučne zajednice
može biti neko samo ako usvaja određenu paradigmu; svi oni koji
odbacuju vladajuću paradigmu nalaze se izvan granica naučne
zajednice. Za razliku od Popera koji je smatrao da naučnici
neprestano sumnjaju u osnove svojih teorija nastojeći da ih
opovrgnu, Kun zastupa tezu da u realnosti naučnici nikad ne
sumnjaju u osnove svojih temeljnih stavova i čak ne postavljaju
zahtev za njihovom proverom. Istraživanje u okvirima neke para-
digme uvek je usmereno na razradu teorija koje paradigma
pretpostavlja.
    Razrada paradigme obično vodi pojavi anomalija (problema
koje paradigma ne uspeva da reši) i kad se njihov broj uveća toliko
da dolazi do nesklada paradigme i činjenica, obično usled
usavršenosti instrumenata merenja, nove teorijske pretpostavke
počinju da ugrožavaju deduktivnu strukturu paradigme i vera u
nju nestaje. Nesposobnost paradigme da reši novonastale
probleme dovodi do krize i naučnici traže sve nove i nove teorije
koje bi mogle uspešnije da reše nastale probleme. Tada polako
nestaje paradigma koja je naučnike povezivala, naučna zajednica
se raspada na manje grupe od kojih jedni nastavljaju da veruju u
još vladajuću ali poljuljanu paradigmu dok drugi nastoje da
izgrade novu. Tada samo istraživanje zamire, nauka prestaje da
funkcioniše i samo u tom trenutku naučnici počinju da
proveravaju hipoteze i teorije koje jedna drugoj konkurišu. Kriza
prestaje kad jedna od hipoteza uspe da odgovori na većinu pitanja
i na svoju stranu privuče većinu naučnika; u tom trenutku dolazi
do smene paradigme koju Kun naziva naučnom revolucijom.
Nakon toga dolazi ponovo do uspostavljanja naučne zajednice.
Prihvativši novu paradigmu naučnici vide svet na nov način;
pobornici raznih paradigmi žive u različitim svetovima, govore
različitim jezicima i ne mogu međusobno da komuniciraju.
    Prelazak na novu paradigmu nije uslovljen logičko-
metodološkim već često religioznim, filozofskim ili estetskim
razlozima i nadom da će ona biti udobnija od prethodne;
konkurencija među paradigmama ne može se razrešiti strogom
argumentacijom. Progres u nauci moguć je samo u vreme
vladavine određene paradigme; sa njenom smenom, naučnom
revolucijom, odbacuje se sve što je bilo postignuto u prethodnom
periodu i rad u okvirima nove paradigme počinje na praznom
mestu; na taj način razvoj nauke pokazuje se diskretan: postoje pe-
riodi progresa koji se smenjuju lomovima koji otvaraju prostor
novom progresu.
    Bez obzira koliko se teoretičari slažu s Kunom da postoji
progres u istorijskom razvoju nauke, činjenica je da je on na
najtemeljniji način postavio pitanje naučnog progresa; sporna je
slika po kojoj jedna grupa naučnika predaje znanje drugoj koja ga
dalje umnožava; moguće je da dođe i do gubitka znanja pa se pos-
tavljaju pitanja: šta i u kom obliku stara paradigma predaje novoj,
kako se ostvaruje komunikacija među predstavnicima raznih
paradigmi, da li je moguće poređenje paradigmi? Tako su pod
uticajem Kuna a nakon Popera filozofi nauke počeli još više da se
okreću istoriji naučnih ideja i da u njoj postavljaju temelj svoje
metodske građevine pa se istorija pokazala čvršćim metodološkim
temeljem no gnoseološke, psihološke ili logičke koncepcije, ali se
istovremeno dogodilo da je ovo okretanje istoriji dovelo do brisanja
metodoloških shema, pravila i standarda, do realtivizacije svih
principa filozofije nauke i do napuštanja nade da ona može da
opiše strukturu i razvoj naučnog znanja.
    Sve ovo dovelo je do stanja koje je Paul Fajerabend (1924-
1997) nazvao epistemološkim anarhizmom; on je studirao u Beču
istoriju, matematiku i astronomiju, u Vajmaru dramaturgiju a u
Londonu i Kopenhagenu filozofiju. Godine 1958. preselio se u
Ameriku i do kraja života predavao je na Berkli univerzitetu u
Kaliforniji. Njegovi najpoznatiji spisi su: Protiv metode (1975),
Nauka u slobodnom društvu (1978) i Zbogom, razume! (1987).
Fajerabend smatra da je anarhizam posledica dva principa:
principa proliferacije i principa nesamerljivosti. Saglasno prvom
principu treba stvarati i umnožavati teorije i koncepcije koje su
nespojive s vladajućim teorijama, a to znači da svaki čovek, svaki
naučnik može da stvori svoju koncepciju bez obzira koliko je
okolina smatra apsurdnom i neprihvatljivom; drugi princip kaže
da se nijedna teorija ne može zaštititi od spoljašnje kritike od
strane drugih koncepcija; ako neko stvori i zastupa čak i
najfantastičniju koncepciju, nema načina da se ona ospori; ta
koncepcija se ne može osporiti važećim, opšteprihvaćenim
teorijama samo zato što sa stanovišta vladajuće teorije izgleda
apsurdna. Ne može se zastupniku takve teorije zameriti
narušavanje zakona logike jer se on koristi sasvim drugačijom
logikom. Autor fantazije stvara nešto nalik kunovskoj paradigmi,
neki u sebe zatvoren svet i sve što ne spada u taj svet nema
nikakvog smisla.
    Spajanjem ova dva principa dobija se metodološka osnova
anarhizma: svako je slobodan da stvori svoju sopstvenu koncepciju
koju je nemoguće porediti s drugim koncepcijama jer nema osnova
takvom poređenju. Iz toga sledi da je sve dozvoljeno i sve
opravdano i to je princip koji se može braniti u svim etapama
razvoja čovečanstva.
    Argument u korist anarhizma Fajerabend je našao u istoriji
nauke: nema nijednog metodskog pravila koje u ovom ili onom
vremenu nije osporio neko od naučnika; istorija pokazuje da su
naučnici često postupali protiv postojećih pravila a to znači da se
umesto postojećih mogu usvojiti njima suprotna pravila pri čemu
ni jedna ni druga nisu univerzalna. Zato nauka ne treba da teži
izgradnji pravila naučne igre.
    Epistemološki anarhizam se razlikuje od političkog anarhizma:
dok politički anarhist ima određen politički program i teži da sruši
određenu društvenu organizaciju, epistemološki anarhist može da
štiti neku formu nemajući prema njoj ni osećaj afiniteta ni
neprijateljstva, jer on nema nikakav čvrst program budući da je
protiv svih programa. Svoju koncepciju gradi pod uticajem određe-
nog raspoloženja ili sa željom da izazove određen efekt. Da bi
ostvario svoj cilj on deluje kao usamljenik i nije član neke grupe;
pri tom koristi um i emocije, ironiju ali i ozbiljnost – sva sredstva
koja čovek može da stvori. Ne postoji toliko apsurdni stav koji se
ne bi mogao razmatrati kao što ne postoji metod koji bi bio
apsolutno neprihvatljiv. Jedino protiv čega on istupa su
univerzalne norme i zakoni, univerzalne istine i ideje kao što su
istina, razum, pravednost, kao i ponašanje uslovljeno tim
normama.
    Fajerabend dolazi do zaključka da nauka nije racionalna kao
što to veruje većina naučnika; ako je to tako, ako je ona
iracionalna, i ako stalno narušava zakone uma, čime se ona onda
razlikuje od mita ili religije? U suštini, ničim, odgovara on. Mit se
karakteriše dogmatizmom, monizmom, fanatizmom, neprihva-
tanjem kritike; nauka prihvata pluralizam i nastoji da bude
tolerantna, spremna da prihvati i drugačija mišljenja da poboljša
svoje stavove. Ali, to je odviše optimističko shvatanje. Fajerabend
kao i Kun smatra da nauku jednako toleriše i dogmatizam i
netrpeljivost. Fundametalna shvatnja se ljubomorno brane a
odbacuje se sve što protivreči prihvaćenim teorijama; autoritet
tvoraca paradigmi pritiska naučnike kao autoritet vračeva i
sveštenika kad je reč o mitu. I u čemu je onda prednost nauke nad
mitom?
    Mogući izlaz Fajerabend vidi u odvajanju nauke od države kao
što je od države bila odvojena religija; nauka u obrazovanju treba
da ima isto mesto kao religija i mitologija; obrazovanje mora biti
svestrano kako bi pojedinac mogao da načini svoj sopstveni,
slobodni izbor između različitih ideologija i delatnosti, jer je samo
sloboda izbora koegzistentna s humanizmom i samo ona može da
obezbedi slobodan razvoj svakog člana društva. Jedina moguća
lozinka epistemološkog anarhizma je: nikakvih ograničenja u
oblasti društvenih delatnosti, nikakvih pravila i zakona
obavezujućih za sve, potpuna sloboda stvaralaštva.
    Savremena analitička filozofija nauke nalazi se u krizi.
Srušena je paradigma koju je stvorio logički pozitivizam i u prvi
plan je izbilo mnoštvo alternativnih metodoloških koncepcija, no
nijedna od njih ne uspeva da reši zadate probleme. Sa
Fajerabendom analitička filozofija nauke došla je u situaciju da
odbacuje samu nauku i istovremeno opravdava različite forme
iracionalizma. Pri tom, ako se gubi granica između nauke i
religije, između nauke i mita, ako je došlo do kraja
fundamentalnih nauka i nauke postoje samo u svom ironičnom
smislu, kao estetičke teorije budući da je većina teorija nedokazivo;
i da imaju isti status kao i umetnička dela tada gubi smisao i sama
filozofija nauke kao teorija naučnog saznanja. Bez obzira na
doprinose filozofiji nauke autora kao što su Imre Lakatoš, Lari
Laudan, Džon Votkins, u poslednjih desetak godina nema nijedne
nove i originalne koncepcije i interesovanje većine istraživača sve
više počinje da se pomera ka sociologiji nauke i hermeneutici.

Comments

Popular Posts