Što se tiče kretanja tih počela, Anaksagora
odbacuje mitska i
poetska tumačenja Empedokla i naspram
heraklitovske ideje o
borbi suprotnosti obnavlja misao o jedinstvu
svetskog procesa.
Budući da sve postojeće može da predstavi sebi
samo kao svet
materijalnih stvari, on nastoji da u mnoštvu
prvobitnih stvari
pronađe onu koja bi bila zajednički uzrok sveg
kretanja. To treba
da je sila koja uspostavlja poredak među
stvarima i po analogiji s
živim bićima (koja poseduju um), Anaksagora je
rekao da u prirodi
kao uzrok sveta i sveg reda vlada um (noûs)
(Met., 984b). Zato će
mnogo stoleća kasnije, u predavanjima iz
istorije filozofije,
izlaganje o Anaksagori Hegel započeti rečima
"tek ovde počinje da
se rađa jedna svetlost (ona je doduše još slaba):
razum se priznaje
kao princip" (Hegel, 1970, I/281) i
poziva se na upravo pomenuto
mesto iz Metafizike gde
Aristotel za Anaksimandra kaže kako je "u
poređenju sa onima koji su ranije govorili
nasumice izgledao kao
jedini razboriti čovek" (Met., 984b). Noûs treba razumeti kao
supstrat misli; u makro- i mikro-kosmosu noûs je jednak Herakli-
tovom logosu i ima ulogu vatre. Poredak
(kósmos) i svrsishodnost
empirijskog sveta (što je Anaksagori potvrda
postojanja uma koji
sve dovodi u red) Anaksagora ne nalazi samo u
odnosima
pojedinačnih stvari već i u harmoničnom
kretanju nebeskih tela.
Tako se njegov monistički i teleološki način
izražavanja zasniva na
astronomskim motivima. Njegovo tumačenje je
čisto naturalističko
i nema ničeg zajedničkog s religioznim
tendencijama. Ako neki an-
tički autori izveštavaju kako je Anaksagora um
nazivao bogom, tu
bi reč bila samo o metafizičkom načinu
izražavanja kakav se sreće
već kod Milećana.
Um
je nematerijalno načelo - duh; kao što je kod Anaksimena
vazduh, ili kod Heraklita vatra; on je zapravo
poslednja reč
dosokratovske filozofije. Jedino taj um je živ
i pokreće se sam od
sebe, suprotstavljen svim drugim stvarima.
Anaksagora smatra da
"sve ostale stvari imaju udela u svemu,
ali um je nešto neo-
graničeno i nezavisno, i nije pomešan ni sa
jednom stvari, nego je
sam, samostalan, za sebe (...) Um je
najnežnija i najčistija od svih
stvari i poseduje potpuno znanje o svemu i ima
najveću moć; nad
bićima koja imaju dušu, koja su veća i manja,
nad svima njima
vlada um. Nad celokupnim kretanjem um je
preuzeo vlast tako da
|
Comments
Post a Comment