Aristotel



















Aristotel je rođen u Stagiri, na Trakijskom poluostrvu koje su
naselili Halkiđani; potiče iz stare lekarske porodice; otac Nikomah
bio je dvorski lekar makedonskog cara Aminte i njemu blizak. Ne
znamo mnogo o njegovim ranim godinama života; pretpostavlja se
da je već sticajem okolnosti bio predodređen za lekara i da je bio u
ranoj mladosti upoznat s vladajućom Hipokratovom medicinom ali
i s prirodnjačkim pogledima Demokrita. Posle smrti roditelja
Aristotel je sa sedamnaest godina dospeo u Atinu i postao član

Akademije (367) u kojoj će biti narednih dvadesetak godina, sve do
Platonove smrti.
    Kad je došao u Akademiju to nije više vreme Gozbe, već Teeteta
(369), Sofista, Državnika, što svedoči o nastrojenju Akademije u to
vreme. Ideal Akademije više nije Sokrat već filozof-matematičar
Pitagora. U Atinu se 367. godine preseljava Eudoks koji je upoznat
s egipatskim i istočnim matematičkim i astronomskim učenjima.
Aristotelu kao tipu naučnika bliski su Demokrit i Eudoks. Ipak, na
Aristotela u Akademiji najveći uticaj ima Platon kao filozof,
religiozni mističar i kao čovek.
    U Akademiji je Aristotel napisao čitav niz radova u obliku
dijaloga od kojih su nam ostali samo fragmenti. Sve što je napisao
u literarnom obliku vezano je za vreme Akademije; kasniji spisi su
beleške za predavanja i nemaju literarnu formu.
    Za Platona osnovno je da svojim mislima da formu; on ne piše
da bi izložio neko učenje; njega privlači sama mogućnost
oslikavanja filozofa kao čoveka koji se nalazi u aporijama i
konfliktima. Filozofija nije za Platona polje teorijskih izučavanja
već proizvođenje svih osnovnih životnih elemenata. Podražavajući
Platona svi su učenici pisali dijaloge a najznačajnije je pisao
Aristotel (Eudem ili o duši). No, niko nije primećivao da je
platonski dijalog nešto neponovljivo i da se ne može podražavati.
    Ciceron ukazuje da je Aristotel otkrio jednu novu formu
dijaloga: žanr naučne rasprave. To ne behu sokratski dijalozi več
strogo metodička pitanja i odgovori - nekakva intelektualna
palestra. Aristotelovi dijalozi su u doba helenizma bili čak cenjeniji
od Platonovih i o njima pohvalno pišu: Filisko, Kratet, Zenon,
Hrisip, Posejdonije, Ciceron, Filon, Avgustin.
    Mnogi Aristotelovi dijalozi imali su naziv kao i Platonovi
(Gozba, Meneksen, Sofist, Državnik); Ali Aristotel tu nije hteo da
kritikuje Platona i ispravlja njegovo učenje. Među helenističkim
doksografima vladalo je uverenje da se i Aristotelovi spisi mogu
podeliti na ezoteričke i egzoteričke, no čini se da je to neo-
pitagorejska mistifikacija. Dijalog Eudem napisan je pod uticajem
smrti Aristotelovog druga Eudema s Kipra (oko 354); za
neoplatoničare je kao Fedon bio izvor učenja o besmrtnosti duše.
Način opovrgavanja predstave o duši kao harmoniji tela čisto je
aristotelovski: harmonija ima svoju suprotnost - disharmoniju;
duša pak nema suprotnost pa sledi da ona ne može biti
harmonična (frg. 45). 
Platonsko-aristotelovsko dokazivanje besmrtnosti i
nerazorivosti duše u dogmatskom obliku preuzeo je Plotin (Enn.
IV, 7, 8) koji je rekao da je duša suština (ousia); harmonija se tu ne
javlja. U svom poznom učenju o duši Aristotel je zauzeo središnji
stav između ranog platonizma izraženog u Eudemu i mate-
rijalističkog učenja o duši kao harmoniji. U spisu O duši (De an.
III 1, 412a 19-21) duša se javlja kao supstancija samo ukoliko je
"entelehija fizičkog tela koje ima život u potenciji". Duša je
neodeljiva od tela i stoga je besmrtna; no, sjedinjena s telom ona je
oblikujući princip organizma. U tom smislu može se reći da Plotin
kritikuje "poznog" Aristotela s pozicija "ranoga" Aristotela kad go-
vori "Duša ne poseduje bivstvovanje zato što je forma nečega (eîdos
tinòs) već je ona neposredna realnost (ousía). Ona svoje
bivstvovanje ne poprima iz toga što se nalazi u nekom telu već
postoji i do časa od kojeg pripada telu" (IV 7, 8).U stvari,
aristotelovski Eudem upravo i uči o predvečnom postojanju duše,
što je jasno i po tome što je duša ousia u sebi.
    Ako je rani Aristotel u svojim učenjima zavisan od Platona u
logici i metodologiji, ne samo da je od njega nezavisan već
ostvaruje i preimućstvo nad njim. Dijalektiku Aristotel ne
određuje isto kao Platon: za njega je dijalektika argumentacija na
osnovu verovatnih, subjektivno očiglednih pretpostavki. Cilj takve
dijalektike je eristički. Nemački helenista Verner Jeger takođe
smatra da je u Aristotelovim dijalozima potpuno očuvano učenje o
idejama.
    U vreme boravka u Akademiji Aristotel je napisao i Protreptik
koji se dotiče niza pitanja, između ostalog i umetnosti (IX gl): "Ne
oponaša priroda umetnost, već umetnost oponaša prirodu i
umetnost postoji zato da bi dovršila ono što priroda ostavlja
nedovršeno". U ovom spisu imamo platonovski sadržaj i aris-
totelovski metod. Tu se opisuje zadovoljstvo koje pruža saznanje a
na što na mnogo drugih mesta opominje Aristotel. Saznanje je lepo
samo po sebi i biva lepše ukoliko se više udubimo u njega; tu se
nalazi i Aristotelov ideal života: teoretski život u tišini, u
razgovorima sred akademskog vrta, na čarobnom ostrvu blaženih
filozofa odvojenih od sveta (fr. 58). U Protreptiku nalazimo i zna-
čajnu napomenu o muzici: muzika je nastala kad su ljudi postali
bogatiji i kad su se mogli prepustiti dokolici; rekli bi imućniji da
muzika nije neophodna za čoveka (fr. 53), no s druge strane,
Aristotel muziku ubraja u prve filozofske discipline (fr. 52).
    Iste godine kad je umro Platon, vojska Filipa Makedonskog je
razorila Stagiru (348/7) i Aristotel se nije mogao vratiti kući pa je
otišao u Malu Aziju. Nakon što je neko vreme boravio u Mitileni,
343, na poziv Filipa Makedonskog on odlazi u Pelu privučen
maštom da se u liku Aleksandra, tada trinaestogodišnjaka, može
ostvariti jedinstvo filozofije i vlasti. Aristotel je verovao da Helada,
ako bi bila ujedinjena, može ovladati celim svetom. Nakon tri
godine, koliko je bio učitelj Aleksandra, Aristotel se povukao u svoj
rodni grad i tu se bavio naučnim radom; družio se s Teofrastom, a
kad je Aleksandar pošao u pohod na Aziju, Aristotel je bio potpuno
slobodan; tada se, s Teofrastom, preselio u Atinu i tamo otvorio
svoju školu koja je svestranošću naučnog interesa, sistematičnošću
u nastavi i pravilnim vođenjem istraživanja uskoro pretekla
Akademiju i postala uzor kasnijim školama.
    Period koji je Aristotel proveo van Atine označavao se kao kao
tamni deo u njegovom životu; to je svakako "prelazni" period, ali
period ispunjen učenjem i organizovanjem filozofskih škola u
raznim grčkim gradovima. Tada nastaje spis O filozofiji u kojem
Aristotel istupa protiv teorije idealnih brojeva i uspostavlja svoj,
očišćeni platonizam. U tom spisu nalazimo i prvi dokaz o postoja-
nju boga (fr. 16) koji sledi apodiktičko-silogistički metod. "Može se
utvrditi da u svakoj oblasti gde postoji stupnjevitost, gde ima onog
što je više ili manje savršeno, neophodno je da postoji i jednostavno
savršeno. Ako sred onog što jeste postoji stupnjevitost više ili
manje savršenih bića, neophodno je da postoji najsavršenije biće i
ono je božansko".
    Aristotela interesuje i psihološka strana ovog problema; on
govori o unutrašnjem usredsređivanju /koncentraciji/ kao o biti
svakog religioznog raspoloženja. Za Aristotela postoje dva
subjektivna dokaza o postojanju boga: (a) doživljaj demonske
snage duše, kad se duša oslobađa od tela (u snu ili pred smrt), kad
dobija svoju istinsku prirodu i proročki vidi budućnost i (b)
posmatranjem zvezdanog neba (fr. 2). 
Što se Metafizike tiče, ona nije proizvod pozne Aristotelove faze;
zamišljena je i stvorena poslednjih godina života Platona i za
vreme boravka Aristotela u Maloj Aziji; Aristotel je prerađivao i
dopunjavao svoj spis u poznim godinama; samo učenje o
supstanciji dodato je kasnije. U ovaj period spada i Eudemova
etika kao i Politika; u to vreme pada i nastanak spekulativne
fizike i kosmologije (traktat O nebu).
    U Atinu je u to vreme na čelu Akademije Ksenokrat (izabran
339/8) koji bi ga i primio u Akademiju, ali među Aristotelom i
Akademijom beše malo zajedničkog. Aristotel je školu osnovao u
gimnazionu posvećenom Apolonu Likejskom i ona je stoga nazvana
Likej; tu su se svakog meseca održavali simpozijumi. Predavanja
su bila strogo organizovana. Aristotel je držao teža, filozofska pre-
davanja; posle ručka držao je predavanja iz retorike i dijalektike.
Zajedno s njim predavanja su držali Teofrast i Eudem sa Rodosa.
Većina slušalaca nisu bili Atinjani. Likej je postao naučna,
istraživačka, obrazovna ustanova.
    Aristotel svoje učenje izlaže na predavanjima; tako je njegovo
delovanje bilo u neposrednom uticaju na učenike, a njegovi spisi
posle smrti bili su zaboravljeni i nakon dvesta godina grčki učitelji
filozofije ih više nisu shvatali. U to vreme Aristotel se bavi
istorijom filozofije i posebnih nauka, sa učenicima beleži ustave
158 grčkih država; sastavlja spisak pobednika olimpijskih igara
kao i pobednika na pitijskim igrama u Delfima; vodi letopis
dramskih predstava u Atini, prikuplja izreke i poslovice; piše spise
iz zoologije i meteorologije. Teofrast piše istoriju fizičkih i
metafizičkih sistema (18 knjiga); Eudem sastavlja istoriju
aritmetike, geometrije i astronomije; Menon istoriju medicine.
Aristotelova biblioteka je prva značajna biblioteka u Evropi.
    Kako posle smrti Aleksandra (323) Atinjani počinju Grke da
bune protiv Makedonaca, položaj Aristotela u Atini, budući da je
bio blizak makedonskom dvoru, postao je opasan, te je
blagovremeno otišao na Halkidu da se Atinjani ne bi, kako je on
rekao "po drugi put ogrešili o filozofiju"; tamo je i umro naredne,
322. godine p. n. e. 
Aristotelova filozofija na sveobuhvatni način sabira sva znanja
njegovog vremena i za razliku od Platona u osnovi njegovih
istraživanja nije praktični već teorijski interes. Nažalost, do nas je
došao tek jedan deo njegovih spisa i na osnovu njega teško je suditi
o celini njegovog dela. Do nas nisu došli spisi koje je sam Aristotel
objavio a koji behu namenjeni širokoj publici; tu je mahom reč o
dijalozima koji se, ako i nisu umetnički uvek na nivou Platona,
odlikuju svežinom, jasnoćom izražavanja, srećnim izborom fabule,
predivnim jezikom i bogatstvom ideja. Isto tako, nisu sačuvani ni
zbornici kritičkih izvoda iz naučnih dela kojima se Aristotel služio
za svoja naučna istraživanja i svoja predavanja. Do nas je došao
samo jedan broj Aristotelovih naučnih spisa pisan za potrebe nasta-
ve; u tim spisima imamo dosledno i precizno sprovedenu
terminologiju, ali i odsustvo gracioznosti i estetske privlačnosti u
izlaganju. U svim tim spisima nalazimo istu shemu istraživanja i
izlaganja: tačno formulisanje pitanja, kritiku raznih stanovišta koja
postoje o nekom pitanju, brižljivo istraživanje različitih pogleda,
obimno prikupljanje činjenica kao i nastojanje da se na kraju dođe
do jasnog rezultata. U svemu tome aristotelovski spisi su u
potpunoj suprotnosti spram platonovskih, a to je posledica razlike
naučnog i estetskog načina izlaganja.
    Činjenica je da u njegovim delima došlim do nas ima
ponavljanja, nedoslednisti, nereda, neispunjenih obećanja; sasvim
je sigurno da on ta dela u tom obliku ne bi objavio. Pre će biti da se
Aristotel spremao da napiše niz udžbenika za svoje učenike, ali da
je tek neka poglavlja uradio (možda delove Logike, posebno Topike),
a da su potom praznine popunjavali učenici beleškama s njegovih
predavanja i da je zato u najstarija vremena i bilo više redakcija
njegovih spisa sve dok ih 60-50. godine p.n.e. Andronik s Rodosa
nije definitivno redigovao.
    Sve sačuvane Aristotelove spise moguće je podeliti u tri grupe:
(a) Spisi iz logike i retorike (Kategorije, O tumačenju, Analitika,
Topika, O lažnim zaključcima; Retorika); (b) Spisi koji se odnose
na teorijske nauke (Metafizika, Fizika, Zoologija, O duši, kao i
manji spisi koji se odnose na ove probleme); (c) Spisi koji se odnose
na praktične i poetičke nauke (Etika /Nikomahova i Eudemova/,
Politika i Poetika).
                                    **
    Najvažniji cilj Aristotelove filozofije jeste pretvaranje
sokratovsko-platonovske filozofije saznanja u teoriju koja
objašnjava pojavni svet; smatrao je da to može biti učinjeno samo
na putu kojim je pošao Sokrat: pomoću saznanja koje se temelji u
pojmovima i to je razlog što je sebe i kasnije još ubrajao u članove
Platonove škole.
    Aristotelova prednost u odnosu na Platona beše u tome što je
on shvatio nedovoljnost Platonove teorije ideja za objašnjenje
empirijskog sveta. Mada je pri kraju života Platon ideje (koje je u
početku video samo kao nepromenjiva bića) određivao kao uzroke
čulnoga sveta, nije uspeo (a na šta ukazuje Aristotel) da tu misao
usaglasi s ranijom o svetu ideja. Uzrok tome beše to što je Platon
idejama na samom početku pripisao samostalno postojanje,
nezavisno od čulnoga sveta. Ta transcendencija ideja, koja nije
ništa drugo do ponavljanje empirijskog sveta morala je biti
odbačena; ideje ne treba da budu shvaćene kao nešto nezavisno od
stvari dostupnih opažanju, kao nešto što postoji nezavisno od stva-
ri. Naprotiv, ideje treba razumeti kao suštine koje postoje u samim
stvarima i koje određuju njihov sadržaj. Slabost i veličina Platona
sastoji se u toj njegovoj teoriji o dva sveta, a osnovna misao
Aristotelova beše da su natčulni svet ideja i čulni svet identični.
    Aristotelova polemika protiv Platonovog učenja o idejama
zaklonila je njegovu zavisnost od Platona a ona je ipak ključna za
razumevanje Aristotela; na tu zavisnost sam Aristotel mnogo ne
ukazuje jer je ona njemu i njegovim savremenicima sama po sebi
bila razumljiva. Njegova kritika bila je usmerena prvenstveno na
izdvajanje (horismòs), hipostaziranje ideja, njihovo pretvaranje u
jedan drugi svet, kao i na teškoće koje iz takve odluke slede. On
ističe kako nam ideje ne pomažu da shvatimo ni kretanje, ni
saznanje, niti je moguće dati zadovoljavajući odgovor o njihovom
odnosu spram čulnog sveta. Činjenica je da i Aristotel deli
mišljenje sa ostalim grčkim filozofima da je zadatak filozofije saz-
nanje bivstvujućeg i ističe nemogućnost da se do pravog saznanja
dođe pomoću opažanja i to zato što su sve čulima dostupne stvari
promenljive i propadljive. Zato on opšte, odnosno pojmove
označava kao sadržaj istinskog saznanja, kao sadržaj istinskog
sveta. Rešavajući ontološki problem Aristotel nastoji da reši i
genetički, nastoji da odgovori na pitanje porekla pojavnog iz
bivstvujućeg kao takvog. To je razlog što želi da ideje, pošto su
istinska bit čulnih stvari, istovremeno budu i njihovo objašnjenje.
Ako Aristotel taj problem do kraja i nije razrešio, to beše stoga što
je ostao trajno zarobljen osnovnim određenjima Platonove
filozofije.
    Nastojeći da bit stvari objasni pomoću njihovih rodnih pojmova,
svoj osnovni zadatak Aristotel vidi u određenju odnosa opšteg i
pojedinačnog; taj princip naučnog mišljenja za njega je predmet
prethodnog, pripremnog istraživanja i tako je nastala nauka
logike, shvaćena kao opšta teorija naučnih metoda koja je nadre-
đena pojedinim činjeničnim istraživanjima. U tom samosaznanju
nauke potpuno svesno se okončao istorijski proces
osamostaljivanja saznanja. Kao "tvorac logike" Aristotel je
istovremeno i vrhunac razvoja grčke nauke.
    Mada Aristotel na istančan način nastoji da razgraniči pojedine
naučne discipline i da tačno odredi odnos među njima, u radovima
koji su došli do nas podela znanja na discipline nije konsekventno
sprovedena; na jednom mestu nalazimo podelu na logička, fizička i
etička istraživanja (Top., I, 14) kakva je bila prihvaćena u
Akademiji, dok na drugom mestu on razlikuje teorijske, praktične
i poetičke nauke (Met., VI, 1). Međutim, u njegovoj školi koristila
se podela na teorijske i praktične nauke (Met., II, 1; Eth. Eud., I,
1). Izvesno je u svakom slučaju da Aristotel pretpostavlja logiku
(Analitiku i Topiku) kao pripremnu nauku (metodologiju) svim
drugim disciplinama i stoga je ne uvršćuje u teorijske nauke, a u
koje ubraja samo fiziku, matematiku i teologiju (tj. metafiziku).
    Osnovna misao aristotelovske logike bila bi u tome da kao što
je u prirodi stvari (natura rerum) opšte, tj. suština što se izražava
u pojmu stvari, uzrok i razlog određenja pojedinačnog, tako se i
najpreči zadatak nauke sastoji u tome da pojedinačno izvodi iz
opšteg te da se na taj način razume neophodnost empirijski
postojećeg sveta (Analyt. Post., I, 2). Naučno objašnjenje sastojalo
bi se u tome da ono što nam je poznato pomoću opažanja bude
pojmljeno iz njegovog uzroka te da proces saznanja u odnosima
uzroka i posledica prikazuje stvarni odnos opšteg uzroka i
njegovog pojedinačnog rezultata. Svako saznanje sastoji se iz
spajanja pojmova i isto je tako kad je reč o suđenju gde se utvrđuje
realna veza ili realna razlika između pojmova koje mislimo,
između subjekta i onog što o njemu kazujemo. Zato je zadatak
svakog saznanja izvođenje pojedinačnih sudova iz opštih i stoga je
u središtu Aristotelove logike učenje o zaključcima i dokazima koje
je nazvao analitika.
    Samo usled nerazumevanja Aristotelove Analitike logika je u
kasnije vreme dobila apstraktno-formalni vid, a zapravo je bila
zamišljena kao metodologija tesno povezana sa faktičkim
zadacima nauke i zato su sasvim ispravno u kasnijoj peripatetičkoj
školi logički spisi označavani kao organski (órganon, oruđe). Samo
zato ona je prepuna bezbrojnim mnoštvom gnoseoloških iskaza o
bivstvujućem i odnosom mišljenja k njemu. Glavno u svemu tome,
a što Aristotel nikad nije jasno formulisao, beše identitet formi
mišljenja (zasnovan na pojmovima) s formama odnosa u realnosti
(Met., V, 7). Na taj način prvi deo logike sadrži u sebi unutrašnje
povezana tri aspekta iz kojih je moguće izlagati nauku: formalni,
metodološki i gnoseološki.
    Spoljašnja razlika između Platona i Aristotela bila bi u tome
što prvi polazi od pojma a drugi od suđenja. Istinito i lažno
Aristotel traži u vezi pojmova jer se taj spoj potvrđuje ili negira;
ako je to u prvi plan postavilo pitanje kakvoće sudova, silogistika
kao nauka o dokazivanju iskaza tražila je da se utvrdi njihova
kolikoća, tj. da se razluči njihova opštost i posebnost. Aristotel je
bio daleko od toga da iskaze posmatra s obzirom na njihovu
relaciju ili modalnost; sva njegova razmatranja iskaza tiču se
njihovog značaja za dokazivanje i zato je posebno razmatrao
teoriju zaključivanja.
    Silogistika je za Aristotela istraživanje o tome kakvi zaključci
(konkluzije) mogu s punom izvesnošću biti izvedeni iz datih
stavova. Tu se kao osnovna forma zaključivanja razmatra
izvođenje posebnog iz opšteg (princip subalternacije); kao rezultat
silogizma uvek se, po Aristotelovom mišljenju, javlja pitanje može
li se i kako jedan pojam izvesti iz drugog i kako opšte određenje
pojma može biti osnov za određenje pojedinačnog. Na taj način
silogistika sadrži sistem pravila po kojima se pojedinačni iskazi
izvode iz već utvrđenih opštih iskaza. Cilj filozofa bio bi u tome da
utvrdi način kako da se iz opštih izvedu posebna znanja i da se
objasni njihov sadržaj.
    Dokazivanje i zaključak, kao forma gotove nauke,
pretpostavljaju postojanje pretpostavki koje same ne mogu biti
izvedene iz još opštijih stavova ali su neposredno pouzdani; ti
poslednji iskazi jesu aksiomi kojima je potčinjeno svako znanje
među kojima Aristotel posebno ističe zakon protivrečnosti i zakon
isključenja trećeg. Na taj način za najviše principe teorije nije
neophodno dokazivanje. Za otkriće tih principa koristi se indukcija
koja od činjenica dobijenih iskustvom i od mnjenja dospeva do
opštih određenja pojmova pomoću kojih se činjenice i mnjenja
mogu objasniti. To istraživanje usmereno utvrđivanju opštih prin-
cipa Aristotel naziva dijalektikom (Met., IV, 2; Top., I, 2) čiji je
metod razrađen u Topici. Rezultati dijalektike nisu logički nužni,
već su samo verovatni, ali oni imaju karakter znanja u onoj meri u
kojoj objašnjavaju mnjenja. S druge strane, ta dijalektika, baveći
se verovatnim dokazima, kad stupi u praktičnu službu političkih
interesa, jeste naučna osnova retorike.
    Tematizujući logičku tačku posmatranja, Aristotel se distancira
od psihološke pozicije svoga učitelja: poslednji principi na kojima
se zasnivaju svi dokazi logički su nedokazivi, no to ne znači da su
oni psihološki urođeni ili dobijeni u prethodnom životu, već se
dobijaju iskustvom koje ih ne zasniva nego otkriva; prirodu tih
najviših principa Aristotel ne istražuje; iz logičkih zakona, oba-
veznih za sve nauke, izvodi samo zakon protivrečnosti kao
najopštiji i obavezujući zakon za sve; istovremeno, Aristotel
pravilno ističe kako pojedine nauke treba da imaju svoje posebne
zakone.
    Aristotelov pojam indukcije treba razlikovati u odnosu na
indukciju u savremenom značenju te reči; pod tim pojmom nije
mislio neki način dokazivanja koji bi se razlikovao od deduktivnog,
već je je pod njim mislio na metod istraživanja i otkrića. Taj metod
se primenjuje u svim slučajevima kad saznanje nužno ne vodi
apsolutno opštem već se zadovoljava relativno opštim (onim što va-
ži u većini slučajeva). Silogističko objašnjenje svega pojedinačnog
iz najopštijih principa za njega je krajnji cilj i ideal svake nauke;
međutim, činjenica je da materijal dobijen pomoću iskustva često
je dovoljan samo za približna određenja koja zadovoljavaju potrebe
objašnjenja samo u okvirima iskustva; tu Aristotel istupa kao
prirodnjak.
    Drugi aspekt posmatranja (nakon logičkog) je politički i u
retorici zamenjuje naučnu tačku što se oslanja na
opšteobavezujuće principe - ubeđivanjem. Na taj način retorika,
premda je po svom zadatku pomoćna nauka politike, po sadržaju i
svojoj tehnici - ona je grana dijalektike i topike; to znači da
svejedno je radi li se o političkom, sudskom ili epideiktičkom
govoru, ovaj u svakom slučaju mora da polazi od opštih predstava
slušalaca da bi ih vodio nameravanom cilju. Najvažnija tu je
svakako misao da ljudsko saznanje može dokučiti suštinu i ono
neprolazno samo pomoću temeljnog izučavanja stvarnosti; tu se vi-
di teorijsko izmirenje platonizma i empirijske nauke. U toj stvari
Aristotel nije ni nominalista ni empiričar; nastoji da pokaže da
zadatak koji je postavio Platon, a čijem rešenju i on teži, moguće je
ispuniti samo nakon obrade sveg činjeničnog materijala.
    Po mišljenju Aristotela, osnovno pitanje filozofije, pitanje biti
bivstvujućeg (bivstvujućeg kao bivstvujućeg, odnosno bivstvujućeg
kao takvog), ne može biti rešeno drugačije no s obzirom na
činjenice. Logička forma tih rešenja kojima teži sva nauka jeste
određenje pojma - definicija (horismós), u kome se za svaku
pojedinu pojavu utvrđuje i njena neprolazna bit (ousía, tò tí ên
eînai), kao uzrok njenih promenljivih stanja i aktivnosti (ta
simbebekóta), pri čemu se istovremeno ukazuje i na njenu
zavisnost kao pojma od drugog, opštijeg pojma; na taj način
definisanje je određeno suđenje u kome se subjekt određuje pomo-
ću svog višeg, opštijeg rodnog pojma i pomoću svog specifičnog
svojstva. Ta određenja pojma, zasnovana delimično na dedukciji a
delimično na indukciji, na izvestan način pretpostavljaju
postojanje definicije najviših rodova pojmova, a da se te definicije
ne izvode već se samo objašnjavaju.
    Treba istaći da se sistem pojmova kod Aristotela ne završava
jednim najvišim pojmom, kao što je to slučaj kod Platona - pojmom
dobra; Aristotel, kao mislilac više sklon činjeničnom istraživanju,
potpuno je prozreo raznovrsnost samostalnih i jedne od druge
nezavisnih ishodišnih tačaka naučne teorije i pri tom zahtevao da
svaka grana znanja izrasta iz posebnih svojstava i principa. To je
razlog što on i nije nastojao da sve te nedokazive stavove sakupi i
sistematski izloži, kao što nije nastojao ni da izloži iz njih izvedene
posledice.
     Najviše rodne pojmove, koje je u logičkom istraživanju
nemoguće izvesti iz još viših, Aristotel je odredio kao kategorije.
Kategorije označavaju određenja pomoću kojih različiti pojmovi
zahvaljujući svojim realnim sadržajima mogu biti elementi iskaza
ili zaključka. Aristotel razlikuje deset kategorija: ousíia (bivstvo,
[lat. supstancija]), posón (količina), poión (kakvoća), pròs tí
(odnos), poî (mesto), potè (odakle, vreme), poieîn (delovanje),
páshein (trpljenje), kéistai (položaj), héksein (vladanje); kasnije je
Ariastotel odbacio poslednje dve kategorije (Anal. post I, 22; Phys.,
V 1; Met., V 7).
     U Aristotelovom učenju o kategorijama nema više metafizičkih
motiva no u logici koja polazi od najopštije pretpostavke: identiteta
formi mišljenja i formi postojanja (Met., V 7); središnje pitanje u
tom učenju bilo bi ono o tome kakav položaj zauzimaju pri suđenju
elementi suda; ili su ono o čemu se govori, a to može biti ono
podležeće, podmet, nosilac nečeg (ousía, bivstvo), odnosno ono šta
naše misli (tì estí), ili ono šta nešto kazuje o tom bivstvu i što može
da se misli kao nešto što postoji samo na bivstvu. To
suprotstavljanje bivstva (ousía) svem ostalom nalazimo u Analitici
(Anal. post., I, 22). U to što pripada bivstvu (simbebekòta) Aristotel
ubraja svojstva i odnose. U nabrajanju tog što se može pripisati
bivstvu vidan je prelaz od kvantitativnih i kvalitativnih određenja
ka odnosima prostora i vremena a potom ka uzročnim odnosima i
zavisnostima. U svemu tome, gramatičke razlike subjekta,
predikata, priloga i glagola uticale su na to da li će biti deset ili
osam kategorija, te su kasnije poslednje dve i bile izostavljene.
     U aristotelovskoj metafizici, kao i njegovom učenju o suštini,
bivstvu (ousía) počiva težnja da se izmiri učenje o idejama s
empirijskim pogledom na svet. Ubeđenje da samo opšte, kao
pojam, može biti predmet istinskog saznanja, tj. apsolutne
realnosti, ne dopušta da se kao bivstvo smatra sadržaj pojedinač-
nog, prolaznog opažaja; s druge strane, shvatanje da opštem ne
može biti pripisana neka posebna, od čulnih stvari nezavisna, viša
realnost - ne dozvoljava hipostaziranje rodnih pojmova, kao što je
to učinio Platon. Istinski postojeća je pojedinačna stvar koja se
misli u pojmu u protivstavljanju svom promenljivom stanju i
odnosima (simbebekòta) i to tako što se samo u njoj realizuje njeno
opšte određenje (eîdos, vid, oblik).
    Aristotel vrši sintezu ranijih principa: elejskog i
heraklitovskog; za one koji prihvataju nepromenjivost bića ostalo
je nejasno samo bivanje; za one koji prihvataju promenu kao nešto
očevidno ili joj ne mogu nači temelj (razlog) ili je ne mogu objasniti
iz pojma o suštini bića (bivstva); Aristotel stoga suštinu bića, samo
bivstvo, objašnjava kao nešto što se samo po sebi (iz sebe)
realizuje, kao supstrat koji može da iz mogućnosti pređe u
stvarnost i smatra da na taj način zadovoljava i ontološke i
genetičke potrebe nauke; on razvija misao da (Phys., I, 6) bivanje
ne može biti objašnjeno ni iz bića ni iz nebića, niti iz njihove sinte-
ze, već da se ono može razumeti kao nešto što je po svom
unutrašnjem biću, po svojoj biti sklono razvijanju; pri tom, pojam
bivanja treba razumeti kao prelazno stanje iz već nepostojeće u još
nepostojeće stanje supstrata kojem je taj prelaz bitna
karakteristika.
    Osnovni odnos materije i forme Aristotel razmatra s obzirom
na pojedinačne stvari, a s druge s obzirom na to kako se
međusobno odnose i to tako što iz tog treba da proistekne
razumevanje biti prolaznog. U svakoj pojedinačno postojećoj stvari
materija i forma se nalaze u takvom odnosu da ne postoji materija
bez forme niti forma bez materije. Upravo zato na njih ne treba
gledati kao na samostalne moći koje na početku postoje nezavisne
jedna od druge i koje se spajaju samo da bi nastala pojedinačna
stvar; naprotiv: jedna te ista suština stvari jeste materija (ukoliko
ona postoji kao sposobnost i razmatra se kao mogućnost) i forma
(ukoliko je ona pri tom i stvarnost). Zato nema ni čiste mogućnosti,
ni potpuno ostvarenih formi. Suština (ousía) nije samo obična
mogućnost (dinámei) ili čista stvarnost (enérgeia): već
pretpostavka što se nalazi u stalnom ostvarivanju. Povremena
promena njenih stanja određena je stepenom njenog realizovanja.
To što pripada samoj biti pojedine stvari i što se u njoj realizuje
Aristotel određuje kao poslednju tvar (éshate hýle); postoji po sebi
građevinski materijal kao što postoji i ideja kuće (u glavi
arhitekte) i tek delovanjem te forme na tvar nastaje kuća.
    Sasvim je drugačiji odnos među pojedinačnim stvarima; kad
jedna stvar čini tvar koja prima oblik a druga obrazujuću formu, to
one, iako se nalaze u odnosu međudelovanja, ne postoje nezavisno
jedna od druge; i samo spojene čine nešto novo i pritom jedna od
njih je tvar (hýle) a druga forma (morphè, eîdos). U svim tim
slučajevima odnos materije i forme je relativan tako što se jedno te
isto u jednom slučaju javlja kao forma a u drugom kao materija za
formiranje višeg oblika.
    Tako nastaje nešto kao lestvica stvari pri čemu je jedna te ista
stvar tvar za obrazovanje viših a forma za obrazovanje nižih
stvari; taj sistem mora imati i dole i gore svoju granicu; dole se
mora nalaziti materija koja više ne može biti forma, a gore forma
koja više ne može biti materija. Dole je prva materija (próte hýle),
a gore čista forma ili božanstvo (tò tí ên eînai tò próton, pra-forma).
Kako je materija samo prosta mogućnost, ona i ne može postojati
sama po sebi već uvek u spoju s nekom formom, mada je ona
osnova za realizovanje svake pojedinačne forme. Pojam najčistije
forme, kao apsolutne realnosti, isključuje sve tvarno, sve što je
samo moguće i na taj način označava savršeno bivstvo.
    Aristotel nije do kraja odredio ta dva različita načina primene
sheme mogućnosti i stvarnosti, materije i forme (za šta su potom
korišćeni i latinski pojmovi potentia i actus), ali se faktički njima
uvek koristio. Jedno od njih odgovara organskoj a drugo tehničkoj
funkciji; jedino tako postaje jasno kako mogućnost (dýnamis) i
stvarnost (enérgeia) po svojoj biti jesu identični i javljaju se kao
različiti načini shvatanja ili kao različite faze razvoja jedne te iste
biti (ousía) koja u sebi sjedinjuje tvar (hýle) i oblik (eîdos) koji su
tu kao dve različite stvarnosti što jedna na drugu deluju.
Prikazujući tvar kao nešto još ne sasvim stvarno i u isto vreme kao
nenastalu, nepromenljivu osnovu (hypokeiménon, substrat) svih
nastalih stvari i predstavljajući sistem ovih poslednjih kao ne-
prekidni prelaz od mogućeg ka stvarnom, konačno, određujući
božanstvo kao čistu stvarnost koja iz sebe isključuje sve moguće -
Aristotelova filozofija slično platonovskoj utvrđuje različite
stepene i oblike metafizičke realnosti. Najniži oblik jeste materija i
odbacivši pri tom demokritovsko-platonovski termin mè òn (ne-
postojeće), on joj priznaje pozitivan karakter i smatra njeno
stéresis (odbacivanje negacijom) samo utoliko ukoliko se u
apstrakciji misli lišena svake forme; najviši stepen jeste završena
u sebi nepromenjena forma, koja odgovara platonovskoj ideji ili
uzroku (aítia). Između materije i forme stavlja čitav uzročno-
posledični niz stvari koje prenose kretanje sa nižeg na viši nivo
realnosti. Tako, tim različitim stepenima postojanja odgovaraju
različiti stepeni saznanja: materija kao amorphè (bezoblična),
ápeiron (beskonačna) i aóriston (nevidljiva) čini takođe i aeídes
(nesaznatljivo) i agnóton (neosetljivo) (Phys., III 6; Met., IV, 4; VII,
10; De coelo, III 8). Božansko je predmet najvišeg i najsavršenijeg
saznanja, pošto svako saznanje podrazumeva formu (eîdos) i sušti-
nu (ousía), a bog je najčistiji oblik i prva suština. Stvari koje
nastaju mogu biti saznate s obzirom na razvoj njihovog oblika
(eîdos) iz tvari (hýle). Prelaz iz stanja mogućeg u ono stvarno,
uslovljen delimično suštinom samih pojedinačnih stvari a
delimično i uzajamnim odnosom, jeste kretanje, rađanje i bivanje.
Na taj način kretanje pripada samoj prirodi stvari, i ono je večno,
bez početka i kraja (Phys., VIII, 1). Svako kretanje (kínesis)
pretpostavlja s jedne strane pokretnu materiju (načelo
mogućnosti) i s druge, pokretnu formu (svrha delatnosti). Zato,
uzrok kretanja koji treba tražiti u biću (Met., IX, 8) jeste pre svega
forma a stvarnost (enérgeia), koja omogućuje proces nastajanja,
Aristotel naziva entelehijom (enteléheia). S druge strane, kretanje
shvaćeno kao prelaz određuje se ne samo time što treba da se
ostvari, nego i time iz čega treba da se ostvari (hýle) a što je
predodređeno za promene noseći u sebi mogućnost promene. Mada
se forma nalazi u tesnoj vezi sa svojom formom i ima težnju da je
realizuje, ona je isto tako i mogućnost ostvarenja svake druge
forme; zato je materija uzrok nesavršenstva i slučajnosti u prirodi.
    Aristotel u objašnjavanju kretanja razlikuje dve vrste uzroka:
formalne i materijalne; prvi su teleološki (ón héneka, zbog čega) a
drugi mehanički (eks anánkes, iz neophodnosti); svrhovita
delatnost i prirodna neophodnost na isti način jesu principi
bivanja. Platonovsko i demokritovsko tumačenje prirode nalazi
sad izmirenje i odnosima materije i forme.
    Aristotel ukazuje na četiri počela (arhái) za objašnjenje
kretanja: materija (hýle), forma (eídos), pokretački uzrok (ehshoû) i
svrha (télos). Ali uvek se poslednja tri suprotstavljaju prvom i ako
ponekad ta tri počela istupaju odvojeno u oblasti pojedinačnih
pojava, oni obično obrazuju jedno počelo i pritom bit stvari (eîdos)
jeste pokretačka sila (kinous) koja vodi ostvarenju (télos). U tom
smislu počela kao svrhe bivstvo ili bit i jeste entelehija; izrazi
enérgeia i enteléheia u većini slučajeva kod Aristotela se koriste
sinonimno; određena razlika među njima, jedva je i primetna.
Zahvaljujući toj suprotstavljenosti forme i tvari, kao dve realnosti,
aristotelovsko učenje, uprkos svih napora da se sve dovede u sklad,
dobija dualistički karakter koji antičko mišljenje nije uspelo da pre-
vlada.
    Kako svako kretanje u svetu ima svoje relativno počelo u
pokretnoj formi, ova poslednja usled tog što se spaja s materijom i
sama biva pokretna i to bi moglo da se odvija u beskonačnost
(Met., XII 10) kad ne bi postojala, kao apsolutno počelo (arché)
svakog kretanja, čista forma koja nije svojstvo nikakve mogućnosti
i ne pripada nikakvom kretanju - božanstvo. Ono, budući samo ne-
pokretno, uzrok je svakog kretanja - prvi pokretač (próton kinoûn).
Večno, kao i samo kretanje, jedno i jedinstveno, kao veza čitavog
sveta, nepromenjivo, ono stvara svo kretanje u vasioni, ali ne
svojom delatnošću već time što sve stari teže ka tom božanskom i
nastoje da realizuju večnu formu koja je ostvarena u njemu. Kao
objekat tog kretanja, ono je uzrok svakog kretanja. Suština boga je
imaterijalnost, potpuna bestelesnost, čista apstraktnost - um
(noûs). On je mišljenje i za svoj sadržaj (svoju materiju) može imati
sebe samog; on je mišljenje mišljenja (nóesis noéseos) (Met., XII, 9).
To samoposmatranje (theoría) jeste njegov večni blaženi život. Bog
ništa ne želi i ništa ne stvara - on je apsolutna samosvest. To je
razlog što će Aristotel svoju nauku o prvim počelima nazvati teo-
logijom. Aristotelovo božanstvo ima sva svojstva koja je Platon
pripisivao idejama i ono kao i Platonove ideje ima transcendentni
karakter; na taj način Aristotel dovršava Platonovo
imaterijalističko stanovište; mišljenje je našlo svoj sadržaj u
samome sebi i hipostaziralo svoju samosvest kao suštinu božanstva.
Priroda je za Aristotela živa veza svih pojedinačnih bića koja u
svom kretanju ostvaruju svoju formu i u svojoj celovitosti određuju
se čistom formom kao najvišom svrhom. Zato, po mišljenju
Aristotela, postoji samo jedan svet, koji deluje s postojanom
svrhovitošću kako u kretanju pojedinih stvari, tako i u njihovim
odnosima. Ostvarivanje svrha odvija se uvek uz pomoć kretanja
materije (kínesis ili metabolè, kretanje ili promena) a ono se sastoji
ili u promeni mesta ili u promeni svojsta, ili u rastu.
     Mada priroda (phýsis) nije kod Aristotela ni bivstvo, ni
pojedinačno bivstvujuće, ona se javlja kao nešto jedinstveno, kao
svrhovita celokupnost živog telesnog sveta i u tom smislu Aristotel
govori o delatnosti, o “svrhama prirode". Zato u sklop učenja o
prirodi ulazi i učenje o duši, koja sama nije telo, no, kao forma, ona
je pokretačko počelo; ali učenjem o prirodi nisu obuhvaćena ona te-
la koja svoje poreklo ne duguju prirodi već čovekovoj delatnosti.
Tumačeći dušu kao počelo samostalnog kretanja pojedinačne
stvari, Aristotel joj pripisuje mnoštvo funkcija (koje savremene
nauke smatraju fiziološkim); smatra da duša po svojoj prirodi jeste
bestelesna što ne znači da nije povezana s materijom kao
mogućnošću svoje delatnosti pa se i ne može javljati kao nešto ne-
zavisno. Sve delatnosti duše obrazuju u čoveku materiju za razvoj
njemu svojstvene forme - uma (noûs); ovaj nije forma tela već
forma duše i potpuno je nematerijalan; um se ne meša s telom; kao
čista forma on je nepromenjiv i nepodložan patnji. Um ne nastaje
zajedno s telom (kao što je slučaj s životnim funkcijama kod
životinja) već dolazi spolja kao nešto više, božansko i zato jedino on
može preživeti smrt tela (De an. III, 5). Osnovna delatnost uma je
mišljenje (dianoeîsthai) čiji predmet su najviši principi koji su
izraz svakog bića i saznanja; kako umno posmatranje može biti i
uzrok želje koja se izražava kao htenje, um može biti i praktični.
     Kada je reč o Aristotelovoj praktičnoj filozofiji, treba reći da je
po njegovom mišljenju cilj svakog ljudskog postupka dobro koje se
ostvaruje njegovom delatnošću; samo dobro jeste uvek sredstvo za
dostizanje najvišeg cilja - blaženstva, zbog kojeg se i želi sve ostalo.
Savršenom blaženstvu pripadaju i telesna dobra spoljnog sveta i
sreća, no to su samo sporedni momenti čije bi odsustvo moglo biti
prepreka dostizanju punog blaženstva. 
Zadatak uma je dvojak: s jedne strane njegov cilj je saznanje a
s druge upravljanje željama i postupcima na osnovu tog saznanja;
Aristotel razlikuje dianoetičke i etičke vrline; bit prvih je viša i ona
se dokučuje umom kao čista delatnost forme; dianoetičke vrline
pružaju plemenito, savršeno zadovoljstvo i pomoću njih čovek
učestvuje u božanskom blaženstvu. Kao što dianoetičke vrline ima-
ju svoje počelo u umu, etičke vrline imaju u volji; zahvaljujući
njima praktični um vlada nad željama.
    Kao biće predodređeno za društveni život čovek tek u zajednici
može da dospe do svog savršenstva; prirodni oblik tog zajedničkog
života je porodica a njegov savršeniji oblik država. Kako etička
vrlina može u potpunosti da se razvije tek u državnom životu,
država, mada ponikla i zbog zajedničke koristi njenih građana, po
svom biću i pojmu jeste ostvarenje najvišeg dobra za praktičnog
čoveka.
    Mada na početku Etike svu političku filozofiju (koju naziva i
filozofskom antropologijom) Aristotel određuje kao politiku
(politikè) koju deli na etiku, kao učenje o delovanju pojedinca i na
politiku (u užem značenju reči) kao učenje o delatnosti cele
zajednice, ne treba misliti kako etika utvrđuje ideal savršenog
pojedinca a politika pokazuje kako da se taj ideal ostvari u
zajedničkom životu u državi; on smatra da se čovek savršenije
ostvaruje u državnom životu no u ličnom životu.
    Na taj način Aristotel deli etičko-teleološke poglede na državu s
Platonom, ali i ovde njegova teleologija nije transcendentna već
imanentna; njegova država nije institucija u kojoj će se ljudi
vaspitati za neki nezemni život, već dovršenje zemaljskog života;
reč je o potpunom ostvarenju prirodnih sposobnosti koje se nalaze
u ljudskoj prirodi. S druge strane, Aristotel ne dozvoljava da čovek
bude tako uništen kao u Platonovoj "državi": učešće u božanskom
blaženstvu - mudrosti (sophía) ostaje ono čime se može naslađivati
pojedinac mada je zadatak državnog vaspitanja da ga nauči kako
dianoetičkim tako i etičkim vrlinama. Može se reći da, u krajnjoj
liniji, Aristotelovo učenje o državi čini sredinu između platonovske
socijalne etike i individualne etike ostalih škola, po čemu je i pos-
talo idealni izraz grčkog života. 
Negde na sredini između praktičnih i poetičkih nauka nalazi se
retorika; s jedne strane, ona se određuje kao učenje o umetnosti
(téchne), a s druge, kao grana dijalektike i politike (ili etike),
primena dijalektike u svrhe politike. Zadatak besednika jeste u
ubeđivanju slušalaca pomoću verovatnih stavova; zadatak retorike
je tehničko rukovođenje u različitim oblastima gde se koristi save-
todavni, sudski i besednički govor; zato glavni deo retorike čini
učenje o besedničkim dokazima, čemu su posvećene prve dve
knjige Aristotelove Retorike.
    Od lepih umetnosti Aristotel pominje samo poeziju; ali kako je
Poetika do nas došla u njenom nepotpunom obliku, ne treba
izvoditi zaključke ne samo o nekoj završenoj, definitivnoj estetičkoj
teoriji, nego ni o nekom završenom učenju o umetnosti. Osnovni
pojam estetike, pojam lepog, ostaje kod Aristotela neodređen kao i
kod Platona i ne razlikuje se mnogo od dobra; umetnost Aristotel
podvodi pod pojam podražavanja (mímesis), ali to što sve
objašnjava koristeći se ovim pojmom nije čulna pojava već
unutrašnja suština stvari, ne ono što se faktički desilo već ono što
treba da se desi saglasno prirodi samog predmeta, umetnički likovi
su tipovi (paradigme) opštih zakona; zato je poezija vrednija i bliža
je filozofiji nego istorija. Na primeru muzike Aristotel pokazuje
kako umetnost može biti višestruko korišćena: može da služi za (a)
zabavu (paidía), za (b) moralno vaspitanje (paideîa), za (c)
intelektualno zadovoljstvo (diagogè) i za (d) očišćenje (kátarsis) i
svaka umetnost može biti korišćena na jedan od ova četiri načina;
jasno, prosta zabava ne može biti krajnji cilj umetnosti, a ostala tri
načina kazuju kako umetničko delo na pojedinačnom primeru po-
kazuje očiglednim opšte zakone.
    O religiji Aristotel govori samo usput; njegova sopstvena
teologija je apstraktni monoteizam, koji isključuje svako mešanje
božanstva u tok sveta; ako on i vidi u prirodi nekakav cilj njene
delatnosti ili u čovekovom duhu nešto božansko, u svakom slučaju
ostaje daleko od toga da uzrok pojavama vidi u nečem
natprirodnom i u njegovom sistemu nema mesta za sokratovsku
veru u proviđenje, čak i u tom obliku kakav se može naći kod
Platona. Kod njega nema mesta ni vera u posmrtni život; u
božanstvu vidi temelj kosmičkog poretka i kretanja sveta, ali sve
pojedinačne pojave objašnjavaju se na čisto prirodan način; ne
odbacuje postojanje boga, ali kod Aristotela nema mesta obožava-
nju, nema mesta voljenju boga, očekivanju ljubavi od boga ili neke
božije brige za čoveka. U religiji grčkog naroda Aristotel je video i
nešto istinito: verovao je da nebo i zvezde imaju božansku prirodu;
sve ostalo samo su mitske dopune koje filozof izvodi iz ljudske
sklonosti antropomorfnim predstavama, ponekad i iz političkih
razloga. U svakom slučaju, Aristotel nema ništa protiv religije koja
se sačuvala u nekoj državi, niti smatra da ovu treba reformisati,
kako je to nastojao Platon.
    Posle Aristotelove smrti na čelo škole došao je njegov
dugogodišnji prijatelj i saradnik Teofrast (371-286) koji se za svog
dugog života, u mnogobrojnim radovima, dotakao svih oblasti
filozofije, a zbog sačuvanih spisa iz oblasti botanike bio je jedan od
najvećih autoriteta u toj oblasti tokom čitavog srednjeg veka;
Teofrast je mnogo doprineo učvršćivanju škole a nakon smrti joj je
ostavio i sopstveno imanje. Kao filozof bio je na tlu aristotelove
filozofije, ali je nastojao da je dopuni i samostalnim istraživanjima;
tako je, sa Eudemom, donekle proširio i ispravio aristotelovsku
logiku; glavne izmene behu u pojedinim razmatranjima učenja o
sudovima, u svođenju razlika u modalnom suđenju na stepen
subjektivne verodostojnosti, u obogaćivanju silogistike
hipotetičkim zaključcima. Teofrast je razmatrao i neke teškoće u
bitnim određenjima Aristotelove metafizike, posebno kad je reč o
uslovljenosti ciljom delatnosti prirode i o odnosu sveta i prvog
pokretača; ne znamo kako je on razrešio te teškoće, no u svakom
slučaju, zbog uočenih teškoća nije se odricao Aristotelovog učenja.
    Teofrast je izmenio Aristotelovo učenje o kretanju a imao je
primedbe na učiteljevo tumačenje prostora; u većini slučajeva sledi
fiziku Aristotela a ponekad i štiti (protiv stoika Zenona) učenje o
večnosti sveta; ljudsko mišljenje objašnjava kretanjem duše;
iscrpno razmatra teškoće u razgraničavanju pasivnog i aktivnog
uma; njegova etika je plod velikog poznavanja ljudi.
    Kada je reč o muzici, Teofrast je smatrao da je muzika telesno,
odnosno, melodijsko kretanje duše, koje nastaje u vezi sa
oslobađanjem od zala koja izazivaju afekti. Kao i Aristotel,
Teofrast približava muzičko kretanje i kretanje duše; može se reći
da za njega muzika i duša nisu samo bliske jedna drugoj po svom
procesualnom karakteru, već su štaviše identični. Teofrast
potpuno aristotelovski vidi u muzici oslobađanje od raznih oblika
afekata; u protivnom, ona ne bi bila umetnost već ponavljanje
procesa u našoj duši. Plutarh saopštava da Teofrast kao počela
muzike izdvaja tri afekta: tugu, uživanje i nadahnuće. Za Teo-
frasta se govori da je muzikom lečio razne bolesti; svirkom na
flauti lečio je od ujeda zmije.
    Pored Teofrasta treba pomenuti drugog Aristotelovog učenika:
Eudema sa Rodosa, koji je takođe predavao filozofiju, verovatno
u svojoj domovini; on je velike zasluge stekao svojim
istoriografskim spisima; u svojim radovima bio je toliko veran
učitelju da su ga neki doksografi smatrali najvernijim Aristotelo-
vim učenikom. U logici je delio shvatanja s Teofrastom, ali je u
fizici bio najbliži Stagiraninu; u oblasti etike nije do kraja sledio
Aristotela već se približavao Platonu vezujući etiku za teologiju;
unutrašnje jedinstvo svih vrlina Eudem nalazi u ljubavi spram
dobrog i lepog radi njih samih.
    Treći peripatetičar beše Aristoksen iz Tarenta; on je učio kod
Aristotela nakon što je prethodno muziku učio u pitagorejskoj
školi. Svi njegovi glavni radovi bili su posvećeni muzici i kao
muzičar-teoretičar smatra se glavnim autoritetom u čitavoj antici
(kažu da je iz oblasti muzike Aristoksen napisao 453 knjige).
Preciznost, dubina, prirodno-naučni empirizam i metodičnost is-
traživanja približavaju ga Aristotelu, no učenjem se udaljava od
njega; Aristoksenova etika je pitagorejska - to je stroga etika
dužnosti. Aristoksen objedinjuje aristotelizam i pitagoreizam;
učenjem o duši kao harmoniji tela vraća se učenju pitagorejca
Simije koji nam je poznat iz Platonovog Fedona. Aristoksen je
poricao postojanje bilo kakve duše, čak i u živom telu; kao što
natezanjem struna nastaje saglasno zvučanje koje muzičari
nazivaju harmonijom, govorio je on, tako i u telima u kojima se
sjedinjuje telesno i životni delovi nastaje sposobnost osećanja (frg.
120).
    Istovremeno, Aristoksen i njegova muzička škola razlikuju se i
od tradicionalne pitagorejske škole. Ovu on napada zbog
proizvoljnosti i apriornosti i vraća se istraživanju objektivnih
pojava i realnih datosti i na osnovu čulnih utisaka izvodi zaključke
o stvarnosti, te nastoji da uspostavi ravnotežu između doživljaja i
mišljenja u muzičkoj teoriji, pa je muzika suprotna geometriji
(koja se zasniva samo na umnim zakonima). Teorija muzike
shodno tome treba da se ograniči na jednu posebnu oblast.
Aristoksen se ne zanima samo fizičkim istraživanjima zvuka.
Svoje učenje o harmoniji gradi na ljudskom glasu i to zato što je u
običnom govoru kretanje glasa neprekidno, zbijeno /synechês/, tj.
neprimetno prelazi od jednog tona drugom, a pri pevanju je
stupnjevito, tj. zadržava se na jednom ili drugom tonu.
Ustanovivši ovu čisto strukturalnu razliku Aristoksen apstrahuje
materijalnu prirodu glasa i zvuka kao i promenljivu visinu tona
(koja je neizbežna pri pevanju) i stvara svoju formalno muzikalnu
skalu na čistom slušanju prihvatajući za minimalni interval diez
(1/4 tona) a za maksimalni 2 oktave s kvintom.
    U osnovu svog učenja Aristoksen lako ubacuje harmonično
zvučanje kvarte i kvinte a da ne postavlja pitanje kakvi brojčani
odnosi leže u osnovi njihovog melodijskog sazvučja. Interval u
jednom tonu ne postoji samostalno već samo kao razlika između
kvarte i kvinte. Poluton je ono što je u kvarti osim dva tona
(kvarta se sastoji iz dva tona i polutona). Oktava u tom slučaju
ima šest punih tonova. Na taj način Aristoksen izvodi sve odnose
iz kvarte i kvinte i tamo gde je to moguće između la- i re-diez /1/4/
sluša harmonski interval (kvintu) ne obraćajući pažnju na
minimalne razlike i stupa u oblast izravnjujuće temperacije kako
se ona primenjuje u savremenoj muzici.
    Za Aristoksena muzika je sredstvo društvenog obrazovanja i
služi za vaspitanje muževne blagorodne prirode. Čovekova priroda
vidi se kao odraz kosmičke lepote i kosmičkog poretka. Muzika
može delovati stoga što je sama prožeta lepotom i poretkom.
Nadalje, ako opijanje vodi u rastrojstvo, muzika "blagodareći
svojstvenom joj poretku i simetriji" deluje obratno na čoveka i
umiruje ga; zato su Grci muziku koristili kao lek i ona može da
čuva polis regulišući ga kao socijalni organizam.
    Ono što ovde treba reći jeste uloga terce u Aristoksenovoj
muzičkoj teoriji. Opšte je poznato da antika tercu nije smatrala
prijatnim intervalom kao što je takvima smatrala kvartu, kvintu i
oktavu. Takvo mišljenje zastupa i Aristoksen, ali je njegova
pozicija prilično složena. Aristoksen je predložio da se pitagorejski
niz tonova zameni podelom čiste kvarte na pet jednakih
polutonova. Praktično, to odgovara savremenom temperovanom
nizu (čista kvarta jednaka je 498 centi; 498:5=99,6); čini se da ovde
imamo prvi pokušaj osporavanja pitagorejskog reda i to
najverovatnije zbog žestine zvučanja izolovanih pitagorejskih terci
i sekstina. Razvio se žestoki spor o osobinama oba sistema među
sledbenicima Pitagore (kanoničari) i sledbenicima Aristoksena
(harmoničari). Kako je u Grčkoj tad negovano jednoglasje,
izražajne mogućnosti intoniranja melodije koje je omogućavao
Aristoksenov pristup, nisu došle do izražaja pa su pitagorejci bili
pobednici. Uprkos tome, Aristoksen ne samo da je osnovao
sopstvenu grčku muzičku nauku, već ga možemo smatrati
teoretičarem muzike u savremenom smislu i utemeljivačem čitave
zapadne filozofije muzike. Kao osnovni muzičko-teorijski doprinos
Aristoksena treba videti ideju o promenljivom položaju osnovnog
tona pri promeni skale, o njegovom nepromenljivom položaju
unutar sistema i pojam o apsolutnoj visini tona. Aristoksen je
podrobno opisao sistem transponovanja sazvučja (tónoi) kojih je
kod njega bilo 13: hipodorski, hipofrisijski, dorski itd. Aristoksena
neki istraživači smatraju i prvim autoritetom u oblasti
temperacije, ali pokušaji da se Bah dovede u vezu s Aristoksenom
nemaju osnova. Pod uticajem mlađih pitagorejaca Aristoksen je
dušu video kao harmoniju tela i poricao je njenu besmrtnost; u
tome mu je bio blizak Dikearh iz Mesine koji se znatno udaljavao
od Aristotela dajući prednost praktičnoj nad teorijskom filozofijom.

Comments

Popular Posts