Atomizam

Da bi se izbegle konsekvence Empedoklovog učenja o četiri
elementa moglo se ili tvrditi da su sva kvalitativna određenja
počela (što je smatrao Anaksagora), ili tvrditi da nijedan od tih
kvaliteta nije počelo. Ovaj drugi put izabrali su atomisti koji su
empirijsko postojanje objašnjavali mnoštvom nepromenljivih bi-
ća/suština ali su pritom sve kvalitativne razlike u svetu sveli na
kvantitativne.

     Učenje atomista se obično izlaže zajedno s dosofističkim
sistemima; to se čini polazeći od toga što nema nikakvih
pouzdanih svedočanstava o njenom rodonačelniku Leukipu (koji je
savremenik Zenona, Empedokla i Anaksagore), već da o atomizmu
znamo na osnovu toga kako ga je izložio Demokrit (koga od Leu-
kipa dele četiri decenije i koji je savremenik Sokrata a u starosti i
Platona). Tako se i može objasniti činjenica da je osnovna
atomistička misao nastala kao metafizički postulat iz
heraklitovsko-parmenidovskog postavljanja problema, a da je
izvođenje, kakvo imamo kod Demokrita, bilo moguće samo na
osnovu sofističkih teorija (posebno Protagore). I dok je učenje
Leukipa pre jedna metafizičko-fizička teorija u duhu njegovih
savremenika Empedokla i Anaksagore, Demokritovo učenje već
liči na sistem kakav imamo kod Platona. To je i razlog što treba
razlikovati metafizički smer Leukipa od Demokritovog učenja koje
je uveliko zahvaćeno subjektivističkom problematikom u grčkom
mišljenju.
Leukip iz Eleje (ili Abdere, ili Mileta, oko 450), učenik
Zenonov, prvi je zastupao atomističko učenje; nalazeći se pod
uticajem elejaca, smatrao je da bivstvovanje isključuje svako
nastajanje i nestajanje kao i svaku kvalitativnu promenu te se po
njegovom mišljenju bivstvovanje podudara sa supstancijalnošću
(ón sa pléon, tj, postojeće sa puninom). Zbog tog identiteta
Parmenid je bio prinuđen da negira realnost praznog prostora a
isto tako i realnost mnoštvenosti i kretanja. Ali, ako su mnoštvo i
kretanje, kao što to ističe fizika, realni, tada i naučno shvatanje
sveta stvari što nas okružuju treba da bude moguće, a najbolje bi
bilo kad bi se kao moguće pretpostavilo nepostojeće, praznina (tó
kenòn) kao nešto što je ipak, na neki način, postojeće. Postojanje
praznog prostora koje su svi osporavali (Zenon, Anaksagora) jeste
karakteristična crta atomističkog učenja. Leukip to čini stoga da
bi dobio mogućnost da opravda mnoštvenost i kretanje postojećih
stvari; to je način da se empirijski svet uzdigne iz praznine i iz
punine koja se kreće u njoj, iz "nepostojećeg" i iz mnoštva "pos-
tojećih stvari". Hipotetičku fiziku Parmenida sad nasleđuje
kategorička, a problematičku asertorička i apodiktička. Ipak, da
bismo bolje razumeli Leukipa, dobro bi bilo navesti sam izvor na
koji se svi pozivaju; opet je to Diogen iz Laerta: Leukip je smatrao
"da je sveukupnost stvari beskrajna i da se sve pretvara jedno u
drugo a da je vasiona praznina prepuna tela. Svetovi nastaju pa-
danjem tela (atoma) u praznom prostoru i mešanjem jednih s
drugima. Njihovim kretanjem, pošto se nagomilavaju, nastaje tvar
zvezda. (...) On je prvi postavio atome za počela" (D. Laert., VIII 6,
30). Dakle, Leukip je, po mišljenju Diogena, prvi odredio atome
kao počela; po njegovom mišljenju vasiona je beskrajna: jedan njen
deo je ispunjen a drugi je prazan prostor; to on naziva elementima
iz kojih nastaju svetovi, neograničeni po broju, i svetovi se ponovo
raspadaju na elemente.
    Odstupivši od parmenidovskog pojma bivstvovanja a s
namerom da objasni mnoštvenost i kretanje, Leukip se pridržava
ne samo nepromenljivosti (nenastalosti i nepropadljivosti) već i
kvalitativne jednorodnosti sveg postojećeg. Nasuprot Enpedoklu i
Anaksagori, Leukip uči da sve mnoštvo bivstvujućeg jeste jedno-
rodno po kakvoći, a kakvoća (kao i kod Parmenida) je kod njega
apstraktna, u suštini lišena kakvoće, dakle telesnost, punina (tó
pléon). Tako se, po uzoru na elejce, svaka razlika odjašnjeva
prodiranjem nepostojećeg u postojeće, te za Leukipa, s jedne
strane, razlike među pojedinim postojećim jesu samo razlike u
svojstvima kojima su oni "ograničeni" "nepostojećim" praznim
prostorom, tj. kvantitativno se razlikuju oblikom, veličinom i
kretanjem, a s druge strane, svako nepromenljivo bivstvujuće
treba da se zamišlja kao identično samome sebi, kao potpuna,
nerazoriva, nedeljiva tvar. Zato je Leukip smatrao da se pokretno
bivstvovanje u praznom prostoru sastoji iz bezbrojnog mnoštva
malih, nedeljivih tela koja je nazvao atomima (atómoi). Svaki od
tih atoma, kao i bivstvovanje kod Parmenida, nije nastao,
prolazan, promenljiv, deljiv, već je jednorodan sa sobom i svim
ostalim bićima. Parmenidovo jedinstveno svetsko bivstvovanje raz-
drobljeno je na beskonačno mnoštvo malih prastvari koje, da nisu
razdeljene praznim prostorom, obrazovale bi jedinstveni elemenat
u duhu Empedokla, odnosno apsolutno jedno, lišeno kvaliteta, kao
što je to kod Parmenida.
    Na taj način Leukipovo učenje odlikuje se jednostavnošću i
krajnje je konsekventno kad se hoće protumačiti pojavni svet; ovde
ipak treba istaći da atomistika (važna za kasniji razvoj
prirodnonaučne teorije) nije nastala na tlu iskustva i posmatranja,
već iz apstraktnih metafizičkih pojmova a s namerom da se objasni
postojeći svet.
    Atomistička filozofija nije samo pokušaj transformisanja
metafizike elejaca s namerom da se objasni priroda nego i
posledica nastojanja da se uzrok kretanja ne traži u sili nezavisnoj
od tvari, već razmatra prostorno kretanje kao svojstvo tvari. Mada
je ta stvarnost jednorodna u svim atomima, ona se kvalitativno ne
menja već u sopstvenoj biti poseduje kretanje (kínesis). Sve jedno
da li se pod tim kretanjem ima u vidu težina koja deluje odozgo
nadole ili neko haotično kretanje, bitno je da to kretanje atomisti
misle kao bezuzročno kretanje koje se treba razumeti samo po sebi
i u tome treba videti sintezu Heraklita i elejaca: svi jednorodni
elementi bića misle se kao nepromenljivi ali tako što se sami po se-
bi nalaze u neprestanom kretanju.
    Atomisti nastoje da objasne svet pomoću atoma koji se od
iskona kreću u praznom prostoru. Leukipu verovatno pripada i
mehanicistički deo atomističkog učenja o tome kako sve nastaje iz
mehaničkog sudara atoma koji se nalaze u vihoru. Odgovor na
pitanje: kako iz tih kombinacija atoma nastaju različita empirijska
svojstva, tj. kako kvalitativna svojstva prelaze u kvantitativna,
najverovatnije pripada Demokritu za šta je ovaj metod mogao naći
tek kod Protagore. Leukip je najverovatnije nastanak
kvalitativnih iz kvantitativnih svojstava isticao kao metafizički
postulat, a možda je, kao i Empedokle (koji je iz mešavine četiri
elementa izvodio sve ostale oblike tvari), empirijske stvari, sastav-
ljene iz atoma, nastojao da razlikuje po obliku i veličini; u svakom
slučaju nejasan je njegov prelaz (ako ga je i načinio) od
metafizičkog zasnivanja učenja o atomima na njegovo fizičko
obrazlaganje.

Comments

Popular Posts