praznog prostora koje su svi osporavali
(Zenon, Anaksagora) jeste
karakteristična crta atomističkog učenja.
Leukip to čini stoga da
bi dobio mogućnost da opravda mnoštvenost i
kretanje postojećih
stvari; to je način da se empirijski svet
uzdigne iz praznine i iz
punine koja se kreće u njoj, iz
"nepostojećeg" i iz mnoštva "pos-
tojećih stvari". Hipotetičku fiziku
Parmenida sad nasleđuje
kategorička, a problematičku asertorička i
apodiktička. Ipak, da
bismo bolje razumeli Leukipa, dobro bi bilo
navesti sam izvor na
koji se svi pozivaju; opet je to Diogen iz
Laerta: Leukip je smatrao
"da je sveukupnost stvari beskrajna i da
se sve pretvara jedno u
drugo a da je vasiona praznina prepuna tela.
Svetovi nastaju pa-
danjem tela (atoma) u praznom prostoru i
mešanjem jednih s
drugima. Njihovim kretanjem, pošto se
nagomilavaju, nastaje tvar
zvezda. (...) On je prvi postavio atome za počela"
(D. Laert., VIII 6,
30). Dakle, Leukip je, po mišljenju Diogena,
prvi odredio atome
kao počela; po njegovom mišljenju vasiona je
beskrajna: jedan njen
deo je ispunjen a drugi je prazan prostor; to
on naziva elementima
iz kojih nastaju svetovi, neograničeni po
broju, i svetovi se ponovo
raspadaju na elemente.
Odstupivši od parmenidovskog pojma bivstvovanja a s
namerom da objasni mnoštvenost i kretanje,
Leukip se pridržava
ne samo nepromenljivosti (nenastalosti i
nepropadljivosti) već i
kvalitativne jednorodnosti sveg postojećeg.
Nasuprot Enpedoklu i
Anaksagori, Leukip uči da sve mnoštvo
bivstvujućeg jeste jedno-
rodno po kakvoći, a kakvoća (kao i kod
Parmenida) je kod njega
apstraktna, u suštini lišena kakvoće, dakle
telesnost, punina (tó
pléon). Tako se, po uzoru na elejce, svaka razlika
odjašnjeva
prodiranjem nepostojećeg u postojeće, te za
Leukipa, s jedne
strane, razlike među pojedinim postojećim jesu
samo razlike u
svojstvima kojima su oni
"ograničeni" "nepostojećim" praznim
prostorom, tj. kvantitativno se razlikuju
oblikom, veličinom i
kretanjem, a s druge strane, svako
nepromenljivo bivstvujuće
treba da se zamišlja kao identično samome
sebi, kao potpuna,
nerazoriva, nedeljiva tvar. Zato je Leukip
smatrao da se pokretno
bivstvovanje u praznom prostoru sastoji iz
bezbrojnog mnoštva
malih, nedeljivih tela koja je nazvao atomima
(atómoi). Svaki od
tih atoma, kao i bivstvovanje kod Parmenida,
nije nastao,
prolazan, promenljiv, deljiv, već je jednorodan
sa sobom i svim
ostalim bićima. Parmenidovo jedinstveno
svetsko bivstvovanje raz-
drobljeno je na beskonačno mnoštvo malih
prastvari koje, da nisu
razdeljene praznim prostorom, obrazovale bi
jedinstveni elemenat
u duhu Empedokla, odnosno apsolutno jedno,
lišeno kvaliteta, kao
što je to kod Parmenida.
Na
taj način Leukipovo učenje odlikuje se jednostavnošću i
krajnje je konsekventno kad se hoće
protumačiti pojavni svet; ovde
ipak treba istaći da atomistika (važna za
kasniji razvoj
prirodnonaučne teorije) nije nastala na tlu
iskustva i posmatranja,
već iz apstraktnih metafizičkih pojmova a s
namerom da se objasni
postojeći svet.
Atomistička filozofija nije samo pokušaj transformisanja
metafizike elejaca s namerom da se objasni
priroda nego i
posledica nastojanja da se uzrok kretanja ne
traži u sili nezavisnoj
od tvari, već razmatra prostorno kretanje kao
svojstvo tvari. Mada
je ta stvarnost jednorodna u svim atomima, ona
se kvalitativno ne
menja već u sopstvenoj biti poseduje kretanje
(kínesis). Sve jedno
da li se pod tim kretanjem ima u vidu težina
koja deluje odozgo
nadole ili neko haotično kretanje, bitno je da
to kretanje atomisti
misle kao bezuzročno kretanje koje se treba
razumeti samo po sebi
i u tome treba videti sintezu Heraklita i
elejaca: svi jednorodni
elementi bića misle se kao nepromenljivi ali
tako što se sami po se-
bi nalaze u neprestanom kretanju.
Atomisti nastoje da objasne svet pomoću atoma koji se od
iskona kreću u praznom prostoru. Leukipu
verovatno pripada i
mehanicistički deo atomističkog učenja o tome
kako sve nastaje iz
mehaničkog sudara atoma koji se nalaze u
vihoru. Odgovor na
pitanje: kako iz tih kombinacija atoma nastaju
različita empirijska
svojstva, tj. kako kvalitativna svojstva
prelaze u kvantitativna,
najverovatnije pripada Demokritu za šta je
ovaj metod mogao naći
tek kod Protagore. Leukip je najverovatnije
nastanak
kvalitativnih iz kvantitativnih svojstava
isticao kao metafizički
postulat, a možda je, kao i Empedokle (koji je
iz mešavine četiri
elementa izvodio sve ostale oblike tvari),
empirijske stvari, sastav-
ljene iz atoma, nastojao da razlikuje po
obliku i veličini; u svakom
slučaju nejasan je njegov prelaz (ako ga je i
načinio) od
metafizičkog zasnivanja učenja o atomima na
njegovo fizičko
obrazlaganje.
|
|
|
Comments
Post a Comment