Demokrit















Na najvećeg prirodnjaka antičkog doba Demokrita iz Abdere
(460-353) uticala je Leukipova škola, verovatno u vreme kad je toj
školi pripadao i Protagora koji je bio dvadesetak godina stariji od
Demokrita. Osetivši sklonost za prirodnjačka istraživanja
Demokrit je otišao na dugogodišnji put: pet godina je bio u Egiptu
(gde uči geometriju), upoznao je veći deo tadašnje Azije, bio je kod

Haldejaca u Persiji, zatim na Crvenom moru, kod gimnosofista
(indijski učitelji mudrosti koji su živeli asketskim životom i
pripadali svešteničkoj kasti bramana) u Indiji, potom u Etiopiji. U
Abderu se verovatno nije vratio pre 420. godine pre n. e.
    Demokrit je sav svoj život posvetio istraživanju, ali nije postao
ni poznat ni slavan; Sokrat ga u Atini nije zapazio, a Platon ga
nigde ne pominje, najverovatnije stoga što su se u vreme sofista i
Sokrata Atinjani krajnje ravnodušno odnosili prema prirodnjačkim
istraživanjima. Demokrit je poznavao Leukipa i Protagoru, bilo
mu je poznato i učenje elejaca kao i sva učenja ostalih istraživača
prirode a što se vidi po njegovom filozofskom sistemu. Učenje
pitagorejaca o brojevima bilo mu je strano a eventualno druženje s
njima ticalo se najverovatnije samo matematike; pred kraj života
družio se najviše s lekarom i prirodnjakom Hipokratom. U svakom
slučaju, može se reći da je Demokrit bio dobro upoznat s ranijim
filozofijama prirode, premda su za izgradnju atomističkog sistema
još od veće važnosti bila njegova sopstvena prirodnjačka
istraživanja, kao i teorija opažanja koju je našao kod Protagore.
Ostali sofisti teško da su imali veći uticaj na Demokrita - bili su
suviše daleko od njegovih metafizičkih i prirodnjačkih
interesovanja ali okolnosti u kojima je izgrađivao svoju antropolo-
giju ukazuju da je bio zahvaćen i duhom svog vremena: premda je
u vreme dominacije subjektivnog smera u nauci Demokrit bio
vatreni pobornik kosmološke metafizike a uvodeći u nju nove
elemente i njenim poslednjim predstavnikom; to je osnovni razlog
što njegov veliki savremenik Sokrat nije na njega ostavio nikakav
uticaj.
    Demokrit je pisao mnogo i premda nam njegovi spisi najvećim
delom nisu sačuvani, iz njihovog popisa možemo zaključiti da su
oni kasnije podeljeni na one iz oblasti matematike i medicine,
metafizike i fizike, fiziologije i psihologije, teorije saznanja i etike,
estetike i tehnike. Njegovi radovi bili su u stara vremena hvaljeni
ne samo zbog bogatstva sadržaja, već i zbog savršenstva forme i
jasnosti izražavanja; poredili su ga sa Platonom i drugim velikim
autorima. Za razliku od Platona, čiji su nam dijalozi sačuvani u
svom punom sjaju, Demokritovi radovi su izgubljeni između III i V
stoleća n. e. i stoga nismo u mogućnosti da imamo ni približan
uvid u njegovo delo.
    Metafizički temelji Demokritovog atomističkog učenja nalaze se
kod Leukipa: postoji prazan prostor u kome se kreću bezbrojni
kvalitativno istorodni, ali po obliku i veličini različiti atomi čijim
spajanjem i razdvajanjem se objašnjava svako postojanje. Kretanje
se pretpostavljalo samo po sebi ali promena svojstava percipiranih
stvari i njihova promena Leukipu je bila neshvatljiva kao i
elejcima. Te probleme Demokrit je nastojao da reši pomoću
protagorovske teorije opažanja. Čulno opažena svojstva stvari
rezultat su kretanja; ona ne pripadaju stvarima već su načini
predstavljanja određenog bića koje te stvari opaža, te svojstva ne
pripadaju realno biti stvari. Nasuprot apsolutnom biću, nasuprot
atomima i prostoru, svojstva poseduju samo relativno postojanje.
To relativno postojanje načina opažanja treba da bude izvedeno iz
apsolutnog; drugim rečima: svet Heraklita treba izvesti iz sveta
elejaca. Sve relativne prolazne pojave već je priznavao i Protagora
kao subjektivne; objektivni je za Demokrita bio telesni svet i
prostor, a kada je hteo da subjektivne pojave izvede iz kretanja
atoma, tada se atomistika pretvarala u materijalizam. To pokazuje
da Demokrit nije izmenio kosmološke osnove atomizma, ali
brižljiva razrada antropologije koju ne možemo pripisati Leukipu,
Demokritovo je delo.
    Ujedinjujući princip atomizma koji je razvio Demokrit, bio je u
primeni pojma mehaničke nužnosti na prirodu i on ga naziva
nužnošću (anánke), ili u duhu Heraklita - sudbinom (heimarmêne).
Sve što se stvarno zbiva objašnjava se mehanikom atoma:
prvobitno, oni se međusobno sudaraju, trpe pritisak i udarce što za
posledicu ima njihovo spajanje i razdvajanje što se manifestuje kao
nastajanje i nestajanje svih stvari. Tako se objašnjava sve što
postoji: nema ničeg što bi postojalo a da nije posledica mehaničkog
delovanja i time se odbacuje svako teleološko tumačenje a što za
posledicu ima tvrđenje da organizacija organizama nije svrhovita.
    Atomi se međusobno razlikuju oblikom (schêma, idéa) i njih je
beskonačno mnogo; različiti oblici su posledica različite veličine, ali
u svakom slučaju, atomi su toliko mali da su čulno nevidljivi. Oni
se odlikuju kretanjem i u praznom prostoru se kreću bez ikakvog
reda, ali, tamo gde se skupljaju i gomilaju pod njihovim uticajem
nastaje vrtlog, u kome se međusobno sudaraju, i kružeći u svim
mogućim pravcima, odvajaju se tako što se slični približuju
sličnima: teži i manje pokretni skupljaju se u sredini a lakši i
pokretljiviji udaljuju se ka periferiji; za stvaranje pojedinih
predmeta neophodni su još red i položaj atoma. Svojstva stvari
određena su njenim prostornim oblikom, težinom i čvrstinom. To
su prvobitna primarna svojstva (kako bi rekao Dž. Lok) i ona se
nalaze u stvarima po sebi. Sva ostala svojstva su prisutna u stvari
u onoj meri u kojoj ona deluje na bića koja je opažaju. Ta druga,
sekundarna svojstva ne pripadaju biti stvari i u njih Demokrit
ubraja boju, ukus, temperaturu a njihovu subjektivnost je
dokazivao time što jedan isti predmet može različite utiske da
proizvodi kod različitih lica.
    Učenjem o subjektivnim čulnim svojstvima Demokrit je pod
uticajem Protagore ali se od ovog razlikuje time što smatra da je
uprkos relativnosti čulnih opažaja moguće saznanje apsolutne
stvarnosti; stvarnost (i time je on blizak pitagorejcima) čine
prostor i geometrijske telesne forme.
    Glavni elemenat kod Demokrita je vatra. Vatra je najsavršenija
jer je najpokretnija i sastoji se iz najsitnijih atoma koji su glatki i
okrugli; vatra je princip kretanja organizama i materija duše jer je
kretanje atoma vatre psihička delatnost. To omogućuje Demokritu
da izgradi materijalističku psihologiju koja se potom pokazuje kao
temelj teorije saznanja i etike. Ovo Demokritovo učenje o vatri ima
poreklo kod Heraklita, ali u to vreme vatra ima ono značenje koje
je Anaksagora pripisivao noûs-u (umu). Kako je vatra
najpokretniji elemenat koji svoje kretanje prenosi na teže
elemente, jasno je da su, po shvatanju Demokrita, duša i razum
rasprostrti po čitavoj vasioni, da su božanski, kako ih on još nazi-
va, ali da nisu još i duša sveta (što nalazimo tek kod stoika).
    U fiziološkom smislu Demokrit je smatrao da su atomi duše
rasprostrti po čitavom telu (on je čak između svaka dva atoma
druge vrste stavljao po jedan atom vatre), da raznim delovima tela
odgovaraju po veličini i kretanju različiti atomi duše pri čemu
razne psihičke funkcije imaju u telu i razna sedišta: centar miš-
ljenja je mozak, snažnih duševnih kretanja - srce, a opažanja i
percepcije pojedinih organa - jetra. Atomi vatre se u telu održavaju
disanjem te prestankom disanja dolazi do uništenja psihičkog
života. Tako se smrću rasejava i duhovna individualnost čoveka.
    Za Demokritovu psihologiju je karakteristično da se sav
duševni život sa svim njegovim kvalitativnim sadržajem svodi na
kvalitativne razlike u kretanju atoma. Realnost duševnog života
svodi se na kretanje atoma pa se kao zadatak javlja ukazivanje na
različite načine kretanja atoma koji čine istinsku bit različitih
psihičkih funkcija. Kako je delovanje stvari u času opažanja
moguće samo doticanjem, opažanje može biti objašnjeno samo kao
dodirivanje, kao prodiranje malih atomskih čestica koje dolaze s
površine tela u naše čulne organe gde izazivaju treperenje atoma
vatre čije kretanje i jeste osećanje. Demokrit ovu teoriju razvija na
primeru vida i sluha i kad je reč o viđenju slika koje se odvajaju od
tela i kroz prostor dolaze do onog koji telo posmatra, on te slike
naziva telesnim predstavama (eidola).
    Kada je reč o vrednosti saznanja, Demokrit se opet približava
Protagori time što tvrdi da stanje kretanja izazvano u nekom
organu od strane nekog predmeta ne zavisi samo od njegovog
delovanja, već i od samostalnih pokreta atoma vatre u onom ko
oseća i u tome bi bila i subjektivna komponenta čulnog opažanja,
što bi značilo da je nemoguće da se dospe do istinskog saznanja.
Zato je i moguće doći samo do kvalitativnih određenja tih opažaja,
kao što su boja, ukus ili temperatura, ali ne i o predstavi samih
atoma i o njihovom spoju i praznom prostoru. Zato Demokrit kaže
kako nam se nešto "po mnjenju čini slatko i po mnjenju gorko, po
mnjenju toplo i po mnjenju hladno, po mnjenju obojeno, a u stvar-
nosti atomi i praznina" (Sext. Emp., VII 135). Čulno iskustvo je
lišeno objektivne istine i pruža samo tamni pogled na stvarnost:
istinsko saznanje, opažanje atoma u praznom prostoru nedostupno
je našim čulnim organima i zato se istini možemo približiti samo
mišljenjem; stoga se istinsko saznanje tiče prostora i u njemu
mogućih matematičkih odnosa.
    Ali, kako mišljenje koje saznaje istinu svih stvari nije ništa
drugo do kretanje atoma, ono je identično osećanju; mišljenje, kao i
sve kretanje mora imati neki mehanički razlog, pa Demokrit
zaključuje da mišljenje (nóesis) kao i osećanje (aísthesis)
pretpostavlja prodiranje u telo telesnih predstava (eídola) iz spo-
ljašnjeg sveta.
    Demokritova etika kao i psihologija temelji se u njegovoj teoriji
saznanja; osećanja i želje su rezultat kretanja atoma vatre.
Blaženstvo (eudaimoniá) je cilj (télos) čovekovog života i da bi se
ono postiglo neophodno je da se pravi razlika između mnjenja i
istine. Čulna zadovoljstva obmanjuju a istinite su samo duhovne
radosti i to pre svega stoga što nagla, žestoka kretanja (u stanju
uzbuđenosti) narušavaju ravnodušnost duše (tj. atoma vatre), pa
nežno kretanje misli vodi istinskom zadovoljstvu.
    Čulna zadovoljstva su za Demokrita bila relativna, ona imaju
pojavnu vrednost i ne pripadaju prirodi, te nemaju apsolutnu
vrednost, već kao i opažanje, različita su kod raznih individua i
zavise od njihovog privremenog stanja. Zato je svako zadovoljstvo
uslovljeno prekidanjem nezadovoljstva i zato je istinsko blaženstvo
u spokojstvu duše, njeno dobro raspoloženje.
    Na taj način Demokritova etika doseže visine Sokratove etike: i
Demokrit dostojanstvo čoveka dovodi u najtešnju vezu s
intelektualnim usavršavanjem i osnovu lošeg vidi u nerazvijenosti
intelekta; zato se sreća ne traži u spoljašnjim dobrima već u
saznanju, u harmoničnom načinu života, a što je moguće samo u
umerenosti i samoograničavanju, i zato, po Demokritovom
shvatanju, moralno dostojanstvo čoveka nije određeno samo
postupcima već i namerama, a istinsko blaženstvo jeste u
spokojstvu čoveka u samom sebi u odricanju od čulnih želja i u
uživanju u duhovnom životu, jer, kako Demokrit kaže: "Svet je
pozornica, a život dolazak na nju: dođeš, vidiš, odeš" (Diels, B 115).
    Kada je Demokrit završavao svoj metafizički i prirodnjački
sistem i do kraja izveo svoju materijalističku psihologiju, grčka
filozofija se uveliko kretala drugim putem i svoj puni izraz imala u
Platonovom etičkom i političkom učenju. Tako su isti elementi koji
su uticali na formiranje Demokritove filozofije, pod uticajem
Sokrata i njegove dijalektike, dobili sasvim drugu interpretaciju; i
ovde je reč o odlučujućem uticaju Heraklita, Parmenida, Pitagore,
Anaksagore, Filolaja i Protagore, ali tu se u središte ispitivanja
stavlja saznanje do kojeg se dolazi uz pomoć pojmova.

Comments

Popular Posts