protagorovske teorije opažanja. Čulno opažena
svojstva stvari
rezultat su kretanja; ona ne pripadaju
stvarima već su načini
predstavljanja određenog bića koje te stvari
opaža, te svojstva ne
pripadaju realno biti stvari. Nasuprot
apsolutnom biću, nasuprot
atomima i prostoru, svojstva poseduju samo
relativno postojanje.
To relativno postojanje načina opažanja treba
da bude izvedeno iz
apsolutnog; drugim rečima: svet Heraklita
treba izvesti iz sveta
elejaca. Sve relativne prolazne pojave već je
priznavao i Protagora
kao subjektivne; objektivni je za Demokrita
bio telesni svet i
prostor, a kada je hteo da subjektivne pojave
izvede iz kretanja
atoma, tada se atomistika pretvarala u
materijalizam. To pokazuje
da Demokrit nije izmenio kosmološke osnove
atomizma, ali
brižljiva razrada antropologije koju ne možemo
pripisati Leukipu,
Demokritovo je delo.
Ujedinjujući princip atomizma koji je razvio Demokrit, bio je u
primeni pojma mehaničke nužnosti na prirodu i
on ga naziva
nužnošću (anánke), ili u duhu Heraklita -
sudbinom (heimarmêne).
Sve što se stvarno zbiva objašnjava se
mehanikom atoma:
prvobitno, oni se međusobno sudaraju, trpe
pritisak i udarce što za
posledicu ima njihovo spajanje i razdvajanje
što se manifestuje kao
nastajanje i nestajanje svih stvari. Tako se
objašnjava sve što
postoji: nema ničeg što bi postojalo a da nije
posledica mehaničkog
delovanja i time se odbacuje svako teleološko
tumačenje a što za
posledicu ima tvrđenje da organizacija
organizama nije svrhovita.
Atomi se međusobno razlikuju oblikom (schêma, idéa) i njih je
beskonačno mnogo; različiti oblici su
posledica različite veličine, ali
u svakom slučaju, atomi su toliko mali da su
čulno nevidljivi. Oni
se odlikuju kretanjem i u praznom prostoru se
kreću bez ikakvog
reda, ali, tamo gde se skupljaju i gomilaju
pod njihovim uticajem
nastaje vrtlog, u kome se međusobno sudaraju,
i kružeći u svim
mogućim pravcima, odvajaju se tako što se
slični približuju
sličnima: teži i manje pokretni skupljaju se u
sredini a lakši i
pokretljiviji udaljuju se ka periferiji; za
stvaranje pojedinih
predmeta neophodni su još red i položaj atoma.
Svojstva stvari
određena su njenim prostornim oblikom, težinom
i čvrstinom. To
su prvobitna primarna svojstva (kako bi rekao
Dž. Lok) i ona se
nalaze u stvarima po sebi. Sva ostala svojstva
su prisutna u stvari
u onoj meri u kojoj ona deluje na bića koja je
opažaju. Ta druga,
sekundarna svojstva ne pripadaju biti stvari i
u njih Demokrit
ubraja boju, ukus, temperaturu a njihovu subjektivnost
je
dokazivao time što jedan isti predmet može
različite utiske da
proizvodi kod različitih lica.
Učenjem o subjektivnim čulnim svojstvima Demokrit je pod
uticajem Protagore ali se od ovog razlikuje
time što smatra da je
uprkos relativnosti čulnih opažaja moguće
saznanje apsolutne
stvarnosti; stvarnost (i time je on blizak
pitagorejcima) čine
prostor i geometrijske telesne forme.
Glavni elemenat kod Demokrita je vatra. Vatra je najsavršenija
jer je najpokretnija i sastoji se iz najsitnijih
atoma koji su glatki i
okrugli; vatra je princip kretanja organizama
i materija duše jer je
kretanje atoma vatre psihička delatnost. To
omogućuje Demokritu
da izgradi materijalističku psihologiju koja
se potom pokazuje kao
temelj teorije saznanja i etike. Ovo
Demokritovo učenje o vatri ima
poreklo kod Heraklita, ali u to vreme vatra
ima ono značenje koje
je Anaksagora pripisivao noûs-u (umu). Kako je vatra
najpokretniji elemenat koji svoje kretanje
prenosi na teže
elemente, jasno je da su, po shvatanju Demokrita,
duša i razum
rasprostrti po čitavoj vasioni, da su
božanski, kako ih on još nazi-
va, ali da nisu još i duša sveta (što nalazimo tek kod stoika).
U
fiziološkom smislu Demokrit je smatrao da su atomi duše
rasprostrti po čitavom telu (on je čak između
svaka dva atoma
druge vrste stavljao po jedan atom vatre), da
raznim delovima tela
odgovaraju po veličini i kretanju različiti
atomi duše pri čemu
razne psihičke funkcije imaju u telu i razna
sedišta: centar miš-
ljenja je mozak, snažnih duševnih kretanja -
srce, a opažanja i
percepcije pojedinih organa - jetra. Atomi
vatre se u telu održavaju
disanjem te prestankom disanja dolazi do
uništenja psihičkog
života. Tako se smrću rasejava i duhovna
individualnost čoveka.
Za
Demokritovu psihologiju je karakteristično da se sav
duševni život sa svim njegovim kvalitativnim
sadržajem svodi na
kvalitativne razlike u kretanju atoma.
Realnost duševnog života
svodi se na kretanje atoma pa se kao zadatak
javlja ukazivanje na
različite načine kretanja atoma koji čine
istinsku bit različitih
psihičkih funkcija. Kako je delovanje stvari u
času opažanja
moguće samo doticanjem, opažanje može biti
objašnjeno samo kao
dodirivanje, kao prodiranje malih atomskih
čestica koje dolaze s
površine tela u naše čulne organe gde
izazivaju treperenje atoma
vatre čije kretanje i jeste osećanje. Demokrit
ovu teoriju razvija na
primeru vida i sluha i kad je reč o viđenju
slika koje se odvajaju od
tela i kroz prostor dolaze do onog koji telo
posmatra, on te slike
naziva telesnim predstavama (eidola).
Kada
je reč o vrednosti saznanja, Demokrit se opet približava
Protagori time što tvrdi da stanje kretanja
izazvano u nekom
organu od strane nekog predmeta ne zavisi samo
od njegovog
delovanja, već i od samostalnih pokreta atoma
vatre u onom ko
oseća i u tome bi bila i subjektivna
komponenta čulnog opažanja,
što bi značilo da je nemoguće da se dospe do
istinskog saznanja.
Zato je i moguće doći samo do kvalitativnih
određenja tih opažaja,
kao što su boja, ukus ili temperatura, ali ne
i o predstavi samih
atoma i o njihovom spoju i praznom prostoru.
Zato Demokrit kaže
kako nam se nešto "po mnjenju čini slatko
i po mnjenju gorko, po
mnjenju toplo i po mnjenju hladno, po mnjenju
obojeno, a u stvar-
nosti atomi i praznina" (Sext. Emp., VII
135). Čulno iskustvo je
lišeno objektivne istine i pruža samo tamni
pogled na stvarnost:
istinsko saznanje, opažanje atoma u praznom
prostoru nedostupno
je našim čulnim organima i zato se istini
možemo približiti samo
mišljenjem; stoga se istinsko saznanje tiče
prostora i u njemu
mogućih matematičkih odnosa.
Ali,
kako mišljenje koje saznaje istinu svih stvari nije ništa
drugo do kretanje atoma, ono je identično
osećanju; mišljenje, kao i
sve kretanje mora imati neki mehanički razlog,
pa Demokrit
zaključuje da mišljenje (nóesis) kao i
osećanje (aísthesis)
pretpostavlja prodiranje u telo telesnih
predstava (eídola) iz spo-
ljašnjeg sveta.
Demokritova etika kao i psihologija temelji se u njegovoj teoriji
saznanja; osećanja i želje su rezultat
kretanja atoma vatre.
Blaženstvo (eudaimoniá) je cilj (télos)
čovekovog života i da bi se
ono postiglo neophodno je da se pravi razlika
između mnjenja i
istine. Čulna zadovoljstva obmanjuju a
istinite su samo duhovne
|
radosti i to pre svega
stoga što nagla, žestoka kretanja (u stanju
uzbuđenosti) narušavaju ravnodušnost duše (tj.
atoma vatre), pa
nežno kretanje misli vodi istinskom
zadovoljstvu.
Čulna zadovoljstva su za Demokrita bila relativna, ona imaju
pojavnu vrednost i ne pripadaju prirodi, te
nemaju apsolutnu
vrednost, već kao i opažanje, različita su kod
raznih individua i
zavise od njihovog privremenog stanja. Zato je
svako zadovoljstvo
uslovljeno prekidanjem nezadovoljstva i zato
je istinsko blaženstvo
u spokojstvu duše, njeno dobro raspoloženje.
Na
taj način Demokritova etika doseže visine Sokratove etike: i
Demokrit dostojanstvo čoveka dovodi u
najtešnju vezu s
intelektualnim usavršavanjem i osnovu lošeg
vidi u nerazvijenosti
intelekta; zato se sreća ne traži u
spoljašnjim dobrima već u
saznanju, u harmoničnom načinu života, a što
je moguće samo u
umerenosti i samoograničavanju, i zato, po
Demokritovom
shvatanju, moralno dostojanstvo čoveka nije
određeno samo
postupcima već i namerama, a istinsko
blaženstvo jeste u
spokojstvu čoveka u samom sebi u odricanju od
čulnih želja i u
uživanju u duhovnom životu, jer, kako Demokrit
kaže: "Svet je
pozornica, a život dolazak na nju: dođeš,
vidiš, odeš" (Diels, B 115).
Kada
je Demokrit završavao svoj metafizički i prirodnjački
sistem i do kraja izveo svoju materijalističku
psihologiju, grčka
filozofija se uveliko kretala drugim putem i
svoj puni izraz imala u
Platonovom etičkom i političkom učenju. Tako
su isti elementi koji
su uticali na formiranje Demokritove
filozofije, pod uticajem
Sokrata i njegove dijalektike, dobili sasvim
drugu interpretaciju; i
ovde je reč o odlučujućem uticaju Heraklita,
Parmenida, Pitagore,
Anaksagore, Filolaja i Protagore, ali tu se u
središte ispitivanja
stavlja saznanje do kojeg se dolazi uz pomoć
pojmova.
|
|
|
Comments
Post a Comment