Empedokle















Prvi i najneuspeliji pokušaj sinteze koju smo ovde govorili
nalazimo kod Empedokla iz Agrigenta (Sicilija) (490/484-
430/424), prvog Doranina u istoriji filozofije. On direktno polazi od
Parmenidovog stava da ne može biti nastajanja i iščezavanja, ali
istovremeno nastoji da objasni činjenicu nastajanja i nestajanja i

objašnjenje vidi u tome da svako nastajanje treba shvatati kao
spajanje a svako nestajanje kao razdvajanje; te osnovne elemente
naziva korenima svega; još uvek nije koristio izraz stihija
(stoicheîa, elemenat). Elementima pripadaju svojstva (predikati):
neponiklost, neprelaznost, neizmenjivost, oni su večno
bivstvovanje a raznovrsnost i smena pojedinih stvari treba da se
objasni kretanjem u prostoru gde se ti elementi mešaju jedan s
drugim u različitim odnosima.
    Empedoklu pripada prvenstvo u tome što uvodi pojam
elementa kao pojam o jednorodnoj stvari kvalitativno
nepromenjivoj i do koje se dolazi samo promenom stanja kretanja i
mehaničkim delenjem. Do tog pojma on je došao nastojeći da
Parmenidovu ideju o bivstvovanju učini pogodnom za objašnjenje
prirode. Daleko manje sreće je imao u određivanju koja su to četiri
elementa; polazeći od tradicije imenovao je: zemlju, vodu, vazduh i
vatru. Voda, vazduh i vatra igrali su važnu ulogu kod Jonjana,
zemlja se javlja u hipotetičkoj fizici elejaca, a kako je Empedokle
vatru suprotstavljao trima ostalim elementima, to podseća na
heraklitovski pokušaj da se očuva dvojstvo. Konačno, kako je Em-
pedokle bio odista i interesantna pojava, lekar i pesnik, ova četiri
elementa mogu se zamisliti i pesnički: postoji zemlja kojom
hodamo, okružena vodom, nad njom je vazduh a dalje, na
nebeskom svodu - sjaj zvezda.
    Problem koji je odmah iskrsao pred Empedokla glasio je: kako
različiti kvaliteti pojedinih stvari nastaju iz mešavine ova četiri
elementa; na to on verovatno nije mogao ništa da kaže. Empedokle
je naglasak stavljao na proces spajanja i razdvajanja, jer što je više
pomenutim elementima pripisivao karakter elejskog bivstvovanja,
tim je manje u njima samima uspevao da nađe osnov kretanja u
kome su oni morali biti po njegovoj teoriji spajanja i razdvajanja.
    Kao čista nepromenljiva bivstvovanja elementi ne mogu da se
kreću već mogu samo da budu pokretani; zato je za objašnjenje
sveta bilo neophodno da teoriji o četiri elementa budu dodate i
pokretačke sile. U tome se zapravo vidi razlika koja postoji između
Empedokla i hilozoizma Milećana. Empedokle je prvi mislilac kod
koga su razdvojeni sila i tvar; ako je i uveo taj dualizam, ovaj još
uvek nema naučno-apstraktnu već mitsko-poetsku formu pošto je
on kao svetske sile koje uzrokuju spajanje i razdvajanje imenovao
ljubav i mržnju.
    Mitski i poetski karakter tih sila ne ogleda se samo u njihovim
nazivima, već u tome što njihova predstava nije dospevala do
potpune pojmovne određenosti, nego se mešala s čulnim slikama.
Kod Empedokla ostaje nejasno delovanje pomenutih dveju sila kao
i njihov karakter, jer one ne samo da su sile spajanja i razd-
vajanja, već, istovremeno, i uzroci dobra i zla. Na taj način Empe-
dokle je nastojao da objasni sâmo bivanje i da zadovolji
heraklitovski zahtev da u svetu postoji kružni tok u kome stvari
periodično nestaju i iznova se rađaju. Četiri elementa delovanjem
mržnje (neîkos) potpuno se razdvajaju a delovanjem ljubavi
(phylótes) dospevaju u stanje potpunog prožimanja. Tako kružni
tok sveta ima četiri faze: (a) neograničena vlast ljubavi i potpuno
sjedinjenje svih elemenata što Empedokle naziva lopta (sfaîros),
jedno (to hen) ili bog (théos); (b) proces postupnog razlaganja koji
je posledica delovanja mržnje; (c) apsolutna razdvojenost sva četiri
elementa kao posledica potpune vladavine mržnje; (d) proces
postupnog ponovnog mešanja elemenata usled prevage ljubavi.
Svet pojedinačnih stvari postoji samo u drugom i četvrtom slučaju
(b, d) i odlikuje se suprotnošću i borbom između načela spajanja i
razdvajanja; ovde je vidan uticaj Heraklita - reč je o svetu
ispunjenom polemosom; ali u preostala dva slučaja (a, c) imamo
jedno akosmičko tumačenje sveta u duhu elejaca.

Comments

Popular Posts