Empedokle
prirode. Daleko manje sreće je imao u
određivanju koja su to četiri
elementa; polazeći od tradicije imenovao je: zemlju, vodu, vazduh i
vatru. Voda, vazduh i vatra igrali su važnu ulogu kod Jonjana,
zemlja se javlja u hipotetičkoj fizici
elejaca, a kako je Empedokle
vatru suprotstavljao trima ostalim elementima,
to podseća na
heraklitovski pokušaj da se očuva dvojstvo.
Konačno, kako je Em-
pedokle bio odista i interesantna pojava,
lekar i pesnik, ova četiri
elementa mogu se zamisliti i pesnički: postoji
zemlja kojom
hodamo, okružena vodom, nad njom je vazduh a
dalje, na
nebeskom svodu - sjaj zvezda.
Problem koji je odmah iskrsao pred Empedokla glasio je: kako
različiti kvaliteti pojedinih stvari nastaju
iz mešavine ova četiri
elementa; na to on verovatno nije mogao ništa
da kaže. Empedokle
je naglasak stavljao na proces spajanja i
razdvajanja, jer što je više
pomenutim elementima pripisivao karakter
elejskog bivstvovanja,
tim je manje u njima samima uspevao da nađe
osnov kretanja u
kome su oni morali biti po njegovoj teoriji
spajanja i razdvajanja.
Kao
čista nepromenljiva bivstvovanja elementi ne mogu da se
kreću već mogu samo da budu pokretani; zato je
za objašnjenje
sveta bilo neophodno da teoriji o četiri
elementa budu dodate i
pokretačke sile. U tome se zapravo vidi
razlika koja postoji između
Empedokla i hilozoizma Milećana. Empedokle je
prvi mislilac kod
koga su razdvojeni sila i tvar; ako je i uveo
taj dualizam, ovaj još
uvek nema naučno-apstraktnu već mitsko-poetsku
formu pošto je
on kao svetske sile koje uzrokuju spajanje i
razdvajanje imenovao
ljubav i mržnju.
Mitski i poetski karakter
tih sila ne ogleda se samo u njihovim
nazivima, već u tome što njihova predstava
nije dospevala do
potpune pojmovne određenosti, nego se mešala s
čulnim slikama.
Kod Empedokla ostaje nejasno delovanje
pomenutih dveju sila kao
i njihov karakter, jer one ne samo da su sile
spajanja i razd-
vajanja, već, istovremeno, i uzroci dobra i
zla. Na taj način Empe-
dokle je nastojao da objasni sâmo bivanje i da
zadovolji
heraklitovski zahtev da u svetu postoji kružni
tok u kome stvari
periodično nestaju i iznova se rađaju. Četiri
elementa delovanjem
mržnje (neîkos) potpuno se razdvajaju a
delovanjem ljubavi
(phylótes) dospevaju u stanje potpunog
prožimanja. Tako kružni
jedno akosmičko tumačenje
sveta u duhu elejaca.
|
Comments
Post a Comment