Helenska filozofija


Filozofija nastaje u VI st. pre naše ere na istočnoj obali
Egejskog mora, i to kod onih grčkih plemena koja behu u dodiru s
drugim narodima - u maloj Aziji u blizini slovenskih plemena, a u
južnoj Italiji u blizini Etruraca; jedan od prvih mislilaca, Tales,
ponosio se time što je Grk, iako je njegov otac (Eksamies) bio
feničanskog porekla; Pitagora (putujući svim znanim zemljama
staroga sveta gde je bio uveden u sve misterije toga doba) je do
mudrosti došao učeći kod Egipćana, Haldejaca, Feničana i Asiraca.
Sve to je još u najstarija vremena davalo povod tvrdnjama kako su
Pitagora, Demokrit i Platon svoja učenja preuzeli od istočnih
naroda, da bi već u doba Herodota Egipćani nastojali da dokažu
kako su kod njih koreni grčke religije. Te tendencije kulminirale
su u III stoleću pre naše ere u stavovima kako sva najpoznatija
filozofska učenja svoje poreklo imaju na Istoku.
    Činjenica je da su preci Helena iz svoje ranije postojbine doneli
na Balkansko poluostrvo, zajedno s drevnim oblicima jezika, neke
religiozne i moralne predstave koje su zajedničke većini
indoevropskih naroda; isto tako, činjenica je da se tek u novoj
postojbini, a i pod uticajem istočnih suseda, formirao helenski
narod. Najveći uticaj bio je feničanski: od Feničana Grci su dobili
alfabet i pismenost, a s merama i monetama, s Istoka dolaze prva
znanja iz aritmetike, geometrije i astronomije, ali ne i filozofska
znanja, kao što su često govorili aleksandrijski pisci. Ova
nekritička tendencija nastavila se i kasnije, sredinom XIX stoleća,
delimično pod uticajem starih helenističkih autora koji su imali
sklonost da ističu kako je sva mudrost došla s Istoka; u pokušaju
da se to dokaže pisano o odnosu Pitagorejaca i Kineza, Elejaca i
Indusa, Empedokla i Egipćana, Heraklita i Zaratustre, izazvalo je
reakciju pa se počela zastupati teza kako je sva filozofija apsolutno
grčka i potpuno autohtona. Istina će biti negde na sredini:
filozofiju dugujemo Grcima, ali ona je nastala u njihovom suprot-
stavljanju drugim narodima a iz njihove težnje da što bolje odrede
sebe i svet u kome žive. Ako je već reč o uticajima sa Istoka, onda
su oni svakako dominantni u matematici i astronomiji; prvi
mislioci, bez obzira na to što im se pripisuju određene teoreme
(Tales, Pitagora), svoja znanja duguju Egipćanima, Feničanima i
Haldejcima. Geometrijom su se, kaže Porfirije, od drevnih
vremena bavili Egipćani, brojevima i računima Feničani, a
Haldejci naučnim proučavanjem nebeskog svoda (Diels, 14, 7).
    Međutim, istočni narodi s kojima su do vremena Aleksandrovih
pohoda Grci dolazili u dodir, imali su mitologiju i mitsku
kosmogoniju, ali nijedan od njih nije imao filozofiju; nijedan od
istočnih naroda nije nastojao da prirodno objasni postojanje stvari,
a što bi Grcima u tom slučaju moglo da posluži kao izvor ili p-
aradigma za stvaranje njihovih teorija. Uzrok nastanku filozofije
kod Grka treba tražiti kako u njima urođenoj radoznalosti tako i u
geografskom položaju i vremenu u kome su se našli. Živeći u
malim gradovima duž razuđene obale Egejskog mora i po
ostrvima, Grci su prosto bili "osuđeni" na trgovinu i stalnu ko-
munikaciju; već u VII stoleću pre naše ere vodeći trgovački grad
jonskog saveza država bio je Milet; nekoliko desetina kilometara
dalje beše Efes, dok je od oba grada isto toliko bilo udaljeno ostrvo
Samos. Ako se u drugim krajevima grčkog sveta još uvek teško
živelo, u ovim gradovima se nagomilava veliko bogatstvo, raskoš
prodire sa istoka, počinje da se uživa u lepotama života i porast
blagostanja dovodi do stvaranja jedinstvene pojave – kulture.
Slobodno vreme i dokolica koriste se za savladavanje slobodnih
veština - umetnosti i nauka, kako bismo mi danas rekli, a pogledi
na prirodu bivaju sad etički produbljeni i umetnički preoblikovani;
bogovi se izjednačuju s moralnim moćima i principima, sa idealima
ljudske delatnosti. Budući da nije postojao poseban sveštenički
stalež, religija nije sprečavala razvoj mišljenja.
    U to vreme vlast aristokratije potiskuju demokratske
tendencije koje često koriste istaknuti ali i častoljubivi ljudi, a u
nastojanju da uravnoteže interese svih društvenih slojeva, te je
tiranija uspostavljena na demokratskim temeljima tipična forma
društvenog uređenja u tim krajevima. Poznata su nam i imena ti-
rana iz tih vremena: to su Trasibul u Miletu, Polikrat na Samosu,
Pitak na Lesbosu, Periandar u Korintu, Pizistrat u Atini, Helon i
Hieron u Sirakuzi. Njihovi dvorovi postaju središta intelektualnog
života dok aristokrate, lišene političke vlasti, čine opoziciju koja
utehu nalazi u bavljenju umetnostima. Heraklit je tipičan primer
aristokrate (i po duhu i po poreklu) koji se povlači iz društvenog ži-
vota i odaje filozofiranju.
    Konačno, to je vreme procvata lirske poezije, potom i satiričke,
zatim gnomske (u kojoj nalazimo neka razmišljanja na moralne
teme), ali i basni; sve više raspravlja se o moralnim normama i
pravilima ponašanja a to je samo znak da su osnove tih normi
dovedene u pitanje i sve više ističe se umerenost i princip mere. S
punim pravom može se reći kako je to vreme etičkih ideja, vreme
kad je narušen sistem vrednosti koji dolazi iz starine i kad
pojedinci počinju da traže sopstvene puteve kroz život, te se javlja
sve veća potreba za mudrim savetima i preporukama. Nama je to
vreme poznato kao vreme sedmorice mudraca od kojih se uvek
javljaju imena četvorice: Tales, Solon, Pitak, Bijant, dok se ostala
imena1 menjaju, budući da spisak sedmorice mudraca nije
pouzdan i nepromenljiv, pošto se u to vreme se ne vodi mnogo
računa o hronologiji niti o verovatnoći. Prvo svedočenje o njima
nalazimo kod Platona (Protag. 343a) i ono je istorijski malo
verodostojno. Politička i društvena uloga koja se njima pripisuje,
maksime koje se za njih vezuju, omogućavaju da povežemo Talesa,
koji, uz mnoge druge, ima i državničke nadležnosti, Solona,
elegijskog pesnika, arbitra političkih borbi u Atini koji odbacuje
tiraniju, Perijandra, tiranina sa Korinta; Epimenida, koji je pravi
nadahnuti mag... Ovi mudraci se javljaju u vreme krize koja
počinje krajem VII i početkom VI stoleća pre naše ere, u vreme kad
je kod Grka temeljno uzdrman njihov sistem vrednosti kao i sam
poredak sveta. Sve pomenute mudrace odlikuje praktična životna
mudrost, poduprta znatnim političkim iskustvom i autoritetom i
sasvim je razumljivo što im se počinje pripisivati niz sentenci
među kojima je dominantna ničeg previše. “U svojim izrekama ili
pesmama oni su istakli i verbalno izrazili vrednosti koje su u pona-
šanju i društenom životu građana ostale više ili manje eksplicitne.
Ali, njihov mislilački napor nije samo doveo do formulisanja
pojmova, on je moralni problem postavio u politički kontekst,
povezao ga sa razvojem društvenog života. Uključeni u građanske
borbe, a željni da ih zaustave svojom zakonodavnom delatnošću,
mudraci su razradili etiku koja je bila u funkciji stvarne društvene
situacije, u okviru istorije obeležene sukobom sila, sučeljavanjem
grupa, i na pozitivan način definisali uslove za postavljanje
poretka u svetu grada” (Vernan, 1990, 88).
    Kao posledica velike količine nakupljenih znanja sve više se
javljala potreba za njihovom sistematizacijom; to su činili učeni
ljudi ili grupe znalaca i ne slučajno u velikim i slavnim, moćnim
gradovima kao što su Milet, Kroton, Eleja ili Abdera. Njima su se
pridruživali i pesnici koji su u svojim epskim delima nastojali da
izgrade obrazce pravog, moralnog života ali i da daju mitsko objaš-
njenje prirodnih pojava. U ovom drugom slučaju imali smo
kosmogonijsku poeziju koja je sve više nastojala da nešto kaže i o
poreklu stvari i uticaju prirodnih sila na život ljudi. Mnogi od tih
pesnika, koje Aristotel naziva teolozima što sve tumače iz mraka,
kao što su Hesiod i Epimenid, kao prvobitnu silu vide haos ili noć;
njih bismo mogli shvatiti i kao prve predstavnike ideje evolucioniz-
ma budući da poreklo stvari traže "idući unazad", u tamnim
počelima. Uporedo s njima Ferekid iz Sira, savremenik prvih
mislilaca, ističe Zevsa, Vreme i Zemlju kao prva počela; već to nam
jasno govori da se sve više traže racionalna počela i da se ova hoće
objasniti na razumu pristupačan način. Konačno, počela su se
mogla videti u svemu što nas okružuje - u vatri ili zemlji, u vodi ili
vazduhu, a Pitagora, sin pečatoresca Mnesarha sa Samosa, prvi je
uveo izraze filozof i filozofija, objasnivši ih pritom kao oznake
aktivnosti usmerene na čisto saznavanje i posmatranje božanskih
stvari (Žunjić, 1995, 8/19), a za počelo (temelj svega što jeste)
označio brojeve.

Comments

Popular Posts