Filozofija nastaje u VI st. pre naše ere na istočnoj
obali
Egejskog mora, i to kod onih grčkih plemena koja
behu u dodiru s
drugim narodima - u maloj Aziji u blizini slovenskih
plemena, a u
južnoj Italiji u blizini Etruraca; jedan od prvih
mislilaca, Tales,
ponosio se time što je Grk, iako je njegov otac
(Eksamies) bio
feničanskog porekla; Pitagora (putujući svim znanim
zemljama
staroga sveta gde je bio uveden u sve misterije
toga doba) je do
mudrosti došao učeći kod Egipćana, Haldejaca, Feničana
i Asiraca.
Sve to je još u najstarija vremena davalo povod
tvrdnjama kako su
Pitagora, Demokrit i Platon svoja učenja preuzeli
od istočnih
naroda, da bi već u doba Herodota Egipćani nastojali
da dokažu
kako su kod njih koreni grčke religije. Te tendencije
kulminirale
su u III stoleću pre naše ere u stavovima kako
sva najpoznatija
filozofska učenja svoje poreklo imaju na Istoku.
Činjenica
je da su preci Helena iz svoje ranije postojbine doneli
na Balkansko poluostrvo, zajedno s drevnim oblicima
jezika, neke
religiozne i moralne predstave koje su zajedničke
većini
indoevropskih naroda; isto tako, činjenica je da
se tek u novoj
postojbini, a i pod uticajem istočnih suseda, formirao
helenski
narod. Najveći uticaj bio je feničanski: od Feničana
Grci su dobili
alfabet i pismenost, a s merama i monetama, s Istoka
dolaze prva
znanja iz aritmetike, geometrije i astronomije,
ali ne i filozofska
znanja, kao što su često govorili aleksandrijski
pisci. Ova
nekritička tendencija nastavila se i kasnije, sredinom
XIX stoleća,
delimično pod uticajem starih helenističkih autora
koji su imali
sklonost da ističu kako je sva mudrost došla s
Istoka; u pokušaju
da se to dokaže pisano o odnosu Pitagorejaca i
Kineza, Elejaca i
Indusa, Empedokla i Egipćana, Heraklita i Zaratustre,
izazvalo je
reakciju pa se počela zastupati teza kako je sva
filozofija apsolutno
grčka i potpuno autohtona. Istina će biti negde
na sredini:
filozofiju dugujemo Grcima, ali ona je nastala
u njihovom suprot-
stavljanju drugim narodima a iz njihove težnje
da što bolje odrede
sebe i svet u kome žive. Ako je već reč o uticajima
sa Istoka, onda
su oni svakako dominantni u matematici i astronomiji;
prvi
mislioci, bez obzira na to što im se pripisuju
određene teoreme
(Tales, Pitagora), svoja znanja duguju Egipćanima,
Feničanima i
Haldejcima. Geometrijom su se, kaže Porfirije,
od drevnih
vremena bavili Egipćani, brojevima i računima Feničani,
a
Haldejci naučnim proučavanjem nebeskog svoda (Diels,
14, 7).
Međutim,
istočni narodi s kojima su do vremena Aleksandrovih
pohoda Grci dolazili u dodir, imali su mitologiju
i mitsku
kosmogoniju, ali nijedan od njih nije imao filozofiju;
nijedan od
istočnih naroda nije nastojao da prirodno objasni
postojanje stvari,
a što bi Grcima u tom slučaju moglo da posluži
kao izvor ili p-
aradigma za stvaranje njihovih teorija. Uzrok nastanku
filozofije
kod Grka treba tražiti kako u njima urođenoj radoznalosti
tako i u
geografskom položaju i vremenu u kome su se našli.
Živeći u
malim gradovima duž razuđene obale Egejskog mora
i po
ostrvima, Grci su prosto bili "osuđeni"
na trgovinu i stalnu ko-
munikaciju; već u VII stoleću pre naše ere vodeći
trgovački grad
jonskog saveza država bio je Milet; nekoliko desetina
kilometara
dalje beše Efes, dok je od oba grada isto toliko
bilo udaljeno ostrvo
Samos. Ako se u drugim krajevima grčkog sveta još
uvek teško
živelo, u ovim gradovima se nagomilava veliko bogatstvo,
raskoš
prodire sa istoka, počinje da se uživa u lepotama
života i porast
blagostanja dovodi do stvaranja jedinstvene pojave
– kulture.
Slobodno vreme i dokolica koriste se za savladavanje
slobodnih
veština - umetnosti i nauka, kako bismo mi danas
rekli, a pogledi
na prirodu bivaju sad etički produbljeni i umetnički
preoblikovani;
bogovi se izjednačuju s moralnim moćima i principima,
sa idealima
ljudske delatnosti. Budući da nije postojao poseban
sveštenički
stalež, religija nije sprečavala razvoj mišljenja.
U to
vreme vlast aristokratije potiskuju demokratske
tendencije koje često koriste istaknuti ali i častoljubivi
ljudi, a u
nastojanju da uravnoteže interese svih društvenih
slojeva, te je
tiranija uspostavljena na demokratskim temeljima
tipična forma
društvenog uređenja u tim krajevima. Poznata su
nam i imena ti-
rana iz tih vremena: to su Trasibul u Miletu, Polikrat
na Samosu,
Pitak na Lesbosu, Periandar u Korintu, Pizistrat
u Atini, Helon i
Hieron u Sirakuzi. Njihovi dvorovi postaju središta
intelektualnog
života dok aristokrate, lišene političke vlasti,
čine opoziciju koja
utehu nalazi u bavljenju umetnostima. Heraklit
je tipičan primer
aristokrate (i po duhu i po poreklu) koji se povlači
iz društvenog ži-
vota i odaje filozofiranju.
Konačno,
to je vreme procvata lirske poezije, potom i satiričke,
zatim gnomske (u kojoj nalazimo neka razmišljanja
na moralne
teme), ali i basni; sve više raspravlja se o moralnim
normama i
pravilima ponašanja a to je samo znak da su osnove
tih normi
dovedene u pitanje i sve više ističe se umerenost
i princip mere. S
punim pravom može se reći kako je to vreme etičkih
ideja, vreme
kad je narušen sistem vrednosti koji dolazi iz
starine i kad
pojedinci počinju da traže sopstvene puteve kroz
život, te se javlja
sve veća potreba za mudrim savetima i preporukama.
Nama je to
vreme poznato kao vreme sedmorice mudraca od kojih
se uvek
javljaju imena četvorice: Tales, Solon, Pitak,
Bijant, dok se ostala
imena1 menjaju, budući da spisak
sedmorice mudraca nije
pouzdan i nepromenljiv, pošto se u to vreme se
ne vodi mnogo
računa o hronologiji niti o verovatnoći. Prvo svedočenje
o njima
nalazimo kod Platona (Protag. 343a) i ono je istorijski
malo
verodostojno. Politička i društvena uloga koja
se njima pripisuje,
maksime koje se za njih vezuju, omogućavaju da
povežemo Talesa,
koji, uz mnoge druge, ima i državničke nadležnosti,
Solona,
elegijskog pesnika, arbitra političkih borbi u
Atini koji odbacuje
tiraniju, Perijandra, tiranina
sa Korinta; Epimenida, koji je pravi
nadahnuti mag... Ovi mudraci se javljaju u vreme
krize koja
počinje krajem VII i početkom VI stoleća pre naše
ere, u vreme kad
je kod Grka temeljno uzdrman njihov sistem vrednosti
kao i sam
poredak sveta. Sve pomenute mudrace odlikuje praktična
životna
mudrost, poduprta znatnim političkim iskustvom
i autoritetom i
sasvim je razumljivo što im se počinje pripisivati
niz sentenci
među kojima je dominantna ničeg previše. “U svojim izrekama ili
pesmama oni su istakli i verbalno izrazili vrednosti
koje su u pona-
šanju i društenom životu građana ostale više ili
manje eksplicitne.
Ali, njihov mislilački napor nije samo doveo do
formulisanja
pojmova, on je moralni problem postavio u politički
kontekst,
povezao ga sa razvojem društvenog života. Uključeni
u građanske
borbe, a željni da ih zaustave svojom zakonodavnom
delatnošću,
mudraci su razradili etiku koja je bila u funkciji
stvarne društvene
situacije, u okviru istorije obeležene sukobom
sila, sučeljavanjem
grupa, i na pozitivan način definisali uslove za
postavljanje
poretka u svetu grada” (Vernan, 1990, 88).
Kao posledica
velike količine nakupljenih znanja sve više se
javljala potreba za njihovom sistematizacijom;
to su činili učeni
ljudi ili grupe znalaca i ne slučajno u velikim
i slavnim, moćnim
gradovima kao što su Milet, Kroton, Eleja ili Abdera.
Njima su se
pridruživali i pesnici koji su u svojim epskim
delima nastojali da
izgrade obrazce pravog, moralnog života ali i da
daju mitsko objaš-
njenje prirodnih pojava. U ovom drugom slučaju
imali smo
kosmogonijsku poeziju koja je sve više nastojala
da nešto kaže i o
poreklu stvari i uticaju prirodnih sila na život
ljudi. Mnogi od tih
pesnika, koje Aristotel naziva teolozima što sve
tumače iz mraka,
kao što su Hesiod i Epimenid, kao prvobitnu silu
vide haos ili noć;
njih bismo mogli shvatiti i kao prve predstavnike
ideje evolucioniz-
ma budući da poreklo stvari traže "idući unazad",
u tamnim
počelima. Uporedo s njima Ferekid iz Sira, savremenik
prvih
mislilaca, ističe Zevsa, Vreme i Zemlju kao prva
počela; već to nam
jasno govori da se sve više traže racionalna počela
i da se ova hoće
objasniti na razumu pristupačan način. Konačno,
počela su se
mogla videti u svemu što nas okružuje - u vatri
ili zemlji, u vodi ili
vazduhu, a Pitagora, sin pečatoresca Mnesarha sa
Samosa, prvi je
uveo izraze filozof i filozofija, objasnivši ih pritom kao oznake
aktivnosti usmerene na čisto saznavanje i posmatranje
božanskih
stvari (Žunjić, 1995, 8/19), a za počelo (temelj
svega što jeste)
označio brojeve.
|
|
|
|
Comments
Post a Comment