Miletska filozofija

Aristotel piše da je Tales, sin Eksamiesa iz Mileta (oko 625-
548), kao počelo svega postavio vodu (Diels, 11, A 27); Talesu se
pripisuje da je prvi raspravljao o prirodi, da je rekao da su duše
besmrtne, da je svet živ i pun božanstava, da nežive stvari imaju
dušu, da je prvi izmerio visinu piramida i da je prvi upisao u krug
pravougli trougao (i nakon toga bogovima žrtvovao vola!), da je ot-
krio godišnja doba i godinu podelio na 365 dana, da je na pitanje:
šta je teško? odgovorio: spoznati samoga sebe, a na pitanje: šta je
lako? rekao: dati drugome savet; tvrdio je da nema razlike između
života i smrti, i navodno, prvi je bio nazvan mudracem; umro od
žege i žeđi, u dubokoj starosti, posmatrajući atletsko takmičenje
(Diels, 11, A 24-39).
    Hegel je istoriju filozofije započeo sa Talesom, polazeći od toga
da se većina slaže sa tim da je Tales "prvi filozof prirode" (Hegel,
1970, I/143) i on se pritom poziva na Aristotela koji u Metafizici
piše da je "većina prvih filozofa smatrala počelima svih stvari
samo ona u obliku tvari (materije) (...) a da Tales, začetnik takve
filozofije, tvrdi da je (to) voda..." (Met., 983b). Trebalo bi ovo imati
u vidu: Aristotel Talesa ne vidi kao začetnika filozofije, nego kao
začetnika takve filozofije, tj. filozofije koja počelo tumači kao tvar
(u ovom slučaju, kao vodu), a ne kao broj (što je, videli smo,
smatrao Pitagora). Drugim rečima: Stagiranin ne tvrdi da s
Talesom počinje filozofija, već da s njim počinje jedna određena
vrsta filozofije koju bismo mi mogli nazvati filozofijom prirode.
    Talesova odluka da vodu izdvoji kao počelo može se tumačiti na
mnogo načina: već se kod Homera govori o tome kako je Okean
otac bogova i ljudi i da se bogovi kunu u vode Stiksa (u ono što je
najstarije). Nadalje, u to vreme vladalo je verovanje da zemlja
pliva na vodi a da Neptun, bog mora (tj. more), stvara zemljotrese.
Tales je verovatno pošao od toga da voda bez koje nema organskog
života igra najvažniju ulogu u promenama zemnog života
zahvaljujući svojoj žitkosti kao i da može da se kreće od tvrdog ka
vazdušastom (led - para). Ali, to ga još ne bi činilo značajnim, niti
začetnikom jednog pravca filozofije. Epohalno u tom Talesovom
isticanju vode kao principa jeste to što se on, u tumačenju sveta i
osnove stvari, više ne poziva na mitove, što nastoji da ukaže na
nešto što je trajno i zajedničko svim stvarima i istovremeno njihov
nosioc. Drugim rečima, prinuđen da govori u slikama, kao i svi
prvi grčki mislioci, nemajući razvijenu apstraktnu terminologiju,
kakvom će kroz dva stoleća raspolagati Aristotel, Tales je
imenujući vodu verovatno upućivao ne na neku konkretnu vodu
(kakva je ona u čaši ili reci), već je mislio ono što mi imamo u vidu
kad mislimo na vodenastost vode.
    Ako je Tales prvi fizičar jer nastoji da odgovori na pitanje o
prirodi prirode, odnosno da kaže nešto o onom što je u osnovi
physis, njegov sugrađanin Anaksimandar (611-545) bio bi prvi
metafizičar u bukvalnom značenju te reči, jer za razliku od svog
prethodnika koji je među konkretnim stvarima imenovao onu za
koju mu se učinilo da može prolaziti najsvestranije promene,
Anaksimandar je kao počelo (arché) (tu reč po prvi put srećemo
kod njega) postavio ápeiron, tj. nešto neograničeno, ne određujući
ga ni kao vodu, vazduh ili ma šta drugo (Diels, 12 A 1), jer, bit
stvari mora biti beskonačna da se ne bi iscrpla u stvaranju. Zato
osnova stvari ne može biti stvar do koje se dospeva empirijski, poš-
to su sve stvari ograničene; jedino svojstvo tog počela može biti
beskonačnost u vremenu i prostoru, dakle nešto što nema granica.
    Anaksimandar je smatrao da se delovi počela menjaju, ali da je
celina nepromenljiva, da zemlja, loptastog oblika, leži u središtu
svemira i da miruje bez ikakvog oslonca zato što se nalazi na istoj
razdaljini od svih tačaka nebeskog kruga, da je mesečev sjaj lažan
jer je odsjaj sunca, a da sunce nije manje od zemlje i da je
najčistija vatra. Naspram ranije, mitske slike sveta u kojoj su bo-
žanske sile prikazane strogo hijerarhijski, Anaksimandar smešta
kosmos u jedan matematizovan prostor koji se sastoji od čisto
geometrijskih odnosa. Kosmos za Anaksimandra ima geometrijsku
strukturu i to znači da nijedan deo sveta nije povlašćen u odnosu
na neki drugi, da nijedan deo sveta nema prevlast nad drugim; taj
novi poredak odlikuje se jednakošću i simetrijom različitih sila ko-
je čine kosmos. To je razlog što se načelo prvenstva (arché) ne
pripisuje nijednom pojedinačnom elementu; prvobitna osnova iz
koje sve proističe je neograničena, besmrtna, božanska, obavija sve
i upravlja svim; ona je posebna stvarnost, različita od svih
elemenata, kao njihovo zajedničko poreklo i nepresušni izvor na
kome se svi napajaju. Poredak se tu više ne razume hijerarhijski
već kao uspostavljena ravnoteža između jednakih sila od kojih
nijedna nema nad nekom drugom konačnu prevlast koja bi mogla
dovesti do razaranja kosmosa (Vernan, 1990, 115). Za
Anaksimandra kažu da je prvi konstruisao sunčani sat koji je
pokazivao ravnodnevice i kratkodnevice, da je načinio prvu geo-
grafsku kartu, da napušta poetski stil negovan u tada popularnim
spevovima o nastanku bogova (teogonije) i da pišući prvi u prozi
uvodi novi književni rod; njemu se pripisuje i prvi objavljeni spis O
prirodi. Anaksimandru dugujemo i prvi sačuvani fragment: "... iz
čega stvari nastaju u to i propadaju, po nužnosti; jer one jedna
drugoj plaćaju kaznu i odštetu, zbog nepravde, po redu vremena"
(Diels, 12 B 1).
    U navedenom fragmentu nailazimo na odlučan korak od
konkretnog ka apstraktnom; čulno se objašnjava misaonim;
ápeiron se razlikuje od svih vidljivih stvari i on je beskonačan u
prostoru i vremenu. Ápeiron je princip postojanja i propadanja; iz
njega nastaju bezbrojni svetovi i gube se u njemu (ovo Hegelu zvu-
či "sasvim istočnjački" (Hegel, 1970, I/154) i on je tu u pravu: ovo
podseća na drevne istočnjačke religiozne predstave kojima se
ukazuje na akt iskupljenja za nepravednost usled pojedinačnog
postojanja; konačno u pomenutom fragmentu moguće je naći još
jedan istočnjački momenat, ideju o biti sveta koja iz sebe proizvodi
svetove i zatim ih guta); apeiron je božanski, besmrtan i nepropad-
ljiv.
    Anaksimandrov učenik, Milećanin Anaksimen (585-525),
vratio se fizičkom tumačenju počela (arché); umesto vode kao
počelo istakao je vazduh (aér) a to nije učinio nemajući u vidu
Anaksimandra budući da je za vazduh rekao da je bezgranično
počelo (apeíros arché) iz kojeg se rađa ono što nastaje, što je nas-
talo i što će nastati, bogovi i božanske stvari, a ostalo (se rađa) iz
njegovog potomstva (Diels, 13, A 7). Plutarh je pisao za
Anaksimena kako je ovaj tvrdio da je počelo svega vazduh koji je
veličinom bezgraničan a po svojim kakvoćama ograničen, da sve se
rađa nekim njegovim zgušnjavanjem i ponovnim razređivanjem,
da kretanje postoji od večnosti (Diels, 13 A 6). Ovu poslednju
misao naći ćemo i kod Heraklita ali, bilo bi pogrešno u Heraklitu
videti direktnog nastavljača Anaksimena; prvo što ih deli veći
vremenski period (jedna generacija), drugo, što učenju Heraklita
prethodi učenje Ksenofana a treće, i to je svakako najvažnije:
Heraklitovo vreme (i Parmenidovo) rešava posve druge me-
tafizičke zadatke (ostajući i dalje unutar prostora obeleženog
pitanjem o prirodi arché). U svakom slučaju, s padom Mileta (494.)
pod vlast Persijanaca prekida se i ova prirodno-filozofska
orijentacija.

Osnovna metafizička suprotnost

    Dalji korak od spekulacije Milećana, korak ka apstraktnom
promišljanju odnosa bivanja i bivstvovanja (a u čemu je nastala
suprotnost između elejaca i Heraklita) bio je uslovljen delovanjem
jonskih mislilaca na religiozni pogled na svet kakav su imali u to
doba Grci; ta monistička tendencija Milećana oličena u nastojanje
da se sve svede na jedno počelo (arché) bila je u protivrečnosti s po-
liteističkom mitologijom.
    Predstavnik ovog protivrečja između politeističkih narodnih
predstava i miletske filozofije prirode i prethodnik sistema
Heraklita i Parmenida bio je Ksenofan (570-478), rapsod iz
Kolofona, koji je ovu filozofiju preneo u Veliku Grčku (južnu
Italiju). Obično ga istoričari imenuju rodonačelnikom elejske škole,
ali pošto po vremenu i predmetu Ksenofanovo učenje prethodi
učenju Heraklita, i kako Heraklitovo učenje prethodi Parmenidu,
a sam Ksenofan nije rodonačelnik elejskog učenja o biću, već
Parmenid, opravdano je da se o njemu govori posebno.
    Već u drevna vremena Ksenofanu je pripisivano da je prvi koji
se borio protiv antropomorfnih elemenata u narodnoj religiji i da je
ismejavao prikazivanje bogova u ljudskom obličju, te je žestoko
napadao pesnike koji su nebesnicima pripisivali ljudske grehove i
strasti, govoreći o jednom i najvišem bogu.
    Prisiljen da napusti Siciliju, Ksenofan je učestvovao u
naseljavanju Eleje; po svedočenju nekih pisaca bio je savremenik
Anaksimandrov i nije bio ničiji učenik; pisao je u epskim stihovima
(o osnivanju Kolofona i o kolonizaciji Eleje - ukupno oko 2000
stihova); posebno je bio poznat po elegijama i jambima ispevanim
protiv Hesioda i Homera, kudeći njihova kazivanja o bogovima;
isto tako kažu da se protivio učenjima Talesa i Pitagore i da je
napadao Epimenida (Diels, 21 A 1); umro je u dubokoj starosti
sahranivši prethodno svoje sinove kao i Anaksagora.
    Po rečima Diogena iz Laerta Ksenofan je smatrao da su u
osnovi svih stvari četiri elementa i da svetovima nema broja, ali da
se ne menjaju. Oblaci nastaju zbog podizanja isparenja koja struje
od sunca kad izlazi nagore i podiže vazduh koji ga okružuje.
Suština boga je loptastog oblika i nipošto ne liči na čoveka. On sav
vidi i sav čuje, ali ne diše. On je u potpunosti i um (noûs) i razum
(frónesis), i večan je. Ksenofan je prvi učio da sve što se stvara biva
osuđeno na propast, i da je duša - duh (pneûma). Isto tako, rekao
je da su sve stvari u poređenju s umom (noûs) manje vredne, a da
sa tiranima treba biti ili ni u kakvim odnosima ili u najboljim. Kad
mu je Empedokle rekao da je nemoguće naći mudra čoveka,
odgovorio je: "Razume se, jer je potreban mudar čovek da bi pre-
poznao mudra čoveka" (D. Laert., IX, 3, 18-20).
    Ksenofan je značajan po svom posve novom teorijskom
utemeljenju monoteizma koji razvija polazeći od rezultata koje su
postigli miletski fizičari; ako bismo sumirali ovo njegovo učenje, 
iz pojma božanskog počela (arché) gubi obeležje izmenjivosti. U
postavljanju zahteva da počelo (arché), kao nenastalo i
nepropadljivo, bude istovremeno nepromenljivo, da isključuje i
kretanje i promenu - počiva i temeljna novina koju uvodi
Ksenofan; neposredna posledica toga jeste to što je počelo (arché)
izgubilo mogućnost da bude korišćeno za tumačenje empirijskog
postojanja. Sam Ksenofan verovatno nije ni primetio kako je
načinio provaliju između, s jedne strane, metafizičkog principa i s
druge strane, sveta mnoštvenosti, sveta pojedinačnih,
promenljivih stvari. Ako je u promeni pojedinih stvari trebalo
tražiti neku trajnu osnovu iz koje sve one nastaju a koja pritom
ostaje jednaka i nepromenljiva sveobuhvatna delatnost, postalo je
nejasno kako je ta nepromenljiva osnova mogla da stvara pro-
menljive pojedinačne stvari. Na taj način razdvojila su se dva
motiva koja su se nalazila u prvobitnom shvatanju počela: (a)
promišljanje osnovne činjenice nastajanja, promene i propadanja i
(b) promišljanje osnove na kojoj su moguće promene a koja je u
sebi nepromenljivo biće (arché).
    Dalje se moglo poći samo tako što će se do krajnjih konsekvenci
promisliti svaka od ovih dveju mogućnosti, a da se pri tom ona
druga ne uzme u obzir. Iz te spremnosti da se zastupa jednostrano
stanovište, a po cenu da se ne odstupa ni pred paradoksalnim
zaključcima, nastala su dva metafizička stanovišta čija je opreka
dalekosežno odredila buduće mišljenje.
mogli bismo reći: arché (prapočelo) je božanstvo. Bog je prvi uzrok
svih stvari i njemu pripadaju sva svojstva koja su prvi fizičari
pripisivali prvobitnoj materiji. Bog niti nastaje niti propada (jer bi
u oba suprotna slučaja sledilo da ga u nekom vremenu nema); bog
je identičan sa celinom sveta; on sadrži sve stvari u sebi i on je
jedno i sve (hèn tò ón kaì pân) (Diels, 21 B 31).
    Taj filozofski monoteizam koji žestoko ustaje protiv politeizma
u mitovima, savremenim jezikom govoreći, više je panteizam no
teizam; svet i bog za Ksenofana su jedno i sve pojedinačne stvari
koje opažamo rasplinjuju se u jednoj sveopštoj suštini koja je uvek
jednaka sebi samoj. Jednom Ksenofan pripisuje i jedinstvenost na
taj način što svetu-bogu pripisuje kvalitativno jedinstvo i
unutrašnju jednorodnost; međutim, u čemu se ova poslednja
sastoji, On jednako malo kaže, kao i Anaksimandar o svojstvu
apeirona. Najvažnije ipak leži u činjenici što je Ksenofan promislio
tu karakteristiku kvalitativnog jedinstva sa svim konsekvencama
koje iz nje slede i preneo je na razlike u vremenu tako što je
božanstvu pripisao apsolutnu nepromenljivost. Na taj način on je
dospeo u bitno nesaglasje s ranim jonskim fizičarima budući da se

Comments

Popular Posts