Parmenid



















Jedinstvo i jedinstvenost onog identičnog sebi sa božanskim
svetom, o čemu je na religiozan način već učio Ksenofan, razvija
Parmenid (oko 500.3), sin Piretov iz Eleje. Slušao je Ksenofana a
učio i od pitagorejca Aminija. Prvi je navodno učio da je zemlja
loptastog oblika, da je u centru sveta i da postoje dva počela,
odnosno elementa: toplo i hladno koje on naziva vatra i zemlja;
jedan ima funkciju stvaraoca a drugi materije. Isto tako, rekao je
da postoje dve filozofije: jedna koja se zasniva na istini, a druga na
mnenju, da je razum kriterijum, a da čula nisu pouzdana. Svoju
filozofiju izlaže u stihovima i sačuvano nam je nekoliko odlomaka
iz njegove poeme O prirodi.
    Pojam koji je Parmenid postavio u centar svojih istraživanja i
uzdigao ga nad sve druge pojmove jeste pojam bivstvovanja /eînai/
a do tog je došao razmišljanjem koje ima čisto logički karakter. Još
relativno nejasno vidi on odnos saznanja i bivstvovanja: svaka
misao odnosi se na nešto što je mišljeno i na taj način misao za
svoj predmet ima nekakvo bivstvovanje; misao koja se ni na šta ne
bi odnosila bila bi bez sadržaja i ne bi mogla postojati. Zato je
nemoguće misliti nebivstvovanje, a još je manje moguće da ono
postoji. Parmenid ide i dalje: nemoguće je govoriti o
nebivstvujućem uopšte, jer kad o njemu tako govorimo, govorimo
kao o nečem što je sadržaj misli, kao o nečem što postoji a to je već
po prirodi stvari protivrečno. Na taj način Parmenid kritikuje
Heraklita koji je pripisivao stvarima koje su u procesu da
istovremeno postoje i ne postoje.
    Ako se svako mišljenje odnosi na nešto postojeće, to znači da je
bivstvovanje uvek jedno i isto; bivstvovanje jeste - to je poslednji
rezultat apstrakcije koja poredi pojedine sadržaje mišljenja; ostaje
jedino bivstvovanje ako se odstrane svi pojedinačni sadržaji
stvarnosti, a iz toga sledi da samo Jedno jeste apstraktno bivs-
tvovanje.
    Tim stavom: bivstvovanje jeste (estín eînai) bila bi i završena
filozofija Parmenida kada, s jedne strane, iz tog određenja pojma
bivstvovanja ne bi sledili neki, pre svega negativni predikati
postojećeg (bivstvovanja), a koji mogu pozitivno biti određeni samo
disjunktivnim putem i kad, s druge strane, filozof ne bi odstupio
od posledica izvedenih iz svog sopstvenog postulata. Što se prvog
tiče trebalo bi, s obzirom na bivstvovanje, poricati svako
vremensko i kvalitativno razlikovanje; ono je nenastalo i
nepromenljivo: ono nije bilo niti će biti, postoji samo u bezvremenoj
večnosti, jer, vreme nije ništa različito od nečeg postojećeg u čemu
bi postojeće kad bi bilo na početku bivalo i menjalo se. Bivs-
tvovanje je i neizmenjivo, naskroz jednorodno i kvalitativno jedno
(jedinstveno); ono nema mnoštvenost, već je samo Jedno koje je
jedinstveno i nedeljivo, apsolutno nepokretno bivstvovanje. Svaka
mnoštvenost, svako kvalitativno razlikovanje, svako nastajanje,
izmena u sebi ili nestajanje, isključeni su iz istinskog bivstvovanja.
Tako je Parmenid ideju bivstvovanja doveo do pune jasnosti i
razgovetnosti.
    Ali, stvar je u tome što je ta apstraktna Parmenidova ontologija
sa svim njenim određenjima ipak smeša činjenica /datosti/
unutrašnjeg i spoljašnjeg iskustva i to se zbiva u dva smera
zavisno od načina na koji je Parmenid dobio pojam bivstvovanja iz
identiteta objekta mišljenja sa samim mišljenjem. To bivstvovanje,
na koje se po elejskim predstavama odnosi mišljenje kao prema
svome neophodnom sadržaju, jeste predmetna stvarnost. Tako je
kod Parmenida bivstvovanje identično s apsolutnom
stvarstvenošću, i polemika protiv priznavanja ne-stvarnog, dobija
novi obrt: on (bivstvujuće) se identifikuje s pleón (puno, potpuno) a
mè ón (nepostojeće, nebivstvujuće) sa kenón (prazno) i elejci su
stoga tvrdili da prazan prostor ne postoji. Zato je bivstvovanje
nedeljivo, i zato je nepokretno (jer nema u čemu da se kreće) i zato
isključuje mogućnost svake promene mesta. Ta apsolutna
stvarstvenost nije beskonačna, već je konačna u sebi,
nepromenljivo određeno bivstvovanje, ograničeno u sebi kao ravno-
merno okrugla, nepromenljiva lopta.
    S druge strane, za Parmenida nema bivstvovanja koje ne bi bilo
i svesno, odnosno, koje ne bi bilo i mislivo (jer isto je misliti i ono
što se misli); za njega, kao i za Ksenofana, u ovom svetu-
božanstvu, u apstraktnom bivstvovanju potpuno su podudarni
stvarstvenost i duhovnost (i zato je misao punina). Ali, premda
Parmenid još više nego Ksenofan ističe taj univerzalni princip
nastao iz potrebe da se svet dokuči mišljenjem iz pojma, isto je
tako svestan teškoća koje nastaju kad treba da objasni empirijski
svet koji on u potpunosti poriče: svaka mnoštvenost i razlika,
svako nastajanje, bivanje i iščezavanje samo je obmana čula i sve
to samo su netačni pojmovi kojima smrtnici hoće da odrede istins-
ko bivstvovanje. Istina se može dokučiti samo mišljenjem iz
pojmova ali ne u čulnom svetu. Reč je o ontologiji koja počiva na
svesnom racionalizmu a odbacuje svako iskustvo i svaki njegov
sadržaj.
    Nezavisno od toga Parmenid je smatrao da uporedo s
ontologijom (koju je izložio u prvom delu svoje poeme o prirodi)
moguće je govoriti i o fizici i to čini u drugom delu svog didaktičkog
spisa. Njegova fizička teorija je dualistička teorija suprotnosti, i
ako i podseća na Heraklita još je s njim u većem saglasju kad
izjednačava postojeće sa svetlošću a nepostojeće s tamom. Ako se
taj par kasnije identifikuje s parovima retko-gusto, lako-teško,
vatra-zemlja, to znači da je tu uzeto u obzir i učenje
Anaksimandra, no u svakom slučaju prihvaćeno i učenje Heraklita
koje je svim drugim elementima suprotstavljalo vatru kao odre-
đujući, formirajući elemenat. Ako time Parmenid i nije nameravao
da odnos tih dveju suprotnosti tumači kao odnos delatnog i trpnog
principa, Aristotel je, u svakom slučaju, tako tumačeći Parmenida
bio u pravu rekavši da je za ovoga "postojeća" vatra imala značenje
oživljujućeg, pobuđujućeg principa naspram "nepostojećoj" tami.
Kad je reč o Parmenidovom astronomskom učenju, ono je u velikoj
meri u zavisnosti od pitagorejskog; ali nepostojanje učenja o brojevi-
ma govori da je ovo možda kasnije nastalo i razvijeno unutar
pitagorejske škole.

Comments

Popular Posts