Parmenid
Jedinstvo i jedinstvenost onog identičnog sebi
sa božanskim
svetom, o čemu je na religiozan način već učio
Ksenofan, razvija
Parmenid (oko 500.3), sin Piretov iz Eleje. Slušao je Ksenofana a
učio i od pitagorejca Aminija. Prvi je navodno
učio da je zemlja
odnosno elementa: toplo i hladno koje on
naziva vatra i zemlja;
jedan ima funkciju stvaraoca a drugi materije.
Isto tako, rekao je
da postoje dve filozofije: jedna koja se
zasniva na istini, a druga na
mnenju, da je razum kriterijum, a da čula nisu
pouzdana. Svoju
filozofiju izlaže u stihovima i sačuvano nam
je nekoliko odlomaka
iz njegove poeme O prirodi.
Pojam koji je Parmenid
postavio u centar svojih istraživanja i
uzdigao ga nad sve druge pojmove jeste pojam
bivstvovanja /eînai/
a do tog je došao razmišljanjem koje ima čisto
logički karakter. Još
relativno nejasno vidi on odnos saznanja i
bivstvovanja: svaka
misao odnosi se na nešto što je mišljeno i na
taj način misao za
svoj predmet ima nekakvo bivstvovanje; misao
koja se ni na šta ne
bi odnosila bila bi bez sadržaja i ne bi mogla
postojati. Zato je
nemoguće misliti nebivstvovanje, a još je
manje moguće da ono
postoji. Parmenid ide i dalje: nemoguće je
govoriti o
nebivstvujućem uopšte, jer kad o njemu tako
govorimo, govorimo
kao o nečem što je sadržaj misli, kao o nečem
što postoji a to je već
po prirodi stvari protivrečno. Na taj način
Parmenid kritikuje
Heraklita koji je pripisivao stvarima koje su
u procesu da
istovremeno postoje i ne postoje.
Ako
se svako mišljenje odnosi na nešto postojeće, to znači da je
bivstvovanje uvek jedno i isto; bivstvovanje jeste - to je poslednji
rezultat apstrakcije koja poredi pojedine
sadržaje mišljenja; ostaje
jedino bivstvovanje ako se odstrane svi
pojedinačni sadržaji
stvarnosti, a iz toga sledi da samo Jedno
jeste apstraktno bivs-
tvovanje.
Tim
stavom: bivstvovanje
jeste (estín eînai) bila bi i završena
filozofija Parmenida kada, s jedne strane, iz
tog određenja pojma
|
Comments
Post a Comment