Platon i njegova Akademija















Platon, sin Aristona i Periktione, poreklom iz bogate i slavne
porodice (po ocu vodio je poreklo od Kodrida a po majci od Solona),
rodio se 427. godine pre n. e. u Atini (ili na Egini); postoje
svedočenja da se u ranoj mladosti bavio poezijom, slikarstvom,
muzikom, kao i gimnastikom. Političke prilike tog vremena (Pe-
loponeski rat, politička previranja u Atini) podsticale su u njemu

želju za političkom delatnošću, istovremeno, imao je veliki interes i
za umetnosti: bavio se raznim vrstama pesništva (pisao je epske i
dramske stihove). Sasvim je razumljivo što će obe ove tendencije
duboko prožimati svu njegovu filozofiju a što će se pokazati kako u
njegovom filozofskom tumačenju države, tako i u umetničkoj formi
njegovih dijaloga. U prvo vreme i jedno i drugo bilo je manje vidno
jer se našlo u senci Sokratove ličnosti čiji je on bio najtalentovaniji
učenik.
    Aristotel svedoči da se Platon u ranoj mladosti upoznao s
filozofom Kratilom koji je Heraklitovo učenje doveo do krajnjih
konsekvenci, ali je teško utvrditi u kom periodu života se upoznao
s drugim filozofskim učenjima; isključujući atomiste na njega su, a
što je vidno iz ranih spisa, uticali elejci (Hermogen), Protagora i
sofisti, a kasnije Anaksagora i pitagorejci. Sledeći porodičnu tra-
diciju Platon je bio neprijateljski raspoložen prema demokratiji, ali
se ne može reći ni da je bio pristalica tadašnje aristokratije te je to
imalo za posledicu stalno izbegavanje da uđe u politički život. Ne
može se tačno odrediti kada se upoznao sa Sokratom, ali ako je
verovati Hermodoru, biće oko 407. godine pre n.e. Sasvim je
izvesno da je posle Sokratove smrti s nekoliko njegovih učenika iz-
begao u Megaru kod Euklida a postoje i polulegendarna
svedočenja da je potom otišao u Kirenu (gde se družio s
Protagorinim učenikom, matematičarem Teodorom i gde je
verovatno polemisao s Aristipom), zatim u Egipat, odakle se 395.
vratio u Atinu. Tada počinje njegova delatnost, možda ne
učiteljska ali u svakom slučaju spisateljska čiji je predmet bila
kritika raznih orijentacija unutar sofistike. Sasvim je izvesno da je
389. po prvi put putovao u Veliku Grčku (južnu Italiju) i na Siciliju
(gde će ići još u dva navrata) a s namerom da realizuje svoje
političke ideje. To putovanje mu je omogućilo da se upozna s pita-
gorejskim učenjem ali i sa Dionisijem Starijim i posebno s Dionom,
te je bio uvučen u dvorske spletke čime je na sebe navukao mržnju
sirakuškog tiranina a što se završilo Platonovom prodajom (kao
roba) na trgu u Egini gde ga je prepoznao i otkupio kirenjanin
Anikerid. Od novca za otkup koji je potom Anikerid odbio da primi,
a s obrazloženjem da Platon treba da bude briga svih, Platon je sa
učenicima kupio jedan vrt u Atini gde je osnovao svoju školu 387.
godine pre n. e. i gde je u popodnevnim satima čitao svoje dijaloge
a pre podne, u zatvorenom krugu, za učenike držao predavanja. U
početku je Platon sledio sokratovski metod i njegov rad s
učenicima se ograničavao na razgovore čiji cij beše obrazovanje
pojmova, dakle, traženje istine. Sa razvojem njegovih shvatanja
njegovo poučavanje je sve više bilo nalik predavanjima a što se
može pratiti i po dijalozima gde vremenom sve više slabi učešće
sabesednika a raste samo izlaganje. Svoju učiteljsku delatnost
prekidaće samo dva puta (367; 361. godine), a oba u nadi da će na
Siciliji ostvariti svoj politički projekat; to će kao rezultat imati sa-
mo njegov pad u pitagorejsku mistiku čime će se stvarati sve veći
jaz između njega i njegovog najslavnijeg učenika Aristotela.
Poštovan od savremenika Platon je umro 347. pre n.e. i dugo bio
slavljen u narednim vekovima.
    Najbolju predstavu o Platonovoj ličnosti danas nam pružaju
njegova dela; odatle je vidno da je on u životu ostvarivao
sokratovski ideal: naučno istraživanje prožeto ozbiljnim moralnim
težnjama. Istovremeno, svoje misli izlaže na visok umetnički
način, u dijalozima (osim Odbrane Sokratove), gde se u većini slu-
čajeva kao jedna od glavnih ličnosti javlja Sokrat koji ima i
završnu reč (ako se dijalog dovodi do kraja). U dijalozima se obično
javlja po više tema i ne mogu se stoga posmatrati kao naučni
traktati, već pre kao umetnička dela u kojima se naučni rezultati
izlažu u idealizovanoj formi. Ovo se posebno oseća u mitovima koje
koristi Platon za ono što ne može ili neće da izrazi u pojmovima.
Iako se u dijalozima javlja Sokrat, on tu u većini slučajeva ne
izlaže i sopstvene poglede, nego mu se u usta stavljaju neki obično
idealizovani razgovori koji svoju realnu osnovu retko imaju u
realnom životu Sokrata, već najčešće u raspravama Platona i
njegovih učenika. Platon u dijalozima često pribegava podsmehu i
iluzijama čiji nam smisao danas u najvećoj meri ostaje zagonetan.
Ako u nesumnjivo autentičnim dijalozima Platon svoje poglede i
pripisuje Sokratu, treba reći da u poznim (Timaj, Kritija) Sokrat
gubi značaj, dok se u Zakonima i ne javlja kao jedan od
sabesednika. Prvi dijalozi (kao i pozni) jednostavniji su i manje
umetnički; u "najumetničkije" dijaloge možemo ubrojati one iz nje-
govog najzrelijeg perioda (Gozba, Fedon, Fedar, Država).
Ne treba gubiti iz vida da su se Platonovi neposredni
nastavljači oslanjali na njegovo "usmeno učenje" u istoj meri kao
na dijaloge; danas je krajnje nejasno kakvu su ulogu uopše igrali
dijalozi u sklopu celokupnog Platonovog učenja. Zašto su uopšte
napisani i način njihovog publikovanja, danas krajnje nejasno.
Može se samo pretpostaviti da nam pozni dijalozi, budući da su u
znatno većoj meri teorijski, ponajviše govore o mišljenju Platona, a
i njegovih saradnika, o nizu različitih problema kao što su teorija
saznanja, učenje o idejama, etika kao i kosmologija, ali ni u njima
ne možemo naći poslednju Platonovu reč.
    Osim dijaloga sačuvano nam je niz svedočanstava o Platonovim
pogledima; pre svega, tu se misli na Aristotela koji je i sam
dvadesetak godina bio u Platonovoj Akademiji; ali iako je nesporno
da je Aristotel imao najbolji uvid u Platonovo učenje, činjenica je
da je njegovo svedočenje fragmentarno, a u najvećem broju
slučajeva polemičko, pa se dolazi do zaključka da su najpouzdaniji
izvori Ksenokrat i Speusip. Neki autori su smatrali da je jedino
svedočanstvo o Platonovom učenju njegovo predavanje O dobru u
kome je on pokušao da izloži širokom auditorijumu svoju filozofiju;
iako su mnogi i zapisivali to predavanje, ono, kao takvo, nije
uspelo. Po svedočenju Aristotela Aristoksenu, mnogi su pogrešno
razumeli naslov predavanja i došli da čuju nešto praktično korisno
(o tome kako steći bogatstvo, vlast, očuvati zdravlje), a Platon je
govorio o matematici, geometriji i astronomiji, rekavši na kraju da
je dobro Jedno, pa su mnogi, razočarani, napustili predavanje pre
njegovog kraja (Dilon, 2002, 20-21).
    Svedočenja o tome kako je Platon razdelio filozofiju na
dijalektiku, fiziku i etiku nemaju realnu osnovu čak ni kad je reč o
njegovoj poznoj delatnosti u Akademiji; kod njega se prepliću
gnoseološka, metafizička, etička i fizička načela tako tesno da je
nemoguće ukazati na neki od dijaloga kao nekakvo sistematsko
delo već se u svakom od njegovih spisa uvek prepliće niz tema što
njegovom delu više daje poetski karakter no naučni. S druge
strane, činjenica je da su mnogi pozni platoničari Platonu
pripisivali mnoge logičke formule i termine koji uobičajeno
pripadaju Aristotelu. Zna se da je Aristotel znatan deo svoje logike
razradio još kao član Akademije i da je s tim bio upoznat i Platon,
što se može osetiti i iz njegovih poznih dijaloga, a što ističe i Albin.
Isto tako činjenica je da Platon u nizu važnih pitanja nije želeo
dati svoj krajnji odgovor i tako ostavljao učenicima da ih rešavaju
samostalno; to je u saglasju s njegovim shvatanjem filozofije.
Dijalozima je svojstveno da se u njima izlaže neka teorija, potom
se izlažu posledice a da oni pri tom ostaju otvoreni za više mogućih
rešenja. Platon nikad ne daje krajnje rešenje i nikada se u
dijalozima ne javlja kao neki od učesnika. Ako se tako ponašao i
na predavanjima, jasno je da su učenici mogli imati krajnje
različita mišljenja o istim problemima, a da ne govorimo o Pla-
tonovom autentičnom učenju.
    Do nas su, osim Odbrane Sokratove, došla 23 autentična
dijaloga, 11 sumnjivih u različitom stepenu, 8 čija je autentičnost
osporavana još u antičko doba kao i 13 pisama od kojih je veći deo
autentičan; Platonovo autorstvo nad ovih 35 osnovnih dela kao i
nad pismima, istoričarima filozofije i filolozima čini predmet
vekovnih rasprava koje i danas traju. Može se samo zaključiti da
su do nas došli najverovatnije svi njegovi dijalozi, ali s njima i neki
njemu pripisani.
    Uobičajeno je da se u autentične dijaloge (koje pominje i
Aristotel) ubrajaju: Odbrana Sokratova, Kriton, Protagora,
Gorgija, Teetet, Fedar, Gozba, Država, Timaj, Fileb i Zakoni, a u
dijaloge koji podležu sumnji: Parmenid, Sofist i Državnik. Koliko je
važno pitanje o autentičnosti dijaloga, toliko je važno i pitanje
njihovog vremenskog nastanka. Postoji jedno sistematsko shvata-
nje, po kome se svi dijalozi mogu razvrstati na osnovu već ranije
zamišljenog plana a s obzirom na ideju celine, kao i jedno drugo,
genetsko, a po kome svaki dijalog treba posmatrati kao izraz
određenog shvatanju u razvoju Platona. Ovo drugo shvatanje ima
više pristalica iako smo daleko od toga da kažemo kako po pitanju
klasifikacije Platonovih dijaloga postoji i minimalno saglasje.
    Platonova dela je u najstarija vremena priredio Aristofan iz
Vizantije (podelivši ih u trilogije) a potom Trasil (koji ih je svrstao
u tetralogije); u vreme renesanse preveo ih je Marsilio Fičino
(1433-1499) i objavio na latinskom jeziku (1462-68) dok su na
grčkom objavljena 1513. u Veneciji. Kasnije je Platona izdao u
Parizu Stefanius (1578) i po tom izdanju se Platon danas i citira.
Imajući u vidu sve pokušaje klasifikacije Platonovih dijaloga, njih
je moguće podeliti u nekoliko grupa:
    1. Mladalačka dela. Ona su nastala pod najvećim uticajem
Sokrata, delimično i za njegova života, ali najvećim delo
neposredno nakon njegove smrti; tu ubrajamo dijaloge: Lisid,
Lahet, Harmid, Hipija manji, Alkibijad I, kao i Odbrana
Sokratova, Kriton i Eutifron. Lisid i Lahet imaju čisto sokratovski
sadržaj kao i Hipija manji čiju verodostojnost potvrđuje i Aristotel;
sumnjive autentičnosti je Harmid kao i neumetnički sastavljen
Alkibijad I; Odbrana Sokratova, Kriton i Eutifron imaju
apologetski karakter i nastali su verovatno sredinom devedesetih
godina IV stoleća pre n. e. u Atini kao odgovor na, u to vreme ob-
novljene napade na uspomenu o Sokratu.
    2. Dela protiv sofista (u kojima se pored kritike sofista javljaju i
Platonovi samostalni stavovi). Ovi dijalozi su nastali u Atini,
verovatno između Platonovih putovanja u Egipat i na Siciliju:
Protagora, Gorgija, Eutidem, Kratil, Menon, Teetet; tu verovatno
pripada i prva knjiga Države (Trasimah). Svi ovi dijalozi (osim
Menona) imaju polemički karakter i ne sadrže pozitivne zaključke.
U njima je izložen napad na sofistiku, na njenu lažnost i
nedovoljnost; u Protagori to se postiže kritikom mogućnosti
izučavanja vrline, u Gorgiji kritikom sofističke retorike kojoj se
suprotstavlja pravo filozofsko obrazovanje kao neophodni uslov
ispravne političke delatnosti; u Eutidemu se ismeva eristika, u
Kratilu pokušaj stvaranja reči od strane savremenih sofista, dok je
Teetet kritika teorije saznanja raznih sofističkih škola. Ovde bi se
mogao dodati i dijalog Hipija veći, ali postoji niz indicija da je taj
dijalog napisao neko od Platonovih slušalaca upoznat s opštim
njegovim učenjem. Kritka sofistike i njene naturalističke teorije
države sadržaj je sada prve knjige Države nastale u ovom periodu;
po duhu knjiga je nalik dijalozima iz ovog perioda a malo je vezana
za ostale knjige Države. U Menonu se po prvi put nalazi pozitivno
Platonovo učenje o saznanju; tu se sreću odjeci pitagorejskog
učenja (kao i u Gorgiji), ali ovi ne ukazuju da je taj dijalog bio
napisan nakon Platonovog prvog puta na Siciliju.
    3. Dela Platonovog zrelog perioda. Ovde se ubrajaju Platonova
najpoznatija dela: Fedar, Gozba, Država. Neki autori smatraju da
u to vreme nastaju i dijalozi Parmenid, Sofist i Državnik,
najverovatnije napisani u Platonovom krugu. Dijalog Fedar bi
trebalo razumeti kao Platonov program na početku rada Akade-
mije (386); u filozofskom smislu tu nalazimo mitski izloženu os-
novnu misao tog perioda: teorije o dva sveta i o trojnoj prirodi
duše. U sporu Lisije i Isokrata on staje na stranu ovog drugog, ali
kako pretpostavlja izgovorenu reč napisanoj, on se u narednih
dvadesetak godina posvećuje usmenim predavanjima i u na-
rednom periodu nije objavio nijedno delo. Dijalog Gozba čini vr-
hunac Platonovog stvaralaštva; tu izlaže svoj pogled na svet
ukazujući na ljubav (eros) kao momenat koji povezuje sve njegovo
stvaraslaštvo te bi ovaj dijalog, kao svojevrsna erotologija mogao
biti i istinski uvod u Platonovu ali i svaku drugu filozofiju; dijalog
Meneksen napisan u ovom maniru teško da pripada Platonu i pre
će biti da je reč o nekom učeničkom radu.
    Nakon Gozbe, u vreme "književnog ćutanja" Platon je,
najverovatnije, pisao Državu. Ovaj dijalog je došao do nas lišen
umetničkog i logičkog jedinstva i grubo podeljen u dva dela: prvi
čini prva knjiga u kojoj se raspravlja o pravednosti bez nekih
određenih zaključaka, dok se u drugom delu (knjige 2-10) rasprav-
lja o idealnoj državi i neophodnom vaspitanju pomoću kojeg se
može ostvariti ideal pravednosti; ovaj drugi deo čini neprekinuti
tok misli. Najverovatnije u Državi treba razlikovati više slojeva:
(a) rano sastavljen dijalog o pravednosti (327-367), (b) projekat
idealne države kao ostvarenje ideje pravednosti (načinjen u vreme
učiteljske delatnosti, nakon dijaloga Fedar i Gozba (367-486 i 588 -
do kraja) i (c) učenje o ideji dobra (koje se odnosi na vreme kad su
nastali već Fedon i Fileb), kao i kritika učenja o državi (487-587).
Platon je verovatno nastojao da spoji ta tri dela pri čemu je iznova
obradio najranije delove ali nije uspeo da postigne potpuno
organsko jedinstvo dela. Prilikom razvijanja učenja o idejama u
Akademiji, pojavile su se i teškoće i o tome svedoče dijalozi Parme-
nid i Sofist; kada je reč o prvom dialogu, najverovatnije je on delo
nekog od najstarijih Platonovih učenika, pobornika elejske
sofistike (koji odlučujuću reč daje Parmenidu a ne Sokratu), a
daleko je manje verovatno da je to neki pozniji samokritički
Platonov dijalog. Daleko je teže rešiti odnos Sofista i Državnika.
Po njihovoj formi bi se moglo reći da ih je napisao isti autor; u oba
glavnu reč ne vodi Sokrat (kao ni u Parmenidu) već neki stranac i
oba su na isti način pisana pa nije moguće jedan pripisati Platonu
a drugi ne; međutim, način na koji se rešava osnovni problem u
ovim dijalozima nije platonovski; isto tako, treba primetiti da se
odstupanje ovih dijaloga od platonovskog učenja u smeru metafizi-
ke i politike zbiva u vreme kad je Aristotel stupio u Akademiju
(367). Konačno, dijalog Ion u kome nalazimo platonovske misli o
odnosu poezije i filozofije isto se tako ne može pripisati Platonu.
    4. Dela o teleološkom idealizmu (a koja se vremenski
podudaraju s vremenom Platonovog trećeg puta na Siciliju). U ovu
grupu dijaloga pripadaju: Fedon, Fileb, odgovarajući deo iz Države
(487-587), kao i dopuna tome - odlomak iz Kritije i Timaj. Glavna
karakteristika ovog perioda je u tome što se učenju o idejama
dodaju elementi učenja pitagorejaca i Anaksagore, a glavni pojam
tog perioda je pojam dobra.
    5. U dela poznog perioda spadaju Zakoni, projekt manje
savršene države, ali zato više realističan; neka mesta iz ovog
dijaloga nesumnjivo pripadaju Platonu iako je postao šire
dostupan tek nakon smrti filozofa, kao Dodatak Zakonima (koji je
napisao najverovatnije neko od Platonovih učenika).
    U dela veoma sumnjivog porekla se ubrajaju Alkibijad I,
Hiparh, Klitofont i Minos; nesumnjivo neautentična dela su:
Alkibijad II, Protivnici i Teag, dok u dela koja nisu došla čak ni u
antičko vreme na spisak retora Trasila iz I veka n.e. ubrajamo:
Demodos, Sizif, Alkiona, Eriksih, Aksioh, O pravednosti, O vrlini,

Definicije.

Središte Platonove filozofije čine njegovi gnoseološko-
metafizički pogledi, poznati kao učenje o idejama koje nigde kod
Platona nije izloženo sistematično već se mora rekonstruisati
pozivanjem na niz mesta iz celokupnog njegovog opusa. Koren ove
koncepcije leži u Platonovoj zamisli da dospe van granica Pro-
tagorinog relativizma (koji značenje ima samo u čulnom svetu i za
njegovu percepciju) i da, istraživanjem pojmova o kojima je govorio
Sokrat, dospe do istinskog i opštevažećeg znanja o pravoj suštini
stvari. Osnovni motiv ovog učenja ležao je u etičkoj potrebi da se
dođe do istinske vrline posredstvom istinskog znanja; polazišnu
tačku za Platona, kao i za Sokrata, čini uverenje o nedovoljnosti
obične vrline koja, počivajući na navici i zdravorazumskom rasuđi-
vanju, nesvesna svojih temelja, jeste uslovljena promenom običaja
i mnjenja.
    Kritikujući sofistiku Platon pokazuje kako se ona zaustavlja na
pogledima običnog sveta a što je posledica odricanja sofistike od
istinskog znanja te stoga ona i ne može dospeti do istinske vrline.
Tu se Platon poziva na Protagoru i prihvata njegovu tezu o tome
kako je čulno saznanje zasnovano na mnjenju i ističe relativnost
takvog saznanja i njegovu nesposobnost da se dospe do istine stva-
ri. Zato se etika ne može zadovoljavati sofistikom i Platon se
poziva na relativizam Protagore, ne da bi se na njemu zaustavio,
već naprotiv, da bi ga energično prevladao. Ako postoji vrlina, ona
mora da se temelji na drugačijem saznanju a ne na relativnom, o
kakvom samo govori sofistika
    Na put tog drugačijeg saznanja koje je nezavisno od svake
slučajnosti osećaja ili mnjenja, ukazao je Sokrat i to je: saznanje
pomoću pojmova. Način da se do takvog saznanja dođe Platon je
nazvao dijalektikom; dijalektički metod je, kaže Platon, onaj koji
odbacujući pretpostavljeno dolazi ka počelu nastojeći da ga
utemelji, a dijalektičar je onaj koji poznaje bit svake stvari
(Država, 532ce). Njen cilj je (a) iznalaženje pojedinih pojmova a
potom (b) utvrđivanje njihovog odnosa. Da bi dostigao prvi cilj
Platon se koristi Sokratovom induktivnom metodom i dopunjuje je
hipotetičkim izlaganjem koje podrazumeva izvođenje svih pos-
ledica iz konstituisanog pojma i utvrđivanje njihove usaglašenosti
s realnošću. Naspram toga, analiza rodnih pojmova, je nešto
potpuno novo a što je uveo Platon kao metodsko sredstvo za
otkrivanje logičkih odnosa među pojmovima i zato se tome
pridružuje istraživanje povezivosti i nepovezivosti pojmova, a s tim
i istraživanje o principima podele sudova. Na taj način, krajnji cilj
dijalektike je logički sistem pojmova izgrađen na principina super-
i subordinacije. Na taj način relativizam Protagore nije za Platona
samo predmet polemike već i sastavni deo njegovog sistema; čisto
logička i metodološka istraživanja Platon nije izvodio, premda u
njegovim dijalozima, na raznim mestima, nalazimo sporadične pri-
medbe, pri čemu je metod definisanja daleko češći no metod
analize.
    Pojmovi do kojih se na ovaj način dolazi, kako po svom sadržaju
tako i po svom poreklu, po mišljenju Platona, čine sasvim
drugačije saznanje od onog do kog se dolazi čulnim opažanjem; dok
se ovim poslednjim saznaju samo relativne, promenljive pojave
bića, u prvom slučaju mi saznajemo neprolaznu bit stvari - njeno
bivstvo (ousía). Taj objektivni sadržaj saznanja koji se sastoji iz
pojmova Platon određuje izrazom ideja. Ako se u pojmovima nalazi
istinsko saznanje, tada je ono saznanje bivstvujućeg. Tako,
relativna istina čulnog opažanja jeste u stvaranju prolaznih i
promenljivih odnosa u procesu postojanja, a apsolutna istina
saznanja posredstvom pojmova (dijalektika) jeste u tome da mi u
idejama dospevamo do istinskog bivstvujućeg (óntos ón),
nezavisnog od bilo kakvih promena. Tim dvama različitim
načinima saznanja odgovaraju i dva različita sveta: svet prave
stvarnosti, svet ideja do kog se dospeva pomoću pojmova i svet
relativne stvarnosti nastajućih i propadajućih stvari, svet čulnog
opažanja.
    Ideji kao predmetu istinskog sazanja pripadaju predikati
elejskog bića: ona je sama po sebi, jednaka sebi, jednorodna, večno
postojeća; ona je nepromenljiva, nije ni u kakvom odnosu i ne trpi
nikakve promene. Naspram toga, čulni predmeti su u večitoj
promeni, u stalnom nastajanju i nestajanju, podvrgnuti hera-
klitovskom toku svih stvari.
    Gnoseološko-metafizički temelj platonovske filozofije bio bi u
sledećem: treba razlikovati dva sveta: svet onog što uvek jeste i što
se ne menja, i svet onog što se uvek menja a nikad nije; jedan svet
je svet umnog mišljenja (noésis) a drugi svet je svet čulnog
saznanja (aísthesis). Kao što postoje dva različita načina saznanja,
tako postoje i dve različite oblasti predmeta saznanja: s jedne
strane su tela koja se čulno opažaju, a s druge ideje, bestelesne
forme (asómata eîde) koje se ne mogu naći u prostoru ili u
telesnom svetu; ideje postoje same po sebi i do njih se ne dospeva
čulima već mišljenjem; one čine samo umom dokučiv svet (tópos
nóetos).
    Sve ovo ima za posledicu da se racionalističko učenje o
saznanju može tematizovati unutar imaterijalističke metafizike;
imaterijalizam je novina koju uvodi Platon; u svim ranijim
sistemima, uključujući i Anaksagorin gde se govorilo o duhovnom,
uvek je duhovno bilo deo materijalnog sveta, pa tek Platon otkriva
duhovni svet. Na taj način učenje o idejama je jedan sasvim novi
način izmirenja heraklitovske i elejske metafizike i to na osnovu
protivrečnosti sokratovskog i protagorovskog učenja o saznanju; to
je razlog što je Platon više približio sofističko učenje o opažanju
heraklitovskom stavu da se sve menja, no što bi to učinio
Protagora; s druge strane, tesnu vezu Sokratovog učenja o sazna-
nju i elejske filozofije o biću već su uočili megarani. To sve
omogućuje da se pozitivna metafizika Platona okarakteriše kao
imaterijalističko elejstvo i u tome je njen ontološki karakter: ona u
idejama saznaje biće a istraživanje o promenama prepušta nižim
vrstama znanja. Ovo nisu do kraja razumeli neoplatoničari već su
smatrali da ideje nemaju samostalno postojanje te mogu biti samo
forme mišljenja i postojati isključivo u božjem duhu.
    Teorijom o dva sveta uslovljen je i način na koji Platon opisuje
saznanje ideja. U početku pojmovi imaju logički karakter rodnih
pojmova i označavaju ono opšte kod različitih pojedinačnih
predmeta koji se podvode pod ono što je još opštije i zato su oni, po
rečima Aristotela, bit jednoga u mnogom (hén epì pollôn) (Met.,
990b). Međutim, Platon ne misli kako je do tog saznanja opšteg
došlo analitičkim putem, ili putem apstrahovanja, već da je to
pravo saznanje neposredno posmatranje (theoría, contemplatio)
suštine koja se razotkriva u pojedinačnim stvarima. Sama ideja
nije sadržana u svojim čulnim pojavama; ona je nešto različito od
njih, što se u njima ne može naći. Telesni predmeti dostupni
opažanju ne sadrže u sebi ideje već su samo njihova kopija, njihov
prozračni lik. Zato opažaji ne mogu u sebi sadržati ideje kao svoje
samostalne delove, već samo omogućuju da se spoznaju ideje. Kako
ideja ne može biti stvorena mišljenjem, ona se može razumeti kao
nešto što od samog početka pripada duši i duša se priseća ideje
kad vidi njenu kopiju u čulnom svetu. Saznanje ideja je sećanje
(anámnesis) i zato Platon uz pomoć mita u dijalogu Fedar govori o
tome kako duša pre no što dospe u zemno telo posmatra ideje
svojim natčulnim delom koji pripada svetu ideja pa stoga pri
opažanju i može da se seća ideja. Iz bolnog čuđenja pred razlikom
između ideje i njene pojave javlja se filozofska težnja, strasna
ljubav ka natčulnoj ideji, eros koji od prolazne biti čulnog vodi
nazad k besmrtnom sadržaju sveta ideja.
    Intuitivni karakter koji ima platonovsko saznanje ideja (pri
čemu veliku ulogu igra analogija saznanja ideja i čulnog saznanja)
čini interesantnu paralelu s čulnim saznanjem kod Demokrita; u
oba slučaja reč je o neposrednom posmatranju (theoría) čistih formi
(idéai) apsolutne realnosti, ali se posmatranje ne dopušta čulnom
opažanju. Dijalektičko tumačenje nije moguće tamo gde je reč o pro-
laznom procesu saznanja večnog o nastajanju posmatranja
apsolutnog bića.
    Kako su ideje hipostazirani rodni pojmovi, kod ranog Platona
nalazimo toliko ideja koliko ima rodnih pojmova ili opštih naziva
za različite predmete opažanja; stoga on govori o ideji sveg
zamislivog, o ideji stvari, svojstava, odnosa, dela prirode i veština,
o ideji dobra i zla. U poznim dijalozima (Gozba, Fedon, Timaj) reč
je samo o takvim idejama koje poseduju i vrednost: o ideji dobra,
lepog, ali i o takvima koje odgovaraju određenim proizvodima
prirode (vatra, sneg...), kao i o idejama matematičkih odnosa (veće,
manje, jedinstvo, dvojina). Aristotel svedoči da pod starost Platon
nije prihvatao čak ni ideje proizvedenih stvari, negacije i odnosa,
već je pod idejama mislio prvenstveno prirodne rodne pojmove.
Sada je, iz naše perspektive, teško odrediti doseg Platonovog
pojma ideje.
    Čini se da je u početku Platon svoj svet ideja izgradio polazeći
od logičko-gnoseološkog aspekta rodnih pojmova a da je vremenom
sve više i više dolazio do toga da u nadčulnom svetu traži više
vrednosti i ontološke osnovne forme po čijem je uzoru stvoren svet
prolaznih stvari. Tako je iz sveta ideja nastao idealni svet: na
mesto rodnih pojmova došle su vrednosti i etička crta tog načina fi-
lozofiranja sve je više izbijala u prvi plan.
    Što je više učenje o idejama u svom prvobitnom obliku
razdvajalo ova dva sveta, toliko je teže bilo Platonu da odredi
odnos čulne stvari i njene ideje. Jedan od načina na koji se može
dospeti do ideja bio bi na psihološkoj osnovi te bi pri opažanju
trebalo da se javi sećanje na ideju, ali kako se ideja nikad potpuno
ne javlja u stvari, ne može se govoriti o potpunoj sličnosti. Zato taj
odnos Platon određuje kao mímesis i pritom se ideja razmatra kao
pralik (parádeigma) a čulni predmet kao kopija (eídolon). To je
razlog malog stepena realnosti koju poseduje čulni svet u odnosu
na svet istinski bivstvujućeg (óntos ón). S druge strane,
posmatrana iz logičkog aspekta, ideja je nešto jedinstveno, koje
postoji identično samom sebi, a u čemu čulne stvari u svom
nastajanju, promeni i nestajanju učestvuju (methéxein) u
različitom stepenu; taj odnos se ontološki tako razume da se
promena svojstava čulnih stvari svodi na pripajanje ili udaljavanje
ideje usled čega ona prisustvuje (parousía) na pojedinačnim
stvarima i iznova ih napušta.
    Ova poslednja orijentacija kod Platona sadrži shvatanje koje je
u početku bilo strano njegovom učenju o idejama, tj. da u idejama
leži uzrok toga po čemu su čulni predmeti takvi kakvi jesu a ne
drugačiji. Prvobitni cilj Platona bio je u tome da se sazna
neprolazno, istinsko bivstvujuće. U dijalozima Menon, Teetet,
Fedar i Gozba on ne nastoji da učenjem o idejama objasni svet
pojava; tako nešto nalazimo samo u dijalogu Sofist gde, kritički
suprotstavljajući učenje o idejama drugim metafizičkim
sistemima, Platon postavlja pitanje na koji način se može dospeti
do nižeg sveta čulnih pojava i njemu svojstvenih promena iz
natčulnih formi lišenih svakog kretanja, te pokazuje da elejstvo
ako ima i imaterijalistički karakter jednako je malo podobno za to
kao i u svom prvobitnom obliku, budući da je za objašnjenje čulnog
sveta neophodno da i same ideje budu pokretne i žive, da imaju
dušu i um, a kretanje odriču upravo oni koji su prijatelji ideja
(eîdos phíloi) (Soph., 248). Rešenjem ovog pitanja platonovska
filozofija dolazi do svoje najviše tačke; u Fedonu Platon ističe kako
samo u idejama treba tražiti uzrok (aitia) čulnog sveta pri čemu
odnos sveta čulnog i sveta ideja treba misliti tako što su čulne
stvari svojim svojstvima zavisne od ideja; objašnjenje toga je
najviši zadatak dijalektike. 
Ako ideje po svom osnovnom određenju ne treba da učestvuju u
procesu promene i kretanja, one mogu biti uzrok tog procesa samo
kao svrhe koje se realizuju o pojavama. Zato jedini način da se s
obzirom na učenje o idejama objasni bivanje jeste teleološki: pravi
odnos između ideje kao suštine (ousía) i onog pojavnog koje se
manifestuje u nastajanju, bivanju (génesis) jeste odnos svrha.
Platon u Anaksagorinom učenju o umu (noûs) nalazi pokušaj da se
ovo objasni, ali ističe kako je utemeljenje teleološkog principa
moguće samo na tlu učenja o idejama.
    U svom daleko najrazvijenijem obliku ovo učenje nalazimo u
Filebu i u njemu odgovarajućim delovima Države gde se ističe
sistematsko povezivanje suštinskog (ousía) u ideji dobra koja
obuhvata sve ostale ideje. Na taj način piramida ideja je izgrađena
do vrha a što se postiže i pomoću formalno-logičkog procesa
apstrakcije ali i pomoću ontološke intuicije koja tu iskazuje svoju
najvišu hipotezu (hipótesis). Kako je sve postojeće dobro za nešto,
ideja dobra uopšte, ideja apsolutne svrhe treba biti ona ideja kojoj
su potčinjene sve druge i ta potčinjenost pre ima teleološki no
logički karakter. Ona je stoga i iznad svih bivstvujućih i nad
njihovim saznanjem, ona je sunce u svetu ideja; sve ostalo dobija
od nje svoju vrednost i realnost. Ona je svetski um i njoj pripadaju
imena um (noûs) i božanstvo.
    Na taj način platonovsko teleološko objašnjenje sveta jeste u
tome što on razmatra bivstvujuće, tj. svet ideja istovremeno kao
svrhu i kao uzrok prolaznog, telesnog sveta i uporedo s tim
konačnim uzrocima ne priznaje nikakav drugi uzrok u posebnom
smislu te reči.
    Ideja se nikada ne realizuje u potpunosti u telesnim stvarima;
ako je ova misao postojala kod Platona od početka, s prihvatanjem
pitagorejskih uticaja o suprotstavljanju dva sveta (savršenog i
nesavršenog) ona dobija novi smisao; što više svet ideja postaje
idealni svet, svet savršenih bivstvujućih, carstvo vrednosti, tim
manje može biti uzrok nesavršenstva u čulnom svetu. Uzrok ovog
poslednjeg pre se mogao naći u ne-postojećem: čulni svet kao večno
postojeći pripada ne samo onom bitno postojećem (idejama) već i
ne-postojećem (mè ón). Nepostojećim Platon smatra (kao i elejci)
prazni prostor; taj prostor on vidi (poput pitagorejaca), kao nešto
bezoblično, nevidljivo, kao negaciju bivstvujućeg. Ali to ne-
postojeće može učestvovati u oblikovanjima i to uz pomoć ma-
tematičkih određenja. To je razlog što Platon u Filebu, u svoju
teleološku metafiziku uvodi osnovnu pitagorejsku suprotnost
isticanjem dva osnovna principa empirijskog sveta neograničenog
(ápeiron), tj. nevidljivog prostora i granice (péras), tj.
matematičkog ograničenja i formiranja tog neogrničenog. Iz njiho-
ve sinteze nastaje svet čulnih pojedinih stvari; uzrok te sinteze,
tog "mešanja" čini četvrti, najviši princip (aítia), tj. ideja dobra ili
svetski um (noûs). To je razlog što i matematika kod Platona
dobija ontološko značenje; matematičke forme čine taj posredni
član pomoću kog ideja svrhovito preobražava prostor u čulni svet.
(Slično je bilo i kod Demokrita koji umesto svrhovitog tvoračkog
uzroka (aítia) ističe nužnost (anánke); zajedničko obojici je što
praznina (kenòn) i forma (shémata, demokitovske idéai) stvaraju
čulni svet).
    Poslednjih godina svog života Platon je smatrao da je u
pitagorejskoj teoriji brojeva našao princip pomoću kog bi se moglo
rešiti pitanje sistematskog tumačenja i raščlanjivanja ideja.
Isticanjem teleološkog principa i isticanjem najviše ideje, ideje
dobra, napušteni su raniji logički pokušaji i sad se Platonu dopala
ideja pitagorejaca da se pojmovi razviju poput sheme nizova
brojeva; prihvatajući ovo učenje pojedine ideje je video kao idealne
brojeve. Kao elemente takvih brojeva je isticao neograničeno
(ápeiron) i granicu (péras) pa idealne brojeve proizvodi iz jednog
(hén) koje je po njemu identično s idejom dobra. Tragove takvih
poznih Platonovih istraživanja imamo u Filebu i Zakonima, kao i
kod Aristotela.
    Platonovsko učenje o idejama shodno svom prvobitnom cilju
moglo bi se odrediti i kao etička metafizika; filozofska nauka koju
je on više no ma koju drugu razvio beše etika. Među idejama, čije
je određivanje bilo predmet dijalektike, norme moralnih pojmova
od samog početka su imale prvenstvo i imaterializam teorije o dva
sveta od početka je sadržao Grcima stran moral neprijateljski
nastrojen spram telesnog života. Konstatujući kako zlo ne može
propasti, jer je nužno da nešto uvek bude suprotno dobru, Platon
smatra da treba bežati iz ovog sveta (Teet., 176a); isto je rečeno i u
Fedonu (64be): do istinske filozofije dolazi kroz umiranje,
očišćenjem duše od čulnog taloga, njenim oslobađanjem od tela
koje je njena tamnica a što se može postići uz pomoć znanja i vrli-
ne. Ovo gledište, nalik drevnim pitagorejskim etičkim učenjima,
dobilo je u metafizičkom učenju o idejama posebnu formu koja je
omogućila psihološke temelje za pozitivnu etiku u Platonovom
sistemu. U teoriji o dva sveta duša zauzima posebno, središnje
mesto a to se nije moglo eksplicirati bez teškoća i protivrečja.
    Svojom idealnom prirodom duša je predodređena za saznanje
ideja i zato im je srodna; ona pripada natčulnom svetu i stoga joj
pripadaju sva njegova svojstva: nenastalost, nerazorivost,
jedinstvo, nepromenjivost. Ali, s druge strane, kako je duša nosioc
života, uzrok kretanja i kako je sama u večnom kretanju, premda
je nalik idejama, nije im i identična. Iako duša prethodi zemnom
životu i preživljava ga, pripadajući bivanju (genesis), ona je bliska
nepromenjivom, od vremena nezavisnom bivstvujućem, ali ne
istom što i ono.
     S druge strane, sokratovski princip podrazumeva da se uzrok
dobra i zla nalazi u duši, a ne da se pripisuje njenoj spoljašnjoj
sudbini i kako duša čije je biće rodno svetu ideja ne može biti kriva
za loš izbor, to znači da se ona "saživela" s čulnim sklonostima koje
su usmerene onom što je promenljivo. Otud sledi Platonovo učenje
o tri "dela" duše; u Fedru je ono, shodno predmetu, izloženo uz
pomoć mita, ali u Državi je racionalno izloženo kao deo etičke teo-
rije; za vladajući i razumski deo duše (hegemonikon, logistikon)
vezana su druga dva obdarena osećanjem: jedan od njih je
blagodarnija - energična preduzimljivost (thimòs, thimoeidês -
afektivnost) a drugi nezahvalna - čulna žudnja, pohlepa
(epithymetikòn, philochremáton - čulnost, nagon). Ta tri "dela"
duše tumače se u pomenuta dva dijaloga kao manifestacije jedne
duše a u Fedonu su sliveni u jednu besmrtnu dušu.
    U Fedru se čulnoj sklonosti duše pripisuje izbor pre rođenja a
čija posledica su potonje zablude u životu; u Fedonu sudbina duše
nakon smrti zavisi od njenog odnosa k čulnom u zemnome životu;
ali u oba slučaja, postojanje pre rođenja kao i nakon smrti
pripisuje se duši u celini. Tek u dijalogu Timaj ovi "delovi" se jasno
razmatraju kao delovi (mere) iz kojih je sastavljena duša i koji su
međusobno odeljeni te je pritom jedan deo (um - noûs) besmrtan,
dok su druga dva smrtna (Tim., 69cd).
    Kao što je vidno iz mita u Timaju, Platonova psihologija se ne
izvodi iz njegovog učenja o prirodi već je metafizička pretpostavka
tog učenja, zasnovana na etičkim kao i gnoseološkim
pretpostavkama. Pretpostojanje duše treba da objasni saznanje
ideja (pomoću anámnesis - sećanja) kao i njen pogrešan izbor, us-
led čega je natčulna ideja zatvorena u zemno telo. Kad je reč o
postojanju duše nakon smrti, na tome Platon insistira ne toliko
radi njenog potpunog izjednačavanja sa svetom ideja već radi
moralne kazne/nagrade koja očekuje dušu.
    Ostaje ipak prilično nejasno pitanje o odnosu delova (mére,
eîde) i bića duše. S jedne strane, sva tri dela treba da pripadaju
pojedinačnom biću (da bi bio razumljiv pad duše u postojanje), a s
druge strane, dva niža dela treba prvi da se pojave pri spajanju
duše s telom a potom i da se odvoje (kao posledica života is-
punjenog vrlinom) od istinskog bića duše (noûs). Ovo je bilo
posledica oštrog razdvajanja dva sveta. Jednako je nejasan i trojni
karakter duše pri čemu je ta trojnost posledica etičkog određenja
vrednosti; mada ova Platonova podela duše liči na onu kakvu
nalazimo kasnije u empirijskoj psihologiji (predstavljanje, čulnost,
volja), nije s njom ni identična jer, po Platonu, osećanja (aísthesis)
ne pripadaju razumnom delu (logistikòn), pa bi trebalo da
pripadaju drugim dvama delovima, no Platon o tome nigde jasno
ne govori. S druge strane, u um (noûs) ne spada samo znanje ideja,
već i njemu odgovarajući nagon za vrlinom. Možda ćemo Platonovo
učenje o duši najbolje razumeti ako život duše vidimo kao tri ob-
lasti od kojih svaka ima svoje teorijske i praktične funkcije pri
čemu niži delovi deluju nezavisno od viših - dok se viši delovi u
zemnom životu ravnaju s nižim delovima.
    Svojom psihološkom teorijom Platon je daleko prevazišao
apstraktnu jednostavnost sokratovskog učenja o vrlini ali i
asketsku jednostranost svojih prvih određenja; njegovo osnovno
uverenje je da samo moralni život čini čoveka istinski srećnim u
zemnom a i potonjem životu.
    Na tlu ove trojne strukture duše nalazi se i Platonovo učenje o
vrlini; ako u prvim dijalozima nastoji pojedine vrline da svede na
sokratovski vid (eídos) znanja, u kasnijim dijalozima ističe njihovu
pozitivnu samostalnost i međusobnu razdvojenost. Zavisno od toga
koja strana duše preovlađuje u čoveku, razvija se i odgovarajuća
vrlina, a svaki deo duše poseduje sopstveno savršenstvo i čini
njenu vrlinu. Otuda sledi Platonovo učenje o četiri glavne vrline:
umu odgovara vrlina mudrosti (sophía), osećanju (thymoeidòs) -
muževnost (andría), žudnji (ephytimetikòn) – samoovladavanje ili
razboritost (sophrosŷne), i na kraju (imajući u vidu da savršensvo
duše zavisi od pravilne usaglašenosti svih njenih delova, u tome da
svaki deo ispunjava ono što je njegov zadatak, kao i polazeći od
toga da razum ima upravljačku ulogu nad ostalim dvama delovi-
ma), ovim trima vrlinama se pripisuje i četvrta - pravednost
(dikaiousîne).
    Ako ovo poslednje i nije jasno sa stanovišta etike pojedinca, ono
ima smisao kad je reč o razmatranjima odnosa u državi; jer,
običan, bukvalni prevod "pravednosti" ukazuje samo na politički
ali ne i na moralni smisao dela. Tako nam platonovska etika,
ostajući verna učenju o idejama, daje više ideal roda no pojedine
ličnosti, više opisuje savršeno društvo no savršenog čoveka; zato je,
po svojoj osnovnoj tendenciji, ona socijalna etika, i tu nije reč o
sreći pojedinog individuuma već o sreći svih, kakvu je moguće
postići samo u savršenom društvu. Tako se pokazuje da je
Platonova etika zapravo učenje o idealnoj državi.
    Zadatak onih koji izgrađuju državu uvek bi se morao sastojati
u tome da tako organizuju opšti život ljudi da bi oni bili srećni uz
pomoć vrline. Ispuniti taj zadatak može se samo potčinjavanjem
svih životnih principa moralnom određenju čoveka i zato, istinska
država kao i duša pojedinog čoveka ima tri dela: zanatlije, vojnike i
učene ljude. Većinu građana čine zemljoradnici i zanatlije; oni iz
brige o svakodnevnim potrebama (nastalih iz čulne pobude)
stvaraju materijalna dobra za život u zajednici. Vojnički stalež
(koji odgovara afektivnom delu duše) treba da čuva državu od
spoljašnjih neprijatelja i da u državi sprovodi zakon. Vladajući
stalež stvara načela zakonodavstva i vladanja. Savršenstvo drža-
ve, njena vrlina, jeste pravednost - čuvanje prava svakog
pojedinca; ona se sastoji u pravilnoj raspodeli zadataka između tri
staleža i u tome da svako radi svoj posao. Zato upravljači moraju
imati više obrazovanje (sophía), čuvari muževnost (andría), a
narod pokornost (sophrosŷne), tj. obuzdavanje volje. Otud sledi da
je najbolji oblik vladavine aristokratski, u izvornom značenju te
reči; to je država najboljih, onih koji su obrazovani i koji poseduju
vrlinu. Zakonodavstvo, kao i sve što se tiče organizovanja
zajedničkog života građana, prepušteno je obrazovanim ljudima
(philosóphoi); sprovođenje njihovih zamisli u praksu prepušteno je
drugom staležu, dok većina treba da radi i da bude pokorna. Cilj
države nije u stvaranju nekakve koristi već vrlina svih građana pa
se od čoveka i očekuje da se stopi sa državom, a od države da
obuhvati i odredi život svih građana.
    Zadatak države je da vaspitava građane i njen najviši cilj jeste
priprema ljudi za prelaz od čulnog ka natčulnom, od zemaljskog ka
božanskom životu; to je moralno-politički ideal koji je imao u vidu
Platon projektujući idealnu državu. Kako su čovekovi najviši
interesi u ukupnom društvenom životu, stvar države nije samo
vaspitanje i nauka već isto tako i umetnost i religija; dopuštena su
samo ona umeća koja podražavaju ideje a pre svega ideju dobra; a
ako je smisao grčkog izraza kalokagathía bio u tome da je sve lepo
dobro, kod Platona se to menja: on smatra da samo ono što je
dobro istovremeno je i lepo.
    Svoju državu Platon nije zamislio kao nekakvu fantastičnu
utopiju, već kao ozbiljno ostvarivi ideal, i u pojedinostima
preuzima mnoge elemente iz realnog grčkog državnog života, s tim
što prednost daje strožim aristokratskim institucijama dorskih
plemena. Na kraju života Platon svoje shvatanje o državi izlaže u
dijalogu Zakoni. Ovde nalazimo jedno kompromisno rešenje: na
mesto filozofije tu nalazimo religiju i matematiku, filozofsko
obrazovanje zamenjuje se praktičnim rasuđivanjem, na mestu
sokratovske vrline nalazimo poštovanje starih običaja; tu više nije
reč o vladavini filozofije koja je (kako stoji u Državi jedina
sposobna da pomogne čovečanstvu pa mesto vladara-filozofa zauzi-
maju najumniji građani; mesto dijalektike, kao naučne spoznaje
ideja, ovde zauzima čas matematika čas religija. Država kakvu
nalazimo u Zakonima jeste smeša monarhijsko-oligarhijskih i
demokratskih elemenata; reč je tu o kompromisu s istorijskim
uslovima; zato je pomenuti dijalog samo od istorijskog interesa a
njegov filozofski značaj je veoma mali; tu imamo odstupanje kako
od učenja o idejama tako i pad u pitagorejsku ritualnost.
    Odnos Platona prema religiji i umetnosti uslovljen je njegovim
moralno-političkim pogledima; religija i umetnost bili su u tesnoj
međusobnoj vezi tamo gde su pesnici zamenjivali sveštenike i
poput proroka kazivali religiozna otkrovenja a gde je pozorište bilo
sastavni deo kulta, jer tu se, na sceni, odvijao sukob kosmičkih
sila.
    Platonova sopstvena religija pak, mogla bi se odrediti kao
filozofski monoteizam u kome se božanstvo poklapalo s idejom
dobra, vera u proviđenje sa ubeđenjem da je svet umna tvorevina i
odraz ideja, a poštovanje bogova s vrlinom i znanjem. Takav
karakter imaju i Platonovi popularni sudovi o bogu ili bogovima;
uostalom, ti stavovi, posebno u odnosu na veru u proviđenje i teo-
diceju, prelaze granice u kojima se nalazi njegov sistem. Platonu je
tako nešto bilo lako jer on nije poredio kritičko-logičku i konkretnu
formu te vere, niti je postavljao pitanje (koje će se javiti tek
kasnije) o karakteru božanstva kao ličnosti.
    Uporedo s božanstvom u apsolutnom smislu, Platon ideje
naziva večnim bogovima, a kosmos i zvezde - vidljivom bogovima;
istovremeno, ne krije da mitološka božanstva smatra tvorevinama
fantazije (Tim., 40d) i kritikuje mnoge mitove koji imaju nemoralni
sadržaj nedostojan bogova (Država, 377e). Međutim, on
istovremeno hoće i da sačuva helensku religiju kao religiju svoje dr-
žave, i njene mitove uzima za osnov vaspitanja pod uslovom da
budu očišćeni od štetnih delova; nije za odbacivanje, već za reformu
narodnih verovanja.
    Što se umetnosti tiče, Platon je ocenjuje kao i religiju, s
obzirom na njeno etičko delovanje; zato što je istovremeno i
umetnik i filozof, on nije sposoban da oceni čistu umetnost koja ne
bi služila nikakvoj konkretnoj svrsi. Pojam lepog svodi na
sokratovsku harmoniju, i pri tom bez preciznijih distinkcija, na po-
jam dobra; umetnost razmatra kao podražavanje (mímesis), ono
zahteva naš interes za lažno i istinito, za dobro i loše, jer u
mnogim svojim delima, posebno komedijama umetnost laska
našim nižim sklonostima i svojom šarolikom igrom nanosi često
štetu jednostavnosti i principijelnosti karaktera. 
Da bi se mogla opravdati, umetnost mora biti potčinjena
zadacima filozofije; treba je posmatrati kao sredstvo moralnog
vaspitanja; najviši zadatak umetnosti bio bi u tome da razvija
ljubav prema vrlini i gnušanje spram poroka. Tim merilom treba
da se rukovode vladari u upravljanju državom i njima Platon pot-
činjava i umetnost, pre svega poeziju i muziku, i to objašnjava do
tančina. To merilo Platon primenjuje kad zahteva da se iz idealne
države izbace nemoralne i ružne priče o bogovima i herojima, ali i
svaka muzika koja raznežuje i slabi odvažnost; izbacuje on i svu
podražavalačku poeziju a na kraju i Homera, na čijim delima su se
vaspitavale generacije i u njemu videle ne pesnika, već pre strate-
ga, istoriografa i filozofa.
    Nakon Platonove smrti Akademija je nastavila s radom. U
njenoj istoriji obično se razlikuju tri perioda: (a) stari period, koji
obično obuhvata stoleće nakon smrti Platona, (b) srednji period, tj.
naredno stoleće (Arkesilaj i Karnead) i (c) period nove Akademije
koji traje do vremena neoplatoničara, i tu se razlikuju dva perioda:
dogmatički (Filon iz Larise) i eklektički (Antioh iz Askalona).
    Budući da je Platon za naslednika u Akademiji sebi odredio
svog nečaka Speusipa (407-339) i kako je Akademija sve više
zauzimala pitagorejski smer, nakon Platonove smrti, njegov
najbolji učenik (koji je u Akademiji proveo dvadesetak godina)
Aristotel, zajedno sa Ksenokratom (396-314), koji će kasnije doći
na čelo Akademije (339-314), napustio je Atinu. Stara Akademija
je stajala na stanovištu Platonovih Zakona i potiskivala u drugi
plan učenje o idejama a za račun učenja o brojevima. Iako je bio
blizak Platonu, Speusip se od njega znatno razlikovao; ističući
jedno ili dobro kao polazište u razvoju bića, on je u njemu video
samo počelo a ne i kraj, ideal; negirajući Platonove ideje brojevima
pripisuje natčulnu realnost, ali ih ne smatra idealnim već samo
matematičkim. Kako je od ideja prelazio neposredno na brojeve,
zbog čega je morao da pravi razliku između jednog po sebi i jednog
kao početka u nizu brojeva, Speusip je jedno odvajao kako od uma
koji tvori svet (koji je shvatao kao dušu sveta kombinujući ga s
centralnom vatrom pitagorejaca), tako i od dobra i savršenstva;
poslednje, po mišljenju Speusipa, nije temelj sveg bivstvovanja, već
njegov rezultat i nije na početku, već na kraju razvoja. Uz sve
nastojanje da brojeve misli matematički a ne idealno, Speusip se
bez svoje volje našao u situaciji da ih supstancijalizuje i tako iz
njih izvodi idealni svet, što je čitav njegov pokušaj udaljavanja od
Platona i njegovu "reviziju" učenja velikog rođaka činilo bezuspeš-
nim. Nalazeći se pod velikim uticajem pitagorejaca on je zajedno s
njima (ali i Platonom) uz četiri elementa dodao i peti: etar; možda
zbog učenja o seobi duše, smatrao je da nakon smrti ostaju sačuvani i
niži delovi duše. U svojoj etici Speusip sledi etiku Platona i od ove se
udaljuje kad nasladu smatra istinskim zlom.
     Kada je reč o državi Speusip je smatrao da ona treba da počiva
na matematici i astronomiji koje čoveka uče večnim razmerama po
kojima je bog uredio svet; zastupajući tu matematizujuću teologiju
teòs aritmetikéi - bog računa) on je empirijskom znanju pridavao
veće značenje no Platon i sistematizujući biljke i životinje
intenzivno se bavio botanikom i zoologijom. Iako su do nas došli
samo retki Speusipovi fragmenti, ima osnova tvrdnji da s njim
počinje skepticizam koji će bitno odrediti potonji razvoj
platonovske Akademije.
     Ksenokrat (396-314) nije u toj meri kao Speusip težio
zbližavanju platonizma i pitagoreizma; bio je 25 godina na čelu
Akademije i prvi je isticao tri osnovna dela filozofije: etiku,
dijalektiku i fiziku; Ksenokrat se pridržavao učenja o idejama ali
je i idejama i matematičkim iskazima pripisivao realnost nasuprot
čulnog sveta; to je razlog što je razlikovao tri oblasti saznanja: (a)
sferu natčulnog, (b) matematičke, kosmosom određene forme i (c)
čulne stvari; svaka od tih oblasti je predmet posebnog saznanja
(epistême, dôxa, aísthesis).
     Kao pranačela Ksenokrat je (približujući se takođe
pitagorejcima) smatrao jedno ili nepar i neodređenu dvojinu ili par
(prvo je nazivao ocem, a drugo, majkom bogova); jedno je
poistovećivao sa umom (nous) ili Zevsom. Njihova prva tvorevina
jesu ideje koje su istovremno i matematički brojevi; za izvođenje
veličina iz brojeva Ksenokrat se koristi hipotezom o najmanjim,
nedeljivim linijama (protiv tog učenja bio je usmeren spis,
pripisivan Aristotelu, O nedeljivim linijama). Spajanjem brojeva i
istovetnog i različitog nastaje duša (sveta) koju Ksenokrat,
oslanjajući se na Timaja određuje kao samopokretni broj; izgleda
da je pod uticajem Aristotela smatrao da to nastajanje duše ne
treba razumeti kao proces koji se odvija u vremenu. Snage koje
deluju na različitim krajevima sveta, na nebu, u elementima –
Ksenokrat je nazivao bogovima; uporedo s njima, kao i u narodnoj
veri i kod pitagorejaca, veliku ulogu igrali su i dobri i zli demoni.
     Elementi, kojima je on dodao etar, sastoje se iz najsitnijih
delića. Jednako kao i Speusip smatrao je da posle smrti ostaju i
nerazumni delovi duše a možda i duše životinja; savetovao je da se
ljudi uzdržavaju od mesa jer kroz meso mogu na nas da utiču
nerazumne životinje. Svoje etičke poglede izložio je u mnogim
delima, ali sve što o njima znamo svedoči samo o tome da se
pridržavao Platonovog etičkog učenja; blaženstvo je video u
ovladavanju vrlinom i sredstvima potrebnim za njeno postizanje.
     Treba još reći da je Ksenokrat stupio u Akademiju još u mladim
danima, da je Platona pratio na putu za Siciliju (drugi ili treći
put), a da je na čelo Akademije došao kad je Aristotel bio van
Atine. Čini se da su i po povratku Aristotela 335. u Atinu među
njima bili dobri odnosi i da je teško govoriti o nekom suparništvu
ili borbi za prvenstvo u Akademiji, mada je u svojim radovima
Aristotel uvek kritičan prema Platonu i članovima Akademije, a
što bi moglo značiti da među njima i nisu bili baš najharmoničniji
odnosi. Ali Aristotelov kritičan odnos prema teoriji ideja i
matematičkoj slici sveta još uvek nije dovoljan razlog da se on po
povratku u Atinu ne nađe na čelu Akademije. Platon, za razliku od
Epikura, nije učenicima nametao sopstvene stavove; zato su neki
od starih platoničara, počev od Antioha, smatrali da su Akademija
i Likej činili isti pokret; izbor je pao na Ksenokrata i on je svim
svojim silama nastojao da sistematiše ona učenja koja su po
njegovom mišljenju činila istinsko Platonovo učenje. Taj njegov
rad bio je podstaknut i kritikama koje su dolazile iz Likeja pa je to
ipak imalo za posledicu da je i mnogo novog pridodao tom učenju,
te se upravo njemu i pripisuje da je prvi podelio filozofiju na fiziku,
etiku i logiku; o svemu tome teško je suditi budući da nijedan od
njegovih sedamdeset i šest radova koje pominje Diogen Laertije
nije dospeo do nas.
     Naslednik Ksenokrata bio je Polemon (oko 350-267) koji je
školom upravljao od 314. godine; za razliku od Ksenokrata
Polemon je bio rodom Atinjanin, iz ugledne porodice. On nije
mogao znati Platona, verovatno nije znao ni Speusipa; možda je u
mladosti slušao Aristotela. Na čelu Akademije bio je pedesetak go-
dina i za to vreme s njim su bila druga dva platoničara, Krantor i
Kratet; prvi od ove dvojice umro je 290. a drugi je nadživeo
Polemona i nakon njegove smrti neko vreme upravljao
Akademijom.
    Polemon je poznat po svojoj etičkoj teoriji. O tome nam svedoči i
jedan fragment u kome se kaže da, po Polemonu, trebalo bi da se
bavimo praktičnom filozofijom a ne logičkim spekulacijama koje nas
čine sličnim čoveku koji napamet nauči udžbenik muzike a pri tom
ne zna da svira ni na jednom muzičkom instrumentu; takav čovek
može s velikim umećem da rešava teorijska pitanja, ali mu to
znanje ni na koji način ne može pomoći da reši nasušne životne
probleme.
    Ovde imamo temeljni princip koji će kasnije razviti njegov
učenik Zenon, jedan od osnivača stoičke škole; Kliment
Aleksandrijski navodi da je Polemon napisao spis O životu u
saglasnosti s prirodom što bi trebalo da znači da Polemonov ideal
nije bio samo harmoničan život, već život u skladu s prirodom, ali
šta se pod tim ima u vidu ostaje do kraja nejasno (sem da takav
život podrazumeva vegeterijanstvo).
    Ciceron Polemona navodi kao poslednjeg na spisku starih
akademičara i peripatetičara (Speusip, Ksenokrat, Aristotel,
Teofrast) i ovaj je, po Antiohu, najadekvatniji izraz i završetak te
tradicije budući da se kod njega slivaju sva znanja i mudrost. Sve
ukazuje da je Polemon nastojao da usaglasi platonovske i aris-
totelovske poglede, što je na etičkom planu i razumljivo, pošto je
na čelu Aristotelove škole u to vreme bio Straton koji se,
zanemarujući etiku, bavio isključivo fizikom. Istovremeno,
naglašeni etički rigorizam Polemona daje za pravo onima koji
tvrde kako stoičku teoriju pre treba smatrati ispravljenom vari-
jantom učenja akademičara, no nekom novom teorijom (Antioh).
    Imajući sve to u vidu, može se zaključiti da su platoničari kao
glavni zadatak svoje metafizike videli teološki poredak prelaznih
stadijuma između čulnog i natčulnog. U rešavanju ovog problema
primećuju se dva suprotna puta: (1) Speusip je ostavio po strani
teoriju ideja jer u savršenom i dobrom nije mogao da vidi uzrok
čulno nesavršenog, odnosno njegov najviši smisao i rezultat. Zato
je za počelo svega smatrao brojeve a kao njihove elemente
jedinstvo i mnoštvo, a najbliže brojevima smatrao je geometrijske
oblike i stereometrijske forme (stihije), čijoj je tetradi pridavao i
etar pitagorejaca. Speusip je našao i princip kretanja svetske duše
koju je identifikovao s pitagorejskom centralnom vatrom; cilj sveg
kretanja je dobro koje, kao najsavršenije, jeste i kraj razvoja. Toj
evolucionističkoj predstavi suprotstavlja (2) Ksenokrat svoju
emanacionističku predstavu: on iz jedinstva i neodređene dvojine
(aóristos dŷas) izvodi brojeve i ideje koje su s njima identične (a po
Platonovoj shemi iz njegovog nenapisanog učenja /agrapha
dogmata/); dušu Ksenokrat određuje kao broj i ona sebe pokreće iz
same sebe i tim putem on prelazi od jedinstva koje je identično s
dobrim ka čulnom gde se između duše sveta i telesnih stvari nalazi
niz kako dobrih tako i loših duhovnih bića.
    U različitim smerovima unutar stare Akademije leži i
nastojanje da se Platonov idealni pogled na svet spoji sa
interesima grčkog života i empirijskim naukama; sve to je ostajalo
samo na pokušajima koliko zbog velikog uticaja pitagorejstva
toliko i zbog nedostatka originalnosti kod filozofa u Akademiji; sto-
ga, prvi veliki iskorak načiniće tek Aristotel koji će osnovati u
Atini sopstvenu školu.

Comments

Popular Posts