želju za političkom delatnošću, istovremeno,
imao je veliki interes i
za umetnosti: bavio se raznim vrstama
pesništva (pisao je epske i
dramske stihove). Sasvim je razumljivo što će
obe ove tendencije
duboko prožimati svu njegovu filozofiju a što
će se pokazati kako u
njegovom filozofskom tumačenju države, tako i
u umetničkoj formi
njegovih dijaloga. U prvo vreme i jedno i
drugo bilo je manje vidno
jer se našlo u senci Sokratove ličnosti čiji
je on bio najtalentovaniji
učenik.
Aristotel svedoči da se Platon u ranoj
mladosti upoznao s
filozofom Kratilom koji je Heraklitovo učenje
doveo do krajnjih
konsekvenci, ali je teško utvrditi u kom
periodu života se upoznao
s drugim filozofskim učenjima; isključujući
atomiste na njega su, a
što je vidno iz ranih spisa, uticali elejci
(Hermogen), Protagora i
sofisti, a kasnije Anaksagora i pitagorejci.
Sledeći porodičnu tra-
diciju Platon je bio neprijateljski raspoložen
prema demokratiji, ali
se ne može reći ni da je bio pristalica tadašnje
aristokratije te je to
imalo za posledicu stalno izbegavanje da uđe u
politički život. Ne
može se tačno odrediti kada se upoznao sa
Sokratom, ali ako je
verovati Hermodoru, biće oko 407. godine pre
n.e. Sasvim je
izvesno da je posle Sokratove smrti s nekoliko
njegovih učenika iz-
begao u Megaru kod Euklida a postoje i
polulegendarna
svedočenja da je potom otišao u Kirenu (gde se
družio s
Protagorinim učenikom, matematičarem Teodorom
i gde je
verovatno polemisao s Aristipom), zatim u
Egipat, odakle se 395.
vratio u Atinu. Tada počinje njegova
delatnost, možda ne
učiteljska ali u svakom slučaju spisateljska
čiji je predmet bila
kritika raznih orijentacija unutar sofistike.
Sasvim je izvesno da je
389. po prvi put putovao u Veliku Grčku (južnu
Italiju) i na Siciliju
(gde će ići još u dva navrata) a s namerom da
realizuje svoje
političke ideje. To putovanje mu je omogućilo
da se upozna s pita-
gorejskim učenjem ali i sa Dionisijem Starijim
i posebno s Dionom,
te je bio uvučen u dvorske spletke čime je na
sebe navukao mržnju
sirakuškog tiranina a što se završilo
Platonovom prodajom (kao
roba) na trgu u Egini gde ga je prepoznao i
otkupio kirenjanin
Anikerid. Od novca za otkup koji je potom
Anikerid odbio da primi,
a s obrazloženjem da Platon treba da bude
briga svih, Platon je sa
učenicima kupio jedan vrt u Atini gde je
osnovao svoju školu 387.
godine pre n. e. i gde je u popodnevnim satima
čitao svoje dijaloge
a pre podne, u zatvorenom krugu, za učenike
držao predavanja. U
početku je Platon sledio sokratovski metod i
njegov rad s
učenicima se ograničavao na razgovore čiji cij
beše obrazovanje
pojmova, dakle, traženje istine. Sa razvojem
njegovih shvatanja
njegovo poučavanje je sve više bilo nalik
predavanjima a što se
može pratiti i po dijalozima gde vremenom sve
više slabi učešće
sabesednika a raste samo izlaganje. Svoju
učiteljsku delatnost
prekidaće samo dva puta (367; 361. godine), a
oba u nadi da će na
Siciliji ostvariti svoj politički projekat; to
će kao rezultat imati sa-
mo njegov pad u pitagorejsku mistiku čime će
se stvarati sve veći
jaz između njega i njegovog najslavnijeg
učenika Aristotela.
Poštovan od savremenika Platon je umro 347.
pre n.e. i dugo bio
slavljen u narednim vekovima.
Najbolju predstavu o Platonovoj ličnosti danas nam pružaju
njegova dela; odatle je vidno da je on u
životu ostvarivao
sokratovski ideal: naučno istraživanje prožeto
ozbiljnim moralnim
težnjama. Istovremeno, svoje misli izlaže na
visok umetnički
način, u dijalozima (osim Odbrane Sokratove), gde se u većini slu-
čajeva kao jedna od glavnih ličnosti javlja
Sokrat koji ima i
završnu reč (ako se dijalog dovodi do kraja).
U dijalozima se obično
javlja po više tema i ne mogu se stoga
posmatrati kao naučni
traktati, već pre kao umetnička dela u kojima
se naučni rezultati
izlažu u idealizovanoj formi. Ovo se posebno
oseća u mitovima koje
koristi Platon za ono što ne može ili neće da
izrazi u pojmovima.
Iako se u dijalozima javlja Sokrat, on tu u
većini slučajeva ne
izlaže i sopstvene poglede, nego mu se u usta
stavljaju neki obično
idealizovani razgovori koji svoju realnu
osnovu retko imaju u
realnom životu Sokrata, već najčešće u
raspravama Platona i
njegovih učenika. Platon u dijalozima često
pribegava podsmehu i
iluzijama čiji nam smisao danas u najvećoj
meri ostaje zagonetan.
Ako u nesumnjivo autentičnim dijalozima Platon
svoje poglede i
pripisuje Sokratu, treba reći da u poznim (Timaj, Kritija) Sokrat
gubi značaj, dok se u Zakonima i ne javlja kao jedan od
sabesednika. Prvi dijalozi (kao i pozni)
jednostavniji su i manje
umetnički; u "najumetničkije"
dijaloge možemo ubrojati one iz nje-
govog najzrelijeg perioda (Gozba, Fedon, Fedar, Država).
Ne treba gubiti iz vida da su se Platonovi
neposredni
nastavljači oslanjali na njegovo "usmeno
učenje" u istoj meri kao
na dijaloge; danas je krajnje nejasno kakvu su
ulogu uopše igrali
dijalozi u sklopu celokupnog Platonovog
učenja. Zašto su uopšte
napisani i način njihovog publikovanja, danas
krajnje nejasno.
Može se samo pretpostaviti da nam pozni
dijalozi, budući da su u
znatno većoj meri teorijski, ponajviše govore
o mišljenju Platona, a
i njegovih saradnika, o nizu različitih
problema kao što su teorija
saznanja, učenje o idejama, etika kao i
kosmologija, ali ni u njima
ne možemo naći poslednju Platonovu reč.
Osim
dijaloga sačuvano nam je niz svedočanstava o Platonovim
pogledima; pre svega, tu se misli na
Aristotela koji je i sam
dvadesetak godina bio u Platonovoj Akademiji;
ali iako je nesporno
da je Aristotel imao najbolji uvid u Platonovo
učenje, činjenica je
da je njegovo svedočenje fragmentarno, a u
najvećem broju
slučajeva polemičko, pa se dolazi do zaključka
da su najpouzdaniji
izvori Ksenokrat i Speusip. Neki autori su
smatrali da je jedino
svedočanstvo o Platonovom učenju njegovo
predavanje O dobru u
kome je on pokušao da izloži širokom
auditorijumu svoju filozofiju;
iako su mnogi i zapisivali to predavanje, ono,
kao takvo, nije
uspelo. Po svedočenju Aristotela Aristoksenu,
mnogi su pogrešno
razumeli naslov predavanja i došli da čuju
nešto praktično korisno
(o tome kako steći bogatstvo, vlast, očuvati
zdravlje), a Platon je
govorio o matematici, geometriji i
astronomiji, rekavši na kraju da
je dobro Jedno, pa su mnogi, razočarani,
napustili predavanje pre
njegovog kraja (Dilon, 2002, 20-21).
Svedočenja o tome kako je Platon razdelio filozofiju na
dijalektiku, fiziku i etiku nemaju realnu
osnovu čak ni kad je reč o
njegovoj poznoj delatnosti u Akademiji; kod
njega se prepliću
gnoseološka, metafizička, etička i fizička
načela tako tesno da je
nemoguće ukazati na neki od dijaloga kao
nekakvo sistematsko
delo već se u svakom od njegovih spisa uvek
prepliće niz tema što
njegovom delu više daje poetski karakter no
naučni. S druge
strane, činjenica je da su mnogi pozni
platoničari Platonu
pripisivali mnoge logičke formule i termine
koji uobičajeno
pripadaju Aristotelu. Zna se da je Aristotel
znatan deo svoje logike
|
razradio još kao član
Akademije i da je s tim bio upoznat i Platon,
što se može osetiti i iz njegovih poznih
dijaloga, a što ističe i Albin.
Isto tako činjenica je da Platon u nizu važnih
pitanja nije želeo
dati svoj krajnji odgovor i tako ostavljao
učenicima da ih rešavaju
samostalno; to je u saglasju s njegovim
shvatanjem filozofije.
Dijalozima je svojstveno da se u njima izlaže
neka teorija, potom
se izlažu posledice a da oni pri tom ostaju
otvoreni za više mogućih
rešenja. Platon nikad ne daje krajnje rešenje
i nikada se u
dijalozima ne javlja kao neki od učesnika. Ako
se tako ponašao i
na predavanjima, jasno je da su učenici mogli
imati krajnje
različita mišljenja o istim problemima, a da
ne govorimo o Pla-
tonovom autentičnom učenju.
Do
nas su, osim Odbrane Sokratove,
došla 23 autentična
dijaloga, 11 sumnjivih u različitom stepenu, 8
čija je autentičnost
osporavana još u antičko doba kao i 13 pisama
od kojih je veći deo
autentičan; Platonovo autorstvo nad ovih 35
osnovnih dela kao i
nad pismima, istoričarima filozofije i
filolozima čini predmet
vekovnih rasprava koje i danas traju. Može se
samo zaključiti da
su do nas došli najverovatnije svi njegovi
dijalozi, ali s njima i neki
njemu pripisani.
Uobičajeno je da se u autentične dijaloge (koje pominje i
Aristotel) ubrajaju: Odbrana Sokratova, Kriton, Protagora,
Gorgija, Teetet, Fedar, Gozba,
Država, Timaj, Fileb i Zakoni, a u
dijaloge koji podležu sumnji: Parmenid, Sofist i Državnik. Koliko je
važno pitanje o autentičnosti dijaloga, toliko
je važno i pitanje
njihovog vremenskog nastanka. Postoji jedno
sistematsko shvata-
nje, po kome se svi dijalozi mogu razvrstati
na osnovu već ranije
zamišljenog plana a s obzirom na ideju celine,
kao i jedno drugo,
genetsko, a po kome svaki dijalog treba
posmatrati kao izraz
određenog shvatanju u razvoju Platona. Ovo
drugo shvatanje ima
više pristalica iako smo daleko od toga da
kažemo kako po pitanju
klasifikacije Platonovih dijaloga postoji i
minimalno saglasje.
Platonova dela je u najstarija vremena priredio Aristofan iz
Vizantije (podelivši ih u trilogije) a potom
Trasil (koji ih je svrstao
u tetralogije); u vreme renesanse preveo ih je
Marsilio Fičino
(1433-1499) i objavio na latinskom jeziku
(1462-68) dok su na
grčkom objavljena 1513. u Veneciji. Kasnije je
Platona izdao u
Parizu Stefanius (1578) i po tom izdanju se
Platon danas i citira.
Imajući u vidu sve pokušaje klasifikacije
Platonovih dijaloga, njih
je moguće podeliti u nekoliko grupa:
1. Mladalačka dela. Ona su nastala pod najvećim uticajem
Sokrata, delimično i za njegova života, ali
najvećim delo
neposredno nakon njegove smrti; tu ubrajamo
dijaloge: Lisid,
Lahet, Harmid, Hipija manji,
Alkibijad I, kao i Odbrana
Sokratova, Kriton i Eutifron. Lisid i Lahet imaju čisto sokratovski
sadržaj kao i Hipija manji čiju
verodostojnost potvrđuje i Aristotel;
sumnjive autentičnosti je Harmid kao i neumetnički sastavljen
Alkibijad I; Odbrana Sokratova,
Kriton i Eutifron imaju
apologetski karakter i nastali su verovatno
sredinom devedesetih
godina IV stoleća pre n. e. u Atini kao
odgovor na, u to vreme ob-
novljene napade na uspomenu o Sokratu.
2. Dela protiv sofista (u kojima se pored kritike sofista javljaju i
Platonovi samostalni stavovi). Ovi dijalozi su
nastali u Atini,
verovatno između Platonovih putovanja u Egipat
i na Siciliju:
Protagora, Gorgija, Eutidem, Kratil,
Menon, Teetet; tu verovatno
pripada i prva knjiga Države (Trasimah). Svi ovi dijalozi (osim
Menona) imaju polemički karakter i ne sadrže pozitivne
zaključke.
U njima je izložen napad na sofistiku, na
njenu lažnost i
nedovoljnost; u Protagori to se postiže kritikom
mogućnosti
izučavanja vrline, u Gorgiji kritikom sofističke retorike kojoj se
suprotstavlja pravo filozofsko obrazovanje kao
neophodni uslov
ispravne političke delatnosti; u Eutidemu se ismeva eristika, u
Kratilu pokušaj stvaranja reči od strane savremenih
sofista, dok je
Teetet kritika teorije saznanja raznih sofističkih škola. Ovde bi se
mogao dodati i dijalog Hipija veći, ali postoji niz indicija da je taj
dijalog napisao neko od Platonovih slušalaca
upoznat s opštim
njegovim učenjem. Kritka sofistike i njene
naturalističke teorije
države sadržaj je sada prve knjige Države nastale u ovom periodu;
po duhu knjiga je nalik dijalozima iz ovog
perioda a malo je vezana
za ostale knjige Države. U Menonu se po prvi put nalazi
pozitivno
Platonovo učenje o saznanju; tu se sreću
odjeci pitagorejskog
učenja (kao i u Gorgiji), ali ovi ne ukazuju da je
taj dijalog bio
napisan nakon Platonovog prvog puta na Siciliju.
3. Dela Platonovog zrelog perioda. Ovde se ubrajaju Platonova
najpoznatija dela: Fedar, Gozba, Država. Neki autori smatraju da
u to vreme nastaju i dijalozi Parmenid, Sofist i Državnik,
najverovatnije napisani u Platonovom krugu.
Dijalog Fedar bi
trebalo razumeti kao Platonov program na
početku rada Akade-
mije (386); u filozofskom smislu tu nalazimo
mitski izloženu os-
novnu misao tog perioda: teorije o dva sveta i
o trojnoj prirodi
duše. U sporu Lisije i Isokrata on staje na
stranu ovog drugog, ali
kako pretpostavlja izgovorenu reč napisanoj,
on se u narednih
dvadesetak godina posvećuje usmenim
predavanjima i u na-
rednom periodu nije objavio nijedno delo.
Dijalog Gozba čini vr-
hunac Platonovog stvaralaštva; tu izlaže svoj
pogled na svet
ukazujući na ljubav (eros) kao momenat koji
povezuje sve njegovo
stvaraslaštvo te bi ovaj dijalog, kao
svojevrsna erotologija mogao
biti i istinski uvod u Platonovu ali i svaku
drugu filozofiju; dijalog
Meneksen napisan u ovom maniru teško da pripada Platonu
i pre
će biti da je reč o nekom učeničkom radu.
Nakon Gozbe, u vreme "književnog ćutanja" Platon
je,
najverovatnije, pisao Državu. Ovaj dijalog je došao do nas lišen
umetničkog i logičkog jedinstva i grubo podeljen
u dva dela: prvi
čini prva knjiga u kojoj se raspravlja o
pravednosti bez nekih
određenih zaključaka, dok se u drugom delu
(knjige 2-10) rasprav-
lja o idealnoj državi i neophodnom vaspitanju
pomoću kojeg se
može ostvariti ideal pravednosti; ovaj drugi
deo čini neprekinuti
tok misli. Najverovatnije u Državi treba razlikovati više slojeva:
(a) rano sastavljen dijalog o pravednosti
(327-367), (b) projekat
idealne države kao ostvarenje ideje
pravednosti (načinjen u vreme
učiteljske delatnosti, nakon dijaloga Fedar i Gozba (367-486 i 588 -
do kraja) i (c) učenje o ideji dobra (koje se
odnosi na vreme kad su
nastali već Fedon i Fileb), kao i kritika učenja o državi (487-587).
Platon je verovatno nastojao da spoji ta tri
dela pri čemu je iznova
obradio najranije delove ali nije uspeo da
postigne potpuno
organsko jedinstvo dela. Prilikom razvijanja
učenja o idejama u
Akademiji, pojavile su se i teškoće i o tome
svedoče dijalozi Parme-
nid i Sofist; kada je reč o prvom dialogu, najverovatnije je
on delo
nekog od najstarijih Platonovih učenika,
pobornika elejske
sofistike (koji odlučujuću reč daje Parmenidu
a ne Sokratu), a
daleko je manje verovatno da je to neki
pozniji samokritički
Platonov dijalog. Daleko je teže rešiti odnos Sofista i Državnika.
Po njihovoj formi bi se moglo reći da ih je
napisao isti autor; u oba
glavnu reč ne vodi Sokrat (kao ni u Parmenidu) već neki stranac i
oba su na isti način pisana pa nije moguće
jedan pripisati Platonu
a drugi ne; međutim, način na koji se rešava
osnovni problem u
ovim dijalozima nije platonovski; isto tako,
treba primetiti da se
odstupanje ovih dijaloga od platonovskog
učenja u smeru metafizi-
ke i politike zbiva u vreme kad je Aristotel
stupio u Akademiju
(367). Konačno, dijalog Ion u kome nalazimo platonovske misli o
odnosu poezije i filozofije isto se tako ne
može pripisati Platonu.
4. Dela o teleološkom idealizmu (a koja se vremenski
podudaraju s vremenom Platonovog trećeg puta
na Siciliju). U ovu
grupu dijaloga pripadaju: Fedon, Fileb, odgovarajući deo iz Države
(487-587), kao i dopuna tome - odlomak iz Kritije i Timaj. Glavna
karakteristika ovog perioda je u tome što se
učenju o idejama
dodaju elementi učenja pitagorejaca i
Anaksagore, a glavni pojam
tog perioda je pojam dobra.
5. U dela poznog perioda spadaju Zakoni, projekt manje
savršene države, ali zato više realističan;
neka mesta iz ovog
dijaloga nesumnjivo pripadaju Platonu iako je
postao šire
dostupan tek nakon smrti filozofa, kao Dodatak Zakonima (koji je
napisao najverovatnije neko od Platonovih
učenika).
U
dela veoma sumnjivog porekla se ubrajaju Alkibijad I,
Hiparh, Klitofont i Minos; nesumnjivo neautentična
dela su:
Alkibijad II, Protivnici i Teag, dok u dela koja nisu
došla čak ni u
antičko vreme na spisak retora Trasila iz I
veka n.e. ubrajamo:
Demodos, Sizif, Alkiona, Eriksih,
Aksioh, O pravednosti, O vrlini,
Definicije.
Središte Platonove filozofije čine njegovi
gnoseološko-
metafizički pogledi, poznati kao učenje o idejama koje nigde kod
Platona nije izloženo sistematično već se mora
rekonstruisati
pozivanjem na niz mesta iz celokupnog njegovog
opusa. Koren ove
koncepcije leži u Platonovoj zamisli da dospe
van granica Pro-
tagorinog relativizma (koji značenje ima samo
u čulnom svetu i za
njegovu percepciju) i da, istraživanjem
pojmova o kojima je govorio
Sokrat, dospe do istinskog i opštevažećeg
znanja o pravoj suštini
stvari. Osnovni motiv ovog učenja ležao je u
etičkoj potrebi da se
dođe do istinske vrline posredstvom istinskog
znanja; polazišnu
tačku za Platona, kao i za Sokrata, čini
uverenje o nedovoljnosti
obične vrline koja, počivajući na navici i
zdravorazumskom rasuđi-
vanju, nesvesna svojih temelja, jeste
uslovljena promenom običaja
i mnjenja.
Kritikujući sofistiku Platon pokazuje kako se ona zaustavlja na
pogledima običnog sveta a što je posledica
odricanja sofistike od
istinskog znanja te stoga ona i ne može
dospeti do istinske vrline.
Tu se Platon poziva na Protagoru i prihvata
njegovu tezu o tome
kako je čulno saznanje zasnovano na mnjenju i
ističe relativnost
takvog saznanja i njegovu nesposobnost da se
dospe do istine stva-
ri. Zato se etika ne može zadovoljavati
sofistikom i Platon se
poziva na relativizam Protagore, ne da bi se
na njemu zaustavio,
već naprotiv, da bi ga energično prevladao.
Ako postoji vrlina, ona
mora da se temelji na drugačijem saznanju a ne
na relativnom, o
kakvom samo govori sofistika
Na
put tog drugačijeg saznanja koje je nezavisno od svake
slučajnosti osećaja ili mnjenja, ukazao je
Sokrat i to je: saznanje
pomoću pojmova. Način da se do takvog saznanja dođe Platon je
nazvao dijalektikom; dijalektički
metod je, kaže Platon, onaj koji
odbacujući pretpostavljeno dolazi ka počelu
nastojeći da ga
utemelji, a dijalektičar je onaj koji poznaje
bit svake stvari
(Država, 532ce). Njen cilj je (a) iznalaženje
pojedinih pojmova a
potom (b) utvrđivanje njihovog odnosa. Da bi
dostigao prvi cilj
Platon se koristi Sokratovom induktivnom
metodom i dopunjuje je
hipotetičkim izlaganjem koje podrazumeva
izvođenje svih pos-
ledica iz konstituisanog pojma i utvrđivanje
njihove usaglašenosti
s realnošću. Naspram toga, analiza rodnih
pojmova, je nešto
potpuno novo a što je uveo Platon kao metodsko
sredstvo za
otkrivanje logičkih odnosa među pojmovima i
zato se tome
pridružuje istraživanje povezivosti i
nepovezivosti pojmova, a s tim
i istraživanje o principima podele sudova. Na
taj način, krajnji cilj
dijalektike je logički sistem pojmova izgrađen na principina super-
i subordinacije. Na taj način relativizam
Protagore nije za Platona
samo predmet polemike već i sastavni deo
njegovog sistema; čisto
logička i metodološka istraživanja Platon nije
izvodio, premda u
njegovim dijalozima, na raznim mestima,
nalazimo sporadične pri-
medbe, pri čemu je metod definisanja daleko
češći no metod
analize.
Pojmovi do kojih se na ovaj način dolazi, kako po svom sadržaju
tako i po svom poreklu, po mišljenju Platona,
čine sasvim
drugačije saznanje od onog do kog se dolazi
čulnim opažanjem; dok
se ovim poslednjim saznaju samo relativne,
promenljive pojave
bića, u prvom slučaju mi saznajemo neprolaznu
bit stvari - njeno
bivstvo (ousía). Taj objektivni sadržaj saznanja koji
se sastoji iz
pojmova Platon određuje izrazom ideja. Ako se u pojmovima nalazi
istinsko saznanje, tada je ono saznanje
bivstvujućeg. Tako,
relativna istina čulnog opažanja jeste u
stvaranju prolaznih i
promenljivih odnosa u procesu postojanja, a
apsolutna istina
saznanja posredstvom pojmova (dijalektika)
jeste u tome da mi u
idejama dospevamo do istinskog bivstvujućeg
(óntos ón),
nezavisnog od bilo kakvih promena. Tim dvama
različitim
načinima saznanja odgovaraju i dva različita
sveta: svet prave
stvarnosti, svet ideja do kog se dospeva
pomoću pojmova i svet
relativne stvarnosti nastajućih i propadajućih
stvari, svet čulnog
opažanja.
Ideji kao predmetu istinskog sazanja pripadaju predikati
elejskog bića: ona je sama po sebi, jednaka
sebi, jednorodna, večno
postojeća; ona je nepromenljiva, nije ni u
kakvom odnosu i ne trpi
nikakve promene. Naspram toga, čulni predmeti
su u večitoj
promeni, u stalnom nastajanju i nestajanju,
podvrgnuti hera-
klitovskom toku svih stvari.
Gnoseološko-metafizički temelj platonovske filozofije bio bi u
sledećem: treba razlikovati dva sveta: svet
onog što uvek jeste i što
se ne menja, i svet onog što se uvek menja a
nikad nije; jedan svet
je svet umnog mišljenja (noésis) a drugi svet
je svet čulnog
saznanja (aísthesis). Kao što postoje dva
različita načina saznanja,
tako postoje i dve različite oblasti predmeta
saznanja: s jedne
strane su tela koja se čulno opažaju, a s
druge ideje, bestelesne
forme (asómata eîde) koje se ne mogu naći u
prostoru ili u
telesnom svetu; ideje postoje same po sebi i
do njih se ne dospeva
čulima već mišljenjem; one čine samo umom
dokučiv svet (tópos
nóetos).
Sve ovo ima za posledicu
da se racionalističko učenje o
saznanju može tematizovati unutar imaterijalističke
metafizike;
imaterijalizam je novina koju uvodi Platon; u
svim ranijim
sistemima, uključujući i Anaksagorin gde se
govorilo o duhovnom,
uvek je duhovno bilo deo materijalnog sveta,
pa tek Platon otkriva
duhovni svet. Na taj način učenje o idejama je
jedan sasvim novi
način izmirenja heraklitovske i elejske
metafizike i to na osnovu
protivrečnosti sokratovskog i protagorovskog
učenja o saznanju; to
je razlog što je Platon više približio
sofističko učenje o opažanju
heraklitovskom stavu da se sve menja, no što
bi to učinio
Protagora; s druge strane, tesnu vezu
Sokratovog učenja o sazna-
nju i elejske filozofije o biću već su uočili
megarani. To sve
omogućuje da se pozitivna metafizika Platona
okarakteriše kao
imaterijalističko elejstvo i u tome je njen
ontološki karakter: ona u
idejama saznaje biće a istraživanje o
promenama prepušta nižim
vrstama znanja. Ovo nisu do kraja razumeli
neoplatoničari već su
smatrali da ideje nemaju samostalno postojanje
te mogu biti samo
forme mišljenja i postojati isključivo u
božjem duhu.
Teorijom o dva sveta uslovljen je i način na koji Platon opisuje
saznanje ideja. U početku pojmovi imaju
logički karakter rodnih
pojmova i označavaju ono opšte kod različitih
pojedinačnih
predmeta koji se podvode pod ono što je još
opštije i zato su oni, po
rečima Aristotela, bit jednoga u mnogom (hén epì pollôn) (Met.,
990b). Međutim, Platon ne misli kako je do tog
saznanja opšteg
došlo analitičkim putem, ili putem
apstrahovanja, već da je to
pravo saznanje neposredno posmatranje
(theoría, contemplatio)
suštine koja se razotkriva u pojedinačnim
stvarima. Sama ideja
nije sadržana u svojim čulnim pojavama; ona je
nešto različito od
njih, što se u njima ne može naći. Telesni
predmeti dostupni
opažanju ne sadrže u sebi ideje već su samo
njihova kopija, njihov
prozračni lik. Zato opažaji ne mogu u sebi
sadržati ideje kao svoje
samostalne delove, već samo omogućuju da se
spoznaju ideje. Kako
ideja ne može biti stvorena mišljenjem, ona se
može razumeti kao
nešto što od samog početka pripada duši i duša
se priseća ideje
kad vidi njenu kopiju u čulnom svetu. Saznanje
ideja je sećanje
(anámnesis) i zato Platon uz pomoć mita u
dijalogu Fedar govori o
tome kako duša pre no što dospe u zemno telo
posmatra ideje
svojim natčulnim delom koji pripada svetu
ideja pa stoga pri
opažanju i može da se seća ideja. Iz bolnog
čuđenja pred razlikom
između ideje i njene pojave javlja se
filozofska težnja, strasna
ljubav ka natčulnoj ideji, eros koji od
prolazne biti čulnog vodi
nazad k besmrtnom sadržaju sveta ideja.
Intuitivni karakter koji ima platonovsko saznanje ideja (pri
čemu veliku ulogu igra analogija saznanja
ideja i čulnog saznanja)
čini interesantnu paralelu s čulnim saznanjem
kod Demokrita; u
oba slučaja reč je o neposrednom posmatranju
(theoría) čistih formi
(idéai) apsolutne realnosti, ali se
posmatranje ne dopušta čulnom
opažanju. Dijalektičko tumačenje nije moguće
tamo gde je reč o pro-
laznom procesu saznanja večnog o nastajanju
posmatranja
apsolutnog bića.
Kako
su ideje hipostazirani rodni pojmovi, kod ranog Platona
nalazimo toliko ideja koliko ima rodnih
pojmova ili opštih naziva
za različite predmete opažanja; stoga on
govori o ideji sveg
zamislivog, o ideji stvari, svojstava, odnosa,
dela prirode i veština,
o ideji dobra i zla. U poznim dijalozima (Gozba, Fedon, Timaj) reč
je samo o takvim idejama koje poseduju i
vrednost: o ideji dobra,
lepog, ali i o takvima koje odgovaraju
određenim proizvodima
prirode (vatra, sneg...), kao i o idejama
matematičkih odnosa (veće,
manje, jedinstvo, dvojina). Aristotel svedoči
da pod starost Platon
nije prihvatao čak ni ideje proizvedenih
stvari, negacije i odnosa,
već je pod idejama mislio prvenstveno prirodne
rodne pojmove.
Sada je, iz naše perspektive, teško odrediti
doseg Platonovog
pojma ideje.
Čini
se da je u početku Platon svoj svet ideja izgradio polazeći
od logičko-gnoseološkog aspekta rodnih pojmova
a da je vremenom
sve više i više dolazio do toga da u nadčulnom
svetu traži više
vrednosti i ontološke osnovne forme po čijem
je uzoru stvoren svet
prolaznih stvari. Tako je iz sveta ideja
nastao idealni svet: na
mesto rodnih pojmova došle su vrednosti i
etička crta tog načina fi-
lozofiranja sve je više izbijala u prvi plan.
Što
je više učenje o idejama u svom prvobitnom obliku
razdvajalo ova dva sveta, toliko je teže bilo
Platonu da odredi
odnos čulne stvari i njene ideje. Jedan od
načina na koji se može
dospeti do ideja bio bi na psihološkoj osnovi
te bi pri opažanju
trebalo da se javi sećanje na ideju, ali kako
se ideja nikad potpuno
ne javlja u stvari, ne može se govoriti o
potpunoj sličnosti. Zato taj
odnos Platon određuje kao mímesis i pritom se ideja razmatra kao
pralik (parádeigma) a čulni predmet kao kopija
(eídolon). To je
razlog malog stepena realnosti koju poseduje
čulni svet u odnosu
na svet istinski bivstvujućeg (óntos ón). S druge strane,
posmatrana iz logičkog aspekta, ideja je nešto
jedinstveno, koje
postoji identično samom sebi, a u čemu čulne
stvari u svom
nastajanju, promeni i nestajanju učestvuju
(methéxein) u
različitom stepenu; taj odnos se ontološki
tako razume da se
promena svojstava čulnih stvari svodi na
pripajanje ili udaljavanje
ideje usled čega ona prisustvuje (parousía) na
pojedinačnim
stvarima i iznova ih napušta.
Ova
poslednja orijentacija kod Platona sadrži shvatanje koje je
u početku bilo strano njegovom učenju o
idejama, tj. da u idejama
leži uzrok toga po čemu su čulni predmeti
takvi kakvi jesu a ne
drugačiji. Prvobitni cilj Platona bio je u
tome da se sazna
neprolazno, istinsko bivstvujuće. U dijalozima
Menon, Teetet,
Fedar i Gozba on ne nastoji da učenjem o idejama objasni
svet
pojava; tako nešto nalazimo samo u dijalogu Sofist gde, kritički
suprotstavljajući učenje o idejama drugim
metafizičkim
sistemima, Platon postavlja pitanje na koji
način se može dospeti
do nižeg sveta čulnih pojava i njemu
svojstvenih promena iz
natčulnih formi lišenih svakog kretanja, te
pokazuje da elejstvo
ako ima i imaterijalistički karakter jednako
je malo podobno za to
kao i u svom prvobitnom obliku, budući da je
za objašnjenje čulnog
sveta neophodno da i same ideje budu pokretne
i žive, da imaju
dušu i um, a kretanje odriču upravo oni koji
su prijatelji ideja
(eîdos phíloi) (Soph., 248). Rešenjem
ovog pitanja platonovska
filozofija dolazi do svoje najviše tačke; u Fedonu Platon ističe kako
samo u idejama treba tražiti uzrok (aitia)
čulnog sveta pri čemu
odnos sveta čulnog i sveta ideja treba misliti
tako što su čulne
stvari svojim svojstvima zavisne od ideja;
objašnjenje toga je
najviši zadatak dijalektike.
Ako ideje po svom osnovnom određenju ne treba
da učestvuju u
procesu promene i kretanja, one mogu biti
uzrok tog procesa samo
kao svrhe koje se realizuju o pojavama. Zato
jedini način da se s
obzirom na učenje o idejama objasni bivanje
jeste teleološki: pravi
odnos između ideje kao suštine (ousía) i onog
pojavnog koje se
manifestuje u nastajanju, bivanju (génesis)
jeste odnos svrha.
Platon u Anaksagorinom učenju o umu (noûs)
nalazi pokušaj da se
ovo objasni, ali ističe kako je utemeljenje
teleološkog principa
moguće samo na tlu učenja o idejama.
U
svom daleko najrazvijenijem obliku ovo učenje nalazimo u
Filebu i u njemu odgovarajućim delovima Države gde se ističe
sistematsko povezivanje suštinskog (ousía) u
ideji dobra koja
obuhvata sve ostale ideje. Na taj način
piramida ideja je izgrađena
do vrha a što se postiže i pomoću
formalno-logičkog procesa
apstrakcije ali i pomoću ontološke intuicije
koja tu iskazuje svoju
najvišu hipotezu (hipótesis). Kako je sve
postojeće dobro za nešto,
ideja dobra uopšte, ideja apsolutne svrhe
treba biti ona ideja kojoj
su potčinjene sve druge i ta potčinjenost pre
ima teleološki no
logički karakter. Ona je stoga i iznad svih
bivstvujućih i nad
njihovim saznanjem, ona je sunce u svetu
ideja; sve ostalo dobija
od nje svoju vrednost i realnost. Ona je
svetski um i njoj pripadaju
imena um (noûs) i božanstvo.
Na taj način platonovsko
teleološko objašnjenje sveta jeste u
tome što on razmatra bivstvujuće, tj. svet
ideja istovremeno kao
svrhu i kao uzrok prolaznog, telesnog sveta i
uporedo s tim
konačnim uzrocima ne priznaje nikakav drugi
uzrok u posebnom
smislu te reči.
Ideja se nikada ne realizuje u potpunosti u telesnim stvarima;
ako je ova misao postojala kod Platona od
početka, s prihvatanjem
pitagorejskih uticaja o suprotstavljanju dva
sveta (savršenog i
nesavršenog) ona dobija novi smisao; što više
svet ideja postaje
idealni svet, svet savršenih bivstvujućih,
carstvo vrednosti, tim
manje može biti uzrok nesavršenstva u čulnom
svetu. Uzrok ovog
poslednjeg pre se mogao naći u ne-postojećem:
čulni svet kao večno
postojeći pripada ne samo onom bitno
postojećem (idejama) već i
ne-postojećem (mè ón). Nepostojećim Platon smatra (kao i elejci)
prazni prostor; taj prostor on vidi (poput
pitagorejaca), kao nešto
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment