Seren Kjerkegor-Dnevnik zavodnika (odlomak)

Nesrećno ogledalo koje svakako može obuhvatiti njenu sliku, ali ne nju, to nesrećno ogledalo koje ne može zadržati njenu sliku kao tajnu u sebi, skrivajući je od pogleda celog sveta, koje, naprotiv, može samo drugima pokazati tu sliku, kao, na primer, sada meni! Kakva nesreća kada bi čovek bio takav! A ipak, ima dosta ljudi koji su takvi, koji ništa nemaju osim u trenutku kada to pokazuju drugima, koji zahvataju samo površinu stvari a ne i suštinu, koji sve gube u trenutku kada pokazuju drugima....



















Na zidu visi ogledalo, ona ne misli na njega, ali ogledalo misli na nju. Kako verno hvata njenu sliku, ono je kao ponizni rob, koji svoju prednost dokazuje vernošću, rob za koga ona, naravno, nešto predstavlja, ali koji za nju ništa ne znači, koji je dobro uhvatio njen lik, ali je ne sme uhvatiti. 
Nesrećno ogledalo koje svakako može obuhvatiti njenu sliku, ali ne nju, to nesrećno ogledalo koje ne može zadržati njenu sliku kao tajnu u sebi, skrivajući je od pogleda celog sveta, koje, naprotiv, može samo drugima pokazati tu sliku, kao, na primer, sada meni! Kakva nesreća kada bi čovek bio takav! A ipak, ima dosta ljudi koji su takvi, koji ništa nemaju osim u trenutku kada to pokazuju drugima, koji zahvataju samo površinu stvari a ne i suštinu, koji sve gube u trenutku kada pokazuju drugima, kao što bi to ogledalo izgubilo njenu sliku ako bi mu je jednim uzdahom odala svoje srce. 

I ukoliko čovek ne bi bio u stanju da čuva sliku lepote, čak ni u trenutku njene prisutnosti, morao bi stalno želeti da bude na rastojanju od lepote, i nikada suviše blizu, da bi video lepotu onog što drži u naručju, a da ne vidi više u trenutku u kome je predmet suviše blizu, u trenutku kada se usne spajaju u poljubac, morao bi da izoštrim unutrašnji pogled... Ah, kako je lepa! Jadno ogledalo. mora da je to muka, ali takođe kakva sreća što ne poznaješ ljubomoru! Njena glava je potpuno ovalna, malo se naginje napred, time čelo postaje više, koje se često i ponosno podiže, ne ocrtavajući njene intelektualne sposobnosti. Njena tamna kosa nežno i fino okružuje čelo. 


Njeno lice liči na plod, svaki prelaz je pun i zaokružen; njena koža je prozirna i osećam svojim očima kao da je somot. Njene oči - da, još ih nisam video - pokriva jedna zavesa sa svilenim resama, koje idu u zavijutke, opasne po onoga koji želi uhvatiti njen pogled. Nadam se da ću se s njom još sresti, svakako ću je prepoznati, a i ona mene. Moj pogled sa strane ne zaboravlja se tako lako. Kada je onda iznenada sretnem, negde, gde je nisam očekivao, na nju će doći red. Ako me ne prepozna, u svakom slućaju ću već naći prilike da je još jednom pogledam sa strane, i jamčim vam da će se setiti susreta. Samo bez nestrpljenja, bez pohlepe, u svemu treba uživati polagano. Ona je odabrana, ona mi neće izbeći.



Danski filozof Seren Kjerkegor (1813-1855) tek je u XX
stoleću stekao popularnost; nakon završetka škole studirao je

teologiju na univerzitetu u Kopenhagenu ali se interesovao i za
filozofiju, pozorište kao i književnost. Nakon završetka fakulteta
(1839) verio se s Reginom Olsen no nakon godinu dana raskinuo je
veridbu i s osećajem krivice pobegao u Berlin gde je slušao
Šelingova predavanja na kojima se produbilo njegovo

neprijateljstvo spram Hegelove filozofije. Daleko veći uticaj na
njega su izvršili nemački romantičari pod čijim je uticajem u
središte njegovog filozofskog interesa dospeo pojam ironije, što je
tema i njegovog magistarskog rada (1841). Naredne godine, 1842.
vratio se u Kopenhagen koji je u to vreme bio nalik selu gde su se
svi međusobno poznavali i gde je veliki uticaj imala religiozna
zajednica koja je određivala pravila ponašanja i životne vrednosti.
Zbog ranijeg raskida s Reginom Olsen Kjerkegor je bio predmet
podsmeha i podozrenja te je živeo krajnje povučeno; uvučen u spo-
rove sa sugrađanima, stalno napadan, umro je od iscrpljenosti
1855.
    Već na prvi pogled jasna je razlika između njega i njegovih
prethodnika; o tome najviše govore već sami naslovi njegovih
spisa: Ili – ili, Strah i drhtanje, Pojam straha, Etape životnog puta,
Filozofske mrvice, Bolest na smrt... Kjerkegorova dela u velikoj
meri odudaraju od naučnih i filozofskih traktata njegovog doba; u
njima se ne nalaze "objektivni sadržaji" o nekoj apstraktnoj
ličnosti, već subjektivni svet samog filozofa osvetljen kroz prizmu
lične patnje. Ovo subjektivno viđenje sveta bitno odudara od opisa
sveta koji nalazimo u delima njegovih savremenika; svoju filozofiju
on naziva egzistencijalnom jer polazi od toga da je neophodno
misliti da bi se živelo a ne živeti da bi se mislilo. Kategorije života,
straha, krivice, izbora, patnje, smrti, nalazeći se dotad na periferiji
filozofskog mišljenja, postale su centralne teme Kjerkegorove
filozofije.
    Kritika vremena kao i epohe u kojoj živi, približava Kjerkegora
Šopenhaueru i nagoveštava Ničea a sa njim i svu problematiku
"filozofije krize"; nezadovoljan reformizmom kao i
revolucionarnošću njegovog doba, koji su sve pretvarali u politiku
a politiku u poprište sukoba politikanata, smatrajući da je revo-
lucija iz 1848. katastrofa koja preti da društveni potresi postanu
stalno stanje stvari, Kjerkegor je smatrao da je jedini izlaz u
okretanju čovekovim duhovno-moralnim problemima.
Nemoralnost, koja je postala vladajuća, posledica je odricanja
individuuma od sebe samog i potpadanja pod vlast spoljašnjeg
(društvo, klasa, crkva); sve to dešava se u vreme kad filozofija
govori o beskonačnom, večnom apsolutnom i zastupa jedan pogled
na svet sa stanovišta apsoluta; on smatra da je savremena
filozofija, pre svega Hegelova, i najodgovornija za situaciju koja je
nastala. Kjerkegor stoga kritikuje vladajući "panfilozofizam" po
kojem je filozofija najviša mudrost kulture, izraz objektivnog uma i
umnosti istorije; običan čovek, ophrvan brigama i patnjama, nema
šta da očekuje od takve filozofije; ovo podrazumeva i kritiku
"panracionalizma", pa tako i "panlogizma", koji je samo rezultat
Hegelove "religije uma". Sve to povlači za sobom kritiku nauke i
naučnosti, ideala objektivnosti i sistematičnosti...
    Zadatak filozofije morao bi, po mišljenju Kjerkegora, biti u
tome da odgovori na pitanje kako treba da se živi, šta čovek treba
da čini, jer ćutanje filozofije o ovim problemima najveći je
argument protiv nje same; ako je ranije filozofija i pridavala značaj
čovekovom Ja i čak ga stavljala u središte svojih interesovanja,
osnovni nedostatak sveg dotadašnjeg subjektivizma,
individualizma i transcendentalizma bio je u tome što se uvek
radilo o iskonstruisanom Ja koje je bilo daleko od realnog,
istinskog života. Zadatak nove filozofije je da se u svom
istraživanju ne ograniči na oblast racionalno saznatljivog; Ja kao
središte filozofije podrazumeva realnog čoveka sa svim njegovim
nadama, strahovima i izborima, a ako je reč o istini to mora biti
takva istina za koju je čovek spreman da strada i da se žrtvuje.
    Pojam egzistencija koji se javlja u Kjerkegorovoj filozofiji biće
jedan od centralnih pojmova filozofije XX stoleća; pitanja koja
Kjerkegor postavlja: gde sam ja? ko sam ja? šta je to svet? kako
sam u njega dospeo? treba li prihvati svet kakav on jeste? zašto ja
treba uopšte da se interesujem za realnost? – sva ta pitanja bila su
strana samouverenom Ja klasične filozofije, ali su postala opšte
mesto filozofije narednog stoleća.
    Kako je tragizam čovekovog Ja posledica različitih okolnosti:
otuđenosti Ja u realnom svetu, nastojanja da se Ja sagleda kroz
Ti, kroz druge ljude i njihovu apstraktnu suštinu, težnja čovekova
da odredi svoje Ja, svoje jedinstveno i neponovljivo Ja, jeste dug
proces ispunjen odgovornošću i povezan sa tragičnim pre-
življavanjima. Filozofija Kjerkegora je splet egzistencijalnih,
etičkih, religioznih i umetničko-estetskih momenata. On piše, pod
pseudonimima i to mu omogućava da zadrži kritičku, ironičnu
distancu spram događaja i svojih savremenika. Sva njegova
filozofija možda svoj najreprezentativniji oblik ima u delu Ili-ili
koje već svojim naslovom više no jasno ocrtava egzistencijalnu
situaciju u kojoj se jedinka nalazi.
    Posebno mesto u Kjerkegorovoj filozofiji zauzima religiozna
problematika, pitanje boga i pitanje greha; on nastoji da istumači
religioznost čoveka i mnogo stranica posvećeno je analizi biblijskih
tekstova. U delu Strah i drhtanje imamo egzistencijalnu analizu
biblijske priče o Avramu kojeg Kjerkegor, kroz psihološku, etičku i
egzistencijalnu analizu njegovih postupaka, prikazuje kao viteza
vere; priča o Avramovoj spremnosti da žrtvuje Isaka Kjerkegoru je
povod da opiše paradoks vere, paradoks koji ubistvo pretvara u
sveto i uzvišeno; paradoks koji Isaka vraća Avramu ne može se
objasniti nikakvim racionalnim argumentima, jer vera počinje
tamo gde se završava mišljenje. U spisu Bolest na smrt Kjerkegor
ustaje protiv hrišćanske religije koja je od Hrista načinila bogočo-
veka i tako profanisala veru; on kritikuje čovekovu narastajuću
drskost koja je posledica očovečenja boga i smatra da je doktrina o
prvobitnom grehu neophodna kako bi se čovek distancirao od boga
i nije slučajno što su mnogi njegove spise videli kao izraz
"religioznog rigorizma".
    Put ka bogu jeste centralna tema Kjerkegorove filozofije i njoj
on ne pristupa sa stanovišta teologije no filozofije; u nastojanju da
osmisli taj put, filozof mora da odbaci tradicionalne ideje budući da
put ka veri nije posut ružama. Bogu vode očajanje i patnja; na tom
putu čovek prolazi tri stadijuma i njima odgovaraju tri ljudska
tipa. Prvi stadijum je estetski, na njemu čovek nastoji da zaustavi
trenutak i nezadovoljan svojim Ja očekuje da se ono preobrazi u
neko drugo Ja. Iako na tom stupnju čovek preživljava očajanje, to
očajanje je neiskreno ili je posledica slabosti. Drugi stadijum je
etički; na njemu se čovek brine o budućnosti; nije kao na
prethodnom stadijumu zarobljen sadašnjošću; odlikuje se
ozbiljnošću i moralnom odgovornošću; i na ovom stadijumu se
kreće ka bogu kroz očajanje, no to očajanje nema ničeg zajedničko
sa onim sumnjama o kojima su pisali raniji filozofi, kao Dekart,
koje behu prolazne i u velikoj meri neprirodne. Na etičkom
stadijumu čovekom vlada jedan veliki porok a to je gordost: on se
opire samo na sopstvene snage i svoju sposobnost da dospe do več-
nog i apsolutnog. Treći stadijum je religiozni; on je najviši i tek na
njemu čovek se oslobađa slabosti "estetičara" i slabosti "etičara";
tek tu dospeva se do apsolutnog očajanja i religiozni čovek dolazi
do takve vere u boga koji je identitet istine i večnosti.
    Analizom ova tri stadijuma Kjerkegor zapravo gradi jednu
dijalektiku "kvalitativnog" kojom se suprotstavlja hegelovoj
dijalektici "kvantitativnog"; sve što se može izmeriti i količinski
odrediti odnosi se na "kvantitativnu dijalektiku"; međutim, postoje
pojave i procesi koji se ne mogu kvantitativno odrediti, i koji
nemaju objektivnu formu; to su strah, očajanje, krivica, greh; oni
poseduju tananu dijalektiku koja ima kvalitativan karakter i u
sebi sadrži protivrečnosti ljudskoga opstanka koje se ne mogu
racionalno zahvatiti već samo egzistencijalno doživeti i religiozno
protumačiti.

Comments

Popular Posts