Seren Kjerkegor-Dnevnik zavodnika (odlomak)
Nesrećno ogledalo koje svakako može obuhvatiti njenu sliku, ali ne nju, to nesrećno ogledalo koje ne može zadržati njenu sliku kao tajnu u sebi, skrivajući je od pogleda celog sveta, koje, naprotiv, može samo drugima pokazati tu sliku, kao, na primer, sada meni! Kakva nesreća kada bi čovek bio takav! A ipak, ima dosta ljudi koji su takvi, koji ništa nemaju osim u trenutku kada to pokazuju drugima, koji zahvataju samo površinu stvari a ne i suštinu, koji sve gube u trenutku kada pokazuju drugima....
Na zidu visi ogledalo, ona ne misli na njega, ali ogledalo misli na nju. Kako verno hvata njenu sliku, ono je kao ponizni rob, koji svoju prednost dokazuje vernošću, rob za koga ona, naravno, nešto predstavlja, ali koji za nju ništa ne znači, koji je dobro uhvatio njen lik, ali je ne sme uhvatiti.
Nesrećno ogledalo koje svakako može obuhvatiti njenu sliku, ali ne nju, to nesrećno ogledalo koje ne može zadržati njenu sliku kao tajnu u sebi, skrivajući je od pogleda celog sveta, koje, naprotiv, može samo drugima pokazati tu sliku, kao, na primer, sada meni! Kakva nesreća kada bi čovek bio takav! A ipak, ima dosta ljudi koji su takvi, koji ništa nemaju osim u trenutku kada to pokazuju drugima, koji zahvataju samo površinu stvari a ne i suštinu, koji sve gube u trenutku kada pokazuju drugima, kao što bi to ogledalo izgubilo njenu sliku ako bi mu je jednim uzdahom odala svoje srce.
I ukoliko čovek ne bi bio u stanju da čuva sliku lepote, čak ni u trenutku njene prisutnosti, morao bi stalno želeti da bude na rastojanju od lepote, i nikada suviše blizu, da bi video lepotu onog što drži u naručju, a da ne vidi više u trenutku u kome je predmet suviše blizu, u trenutku kada se usne spajaju u poljubac, morao bi da izoštrim unutrašnji pogled... Ah, kako je lepa! Jadno ogledalo. mora da je to muka, ali takođe kakva sreća što ne poznaješ ljubomoru! Njena glava je potpuno ovalna, malo se naginje napred, time čelo postaje više, koje se često i ponosno podiže, ne ocrtavajući njene intelektualne sposobnosti. Njena tamna kosa nežno i fino okružuje čelo.
Njeno lice liči na plod, svaki prelaz je pun i zaokružen; njena koža je prozirna i osećam svojim očima kao da je somot. Njene oči - da, još ih nisam video - pokriva jedna zavesa sa svilenim resama, koje idu u zavijutke, opasne po onoga koji želi uhvatiti njen pogled. Nadam se da ću se s njom još sresti, svakako ću je prepoznati, a i ona mene. Moj pogled sa strane ne zaboravlja se tako lako. Kada je onda iznenada sretnem, negde, gde je nisam očekivao, na nju će doći red. Ako me ne prepozna, u svakom slućaju ću već naći prilike da je još jednom pogledam sa strane, i jamčim vam da će se setiti susreta. Samo bez nestrpljenja, bez pohlepe, u svemu treba uživati polagano. Ona je odabrana, ona mi neće izbeći.
I ukoliko čovek ne bi bio u stanju da čuva sliku lepote, čak ni u trenutku njene prisutnosti, morao bi stalno želeti da bude na rastojanju od lepote, i nikada suviše blizu, da bi video lepotu onog što drži u naručju, a da ne vidi više u trenutku u kome je predmet suviše blizu, u trenutku kada se usne spajaju u poljubac, morao bi da izoštrim unutrašnji pogled... Ah, kako je lepa! Jadno ogledalo. mora da je to muka, ali takođe kakva sreća što ne poznaješ ljubomoru! Njena glava je potpuno ovalna, malo se naginje napred, time čelo postaje više, koje se često i ponosno podiže, ne ocrtavajući njene intelektualne sposobnosti. Njena tamna kosa nežno i fino okružuje čelo.
Njeno lice liči na plod, svaki prelaz je pun i zaokružen; njena koža je prozirna i osećam svojim očima kao da je somot. Njene oči - da, još ih nisam video - pokriva jedna zavesa sa svilenim resama, koje idu u zavijutke, opasne po onoga koji želi uhvatiti njen pogled. Nadam se da ću se s njom još sresti, svakako ću je prepoznati, a i ona mene. Moj pogled sa strane ne zaboravlja se tako lako. Kada je onda iznenada sretnem, negde, gde je nisam očekivao, na nju će doći red. Ako me ne prepozna, u svakom slućaju ću već naći prilike da je još jednom pogledam sa strane, i jamčim vam da će se setiti susreta. Samo bez nestrpljenja, bez pohlepe, u svemu treba uživati polagano. Ona je odabrana, ona mi neće izbeći.
Danski filozof Seren Kjerkegor (1813-1855) tek je u XX
stoleću stekao popularnost; nakon završetka škole studirao je
teologiju na univerzitetu u Kopenhagenu ali se interesovao i za
filozofiju, pozorište kao i književnost. Nakon završetka fakulteta
(1839) verio se s Reginom Olsen no nakon godinu dana raskinuo je
veridbu i s osećajem krivice pobegao u Berlin gde je slušao
Šelingova predavanja na kojima se produbilo njegovo
neprijateljstvo spram Hegelove filozofije. Daleko veći uticaj na
njega su izvršili nemački romantičari pod čijim je uticajem u
središte njegovog filozofskog interesa dospeo pojam ironije, što je
tema i njegovog magistarskog rada (1841). Naredne godine, 1842.
vratio se u Kopenhagen koji je u to vreme bio nalik selu gde su se
svi međusobno poznavali i gde je veliki uticaj imala religiozna
zajednica koja je određivala pravila ponašanja i životne vrednosti.
Zbog ranijeg raskida s Reginom Olsen Kjerkegor je bio predmet
podsmeha i podozrenja te je živeo krajnje povučeno; uvučen u spo-
rove sa sugrađanima, stalno napadan, umro je od iscrpljenosti
1855.
Već na prvi pogled jasna je razlika između njega i njegovih
prethodnika; o tome najviše govore već sami naslovi njegovih
spisa: Ili – ili, Strah i drhtanje, Pojam straha, Etape životnog puta,
Filozofske mrvice, Bolest na smrt... Kjerkegorova dela u velikoj
meri odudaraju od naučnih i filozofskih traktata njegovog doba; u
njima se ne nalaze "objektivni sadržaji" o nekoj apstraktnoj
ličnosti, već subjektivni svet samog filozofa osvetljen kroz prizmu
lične patnje. Ovo subjektivno viđenje sveta bitno odudara od opisa
sveta koji nalazimo u delima njegovih savremenika; svoju filozofiju
on naziva egzistencijalnom jer polazi od toga da je neophodno
misliti da bi se živelo a ne živeti da bi se mislilo. Kategorije života,
straha, krivice, izbora, patnje, smrti, nalazeći se dotad na periferiji
filozofskog mišljenja, postale su centralne teme Kjerkegorove
filozofije.
Kritika vremena kao i epohe u kojoj živi, približava Kjerkegora
Šopenhaueru i nagoveštava Ničea a sa njim i svu problematiku
"filozofije krize"; nezadovoljan reformizmom kao i
revolucionarnošću njegovog doba, koji su sve pretvarali u politiku
a politiku u poprište sukoba politikanata, smatrajući da je revo-
lucija iz 1848. katastrofa koja preti da društveni potresi postanu
stalno stanje stvari, Kjerkegor je smatrao da je jedini izlaz u
|
Comments
Post a Comment