Skeptička škola, čiji je osnivač Piron iz Elide (365/60-275/70)
koji je verovatno bio upoznat s učenjem
elidsko-megarske škole,
bila je osnovana još pre stoičke i
epikurejske; ova škola je bliska
epikurejskoj svojim praktičnim namerama, no
cilj života ona ne
nalazi uz pomoć nekog konkretnog naučnog
ubeđenja, već
suprotno tome – odbacivanjem svakog ubeđenja.
Piron je govorio da ništa nije lepo niti ružno, pravedno ili
nepravedno. Slično tome, da ništa u stvari ne
postoji, nego da
ljudskim postupcima upravljaju navike i
međusobni sporazum; jer
nijedna stvar nije u većoj meri ovo ili ono. I
u svom životu Piron se
pridržavao tog shvatanja; ničemu se nije
sklanjao s puta, ničega se
nije čuvao, prema svemu je pokazivao savršenu
ravnodušnost (...) i
ništa nije ostavljao čulima da o tome donesu
odluku.
Jednom su Pirona zatekli kako sam sa sobom razgovara, i kad
su ga pitali za razlog, on je odgovorio da se
vežba da bude
druželjubiv. U naučnim raspravama ga niko nije
omalovažavao,
jer je uvek bio spreman da govori i da daje
odgovore. Govorio je da
u svom duševnom raspoloženju treba da sledimo
Pirona, ali u
načinu govora – sebe same. Često bi napomenuo
da se Epikur, koji
se veoma divio Pironovom načinu života,
redovno kod njega
raspitivao o Pironu. Pironovo rodno mesto ga
je u toj meri
poštovalo da su ga postavili za vrhovnog
sveštenika i zbog njega
doneli odluku da nijedan filozof ne treba da
plaća porez (D. Lart.,
IX, 11, 60-65).
Smatra se da je Piron zajedno s Anaksarhom (učenikom
Metrodora ili Diogena) učestvovao u
Aleksandrovim pohodima na
Istok; u antičko vreme se smatralo da je Piron
bio u dodiru s
indijskim gimnosofistima (ako je Aleksandar
uopšte dospeo do
Indije, jer u kulturi Indije tragova o tome
nema, pa se čini da
indijska kultura mnogo mlađa no što se to
obično prikazuje);
gimnosofisti su bili članovi šamanske sekte za
koju je bilo
karakteristično odbacivanje svih mogućih
autoriteta. Vrativši se u
domovinu, gde nije bio mnogo uvažavan i živeći
veoma bedno,
Piron je osnovao sopstvenu školu koja nije
imala neki veći uticaj.
Mada je umro u dubokoj starosti, nije ostavio
nikakvih spisa tako
da o njemu znamo iz dela njegovog učenika Timona iz Fliunta
(361-241) koji je kasnije živeo u Atini i
poživeo takođe 90 godina.
Da
bismo srećno živeli, po mišljenju Timona, treba razjasniti
tri stvari: kakva su svojstva stvari, kako
treba da se odnosimo
prema njima i kakvu korist može nam doneti taj
odnos k stvarima.
Na prva dva pitanja moguće je odgovoriti da su
nam svojstva
stvari potpuno nepoznata jer nam opažaji
pokazuju ne kakve stva-
ri jesu već kakvima nam se čine, a naša su
mnjenja potpuno sub-
jektivna; zato ne možemo ništa tvrditi i
nemamo pravo govoriti to
je – to, već uvek treba reći to mi se čini takvim; na taj način
uzdržavanje od suda je jedini pravilan odnos prema
stvarima. Ali,
ako se budemo držali tog stava, posledica toga
biće ataraksija ili
apatija. Ako neko odustaje da nešto zna o
svojstvima stvari, ne
može jednoj stvari da pripiše veću vrednost
nego drugoj; on ne
može da misli da je nešto samo po sebi loše
ili dobro a da pritom
izvodi pojmove pozivajući se na navike,
običaje ili zakone; on će
biti ravnodušan prema svemu drugom i težiće
samo dobrom
duševnom raspoloženju ili vrlini, a zajedno s
duhovnim mirom
postići će i blaženstvo. Ukoliko je prinuđen
da deluje, držaće se
verovatnoće, prirode ili tradicije.
Ovim
skeptičkim putem poći će Platonova akademija kad na
njeno čelo dođe Kratetov naslednik Arkesilaj iz Eolije (315/14-
241/40); taj nastupajući period poznat je kao
nova, ili srednja
Akademija; o Arkesilajevom učenju se malo zna
jer takođe ništa
nije pisao pa su već u antičko vreme njegovo
učenje znali iz treće
ruke; on je, kako kazuje Ciceron, odbacivao
mogućnost da se bilo
šta može spoznati uz pomoć čula ili razuma;
glavni predmet
njegovih napada bilo je Zenonovo učenje o
predstavama;
suprotstavljao se učenjem da nema predstava
koje bi imale
karakter istinitosti, i to je dokazivao
mnoštvom različitih argume-
nata: Arkesilaj je osporavao stoičku fiziku i
teologiju: tvrdio je
|
(sledeći Pirona) da nam preostaje samo potpuno
uzdržavanje od
suđenja (epochè). Sâm se toliko držao tog
shvatanja da ni taj
temeljni princip svog učenja (uzdržavanje od
suđenja) nije želeo da
obznani. Ali, on nije smatrao da se sa znanjem
uništava i moguć-
nost delovanja, jer predstava dovodi u
kretanje volju i tada, kad se
to ne smatra znanjem; da bi se delovalo
razumno, dovoljno je
slediti verovatnoću koja čini najviši
kriterijum praktičnog života.
Posle Arkesilaja na čelo Akademije došao je
Lakid iz Kirene koji je
upravu školom još za života predao Teleklu i
Evendru a posle njih
je došao Hegesija iz Pergama; o svima njima
zna se samo toliko da
oni slede smer koji je odredio Arkesilaj.
Zato posebni značaj ima Karnead, koji se smatra osnivačem
treće ili nove Akademije, Arkesilaj se smatra
osnivačem druge ili
srednje Akademije, a Filon i Antioh osnivačima
četvrte i pete
Akademije. Karnead iz Kirene (224/2-129/8) došao je na čelo
škole verovatno oko 155. godine (kad je bio u
Rimu kao član
poslanstva koje su uputili tamo Atinjani) a
bio je na tom položaju
sve do 137. godine pre n. e. kad je mesto
prepustio svom rođaku i
imenjaku; i za njega je karakteristično da
nije za sobom ostavio
pisanih dela; njegovo učenje zabeležili su
učenici, pre svega
Klitomah iz Kartagine.
Karnead je, kazuje Diogen Laertije, pažljivo pročitao dela
stoika, a naročito Hrizipova i, napadajući ih
veoma spretno, stekao
toliku slavu da je često govorio: “Da nije
bilo Hrizipa, ne bi bilo ni
mene”. Bio je, kazuje Diogen, veoma marljiv,
ali u fizičkom
pogledu nije bio toliko jak kao u etičkom.
(...) Njegova snaga u
filozofiji je bila tolika da bi čak i retori
napuštali svoje škole i
odlazili da ga slušaju.
Nastavnička delatnost Karneada jeste
istovremeno i vrhunac
akademskog skepticizma; Arkesilaj je, kao što
smo videli, svoju
kritiku usmerio na stoičke kriterijume istine
i nije slučajno što je
Karnead u stoicima video svoje glavne
protivnike; ali on je
istraživao pitanje o mogućnosti znanja u
daleko većem obimu, i
podvrgao je kritici stavove niza drugih
filozofa daleko dublje i de-
taljnije no njegovi prethodnici i,
istovremeno, on je tačnije utvrdio
uslove verovatnoće. Pre svega, postavio je
principijelno pitanje: da
li je znanje uopšte moguće? Smatrao je da može
dati negativni
odgovor, jer nema nijedne vrste dokazivanja
koja nas ne bi
obmanjivala, niti neke istinite predstave s
kojom ne bi do ne-
razlikovanja bila identična i neka lažna
predstava; iz toga sledi da
nema kriterijuma u stoičkom smislu dosegnute
predstave.
Odbacivao je mogućnost dokazivanja i to pre svega zato što (a)
sama mogućnost mora biti dokaziva a što vodi
do petitio
principii, i
(b) premise dokaza i same moraju biti
dokazive, i tako dalje do u
beskonačnost. On je, takođe, temeljno istražio
sadržaje filozofskih
sistema i posebno, svestrano osporio stoičku
teologiju. Ako stoici
dokazuju postojanje boga na osnovu svrhovito
struktuiranog sveta,
Karnead je osporavao kako mogućnost takvog
zaključivanja, tako i
ispravnost njegovih premisa kojima je
suprotstavljao činjenicu o
mnoštvu zla u svetu. On nije napadao samo
pojam boga, već je
nastojao da dokaže kako božanstvo ne treba
misliti kao živo i
razumno biće a da mu se ne pripisuju svojstva
i stanja koja
protivreče njegovoj večnosti i savršenstvu.
Treba pomenuti i
Karneadovu kritiku politeizma i njegovu
kritiku stoičkih
shvatanja o veri i proricanju sa čim je bila
povezana i njegova
polemika protiv stoičkog determinizma.
Još
je veći utisak izazivala Karneadova kritika moralnih
shvatanja za šta obrazac behu dve njegove
besede u Rimu, jedna u
zaštitu pravednosti a druga protiv nje; za tu
kritiku Karnead se
služio primerima sofista i suprotnošću između
pozitivnog i
prirodnog prava. O toj kritici nema dovoljno
podataka i teško je iz-
ložiti iscrpnu sliku Karneadove naučne
delatnosti. Opšti rezultat
njegovog skeptičkog rasuđivanja svodi se na to
da nema
apsolutnog znanja i da se treba uzdržavati od
svakog suđenja.
Mada su već raniji skeptici priznali
verovatnoću kao kriterijum
našeg delovanja, Karnead je razvijao tu misao
i dalje ističući tri
stepena verovatnoće, jer što je neko pitanje
od većeg značaja za
naše blaženstvo tim treba da se trudimo da u
njemu dostignemo
viši stepen verovatnoće. Među verovatnim
predstavama, govorio je
Karnead, jedne su verovatne same po sebi, kod
drugih se
verovatnoća povećava usled verovatnoće svih
drugih predstava ko-
je se s njima povezuju, a u trećoj grupi
predstava, istraživanje
potvrđuje taj utisak verovatnoće relativno u
odnosu na sve druge
predstave. Drugim rečima: postoje (a) verovatne
predstave, (b)
verovatne predstave lišene protivrečnosti i
(c) verovatne predstave
lišene protivrečnosti a koje su proverene.
Na
osnovu ovog moglo bi se zaključiti da je Karnead temeljno
istraživao svojstva na osnovu kojih može biti
vrednovana
verovatnoća; to nam ne omogućava da znamo kako
je on iz te
pozicije razmatrao etička pitanja;
najverovatnije će biti da je
zastupao staroakademski princip prirodnog života
i da je vrlinu
nalazio upravo u težnji prirodnom dobru
(Celer, § 77-8).
|
|
|
|
Comments
Post a Comment