njihov značaj i njihova opravdanost, ali i
opasnost u koju su
dospevali svojim delovanjem.
U
početku reč sophistés je oznaka za "čoveka od nauke", ali
posle Protagore koji je prvi sebi pripisao taj
naziv, reč je dobila
značenje "učitelj nauke" i politički
dobročinitelj; još kasnije taj
naziv se koristi u govoru o plaćenim učiteljima
retorike. Negativno
značenje ovog pojma je rezultat polemike
Sokrata i Platona sa
sofistima i tek nakon dva milenijuma, Hegel je
ukazao na istorijski
značaj sofista.
Ako
u Platonovom dijalogu Protagora imamo relativno vernu
opštu sliku delatnosti sofista i plastičnu
karakteristiku
predstavnika sofistike, u dijalogu Sofist slika (kakvu će preuzeti i
Aristotel (Met., IV 3; VI 2; IX 3) je izrazito
negativna. Sofistika se
pokazuje kao prividna a ne istinska mudrost a
sofist je pohlepan
čovek koji se služi lažnom a ne pravom
mudrošću.
Kada
je reč o popularizaciji naučnih znanja tako nešto
najizrazitije nalazimo kod polihistora Hipije
iz Elide koji je
nastojao da okolinu zaseni svojim znanjima iz
oblasti matematike,
istoriografije gramatike i prirodnih nauka. U
Platonovom dijalogu
Hipija stariji vidno je nastojanje sofista da se dođe do
jeftinog
uspeha kod običnog sveta a što je
karakteristično i za Prodika sa
Keosa.
Obuka koja se mogla dobiti kod sofista imala je sasvim određen
karakter i stremila je sasvim konkretnom
cilju; demokratska vlast
u Atini i drugim gradovima zahtevala je
aktivno učešće u javnom
životu a ovo je zavisilo od govorničke
sposobnosti. Sa povećanjem
obrazovanosti širih društvenih slojeva
povećavali su se i zahtevi za
onog ko je želeo da deluje na njih; mladići su
od sofista očekivali da
ih ovi nauče lepom govoru i osnovna delatnost
sofista sad je bila
retorička priprema za političku delatnost pri
čemu se sofistička
obuka usmeravala na tehničko, formalno
razvijanje govora, ali i na
saopštavanje onih znanja koja su bila
najkorisnija za tu svrhu.
Praktično-politički ciljevi vaspitanja
udaljili su sofiste od
metafizičkih razmišljanja te su se oni počeli
zadovoljavati popu-
larnim izlaganjima raznih teorija kako bi
postigli kod slušalaca što
veći efekat. S druge strane, usled zadatka
koji su sebi postavili
(obučavanje veštini ubeđujućeg govora) sofisti
su počeli više da se
bave samim čovekom i njegovom psihološkom
strukturom; za
razliku od ranije nauke sofistika se obraća
unutrašnjem iskustvu i
raniju nauku dopunjuje učenjem o ljudskoj
duši. Usled ove antro-
pološke tendencije sofistika je usmerila
filozofiju na put
subjektivizma.
Ova
nova delatnost počela je od jezika i u tome je posebno
zaslužan bio Protagora iz Abdere (oko 480-411)
koji je pošao od
stava da je teorija bez praktičnih vežbi
beskorisna kao što su
beskorisne i vežbe bez teorije, pa je
praktično obučavanje (na
kojem se zaustavio Gorgija iz Leontine (483-375)) spajao s
naučnim istraživanjima jezika te u svojim
radovima razmatra
pravilnu upotrebu govora (Phaedr., 267c).
Protagora je bio blizak atomistima iz Abdere; bio je mlađi od
Leukipa a dvadesetak godina stariji od
Demokrita te tako činio
sponu među njima. Shvativši potrebe svoga
vremena putovao je u
mnoge grčke gradove kao proslavljeni učitelj
mudrosti; u Atini je
boravio više puta. Diogen Laertije ističe kako
je "Protagora prvi
izjavio da o svakoj stvari postoje dva
suprotna iskaza" (lógous); on
se njima i služio u svojim zaključcima a to je
bio postupak koji je
on prvi uveo. Jedno od njegovih dela počinje
ovako: "Čovek je
merilo svih stvari: onih koje postoje da
postoje, a onih što ne
postoje da ne postoje" (D. Laertije, IX
8, 51), a jedno drugo delo
počinje rečima: "Što se tiče bogova, ja
nemam načina ni da znam
da li oni postoje, ili da ne postoje. Jer, ima
mnogo prepreka koje
ometaju znanje: i sama nejasnoća pitanja i
kratkoća ljudskog
života" (IX 8, 51-2). Zbog ovog dela
Atinjani ga prognaše iz grada, a
njegov spis spališe javno na trgu.
Sa
izučavanjem gramatike usko je kod sofista bilo povezano i
istraživanje logike jer je lepota besedništva
zavisila i od načina
dokazivanja i opovrgavanja; to je razlog što
se u početku formalna
logika i razumela kao tehnika sporenja,
opovrgavanja i
dokazivanja. Ako danas raspolažemo sa premalo
podataka da bis-
mo mogli znati do kog je stepena logika bila
razvijena, kod sofista
daleko više znamo o njihovim pogledima na
ljudsko saznanje.
Sofist je morao da se oslobodi svake vere u
neku sveopštu istinu i
mogućnost pouzdanog saznanja i to pre svega
stoga što je sve više i
više napuštao pređašnje metafizičke i fizičke
teorije i što je svoje
slušaoce učio kako se o svakoj stvari može
govoriti na dva sup-
rotna načina: za i protiv, a to je sofiste vodilo u skepticizam.
Protagora je svoje skeptičke poglede na čoveka zasnivao na
Heraklitovom učenju o večnoj promeni stvari;
odbacivanje
apsolutnog bića stvari podrazumevalo je da
svojstva svake stvari
proističu iz njegovog prolaznog međuodnosa.
Svako svojstvo je
rezultat kretanja (tu Protagora misli potpuno
u duhu Heraklita),
rezultat dva kretanja koja se susreću, nakon
čega jedno od tih
kretanja je delovanje a drugo trpljenje. Zato
se ni o jednoj stvari ne
može govoriti šta je ona po sebi, već u
najboljem slučaju može se
reći šta ona postaje u svojim promenama pri
susretu s drugim
stvarima.
Taj
Protagorin relativizam ima veliki značaj jer on pod svoje
učenje o sveopštem kretanju podvodi i čovekovo
opažanje. Kako je,
po mišljenju Protagore, čulno opažanje jedini
izvor saznanja i
celokupnog duhovnog sveta, on ne govori o
nekoj (od opažanja
nezavisnoj) suštini stvari niti o stvarima šta
bi one mogle biti
same po sebi; stvari su takve kakve se čoveku
pokazuju i to je smi-
sao njegovih reči o tome kako je čovek mera
svih stvari.
Ako
se Protagora približava Heraklitu, Gorgija inspiraciju
nalazi u učenju predstavnika elejske škole;
ako je prvi došao do
uverenja da je svako saznanje relativno, drugi
je nastojao da
dokaže nemogućnost saznanja uopšte. Ali, ako
je istraživanje
Protagore obogatilo potonju filozofiju
(Demokrit, Platon), Gorgija
je ostao zarobljenik oštroumne ali besplodne
dijalektike. U spisu O
nebiću ili o prirodi razvija Gorgija tri temeljne postavke: (1)
ničega
nema; nepostojeće ne može postojati: a takođe
ne može postojati i
postojeće: ili postojeće ne može biti mislivo
ni kao nenastalo i
neprolazno, ni kao nastalo i prolazno. Takođe,
ne može da se misli
ni kao jedno, ni kao pokretno a da odmah ne
nastanu protivrečja, a
nemoguće je i da istovremeno bude nešto
postojeće i nepostojeće.
(2) Ako bi nešto i postojalo, ono bi bilo
nesaznatljivo, jer postojeće i
mislivo treba da budu različiti, inače,
zabluda bi bila nemoguća.
(3) Ako bi i postojalo saznanje, ne bi ga
trebalo saopštiti drugom
jer je saopštavanje moguće samo putem znakova
koji se razlikuju
od samog predmeta, a za njihovo jednako
značenje kod dva čoveka
ne može se jamčiti.
Iako su skeptičke teorije, na primer, kod
Protagore, izlagane u
strogom naučnom duhu, ipak su one vodile
razlaganju nauke i
postale su igrarija u svakodnevnom životu;
zato već Gorgija
smatra sumnjivim svako suđenje u kome subjekt
i predikat nisu
međusobno identični, tj. odbacuje sve
sintetičke sudove. Protagora
je sumnjao čak i u matematičko saznanje; u
duhu njegovog relati-
vizma Eutidem zaključuje da je svemu
svojstveno sve: zablude su
nemoguće zato što sve zamislivo ipak postoji
kao nešto mislivo.
Stoga ne treba ni protivrečiti sebi; ako se
ponekad i čini da
protivrečimo sebi, to znači da govorimo o
različitim stvarima.
Umešnost govora pro et contra sofisti su prenosili na svoje
učenike; cilj je bio da se slušalac izgubi u
argumentaciji, da se
nagna na suprotni odgovor i tako opovrgne. Ako
su još od vremena
sedam mudraca Grci i razmišljali o sadržaju i
ispunjavanju
građanskih i prirodnih zakona, tek s pojavom
sofista, u vreme
jačanja individualizma, počinju postavljati
pitanje o njihovoj
pravilnosti; kako je sad čovek postao mera
svih stvari, snaga
zakona kao i teorijska istina postala je žrtva
relativnosti.
Sofisti postavljaju pitanje razlike između prirodnog i moralnog
čovekovog određenja; uviđajući promenljivost
ne samo zakona već i
moralnih pravila, sofisti dolaze do zaključka
da je većina njih
uslovna i doneta uz saglasnost ljudi (thései)
a da opšteobavezujući
zakoni mogu biti samo oni koji su u ljude
ugrađeni od prirode
(phýsei). Tako je sve prirodno u čoveku
dobijalo veće značenje i
činilo se obaveznijim no ono društveno, pa se
prirodno pravo
smatralo pozitivnijim. Protagora je učio da su
osećaj prava i savest
(díke i aídos) dar bogova svim ljudima.
Ali,
kako su sofisti pod prirodom mislili pre svega na ljudsku
prirodu shvaćenu kao izraz individualnih
manifestacija, zakoni su
se sve više tumačili kao ograničenje, kao
sputavanje prirodnog
čoveka. Anaksagorin učenik Arhelaj govorio je
kako do razlika u
shvatanju morala dolazi ne po prirodi nego
usled različitih
tvrđenja, a Kalikle da je jedino pravo pravo
jačeg koje priznaju
slabiji jer očekuju zaštitu jačih. Tako je
sofistika ustajala protiv
mnogih ustaljenih običaja da bi na kraju
težila uništenju svih
moralnih temelja i običaja. Samostalnost
individualnog mišljenja
razbila je sve autoritete i dovela do raspada
narodne samosvesti.
Borbu protiv razarajućeg delovanja sofistike
započeće Sokrat;
istina, on će se sa svojim protivnicima naći
na istom tlu
prosvećenosti, zajedno s njima isticaće
princip samostalnosti
mišljenja ali će, za razliku od njih,
nepokolebljivo verovati u
mogućnost da se mišljenjem dospe do istine
koja će biti obavezu-
juća za sve.
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment