Sofisti











Sokrat, Platon i Aristotel kritikovali su sofiste jer su ovi nauku
pretvorili u zanat i oduzeli joj dostojanstvo bezinteresnog
istraživanja; ako se i ne složimo s njihovim kritikama, činjenica da
su sofisti prvi koji su podučavanje naplaćivali, jasno govori da je
nauka zauzela sasvim drugačiji društveni položaj. Ovo se najviše
osećalo u Atini koja je sredinom V st. pre n.e. postala središte
grčkoga sveta gde su se slili svi umetnici, arhitekte i zanatlije da

bi učestvovali u obnovi Atine razorene u ratu s Persijancima. I
najobičniji građanin u to vreme oseća potrebu za obrazovanjem;
znanje postaje društvena i politička snaga, a pre svega pros-
većenost otelotvorena u Periklu.
    Već je Anaksagora živeo u Atini; verovatno su u njoj boravili
Parmenid i Zenon a predstavnik Heraklitovog učenja u Atini bio je
Kratil. Za sve velike sofiste to je bio grad u kome su morali
zadobiti uspeh i slavu i sa njima počinje atički period grčke
filozofije. Ako sofistiku i ne odlikuje veliko originalno stvaralaštvo,
treba reći da je ona svu svoju energiju usmerila na obradu i
sažimanje već postojećih teorija. Sofisti su kao svoj osnovni
zadatak videli saopštavanje rezultata nauka širokim masama ljudi
i prilagođavanje tih rezultata njihovim potrebama. U tome je
njihov značaj i njihova opravdanost, ali i opasnost u koju su
dospevali svojim delovanjem.
    U početku reč sophistés je oznaka za "čoveka od nauke", ali
posle Protagore koji je prvi sebi pripisao taj naziv, reč je dobila
značenje "učitelj nauke" i politički dobročinitelj; još kasnije taj
naziv se koristi u govoru o plaćenim učiteljima retorike. Negativno
značenje ovog pojma je rezultat polemike Sokrata i Platona sa
sofistima i tek nakon dva milenijuma, Hegel je ukazao na istorijski
značaj sofista.
    Ako u Platonovom dijalogu Protagora imamo relativno vernu
opštu sliku delatnosti sofista i plastičnu karakteristiku
predstavnika sofistike, u dijalogu Sofist slika (kakvu će preuzeti i
Aristotel (Met., IV 3; VI 2; IX 3) je izrazito negativna. Sofistika se
pokazuje kao prividna a ne istinska mudrost a sofist je pohlepan
čovek koji se služi lažnom a ne pravom mudrošću.
    Kada je reč o popularizaciji naučnih znanja tako nešto
najizrazitije nalazimo kod polihistora Hipije iz Elide koji je
nastojao da okolinu zaseni svojim znanjima iz oblasti matematike,
istoriografije gramatike i prirodnih nauka. U Platonovom dijalogu
Hipija stariji vidno je nastojanje sofista da se dođe do jeftinog
uspeha kod običnog sveta a što je karakteristično i za Prodika sa
Keosa.
    Obuka koja se mogla dobiti kod sofista imala je sasvim određen
karakter i stremila je sasvim konkretnom cilju; demokratska vlast
u Atini i drugim gradovima zahtevala je aktivno učešće u javnom
životu a ovo je zavisilo od govorničke sposobnosti. Sa povećanjem
obrazovanosti širih društvenih slojeva povećavali su se i zahtevi za
onog ko je želeo da deluje na njih; mladići su od sofista očekivali da
ih ovi nauče lepom govoru i osnovna delatnost sofista sad je bila
retorička priprema za političku delatnost pri čemu se sofistička
obuka usmeravala na tehničko, formalno razvijanje govora, ali i na
saopštavanje onih znanja koja su bila najkorisnija za tu svrhu.
Praktično-politički ciljevi vaspitanja udaljili su sofiste od
metafizičkih razmišljanja te su se oni počeli zadovoljavati popu-
larnim izlaganjima raznih teorija kako bi postigli kod slušalaca što
veći efekat. S druge strane, usled zadatka koji su sebi postavili
(obučavanje veštini ubeđujućeg govora) sofisti su počeli više da se
bave samim čovekom i njegovom psihološkom strukturom; za
razliku od ranije nauke sofistika se obraća unutrašnjem iskustvu i
raniju nauku dopunjuje učenjem o ljudskoj duši. Usled ove antro-
pološke tendencije sofistika je usmerila filozofiju na put
subjektivizma.
    Ova nova delatnost počela je od jezika i u tome je posebno
zaslužan bio Protagora iz Abdere (oko 480-411) koji je pošao od
stava da je teorija bez praktičnih vežbi beskorisna kao što su
beskorisne i vežbe bez teorije, pa je praktično obučavanje (na
kojem se zaustavio Gorgija iz Leontine (483-375)) spajao s
naučnim istraživanjima jezika te u svojim radovima razmatra
pravilnu upotrebu govora (Phaedr., 267c).
    Protagora je bio blizak atomistima iz Abdere; bio je mlađi od
Leukipa a dvadesetak godina stariji od Demokrita te tako činio
sponu među njima. Shvativši potrebe svoga vremena putovao je u
mnoge grčke gradove kao proslavljeni učitelj mudrosti; u Atini je
boravio više puta. Diogen Laertije ističe kako je "Protagora prvi
izjavio da o svakoj stvari postoje dva suprotna iskaza" (lógous); on
se njima i služio u svojim zaključcima a to je bio postupak koji je
on prvi uveo. Jedno od njegovih dela počinje ovako: "Čovek je
merilo svih stvari: onih koje postoje da postoje, a onih što ne
postoje da ne postoje" (D. Laertije, IX 8, 51), a jedno drugo delo
počinje rečima: "Što se tiče bogova, ja nemam načina ni da znam
da li oni postoje, ili da ne postoje. Jer, ima mnogo prepreka koje
ometaju znanje: i sama nejasnoća pitanja i kratkoća ljudskog
života" (IX 8, 51-2). Zbog ovog dela Atinjani ga prognaše iz grada, a
njegov spis spališe javno na trgu.
    Sa izučavanjem gramatike usko je kod sofista bilo povezano i
istraživanje logike jer je lepota besedništva zavisila i od načina
dokazivanja i opovrgavanja; to je razlog što se u početku formalna
logika i razumela kao tehnika sporenja, opovrgavanja i
dokazivanja. Ako danas raspolažemo sa premalo podataka da bis-
mo mogli znati do kog je stepena logika bila razvijena, kod sofista
daleko više znamo o njihovim pogledima na ljudsko saznanje.
Sofist je morao da se oslobodi svake vere u neku sveopštu istinu i
mogućnost pouzdanog saznanja i to pre svega stoga što je sve više i
više napuštao pređašnje metafizičke i fizičke teorije i što je svoje
slušaoce učio kako se o svakoj stvari može govoriti na dva sup-
rotna načina: za i protiv, a to je sofiste vodilo u skepticizam.
    Protagora je svoje skeptičke poglede na čoveka zasnivao na
Heraklitovom učenju o večnoj promeni stvari; odbacivanje
apsolutnog bića stvari podrazumevalo je da svojstva svake stvari
proističu iz njegovog prolaznog međuodnosa. Svako svojstvo je
rezultat kretanja (tu Protagora misli potpuno u duhu Heraklita),
rezultat dva kretanja koja se susreću, nakon čega jedno od tih
kretanja je delovanje a drugo trpljenje. Zato se ni o jednoj stvari ne
može govoriti šta je ona po sebi, već u najboljem slučaju može se
reći šta ona postaje u svojim promenama pri susretu s drugim
stvarima.
    Taj Protagorin relativizam ima veliki značaj jer on pod svoje
učenje o sveopštem kretanju podvodi i čovekovo opažanje. Kako je,
po mišljenju Protagore, čulno opažanje jedini izvor saznanja i
celokupnog duhovnog sveta, on ne govori o nekoj (od opažanja
nezavisnoj) suštini stvari niti o stvarima šta bi one mogle biti
same po sebi; stvari su takve kakve se čoveku pokazuju i to je smi-
sao njegovih reči o tome kako je čovek mera svih stvari.
    Ako se Protagora približava Heraklitu, Gorgija inspiraciju
nalazi u učenju predstavnika elejske škole; ako je prvi došao do
uverenja da je svako saznanje relativno, drugi je nastojao da
dokaže nemogućnost saznanja uopšte. Ali, ako je istraživanje
Protagore obogatilo potonju filozofiju (Demokrit, Platon), Gorgija
je ostao zarobljenik oštroumne ali besplodne dijalektike. U spisu O
nebiću ili o prirodi razvija Gorgija tri temeljne postavke: (1) ničega
nema; nepostojeće ne može postojati: a takođe ne može postojati i
postojeće: ili postojeće ne može biti mislivo ni kao nenastalo i
neprolazno, ni kao nastalo i prolazno. Takođe, ne može da se misli
ni kao jedno, ni kao pokretno a da odmah ne nastanu protivrečja, a
nemoguće je i da istovremeno bude nešto postojeće i nepostojeće.
(2) Ako bi nešto i postojalo, ono bi bilo nesaznatljivo, jer postojeće i
mislivo treba da budu različiti, inače, zabluda bi bila nemoguća.
(3) Ako bi i postojalo saznanje, ne bi ga trebalo saopštiti drugom
jer je saopštavanje moguće samo putem znakova koji se razlikuju
od samog predmeta, a za njihovo jednako značenje kod dva čoveka
ne može se jamčiti. 
Iako su skeptičke teorije, na primer, kod Protagore, izlagane u
strogom naučnom duhu, ipak su one vodile razlaganju nauke i
postale su igrarija u svakodnevnom životu; zato već Gorgija
smatra sumnjivim svako suđenje u kome subjekt i predikat nisu
međusobno identični, tj. odbacuje sve sintetičke sudove. Protagora
je sumnjao čak i u matematičko saznanje; u duhu njegovog relati-
vizma Eutidem zaključuje da je svemu svojstveno sve: zablude su
nemoguće zato što sve zamislivo ipak postoji kao nešto mislivo.
Stoga ne treba ni protivrečiti sebi; ako se ponekad i čini da
protivrečimo sebi, to znači da govorimo o različitim stvarima.
    Umešnost govora pro et contra sofisti su prenosili na svoje
učenike; cilj je bio da se slušalac izgubi u argumentaciji, da se
nagna na suprotni odgovor i tako opovrgne. Ako su još od vremena
sedam mudraca Grci i razmišljali o sadržaju i ispunjavanju
građanskih i prirodnih zakona, tek s pojavom sofista, u vreme
jačanja individualizma, počinju postavljati pitanje o njihovoj
pravilnosti; kako je sad čovek postao mera svih stvari, snaga
zakona kao i teorijska istina postala je žrtva relativnosti.
    Sofisti postavljaju pitanje razlike između prirodnog i moralnog
čovekovog određenja; uviđajući promenljivost ne samo zakona već i
moralnih pravila, sofisti dolaze do zaključka da je većina njih
uslovna i doneta uz saglasnost ljudi (thései) a da opšteobavezujući
zakoni mogu biti samo oni koji su u ljude ugrađeni od prirode
(phýsei). Tako je sve prirodno u čoveku dobijalo veće značenje i
činilo se obaveznijim no ono društveno, pa se prirodno pravo
smatralo pozitivnijim. Protagora je učio da su osećaj prava i savest
(díke i aídos) dar bogova svim ljudima.
    Ali, kako su sofisti pod prirodom mislili pre svega na ljudsku
prirodu shvaćenu kao izraz individualnih manifestacija, zakoni su
se sve više tumačili kao ograničenje, kao sputavanje prirodnog
čoveka. Anaksagorin učenik Arhelaj govorio je kako do razlika u
shvatanju morala dolazi ne po prirodi nego usled različitih
tvrđenja, a Kalikle da je jedino pravo pravo jačeg koje priznaju
slabiji jer očekuju zaštitu jačih. Tako je sofistika ustajala protiv
mnogih ustaljenih običaja da bi na kraju težila uništenju svih
moralnih temelja i običaja. Samostalnost individualnog mišljenja
razbila je sve autoritete i dovela do raspada narodne samosvesti.
Borbu protiv razarajućeg delovanja sofistike započeće Sokrat;
istina, on će se sa svojim protivnicima naći na istom tlu
prosvećenosti, zajedno s njima isticaće princip samostalnosti
mišljenja ali će, za razliku od njih, nepokolebljivo verovati u
mogućnost da se mišljenjem dospe do istine koja će biti obavezu-
juća za sve.

Comments

Popular Posts