Glavna svedočenja o Sokratu nalazimo kod
Ksenofonta,
Platona i Aristotela. Ksenofont je u
Sokratovom životu i karakteru
istakao trezvenu, praktičnu, popularnu crtu;
ali dok on nastoji da
dâ istorijsku i pravu sliku Sokrata, Platon u
velikoj meri idealizuje
svog učitelja, opisuje dubinu njegovog
duhovnog života i snažno
delovanje na mlade ljude, pa kad se čita
njegov rani spis Odbrana
Sokratova i nije uvek najjasnije da, ako je sve bilo
odista tako,
kako to on opisuje, zašto je Sokrat uopšte i
bio osuđen; kad je reč o
kasnijim njegovim dijalozima tu Platon u usta
Sokrata stavlja
svoja učenja sa kojima istorijski Sokrat nema
mnogo zajedničkog.
Zato je od odlučujućeg značaja ocena
Aristotela koji o Sokratu piše
sa dovoljne istorijske distance da je moguće
jasno spoznati sve što
je bitno u učenju ovog filozofa.
Sokrat (469-399), sin Sofroniska, prvi je filozof rođen u Atini; u
mladosti je učio vajarski zanat kod svoga oca
ali je primio i sva
druga znanja njegovog vremena; poznanstvo sa
sofistima učvrstilo
je Sokratovo uverenje o njihovoj štetnosti te
se osetio pozvanim na
samopreispitivanje i trajnu delatnost nad
moralnim
usavršavanjem kako sebe tako i svojih
sugrađana; njegova
istraživanja temeljila su se na dubokom
religioznom osećanju i
visokoj moralnosti što behu u osnovi celokupne
njegove delatnosti
na početku peloponeskih ratova. Sokrat nije
pripadao nijednoj
školi i sam nije težio osnivanju bilo kakve
škole; ali, koristio se
javnim karakterom atinskog života koji mu je
omogućavao da dođe
u priliku da sa svakim komunicira. Privlačio
je pažnju drugih
svojom ružnoćom, britkim humorom i nepobedivom
oštroumnošću;
njegovo ophođenje i njegova srdačnost, kao i
velikodušnost, očarali
su sve vodeće ličnosti Atine a posebno
omladinu. Zapostavljajući
domaće obaveze predavao se višim zadacima i
oko njega se uskoro
obrazovao krug poštovalaca; u politici nije
posebno učestvovao, ali
je ispunjavao sve građanske dužnosti. Kada je
imao sedamdeset
godina okrivljen je da uvodi nova božanstva i
da kvari omladinu.
Prvobitno, optužba je bila posledica niskih
strasti njegovih
tužilaca, ali tokom suđenja na njega se,
budući da je bio
aristokratskih ubeđenja a i da se družio sa
sofistima (bez obzira
što se s njima sporio), sručila krivica od
strane reakcionarnih
demokrata da je odgovoran za opadanje moralnosti
u narodu.
Suđenje se po njega ne bi završilo pogubno da
svojom gordošću nije
razdražio sudije koje su ga u drugom glasanju
osudile na smrt i on
je ispio otrov maja 399. pre n.e.
Iako
nikog nije označavao kao svog učitelja, Sokrat je bio
upoznat s mnogim učenjima, pre svega Heraklita
i Anaksagore.
Iako nam je, sem opisa života Sokrata od
Ksenofonta u njegovom
spisu Uspomene na Sokrata, sačuvana samo Platonova Odbrana
Sokratova, iz činjenice da je u vreme neposredno nakon
smrti
Sokrata bilo napisano više odbrana ali i više optužbi Sokrata, biće
da nije na sudu sve bilo baš tako kao što se
navodi kod Platona.
Sokrat je najverovatnije bio žrtva
nezadovoljstva kivne atinske
demokratije koja je nakon poraza Atine u
peloponeskom ratu (431-
404) morala u nekome naći krivca za sve
nedaće, a Sokrat kao
jedan od najviđenijih Atinjana koji je sve
vreme raspravljao upra-
vo o moralu a družio se s aristokratama i
sofistima za to se našao
najpogodniji. Tome je verovatno i nehotično
doprineo i Aristofan
koji je u komediji Oblaci (423. pre n.e.) Sokrata prikazao kao
pobornika upravo onih sofističkih ideja protiv
kojih se ovaj borio.
U
vreme kad teorija saznanja sofista vodi u relativizam
individualnih mnenja, Sokrat je težio trajnom
sveopštem znanju;
on ličnom mnenju (dóxai) suprotstavlja znanje
(epistême), i to ne
znanje koje bi se moglo pomoću nauke predati
drugima, već znanje
kao ideal kojem se trajno mora težiti
zajedničkom delatnošću. Ta
delatnost nije bila usmerena na saopštavanje
znanja drugima, već
na zajedničko traženje istine; u njenoj osnovi
ležalo je ubeđenje da
postoji neko merilo koje nadilazi individualne
razlike. To je za
posledicu imalo da se Sokratova delatnost
odvijala u formi
dijaloga gde se posredstvom uzajamne kritike i razmene
misli
dolazi do onog što su svi obavezni da
prihvate. U vreme kad su
sofisti izučavali psihološki mehanizam koji
stvara lična mnenja,
Sokrat ukazuje na zakon uma koji određuje
istinu te svoje
savremenike stalno nagoni da mu pomažu u
traženju istine. U
tome treba videti njegovo isticanje sopstvenog
neznanja čime se on
istovremeno i distancira od ideala mudrosti
(sophía). On takvo
samosaznanje ne traži i od drugih zato što
ništa ne kvari istinsko
znanje kao prividno znanje koje se kod ljudi
rađa kao posledica
sofističkog poluobrazovanja. Zato on u svojim
razgovorima snagom
neumoljive logike razara ona mnenja koja u
početku nalazi kod
sabesednika; u tom vladanju dijalektikom se i
krije ona čuvena
Sokratova ironija. Uklonivši tu početnu
prepreku Sokrat nastoji
da u daljem razgovoru iz sveg što je rečeno
izdvoji neko zajedničko
stanovište. U tome bi se sastojalo zapravo
sokratovsko
istraživanje. Cilj njegove naučne aktivnosti
bio je pojam
suprotstavljen pojedinačnim predstavama do
kojih se došlo
individualnim opažanjem; određujući značenje
pojedinim rečima,
Sokrat se nalazio na istom tlu na kome i
sofisti, ali je bio vođen
drugom nadom: smatrao je da će na taj način
pomoću opšteg pojma
dospeti i do same suštine predmeta i zakona
koji vlada svim
pojedinim slučajevima i tako, na mesto metode
nagađanja Sokrat
postavlja metodu sistematskog istraživanja.
Oblast u kojoj je Sokrat koristio svoju induktivnu metodu
određivanja pojmova, kao i kod sofista, beše
pitanje ljudskog života
a opšteobavezujuća istina koju je trebalo naći
u dijalogu nalazila
se u jasnosti moralne svesti dok se krajnji
cilj nauke video u
moralnom samousavršavanju. To je razlog tome
što su već i stari
autori isticali kako se kod Sokrata filozofija
ograničava na etičku
problematiku, na pitanje čoveka i to je razlog
što s njim počinje
jedno novo poglavlje u istoriji filozofije -
antropološki period.
Ta
etička usmerenost Sokratova sledi osnovnu psihološku tezu
koja jasno izražava racionalistički karakter
celikupne epohe
prosvećenosti a to je teza o identitetu vrline
i znanja. Usled
usložnjavanja kulturnih odnosa i mnoštva
različitih običaja u
raznim krajevima helenskog sveta osetila se
potreba da se racio-
nalnim prosuđivanjem načini pravi izbor a u
tome su najviše
uspeha imali oni koji su bili pritom i
najobavešteniji. To je uticalo
na Sokrata da utvrdi kako se istinska vrlina
sastoji u znanju i da
istinsko znanje već samo po sebi vodi
ispravnom postupanju. Na
taj način znanje o dobru postalo je vrlina a
promišljanje - princip
života. Filozofija se sastoji u promišljanju
dobra koje bi bilo opšteo-
bavezujuće. Saznanje je isto što i ovladavanje
moralnošću, a
saopštavanje znanja izraz posebnog odnosa među
ljudima koji je
Sokrat video kao ljubav (éros). Tako su bili
spojeni determinističko
i intelektualističko posmatranje na voljnu
delatnost; moralna
svojstva našla su se u zavisnosti od
intelektualne razvijenosti, a
odluke u zavisnosti od jasnosti i zrelosti
intelekta. Ako je Sokrat
tvrdio da su svi negativni postupci posledica
neznanja i nepromiš-
ljenosti, tada je bilo potpuno u duhu
prosvećenosti proglašavanje
znanja etičkim idealom. Sve ostale vrline deo
su naučnog znanja
(epistême) i mogu se dosegnuti izučavanjem
nauke. Tako se sa
Sokratom završava proces koji je započeo sa
sedmoricom mudraca
a koji se nalazio u opasnosti da se pod udarem
individualne kritike
razore sve norme; sada se, zahvaljujući
metodskom mišljenju
iznova počelo težiti nečem što je bilo opšteobavezujuće.
Sokrat nije sistematski izložio znanje iz kog bi se sastojala
vrlina. Polazeći uvek od date situacije bio je
prinuđen da pitanje:
šta je dobro? - zameni pitanjem: šta je dobro u određenim uslovima
za određenog čoveka? Odgovor bi uvek bio: dobro je ono što je
saglasno s našim ciljevima, ono što
zadovoljava čovekove težnje i
što čini njegovu sreću. Ako kod Ksenofonta etički pogledi Sokrata
prelaze u teoriju koristi, kod Platona, koji
je daleko suptilniji,
korisno se identifikuje s lepim i dobrim i
odnosi se na duševno
zdravlje, na brigu o stvarnom dobru duše. U
oba slučaja, vrlina
koja se sastoji u znanju, identifikuje se s
blaženstvom i osnovna
pozicija Sokrata ostaje eudaimonistička, a to
nije mogla da
prevlada sva antička filozofija. Nepoverenje u
metafizičke i fizičke
teorije Sokrat je kompenzovao dubokim
verovanjem u vladavinu
božanskog bića nad prirodom i čovekom dok se
racionalistička
jednostranost njegove etike dopunjavala
njegovim poverenjem u
unutrašnji glas (daimónion) koji je video kao
božanski.
Suprotstavljajući ideal uma tada vladajućem relativizmu
Sokrat teži moralnom preobražaju života uz
pomoć nauke i ta je
tendencija kasnije dala značajne rezultate;
međutim, princip
razmišljanja o unutrašnjem svetu i
oduševljenje s kojim je Sokrat
odbacivao draži realnog sveta bili su novi i
strani grčkom duhu i to
je možda i osnovni razlog što je njegovo
učenje kod njegovih
nastavljača dobilo tako različite oblike. Već
činjenica da su nakon
njegove smrti nastale četiri različite
filozofske škole više no jasno
govori da njegovo učenje nije bilo jednoznačno
i da se moglo na više
načina interpretirati. Isto tako činjenica je
da su Sokratovi učenici
više imali sofističkog no sokratovskog duha
(koji se još osećao kod
Euklida, Antistena i Aristipa), da takozvane
"sokratovske škole"
pre treba videti kao posledicu razgranavanja
sofistike no kao
nastojanje da se dalje ide putem na koji je
ukazivao Sokrat.
Postojale su četiri škole: megarska,
elidsko-eritrejska, kinička i
kirenska.
a. Megarska škola.
Osnivač
Megarske škole bio je Euklid iz
Megare koji je smatrao da se elejskom pojmu bića može pridati
sadržaj ako se biće identifikuje sa
sokratovskim pojmom dobra; u
svakom slučaju, pokazalo se da nije uspeo da
prevlada apstraktnu
prazninu parmenidovskog principa. Odredio je
dobro kao jedino
postojeće, večno, jednako sebi, premda ga
ljudi različito nazivaju;
različite vrline tumačio je jednom jedinom
vrlinom koja samo
menja nazive a ta vrlina je znanje koje je
identično s bićem (kao
kod elejaca); odbacivao je biće svega osim
dobra. Sve to nije
pomoglo ni razvoju etike ni razvoju teorije
saznanja već samo
svedoči o produženju besplodne dijalektike
sofistike koja zadržava
elejski smer. U oblasti etike megarani nisu
uradili skoro ništa;
jedino Stilponu (380-300), koji je na kraju
postao vođa škole,
pripisivana je etička teorija; on je spojio
megarsku dijalektiku i
etiku kinika i time je uticao na osnivača
stoičke škole - Zenona.
U
metafizici megarani su se ograničili na utvrđivanju jedinstva
sveg postojećeg i svojim dokazima sledili su
argumentaciju elejaca.
Ono što je istinski doprinos megarske škole
sastoji se u razvijanju
sofističkog umeća - eristiké. Njihovo apstraktno učenje o jedinstvu
postojećeg imalo je za posledicu skeptički
pogled na sva
pojedinačna saznanja a isto tako i negativni
odnos spram učiteljs-
ke delatnosti. Za Euklida kažu da je u
opovrgavanju protivničkih
stavova koristio poseban postupak: nije
napadao pretpostavke
nego je dokazivao apsurdnost zaključaka
(deductio ad absurdum).
Ovde treba još jednom pomenuti Stilpona (koji
je smatrao da na
osnovu principa identiteta nijednom subjektu
ne treba pripisati
predikat koji je od njega različit), kao i
Eubulida i Aleksina koji su
bili veoma popularno tzv. "začarano
zaključivanju" u kome sve
mislivo i uzajamno isključujući odgovori na
pitanja moraju u sebi
sadržati protivrečnost (najpoznatiji su
sofizmi: lažljivac, rogati,
|
gomila...).
b. Elidsko-eritrejska škola.
Još manji značaj od Megarske škole
imala je Elidsko-eritrejska škola koju je
osnovao Sokratov učenik
Fedon iz Elide u svom rodnom gradu a koju su
potom Menedem i
Asklepijad preselili u Eritreju gde je škola
kratko trajala i ugasila
se već početkom trećeg stoleća pre n.e. Ova se
škola, u svojoj biti
eklektička (oslanjajući se na pojedina
Sokratova učenja), razvijala
slično megarskoj. Mada od Fedona ništa nije
sačuvano (pa je već
Panetije sve spise njemu pripisivane smatrao
neautentičnim), čini
se da je u onom bitnom Fedon bio saglasan sa
Euklidom, a
Menedem, koji je prošao Akademiju i školu
Stilpona, zajedno sa
ovim poslednjim posvetio se etici kinika te su
se tako obe škole,
zajedno s Kiničkom, slile u stoičku.
Daleko
veći značaj imale su Kirenska i Kinička škola u kojima
su pod neposrednim uticajem Sokrata i njegovog
etičkog učenja
protivrečja u moralnim i socijalnim pogledima
Grka poprimila
sasvim određene forme. Obema školama je
svojstvena
ravnodušnost spram teorijske nauke i shvatanje
filozofije kao ži-
votnog iskustva. Učenje i jedne i druge škole
izrasta iz sofističkog
vidokruga i tek se povremeno oslanja na
Sokrata. Kada je reč o
određenju čoveka i odnosu individue spram
društva, ovde je reč o
smeru koji je suprotan onom uobičajenom koji
srećemo u antičkom
svetu. Oba učenja su posledica
kulturno-filozofskog pokreta
sofistike i sadrže u sebi razmišljanja drevnih
Grka o vrednosti civi-
lizacije za pojedinca. Ovaj opšti pogled
zbližio je ove dve
orijentacije bez obzira koliko su im bili
različiti odgovori na
postavljena pitanja.
c. Kinička škola.
Kiničku školu je osnovao Antisten iz Atine
(440-368) (u početku učenik Gorgije) koji je
nakon smrti Sokrata
otvorio školu u Kinosargu u Atini. Ona je
svoju veliku popularnost
stekla zahvaljujući originalnoj ličnosti Diogena iz Sinope (404-
323) koji je zbog falsifikovanja novca morao
da pobegne iz svog
rodnog grada da bi u Atini praktikovao
filozofiju Antistena. Treba
još pomenuti Krateta, savremenika Stilpona,
koji je razdelio svu
svoju imovinu kako bi se mogao posvetiti
kiničkom načinu života,
zatim njegovu suprugu Hiparhiju, bogatu i
učenu, koja je s njim
negovala kinički način života i njenog brata
Metrokla o kome
svedočenja imaju isključivo anegdotski
karakter. Kao što su
megarani postojećem pripisivali isključivo
dobro, tako je za kinike
jedinstveni sadržaj i cilj života bila vrlina
i s elejskom
isključivošću su odbacivali sve druge ciljeve.
Ako su i smatrali da
se vrlina sastoji u znanju, oni su najveći
značaj pridavali
praktičnoj strani - dobrim postupcima i
sistematskom sprovođenju
moralnih pravila u život; naučnim zahtevima
pripisivali su značaj
samo u onoj meri u kojoj su služili ostvarenju
etičkih ciljeva. To je,
uostalom, bila posledica i toga što je s
obzirom na gnoseologiju
Kinička škola stajala na tlu sofističkog
skepticizma.
Objašnjavajući bit stvari pomoću određenja,
Antisten je sledio
Sokrata, ali se kasnije, razvijajući svoje
stavove, približavao Gorgi-
jinoj tvrdnji da je nemoguće pripisivati nekom
subjektu predikate
različite od njega te da su mogući samo
stavovi identiteta.
Odredljivo može biti samo ono što je složeno,
dok se sve prosto
(pojedinačno) može odrediti samo pomoću
njegovog naziva kojim se
ne može dosegnuti suština stvari. Tako je
kinička teorija saznanja
završila u skepticizmu pa je Antisten zastupao
sofističko shvatanje
o nemogućnosti protivrečnosti.
Ovo
sofističko ograničavanje saznanja granicama jednostavnih
naziva, kao nominalizam, dobilo je polemičku
dimenziju
istupanjem protiv teorije ideja. Za Antistena
i Diogena postojali su
samo pojedinačni predmeti, dok su rodni
pojmovi bili reči bez
sadržaja. Smatrajući da se logički ne može
odrediti suština pred-
meta već samo čulno, za stvarno su priznavali
samo ono što se
može dosegnuti rukama.
Ovo je uticalo na njihovo učenje o vrlini:
vrlina je dovoljna da bi
se zadovoljio nagon za blaženstvom; vrlina
nije samo najviše već i
jedino dobro, jedino sredstvo za dostizanje
sreće. Osim ovog
duhovnog dobra koje nije podložno spoljnim
uticajima, kinici su
odbacivali i prezirali sve ostale vrednosti
koje su cenili drugi ljudi.
Jedino vrlina ima vrednost i jedino porok
treba izbegavati - sve
ostalo je beznačajno, indiferentno. To je
razlog što su kinici
prezirali bogatstvo, raskoš, slavu, čast,
čulnu nasladu i patnju;
sledeći ovu misao do kraja, oni su prezirali i
svaku radost, stid i
običaje, porodicu i otadžbinu.
To
je razlog što nam je sačuvano mnogo anegdota (posebno o
Diogenu), a malo ozbiljnih razmišljanja.
Osnovna misao kinika
bila bi u tome da pojedinac zavisi jedino od
sebe i da mudrac,
ovladavši vrlinom koja se sastoji u
samodovoljnosti, stoji nasuprot
ogromne mase glupaka. Da bi što manje zavisio
od spoljnih
dobara, mudrac do krajnosti ograničava svoje
potrebe: što manje
želja to više sreće. Isto tako slobodnim oseća
sebe mudrac i spram
društva: može da sagleda društvene predrasude
i zato ga ne
obavezuju ni običaji, ni moral, ni zakoni.
Mudracu koji poseduje
vrlinu civilizacija nije potrebna i on je se
odriče. Sofističko
suprotstavljanje prirode i zakona (phýsis - nómos) pretvara se u
princip: sve što je stvorio čovek smatra se
neprirodnim i izlišnim te
kinici propovedaju povratak prirodnom stanju
koje oslobađa od
opasnosti što ih donosi kultura kao i njena
dobra.
Ako
se danas neki teoretičari4 okreću kiničkoj filozofiji, to je
delom zasluga i cinizma koji se nalazi u
temelju savremene
politike. Reč je o sasvim određenoj filozofiji
života koja je sâm život
smatrala nečim daleko važnijim od pisanja
knjiga. Da li je Diogen
iz Sinope napisao Politiku i sedam parodija na tragedije, to je
manje važno od anegdota5 koje govore o njemu. Svojim postupcima
je zgražavao svoje sugrađane; nazivali su ga
psom, što je on s
ponosom prihvatao, ali Aleksandar je rekao
"da nije Aleksandar
voleo bi da je Diogen", a najlepša hetera
antičkog sveta Mnesareta,
zbog bledoće kože prozvana Frina, činila mu je
ono što drugima,
normalnim građanima, nije ni za pare.
Diogen živi na kraju helenske epohe; on svet više ne shvata
tragično i nije melanholičan; njegovo oružje
je smeh; on prezire sve
ono što njegovi savremenici vide kao izraz
visokih vrednosti; boreći
se protiv svakog društvenog konformizma,
odbacuje stid. U svetu
gde slučajnost obesmišljava svako planiranje i
gde stari poredak
postaje tesan a politika jedina prava
opasnost, Diogen sebe od-
ređuje kao građanina sveta jer je otadžbina
uveliko izgubljena.
Na
njegovom tragu biće nekoliko stoleća kasnije neuspeli
skulptor, retor, potom satirički pisac eseja
na moralne teme,
savremenik velikog rimskog istoričara i cara
Marka Aurelija -
Lukijan iz Samosate (120-180).
d. Kirenska škola.
Potpunu suprotnost sumornoj vrlini kinika
je kirenska filozofoja puna životne radosti.
Njen vođa je Aristip iz
Kirene (435-360) koga je u mladosti u Atinu privukla Sokratova
slava. Pred kraj života u svom rodnom gradu je
osnovao školu;
njegovo učenje oslanja se na Protagoru, kao
što se Antistenovo
oslanja na Gorgiju. Aristip je razvio
relativizam Protagorine teo-
rije opažanja u jednu izuzetnu teoriju
osećanja. Čulno opažanje
svedoči samo o našim sopstvenim stanjima /tà páthe/ a ne o
predmetima koji ta osećanja izazivaju i koji
su nedostupni
saznanju. Naše znanje tiče se samo promena u
našem sopstvenom
biću i samo to je i važno za nas. Osećanja,
kojima saznajemo sops-
tvena stanja uvek su istinita. Zato su se
kirenjani skeptički
odnosili prema prirodnjačkim istraživanjima.
Sledeći Protagorin
individualizam kirenjani tvrde da svako može
znati samo
sopstvena osećanja.
Osnovno pitanje kirenjana (kao i mladih kinika) bilo je pitanje
u čemu se sastoji blaženstvo. Zato oni,
istražujući duševna stanja,
istražuju samo osećanje zadovoljstva i
nezadovoljstva. Kao što je
Protagora teoretske sadržaje opažanja
objašnjavao različitim
kretanjima, tako su i kirenjani nastojali da
osećanja objasne iz
različitih kretanja u kojima se nalazi onaj
koji ta osećanja ima:
laganom kretanju odgovara zadovoljstvo, a
brzom nezadovoljstvo;
spokojstvo se postiže odsustvom zadovljstva i
nezadovoljstva. Na
osnovu ove tri mogućnosti postoje: prijatna,
neprijatna i srednja
stanja. Kako uvek treba težiti zadovoljstvu,
to znači da je
zadovoljstvo (hedone) jedini cilj (télos) svih
naših želja -
blaženstvo, najviše dobro. Ono što donosi
zadovoljstvo to je dobro,
ono što stvara nezadovoljstvo to je loše; sve
je ostalo - indiferentno.
Hedonizam je odgovor na pitanje o sadržaju pojma dobra;
na to
pitanje Sokrat principijelno nije odgovorio;
Aristip vrlinu
identifikuje sa sposobnošću uživanja i
vrednost nauke bila bi u
tome da ona priprema čoveka za istinska
zadovoljstva. Istinsko
uživanje postiže se samo posredstvom phrónesis; za to je neop-
hodan razum koji oslobađa od predrasuda i uči
kako da se
koristimo dobrima života na najrazumniji
način. Na taj način
mudrac dolazi do uverenosti u sebe samog koja
mu ne dozvoljava
da se zadovolji nezadrživim tokom spoljašnjeg
sveta; to znači da i
u uživanju mudrac mora biti svoj gospodar i
gospodar onog što ga
okružuje. I Kirenjani i Kinici nastojali su da
čoveka oslobode od to-
ka svakodnevice: prvi su zahtevali vladanje
nad uživanjem a drugi
sposobnost samoodricanja; Aristip je prvo
smatrao težim no drugo.
Naspram kinika koji se udaljavaju od sveta, kirenjani slikaju
ideal mudraca kao svetskog čoveka koji uživa u
životu, ceni
telesna zadovoljstva, duhovne radosti,
bogatstvo, ugled i
promišljeno koristi predmete i ljude, a da pri
tom u svom uživanju
nikad ne želi nemoguće, dok u manje srećnim
trenucima ume da
sačuva mir, spokojstvo i vedrinu duha.
Izdvajanje individuuma iz života karakteristično je ne samo za
kinike već i za Kirenjane; to se posebno
manifestuje u njihovoj
ravnodušnosti spram života u državi. Aristip
je voleo lutalački
život sofiste koji ga je oslobađao učešća u
državnim poslovima.
Teodor je svojom otadžbinom nazivao svekoliki
svet, a patriotsko
samopožrtvovanje glupošću nad koju se mudrac
mora uzdići; svi
ovi stavovi u saglasju su s kiničkim i izraz
su dekadencije grčkoga
duha. Epoha grčke prosvećenosti potkopala je
naivno uverenje u
mogućnost čovekovog saznanja i tako zaustavila
razvoj
istraživanja prirode. Nauci je pretila
opasnost da izgubi svoj ugled
i upravo zadobijenu samostalnost u pripremi za
praktični život. S
druge strane, krug naučnih radova sve se više
širio pa su od
preovlađujućeg značaja bila psihološka
istraživanja; fizici su se
pridružile logika i etika.
Osnovni pojmovi psihičkog života našli su se u istoj ravni s
pojmovima fizičkog postojanja. Došlo se do
saznanja o značaju
subjekta u formiranju čovekovog pogleda na
svet; istraživanje
pojmova otkrilo je suštinu naučnih zahteva
koja je formulisana
kao zakon podvođenja pojedinačnog pod opšte.
Došlo se do svesti o
tome da nauka ne može pružiti zadovoljstvo ako
čoveka ne nauči
tome da razume određenje njegovog života u
odnosu na spoljni
svet.
U
početku se razvoj subjektivnog momenta odvijao samostalno
kao suprotnost objektivnom; potom, ova dva
monenta počinju da
prožimaju jedan drugi i principi formulisani u
ovim dvema
orijentacijama streme svojoj sintezi. To je vreme
kad grčka nauka
dolazi do svojih najdubljih uvida, vreme
između Peloponeskih
ratova (431-404) i vladavine Filipa
Makedonskog, vreme kada je
grčki život bio blizu svog raspada, vreme kad
nastaju tri velika
sistema oličena u imenima Demokrita, Platona i
Aristotela.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment