Sokrat












Glavna svedočenja o Sokratu nalazimo kod Ksenofonta,
Platona i Aristotela. Ksenofont je u Sokratovom životu i karakteru
istakao trezvenu, praktičnu, popularnu crtu; ali dok on nastoji da
dâ istorijsku i pravu sliku Sokrata, Platon u velikoj meri idealizuje
svog učitelja, opisuje dubinu njegovog duhovnog života i snažno
delovanje na mlade ljude, pa kad se čita njegov rani spis Odbrana
Sokratova i nije uvek najjasnije da, ako je sve bilo odista tako,

kako to on opisuje, zašto je Sokrat uopšte i bio osuđen; kad je reč o
kasnijim njegovim dijalozima tu Platon u usta Sokrata stavlja
svoja učenja sa kojima istorijski Sokrat nema mnogo zajedničkog.
Zato je od odlučujućeg značaja ocena Aristotela koji o Sokratu piše
sa dovoljne istorijske distance da je moguće jasno spoznati sve što
je bitno u učenju ovog filozofa.
    Sokrat (469-399), sin Sofroniska, prvi je filozof rođen u Atini; u
mladosti je učio vajarski zanat kod svoga oca ali je primio i sva
druga znanja njegovog vremena; poznanstvo sa sofistima učvrstilo
je Sokratovo uverenje o njihovoj štetnosti te se osetio pozvanim na
samopreispitivanje i trajnu delatnost nad moralnim
usavršavanjem kako sebe tako i svojih sugrađana; njegova
istraživanja temeljila su se na dubokom religioznom osećanju i
visokoj moralnosti što behu u osnovi celokupne njegove delatnosti
na početku peloponeskih ratova. Sokrat nije pripadao nijednoj
školi i sam nije težio osnivanju bilo kakve škole; ali, koristio se
javnim karakterom atinskog života koji mu je omogućavao da dođe
u priliku da sa svakim komunicira. Privlačio je pažnju drugih
svojom ružnoćom, britkim humorom i nepobedivom oštroumnošću;
njegovo ophođenje i njegova srdačnost, kao i velikodušnost, očarali
su sve vodeće ličnosti Atine a posebno omladinu. Zapostavljajući
domaće obaveze predavao se višim zadacima i oko njega se uskoro
obrazovao krug poštovalaca; u politici nije posebno učestvovao, ali
je ispunjavao sve građanske dužnosti. Kada je imao sedamdeset
godina okrivljen je da uvodi nova božanstva i da kvari omladinu.
Prvobitno, optužba je bila posledica niskih strasti njegovih
tužilaca, ali tokom suđenja na njega se, budući da je bio
aristokratskih ubeđenja a i da se družio sa sofistima (bez obzira
što se s njima sporio), sručila krivica od strane reakcionarnih
demokrata da je odgovoran za opadanje moralnosti u narodu.
Suđenje se po njega ne bi završilo pogubno da svojom gordošću nije
razdražio sudije koje su ga u drugom glasanju osudile na smrt i on
je ispio otrov maja 399. pre n.e.
    Iako nikog nije označavao kao svog učitelja, Sokrat je bio
upoznat s mnogim učenjima, pre svega Heraklita i Anaksagore.
Iako nam je, sem opisa života Sokrata od Ksenofonta u njegovom
spisu Uspomene na Sokrata, sačuvana samo Platonova Odbrana
Sokratova, iz činjenice da je u vreme neposredno nakon smrti
Sokrata bilo napisano više odbrana ali i više optužbi Sokrata, biće
da nije na sudu sve bilo baš tako kao što se navodi kod Platona.
Sokrat je najverovatnije bio žrtva nezadovoljstva kivne atinske
demokratije koja je nakon poraza Atine u peloponeskom ratu (431-
404) morala u nekome naći krivca za sve nedaće, a Sokrat kao
jedan od najviđenijih Atinjana koji je sve vreme raspravljao upra-
vo o moralu a družio se s aristokratama i sofistima za to se našao
najpogodniji. Tome je verovatno i nehotično doprineo i Aristofan
koji je u komediji Oblaci (423. pre n.e.) Sokrata prikazao kao
pobornika upravo onih sofističkih ideja protiv kojih se ovaj borio.
    U vreme kad teorija saznanja sofista vodi u relativizam
individualnih mnenja, Sokrat je težio trajnom sveopštem znanju;
on ličnom mnenju (dóxai) suprotstavlja znanje (epistême), i to ne
znanje koje bi se moglo pomoću nauke predati drugima, već znanje
kao ideal kojem se trajno mora težiti zajedničkom delatnošću. Ta
delatnost nije bila usmerena na saopštavanje znanja drugima, već
na zajedničko traženje istine; u njenoj osnovi ležalo je ubeđenje da
postoji neko merilo koje nadilazi individualne razlike. To je za
posledicu imalo da se Sokratova delatnost odvijala u formi
dijaloga gde se posredstvom uzajamne kritike i razmene misli
dolazi do onog što su svi obavezni da prihvate. U vreme kad su
sofisti izučavali psihološki mehanizam koji stvara lična mnenja,
Sokrat ukazuje na zakon uma koji određuje istinu te svoje
savremenike stalno nagoni da mu pomažu u traženju istine. U
tome treba videti njegovo isticanje sopstvenog neznanja čime se on
istovremeno i distancira od ideala mudrosti (sophía). On takvo
samosaznanje ne traži i od drugih zato što ništa ne kvari istinsko
znanje kao prividno znanje koje se kod ljudi rađa kao posledica
sofističkog poluobrazovanja. Zato on u svojim razgovorima snagom
neumoljive logike razara ona mnenja koja u početku nalazi kod
sabesednika; u tom vladanju dijalektikom se i krije ona čuvena
Sokratova ironija. Uklonivši tu početnu prepreku Sokrat nastoji
da u daljem razgovoru iz sveg što je rečeno izdvoji neko zajedničko
stanovište. U tome bi se sastojalo zapravo sokratovsko
istraživanje. Cilj njegove naučne aktivnosti bio je pojam
suprotstavljen pojedinačnim predstavama do kojih se došlo
individualnim opažanjem; određujući značenje pojedinim rečima,
Sokrat se nalazio na istom tlu na kome i sofisti, ali je bio vođen
drugom nadom: smatrao je da će na taj način pomoću opšteg pojma
dospeti i do same suštine predmeta i zakona koji vlada svim
pojedinim slučajevima i tako, na mesto metode nagađanja Sokrat
postavlja metodu sistematskog istraživanja.
    Oblast u kojoj je Sokrat koristio svoju induktivnu metodu
određivanja pojmova, kao i kod sofista, beše pitanje ljudskog života
a opšteobavezujuća istina koju je trebalo naći u dijalogu nalazila
se u jasnosti moralne svesti dok se krajnji cilj nauke video u
moralnom samousavršavanju. To je razlog tome što su već i stari
autori isticali kako se kod Sokrata filozofija ograničava na etičku
problematiku, na pitanje čoveka i to je razlog što s njim počinje
jedno novo poglavlje u istoriji filozofije - antropološki period.
    Ta etička usmerenost Sokratova sledi osnovnu psihološku tezu
koja jasno izražava racionalistički karakter celikupne epohe
prosvećenosti a to je teza o identitetu vrline i znanja. Usled
usložnjavanja kulturnih odnosa i mnoštva različitih običaja u
raznim krajevima helenskog sveta osetila se potreba da se racio-
nalnim prosuđivanjem načini pravi izbor a u tome su najviše
uspeha imali oni koji su bili pritom i najobavešteniji. To je uticalo
na Sokrata da utvrdi kako se istinska vrlina sastoji u znanju i da
istinsko znanje već samo po sebi vodi ispravnom postupanju. Na
taj način znanje o dobru postalo je vrlina a promišljanje - princip
života. Filozofija se sastoji u promišljanju dobra koje bi bilo opšteo-
bavezujuće. Saznanje je isto što i ovladavanje moralnošću, a
saopštavanje znanja izraz posebnog odnosa među ljudima koji je
Sokrat video kao ljubav (éros). Tako su bili spojeni determinističko
i intelektualističko posmatranje na voljnu delatnost; moralna
svojstva našla su se u zavisnosti od intelektualne razvijenosti, a
odluke u zavisnosti od jasnosti i zrelosti intelekta. Ako je Sokrat
tvrdio da su svi negativni postupci posledica neznanja i nepromiš-
ljenosti, tada je bilo potpuno u duhu prosvećenosti proglašavanje
znanja etičkim idealom. Sve ostale vrline deo su naučnog znanja
(epistême) i mogu se dosegnuti izučavanjem nauke. Tako se sa
Sokratom završava proces koji je započeo sa sedmoricom mudraca
a koji se nalazio u opasnosti da se pod udarem individualne kritike
razore sve norme; sada se, zahvaljujući metodskom mišljenju
iznova počelo težiti nečem što je bilo opšteobavezujuće.
    Sokrat nije sistematski izložio znanje iz kog bi se sastojala
vrlina. Polazeći uvek od date situacije bio je prinuđen da pitanje:
šta je dobro? - zameni pitanjem: šta je dobro u određenim uslovima
za određenog čoveka? Odgovor bi uvek bio: dobro je ono što je
saglasno s našim ciljevima, ono što zadovoljava čovekove težnje i
što čini njegovu sreću. Ako kod Ksenofonta etički pogledi Sokrata
prelaze u teoriju koristi, kod Platona, koji je daleko suptilniji,
korisno se identifikuje s lepim i dobrim i odnosi se na duševno
zdravlje, na brigu o stvarnom dobru duše. U oba slučaja, vrlina
koja se sastoji u znanju, identifikuje se s blaženstvom i osnovna
pozicija Sokrata ostaje eudaimonistička, a to nije mogla da
prevlada sva antička filozofija. Nepoverenje u metafizičke i fizičke
teorije Sokrat je kompenzovao dubokim verovanjem u vladavinu
božanskog bića nad prirodom i čovekom dok se racionalistička
jednostranost njegove etike dopunjavala njegovim poverenjem u
unutrašnji glas (daimónion) koji je video kao božanski.
    Suprotstavljajući ideal uma tada vladajućem relativizmu
Sokrat teži moralnom preobražaju života uz pomoć nauke i ta je
tendencija kasnije dala značajne rezultate; međutim, princip
razmišljanja o unutrašnjem svetu i oduševljenje s kojim je Sokrat
odbacivao draži realnog sveta bili su novi i strani grčkom duhu i to
je možda i osnovni razlog što je njegovo učenje kod njegovih
nastavljača dobilo tako različite oblike. Već činjenica da su nakon
njegove smrti nastale četiri različite filozofske škole više no jasno
govori da njegovo učenje nije bilo jednoznačno i da se moglo na više
načina interpretirati. Isto tako činjenica je da su Sokratovi učenici
više imali sofističkog no sokratovskog duha (koji se još osećao kod
Euklida, Antistena i Aristipa), da takozvane "sokratovske škole"
pre treba videti kao posledicu razgranavanja sofistike no kao
nastojanje da se dalje ide putem na koji je ukazivao Sokrat.
Postojale su četiri škole: megarska, elidsko-eritrejska, kinička i
kirenska.

Sokratovske škole

    a. Megarska škola. 

Osnivač Megarske škole bio je Euklid iz
Megare koji je smatrao da se elejskom pojmu bića može pridati
sadržaj ako se biće identifikuje sa sokratovskim pojmom dobra; u
svakom slučaju, pokazalo se da nije uspeo da prevlada apstraktnu
prazninu parmenidovskog principa. Odredio je dobro kao jedino
postojeće, večno, jednako sebi, premda ga ljudi različito nazivaju;
različite vrline tumačio je jednom jedinom vrlinom koja samo
menja nazive a ta vrlina je znanje koje je identično s bićem (kao
kod elejaca); odbacivao je biće svega osim dobra. Sve to nije
pomoglo ni razvoju etike ni razvoju teorije saznanja već samo
svedoči o produženju besplodne dijalektike sofistike koja zadržava
elejski smer. U oblasti etike megarani nisu uradili skoro ništa;
jedino Stilponu (380-300), koji je na kraju postao vođa škole,
pripisivana je etička teorija; on je spojio megarsku dijalektiku i
etiku kinika i time je uticao na osnivača stoičke škole - Zenona.
    U metafizici megarani su se ograničili na utvrđivanju jedinstva
sveg postojećeg i svojim dokazima sledili su argumentaciju elejaca.
Ono što je istinski doprinos megarske škole sastoji se u razvijanju
sofističkog umeća - eristiké. Njihovo apstraktno učenje o jedinstvu
postojećeg imalo je za posledicu skeptički pogled na sva
pojedinačna saznanja a isto tako i negativni odnos spram učiteljs-
ke delatnosti. Za Euklida kažu da je u opovrgavanju protivničkih
stavova koristio poseban postupak: nije napadao pretpostavke
nego je dokazivao apsurdnost zaključaka (deductio ad absurdum).
Ovde treba još jednom pomenuti Stilpona (koji je smatrao da na
osnovu principa identiteta nijednom subjektu ne treba pripisati
predikat koji je od njega različit), kao i Eubulida i Aleksina koji su
bili veoma popularno tzv. "začarano zaključivanju" u kome sve
mislivo i uzajamno isključujući odgovori na pitanja moraju u sebi
sadržati protivrečnost (najpoznatiji su sofizmi: lažljivac, rogati,
gomila...).

b. Elidsko-eritrejska škola. 

Još manji značaj od Megarske škole
imala je Elidsko-eritrejska škola koju je osnovao Sokratov učenik
Fedon iz Elide u svom rodnom gradu a koju su potom Menedem i
Asklepijad preselili u Eritreju gde je škola kratko trajala i ugasila
se već početkom trećeg stoleća pre n.e. Ova se škola, u svojoj biti
eklektička (oslanjajući se na pojedina Sokratova učenja), razvijala
slično megarskoj. Mada od Fedona ništa nije sačuvano (pa je već
Panetije sve spise njemu pripisivane smatrao neautentičnim), čini
se da je u onom bitnom Fedon bio saglasan sa Euklidom, a
Menedem, koji je prošao Akademiju i školu Stilpona, zajedno sa
ovim poslednjim posvetio se etici kinika te su se tako obe škole,
zajedno s Kiničkom, slile u stoičku.
    Daleko veći značaj imale su Kirenska i Kinička škola u kojima
su pod neposrednim uticajem Sokrata i njegovog etičkog učenja
protivrečja u moralnim i socijalnim pogledima Grka poprimila
sasvim određene forme. Obema školama je svojstvena
ravnodušnost spram teorijske nauke i shvatanje filozofije kao ži-
votnog iskustva. Učenje i jedne i druge škole izrasta iz sofističkog
vidokruga i tek se povremeno oslanja na Sokrata. Kada je reč o
određenju čoveka i odnosu individue spram društva, ovde je reč o
smeru koji je suprotan onom uobičajenom koji srećemo u antičkom
svetu. Oba učenja su posledica kulturno-filozofskog pokreta
sofistike i sadrže u sebi razmišljanja drevnih Grka o vrednosti civi-
lizacije za pojedinca. Ovaj opšti pogled zbližio je ove dve
orijentacije bez obzira koliko su im bili različiti odgovori na
postavljena pitanja. 

c. Kinička škola. 

Kiničku školu je osnovao Antisten iz Atine
(440-368) (u početku učenik Gorgije) koji je nakon smrti Sokrata
otvorio školu u Kinosargu u Atini. Ona je svoju veliku popularnost
stekla zahvaljujući originalnoj ličnosti Diogena iz Sinope (404-
323) koji je zbog falsifikovanja novca morao da pobegne iz svog
rodnog grada da bi u Atini praktikovao filozofiju Antistena. Treba
još pomenuti Krateta, savremenika Stilpona, koji je razdelio svu
svoju imovinu kako bi se mogao posvetiti kiničkom načinu života,
zatim njegovu suprugu Hiparhiju, bogatu i učenu, koja je s njim
negovala kinički način života i njenog brata Metrokla o kome
svedočenja imaju isključivo anegdotski karakter. Kao što su
megarani postojećem pripisivali isključivo dobro, tako je za kinike
jedinstveni sadržaj i cilj života bila vrlina i s elejskom
isključivošću su odbacivali sve druge ciljeve. Ako su i smatrali da
se vrlina sastoji u znanju, oni su najveći značaj pridavali
praktičnoj strani - dobrim postupcima i sistematskom sprovođenju
moralnih pravila u život; naučnim zahtevima pripisivali su značaj
samo u onoj meri u kojoj su služili ostvarenju etičkih ciljeva. To je,
uostalom, bila posledica i toga što je s obzirom na gnoseologiju
Kinička škola stajala na tlu sofističkog skepticizma.
Objašnjavajući bit stvari pomoću određenja, Antisten je sledio
Sokrata, ali se kasnije, razvijajući svoje stavove, približavao Gorgi-
jinoj tvrdnji da je nemoguće pripisivati nekom subjektu predikate
različite od njega te da su mogući samo stavovi identiteta.
Odredljivo može biti samo ono što je složeno, dok se sve prosto
(pojedinačno) može odrediti samo pomoću njegovog naziva kojim se
ne može dosegnuti suština stvari. Tako je kinička teorija saznanja
završila u skepticizmu pa je Antisten zastupao sofističko shvatanje
o nemogućnosti protivrečnosti.
    Ovo sofističko ograničavanje saznanja granicama jednostavnih
naziva, kao nominalizam, dobilo je polemičku dimenziju
istupanjem protiv teorije ideja. Za Antistena i Diogena postojali su
samo pojedinačni predmeti, dok su rodni pojmovi bili reči bez
sadržaja. Smatrajući da se logički ne može odrediti suština pred-
meta već samo čulno, za stvarno su priznavali samo ono što se
može dosegnuti rukama. 
Ovo je uticalo na njihovo učenje o vrlini: vrlina je dovoljna da bi
se zadovoljio nagon za blaženstvom; vrlina nije samo najviše već i
jedino dobro, jedino sredstvo za dostizanje sreće. Osim ovog
duhovnog dobra koje nije podložno spoljnim uticajima, kinici su
odbacivali i prezirali sve ostale vrednosti koje su cenili drugi ljudi.
Jedino vrlina ima vrednost i jedino porok treba izbegavati - sve
ostalo je beznačajno, indiferentno. To je razlog što su kinici
prezirali bogatstvo, raskoš, slavu, čast, čulnu nasladu i patnju;
sledeći ovu misao do kraja, oni su prezirali i svaku radost, stid i
običaje, porodicu i otadžbinu.
    To je razlog što nam je sačuvano mnogo anegdota (posebno o
Diogenu), a malo ozbiljnih razmišljanja. Osnovna misao kinika
bila bi u tome da pojedinac zavisi jedino od sebe i da mudrac,
ovladavši vrlinom koja se sastoji u samodovoljnosti, stoji nasuprot
ogromne mase glupaka. Da bi što manje zavisio od spoljnih
dobara, mudrac do krajnosti ograničava svoje potrebe: što manje
želja to više sreće. Isto tako slobodnim oseća sebe mudrac i spram
društva: može da sagleda društvene predrasude i zato ga ne
obavezuju ni običaji, ni moral, ni zakoni. Mudracu koji poseduje
vrlinu civilizacija nije potrebna i on je se odriče. Sofističko
suprotstavljanje prirode i zakona (phýsis - nómos) pretvara se u
princip: sve što je stvorio čovek smatra se neprirodnim i izlišnim te
kinici propovedaju povratak prirodnom stanju koje oslobađa od
opasnosti što ih donosi kultura kao i njena dobra.
    Ako se danas neki teoretičari4 okreću kiničkoj filozofiji, to je
delom zasluga i cinizma koji se nalazi u temelju savremene
politike. Reč je o sasvim određenoj filozofiji života koja je sâm život
smatrala nečim daleko važnijim od pisanja knjiga. Da li je Diogen
iz Sinope napisao Politiku i sedam parodija na tragedije, to je
manje važno od anegdota5 koje govore o njemu. Svojim postupcima
je zgražavao svoje sugrađane; nazivali su ga psom, što je on s
ponosom prihvatao, ali Aleksandar je rekao "da nije Aleksandar
voleo bi da je Diogen", a najlepša hetera antičkog sveta Mnesareta,
zbog bledoće kože prozvana Frina, činila mu je ono što drugima,
normalnim građanima, nije ni za pare.
    Diogen živi na kraju helenske epohe; on svet više ne shvata
tragično i nije melanholičan; njegovo oružje je smeh; on prezire sve
ono što njegovi savremenici vide kao izraz visokih vrednosti; boreći
se protiv svakog društvenog konformizma, odbacuje stid. U svetu
gde slučajnost obesmišljava svako planiranje i gde stari poredak
postaje tesan a politika jedina prava opasnost, Diogen sebe od-
ređuje kao građanina sveta jer je otadžbina uveliko izgubljena.
    Na njegovom tragu biće nekoliko stoleća kasnije neuspeli
skulptor, retor, potom satirički pisac eseja na moralne teme,
savremenik velikog rimskog istoričara i cara Marka Aurelija -
Lukijan iz Samosate (120-180).

d. Kirenska škola. 

Potpunu suprotnost sumornoj vrlini kinika
je kirenska filozofoja puna životne radosti. Njen vođa je Aristip iz
Kirene (435-360) koga je u mladosti u Atinu privukla Sokratova
slava. Pred kraj života u svom rodnom gradu je osnovao školu;
njegovo učenje oslanja se na Protagoru, kao što se Antistenovo
oslanja na Gorgiju. Aristip je razvio relativizam Protagorine teo-
rije opažanja u jednu izuzetnu teoriju osećanja. Čulno opažanje
svedoči samo o našim sopstvenim stanjima /tà páthe/ a ne o
predmetima koji ta osećanja izazivaju i koji su nedostupni
saznanju. Naše znanje tiče se samo promena u našem sopstvenom
biću i samo to je i važno za nas. Osećanja, kojima saznajemo sops-
tvena stanja uvek su istinita. Zato su se kirenjani skeptički
odnosili prema prirodnjačkim istraživanjima. Sledeći Protagorin
individualizam kirenjani tvrde da svako može znati samo
sopstvena osećanja.
    Osnovno pitanje kirenjana (kao i mladih kinika) bilo je pitanje
u čemu se sastoji blaženstvo. Zato oni, istražujući duševna stanja,
istražuju samo osećanje zadovoljstva i nezadovoljstva. Kao što je
Protagora teoretske sadržaje opažanja objašnjavao različitim
kretanjima, tako su i kirenjani nastojali da osećanja objasne iz
različitih kretanja u kojima se nalazi onaj koji ta osećanja ima:
laganom kretanju odgovara zadovoljstvo, a brzom nezadovoljstvo;
spokojstvo se postiže odsustvom zadovljstva i nezadovoljstva. Na
osnovu ove tri mogućnosti postoje: prijatna, neprijatna i srednja
stanja. Kako uvek treba težiti zadovoljstvu, to znači da je
zadovoljstvo (hedone) jedini cilj (télos) svih naših želja -
blaženstvo, najviše dobro. Ono što donosi zadovoljstvo to je dobro,
ono što stvara nezadovoljstvo to je loše; sve je ostalo - indiferentno.
    Hedonizam je odgovor na pitanje o sadržaju pojma dobra; na to
pitanje Sokrat principijelno nije odgovorio; Aristip vrlinu
identifikuje sa sposobnošću uživanja i vrednost nauke bila bi u
tome da ona priprema čoveka za istinska zadovoljstva. Istinsko
uživanje postiže se samo posredstvom phrónesis; za to je neop-
hodan razum koji oslobađa od predrasuda i uči kako da se
koristimo dobrima života na najrazumniji način. Na taj način
mudrac dolazi do uverenosti u sebe samog koja mu ne dozvoljava
da se zadovolji nezadrživim tokom spoljašnjeg sveta; to znači da i
u uživanju mudrac mora biti svoj gospodar i gospodar onog što ga
okružuje. I Kirenjani i Kinici nastojali su da čoveka oslobode od to-
ka svakodnevice: prvi su zahtevali vladanje nad uživanjem a drugi
sposobnost samoodricanja; Aristip je prvo smatrao težim no drugo.
    Naspram kinika koji se udaljavaju od sveta, kirenjani slikaju
ideal mudraca kao svetskog čoveka koji uživa u životu, ceni
telesna zadovoljstva, duhovne radosti, bogatstvo, ugled i
promišljeno koristi predmete i ljude, a da pri tom u svom uživanju
nikad ne želi nemoguće, dok u manje srećnim trenucima ume da
sačuva mir, spokojstvo i vedrinu duha.
    Izdvajanje individuuma iz života karakteristično je ne samo za
kinike već i za Kirenjane; to se posebno manifestuje u njihovoj
ravnodušnosti spram života u državi. Aristip je voleo lutalački
život sofiste koji ga je oslobađao učešća u državnim poslovima.
Teodor je svojom otadžbinom nazivao svekoliki svet, a patriotsko
samopožrtvovanje glupošću nad koju se mudrac mora uzdići; svi
ovi stavovi u saglasju su s kiničkim i izraz su dekadencije grčkoga
duha. Epoha grčke prosvećenosti potkopala je naivno uverenje u
mogućnost čovekovog saznanja i tako zaustavila razvoj
istraživanja prirode. Nauci je pretila opasnost da izgubi svoj ugled
i upravo zadobijenu samostalnost u pripremi za praktični život. S
druge strane, krug naučnih radova sve se više širio pa su od
preovlađujućeg značaja bila psihološka istraživanja; fizici su se
pridružile logika i etika.
    Osnovni pojmovi psihičkog života našli su se u istoj ravni s
pojmovima fizičkog postojanja. Došlo se do saznanja o značaju
subjekta u formiranju čovekovog pogleda na svet; istraživanje
pojmova otkrilo je suštinu naučnih zahteva koja je formulisana
kao zakon podvođenja pojedinačnog pod opšte. Došlo se do svesti o
tome da nauka ne može pružiti zadovoljstvo ako čoveka ne nauči
tome da razume određenje njegovog života u odnosu na spoljni
svet.
    U početku se razvoj subjektivnog momenta odvijao samostalno
kao suprotnost objektivnom; potom, ova dva monenta počinju da
prožimaju jedan drugi i principi formulisani u ovim dvema
orijentacijama streme svojoj sintezi. To je vreme kad grčka nauka
dolazi do svojih najdubljih uvida, vreme između Peloponeskih
ratova (431-404) i vladavine Filipa Makedonskog, vreme kada je
grčki život bio blizu svog raspada, vreme kad nastaju tri velika
sistema oličena u imenima Demokrita, Platona i Aristotela.

Comments

Popular Posts