Stoicizam


Za stoike je karakteristično da se okreću filozofiji pre Sokrata;
oni restaurišu Heraklitovu kosmologiju i ističu vatru kao
prapočelo iz kojeg proističu sve stvari. Međutim, tu nije reč o
prostom obnavljanju neke od ranijih filozofija; Heraklitova
filozofija nije mogla nakon nekoliko stoleća u potpunosti da zado-
volji i da odgovore na pitanja vremena; tadašnji individuum je
samouvereniji no u vreme Heraklita pa sebi pridaje daleko veći
značaj; pokazuje se da praoganj nije neka slepa sila niti
heraklitovski logos već tvoračka vatra (pŷr technicón) koja

racionalno stvara svet i njime upravlja; ona je promisao,
proviđenje. Taj tvorački oganj (pŷr technicón) podrazumeva (1)
tvorački napor prvog pokretača i (2) njegovo disanje tumači se kao
izraz živog bića; ta ognjena pneuma rasprostranjena je po celom
kosmosu, a ideje i materija su samo emanacija ognjene pneume.
    Svaki čovek je otelotvorenje te pravatre i njenog toplog
kosmičkog disanja, (tj. duha) koje stoici označavaju izrazom
pneûma. Posledica toga je da sve što postoji mora biti telesno
(uključujući ljude, bogove i sva svojstva i stanja duše), mada su
neki od stoika zastupnici shvatanja da su prazan prostor, vreme i
predmeti izricanja (lektòn) - netelesni; posledica toga je panteizam
i učenje o racionalnosti sveg postojećeg, pa je i sve nesavršeno u
životu tumačeno tako da ima svoju svrhu u sklopu celine. Zlo u
svetu može se odstraniti očišćenjem i u tu svrhu stoici su obnovili
staru heraklitovsku ideju o tome kako se povremeno sve vraća u
vatru (i tako očišćuje) te se posle takvog "svetskog požara" sve po-
navlja (stvari, lica, ceo kosmos) i sve to ima u sebi daleko više
tragizma no optimizma koji su nalazili stoici. Svojim rigorizmom
stoici su se približavali kinicima ali za razliku od njih nisu
prezirali nauku i kulturu, dok učenje o nesumnjivoj razumnosti
čoveka podseća na Sokrata, Platona i Aristotela.
    Čovek o kome govore stoici je mudrac koji voli svoju sudbinu
(amor fati), pa se tvoračka vatra, proviđenje i sudbina pokazuju
kao jedno i isto; ko to ne zna ili ne razume, taj voli svoju ništavnu
ličnost a ne svoju sudbu, on večno pati a ne shvata da osim
sudbine ne postoji ništa drugo; nema prelaznih stepena između
mudrosti i gluposti, i kako su za stoike glupi istovremeno i ludi, za
stoike većina ljudi beše luda, dok je mudraca bio neznatan broj pa
je antropocentrizam za njih imao veliku vrednost.
    Pošto je najsavršenije biće u prirodi čovek, on kao svoju
osnovnu vrlinu poseduje praktičnu mudrost (phrónesis); stoici su je
još označavali izrazima mudrost i snaga duha; čovek poseduje i
afekte koju mu pomućuju razum; njih ne treba prevaspitavati, već
iz korena ukloniti iz ljudske duše. Bestrašće ili otsustvo afekata
(apathéia), a s tim i uspravnost, nepokolebljivo moralno držanje,
kao i obaveznost, časno ispunjavanje obaveza – osnovne su
kategorije stoičke etike. Sve razne druge potrebe zaslužuju samo
prezrenje i u tome se sastoji poznati zahtev stoika da treba živeti u
skladu s prirodom, koju su oni videli kao bestrasnog i idealnog
tvorca života.
    Prvobitni, klasični stoicizam bio je izraz apsolutnog,
rigorističkog morala; mudrac se može naći izgubljen u haosu
životnih relacija i ako ne može da taj haos dovede u red, treba da
izvrši samoubistvo i tako sebe istrgne iz tog nerazumnog životnog
haosa i spoji se s idealnim razumom svetske celine. Po predanju,
dva osnivača stoičke škole (Zenon i Kleant) izvršili su
samoubistvo, a govorilo se to i za mnoge druge stoike.
     Konačno, sad postaje jasno kako je i ceo kosmos jedna svetska
država i kako smo svi mi građani te države – kosmopoliti; treba
imati u vidu da su stoici prvi koji su kosmos počeli tumačiti kao
državu, jer do tog vremena kosmos je tumačen ili kao univerzalna
porodica (mitologija) ili kao sukob kosmičkih sila (filozofija
prirode); tek stoici kosmos tumače kao svetsku imperiju.
Kosmosom, kao čovekom i društvom vlada neumoljivi zakon i to je
još jedna od ključnih stoičkih kategorija; važno je istaći da su, po
shvatanju stoika, pred tim svetskim zakonom svi ljudi jednaki,
bilo da su slobodni ili robovi, Grci li varvari, muškarci ili žene.
     Mada se, u početku, posebno kod Hrizipa, stoicizam pokazuje
kao savršen i završen filozofski sistem, on malo-pomalo gubi svoje
specifične karakteristike i prelazi u bezbojno filozofsko
moralisanje, i premda u stoicizmu od samog početka nema one
organske veze svih delova, a što će biti svojstvo poslednjih velikih
sistema grčke filozofije, činjenica je da u učenju Zenona i Hrizipa
nalazimo tesno vezane neke elemente stare grčke nauke; ali kako
ta veza nije uvek logična i nužna, jasno se pokazuje kako
eklektički razvoj stoicizma nije nešto što bi bilo izazvano spolja,
već nešto što je proizlazilo iz njegove prirode.
     Školska podela filozofije na logiku, fiziku i etiku oštro se
sprovodi i kod stoika, ali se akcenat njihovog učenja uvek nalazi
na etici; učenje vrline, umeća življenja, to je za sve njih osnovni cilj
i bit filozofije pri čemu svi oni vide vrlinu u pravilnom vladanju; i
samo ukoliko se, u duhu Sokrata, vrlina identifikuje s pravim
znanjem, utoliko logika i fizika bivaju nužni temelj etike.
     U središtu stoičkog učenja je ideal mudraca i ovaj se oslikava
po uzoru na Sokrata i Antistena; nastoji se pokazati kako je ideal
kome treba težiti savršen čovek oslobođen uticaja iz života koji ga
okružuje. Taj ideal se prvenstveno određuje negativno: kao
nezavisnost od afekata. Mudrac istražuje strasti ali se za njima ne
povodi, pa za njega kao i kod kinika, vrlina je najviše dobro, ali is-
tovremeno i jedino dobro. Vrlina je razum, razum koji sebe
određuje praktično i teorijski a da li će se čovek prepustiti razumu
ili afektima, zavisi od njega samog i to ne zavisi od spoljašnjeg
života već od njegove unutrašnje suštine. Vrlina je, ističe Kleant,
harmonično stanje koje zaslužuje da se odabere zbog njega samog,
a ne zbog nadanja ili iz straha ili nekog drugog motiva spolja.
Štaviše, nastavlja ovaj stoik, sreća se sastoji u samoj vrlini, jer je
ona ono stanje duha koje teži da čitav život učini harmoničnim (D.
Laert., VII 89).
     Da bi se dostiglo blaženstvo, treba slediti mišljenje čiji je
sadržaj priroda (phýsis) koja je identična s razumom (lógos). Pod
prirodom neki stoici, kao Hrizip, podrazumevaju delom opštu
prirodu stvari, a delom ljudsku prirodu, dok drugi, kao Kleant,
smatraju da je jedino priroda kosmosa ono čega se moramo
pridržavati, a ne i priroda pojedinca (D. Laert., VII 89).
Potčinjavanje svetskom zakonu jeste etički princip Stoe koja kroz
to potčinjavanje poprima od samog početka i religioznu boju. Etički
dualizam stoika koji se ogleda u suprotstavljanju prirodnog
neprirodnom, a takođe i u izjednačavanju prirodnog i razumskog,
polazi od antiteze priroda - civilizacija. Ističući pomenuti dualizam
prirodnog i neprirodnog stoici su vrlinu odredili kao potčinjavanje
moralnim zakonima i u etiku su uveli pojam dužnosti te tako jasno
podvukli razliku između onog što jeste i onog što treba da bude.
Vrlina, ističu stoici, jeste harmonično stanje koje zaslužuje da se
odabere zbog njega samog, a ne zbog nadanja, iz straha ili nekog
drugog motiva spolja. Štaviše, kazuje Kleant, sreća se sastoji u sa-
moj vrlini, jer je ona ono stanje duha koje teži da čitav život učini
harmoničnim (D. Laert., VII 89).
     Stoici su posebno zaslužni za razvoj logike; ali, dok je Aristotel
fizici i etici posvetio čitave traktate, videći ih (za razliku od logike)
delovima filozofije, tek kod stoika se termin logika koristi kao
oznaka odgovarajuće filozofske discipline. U početku su stoici
logikom označavali nauku o umu u platonističkom smislu (a ne
nauku o pojmovima, sudovima i zaključivanju i dokazima (u aris-
totelovskom smislu)); logika za njih beše nauka o usmenom
izražavanju (a što igra veliku ulogu u antičkom shvatanju logosa);
stoička logika delila se na retoriku i dijalektiku a dijalektika na
učenje o “označavajućem” (poetika, teorija muzike i gramatika) i
nauku o označenom, odnosno o predmetu o kojem se nešto kazuje
(tj. jezička predmetnost /lektón, značenje/). Dijalektiku stoici
shvataju opisno-semantički i jezički; taj smisao imaju i četiri
logičke kategorije ukoliko se odnose na “reč”: nešto (biće i nebiće),
bivstveno svojstvo (opšte i posebno), slučajno svojstvo i relativno
svojstvo /treća kategorija se odnosi na strukturu, a četvrta na
odnos jedne strukture s drugim strukturama – u aristotelovskoj
terminologiji – kakvoća (kvalitet) i odnos (relacija)/.
    Stoici, kao tipični predstavnici ove epohe, smatrali su da ako
sudovi mogu biti pozitivni ili negativni, samo suđenje nije ni
pozitivno ni negativno; tu neutralnu oblast subjektivnog mišljenja
stoici su shvatali kao značenje koje je svojstveno svakoj reči.
Značenje reči i postoji, jer da reč nema značenja, ne bi ni postojala.
Tu jezičku predmetnost stoici su nazivali lektón. Priroda tog lek-
tona je irelevantna, odnosno neutralna. Predmet iskaza, sam po
sebi, netelesan je (iako je inače sve telesno); to samo kazuje kako je
kod stoika logika čisto deskriptivna i da ona nije i ništa drugo do
deskriptivna fenomenologija koja sama još nije povezana s
problemima objektivne realnosti,
    Taj stoički princip "lektona" je originalno dostignuće antičke
filozofije. Kada se ovaj princip primeni na stvarnost, dobijaju se
dva sloja: (1) materijalni, realni, faktički i (2) značenjski. "Biti" ili
"ne biti" to samo po sebi nije i ono što "znači". Značenje je iznad
postojanja i nepostojanja, no ono je ono što ovima pridaje smisao i
javlja se kao njihov oblikujući princip.
    Praktično, to je značilo da se više ne govori samo o idejama i
materiji i da se ove više ne objedinjuju prosto u organizam; sad je
obratno, na samom početku stajao organizam ali kao nešto
neposredno dato, iskonsko, kojem ne treba nikakvih dokaznih
principa. Tumačenje kosmosa kao živog organizma nalazimo i
ranije, kod presokratovaca, Platona, Aristotela. No kod njih je on
uvek rezultat primene pojedinih logičkih kategorija. I Platon i
Aristotel kosmos vide kao živi organizam, ali kod obojice kosmos je
rezultat dijalektike ideja i materije; stoga prvobitno, ili
prvonačalno za njih nije živi organizam, nego kategorija ideje i
materije.
    Kod stoika je sasvim drugačije: organizam nije za njih
ishodišna nego početna kategorija; on se nalazi od početka, u svom
prerefleksivnom značenju i u procesu refleksije već je živi
organizam. (Tako se svet života javlja kao pretpostavka
prerefleksivnog mišljenja i ovo se može dovesti u vezu s poznim
Edmundom Huserlom (E. Husserl, 1859-1938)). Kad je o stoicima
reč, može se reći da kod njih stvarnost kao organizam niče kao
rezultat objektivisanja irelevantnog principa "lekton".
    Manje je jasno stoičko tumačenje lepote (adiaphorá); ona je
takođe nešto neutralno; ako su stvari dobre ili loše, korisne ili
beskorisne, to nije slučaj sa lepotom. Ona se može koristiti za
dobre ili loše ciljeve, za zdravlje ili bogatstvo. Sama po sebi lepota
nije ni dobro ni zlo; nije zainteresovana unutar životne strukture i
u tom smislu je beskorisna. Kosmos, život kosmosa i život uopšte -
to je za stoike carstvo lepote.
     Kod skeptika imamo do kraja razvijenu tezu o irelevantnosti:
oni su smatrali da se ne može govoriti ni da nešto postoji ili ne
postoji, već je neophodno uzdržavanje (epochè) od svakog suđenja.
To uzdržavanje je imalo za cilj da sačuva čoveka od voljnih uticaja
i da ga stvori bezosećajnim na sve životne pojave. Na taj način
stvarao se čisto misaoni prostor. Odgovor skeptika je bio: lepota je
spokojstvo duha. Princip irelevantnosti javlja se i kod epikurejaca
kad god se kritikuju pojavni oblici života; no ako je estetička
irelevantnost vodila stoike ataraksiji, epikurejce je vodila
estetskom uživanju. Irelevantnost je iznad bivstvovanja i
nebivstvovanja, istine i laži.

a. a. Stara Stoa
    Prvi period stoicizma (III-II stoleće pre n.e.) vezan je za imena
osnivača škole: Zenona i Hrizipa. Zenon s Kipra (340-265) bio je
semitskog ili polusemitskog porekla; došavši u Atinu slušao je
kinika Krateta, megarca Stilpona kao i Platonove sledbenike
Ksenokrata i Polemona; posle dužih priprema počeo je da drži
predavanja šetajući tremom koji beše islikao na atinskoj Agori Po-
lignot (Stôa poikíle), a gde je za vreme vladavine atinske
tridesetorice doneta odluku o pogubljenju viđenih atinskih
demokrata; po Stoi Zenonovi slušaoci su nazvani stoici (kao i
njegovi učenici koji su se u početku zvali zenonovci). Atinjani su
Zenona izuzetno cenili te su mu bili predali i ključeve gradskih
kapija i odlikovali ga zlatnim vencem i bronzanom bistom (D.
Laertije, VII 6). Među njegovim učenicima bili su Heril iz
Kartagine, Kleant iz Asa, Persej iz Kitiona, Sfer sa Bosfora,
Eratosten iz Kirene, Zenon Taraski, Diogen Vavilonski, a najviše
se isticao Hrizip sa Sicilije (280-206). Posebnu pažnju privlači
negrčko poreklo ovih filozofa. Rekli smo da stoicizam ovog perioda
karakteriše strogi moralni rigorizam i stoički principi bili su do te
mere apsolutni da su ih i sami stoici narušavali.

a. b. Srednja Stoa
    Stoici srednjeg perioda znatno su se udaljili od klasičnog,
dogmatskog, ortodoksnog stoicizma; s jedne strane to je rezultat
kritike stoičkog učenja od strane skeptika (Arkesilaj je napadao
Zenona i Kleanta, a Karnead Hrizipa), ali i posledica približavanja
vrednostima rimske kulture za koju su asocijalnost i nepa-
triotizam bili neprihvatljivi. Zato “srednji” stoici težište pomeraju s
teorijskih promišljanja na probleme neposrednog života.
Najznačajniji predstavnici ovog perioda stoicizma behu Panetije i
Posejdonije. Reformator stoicizma u atičkoj filozofiji, aristokrata,
astronom, geograf, istoričar, istoričar filozofije i religije, pa-
sionirani putnik, prijatelj Scipiona Mlađeg i učitelj Cicerona, Pa-
netije (185-110. pre n.e.) rodom je sa Rodosa; u mladosti je
boravio u Atini gde je slušao predavanja Diogena Vavilonskog,
neposrednog Hrizipovog učenika. Ako je u prvo vreme bio vatreni
pristalica stoičkog učenja, budući da je pohađao i predavanja
Karneada, njegovo prvobitno stanovište je počelo da se koleba i
prepliće sa platonizmom i skepticizmom peripatetičke škole. Treba
imati u vidu i Panetijeve veze sa Rimom: on je bio u onom
poznatom atinskom poslanstvu sačinjenom od predstavnika raznih
atinskih filozofskih škola, poslatom u Rim, a koje su zbog
Karneadovih beseda rimskoj omladini, na predlog Katona Starijeg
(156/155) prognali iz Rima. Kako mržnja Rimljana nije bila
uperena direktno protiv Panetija, on je u Rimu boravio ponovo
144. gde je bio u jednom helenističkom društvu Scipiona Mlađeg
(koji je Kartaginu razorio godinu dana ranije), da bi kasnije čak
učestvovao i u jednom njegovom pohodu na Istok (140-139). Go-
dine 129. Panetije je smenio Antipatra iz Tarsa na čelu Stoe. Sle-
dećih dvadeset godina, do njegove smrti (110), predstavljaju
vrhunac njegove usmene i pisane delatnosti. Atiku je posebno
voleo i isticao značaj njene klime za duhovno obdarene ljude. Nisu
ga mnogo interesovali stoička kosmologija i logika ali se daleko
više zanimao za svrhovitost u prirodi i lepotu u njoj; mnogobrojni
njegovi spisi (među kojima su: O dužnosti, O ponašanju, O politici
i dr.) bili su poznati još dugo u čitavom Sredozemlju.
    Panetije je omekšao strogo, ortodoksno stoičko učenje tako što
je u njega uneo platonovske i peripatetičke ideje pa je kasnije bilo
naučnika koji su smatrali da je on više bio platoničar no stoik, jer
stoicizmu beše blizak kad se radilo o praktičnoj filozofiji, a
platonizmu kad se radilo o teorijskoj filozofiji; sigurno je, kad je reč
o fizici, da je zastupao aristotelovsko učenje o večnosti sveta, čime
se udaljio od stoičkog učenja o sveopštem požaru koji periodično
uništava kosmos koji se rađa iz supstancijalnog ognja; Panetije se
udaljio i od stoičkog organicizma, tj. od tvrdnje da je kosmos živo
biće. Izmenivši učenje o sudbini, Panetije je opovrgavao i strogi
stoički determinizam koji je paralizovao čoveka a što je bilo
neprihvatljivo rimskom duhu; on je odbacivao i predskazivanje bu-
dućnosti (čime su se stari stoici mnogo bavili), kao i astrologiju –
učenje o vezi između položaja planeta i života ljudi. Mantiku i
astrologiju nije odbacivao, ali je u njih sumnjao. Religiju je delio na
filozofsku, državnu i poetičku i pri tom je oštro napadao pesnike
kao tvorce fantazije i obmane, dok je u filozofiji priznavao alegorije
ali je odbacivao mitologiju u njenom čistom obliku. Filozofska reli-
gija za njega nije imala vrednost; tako nešto on je pridavao samo
državnoj religiji neophodnoj za vaspitanje građana i organizovanje
društvenog života. Za Panetija bog je isto što i svetski logos koji se
manifestuje u lepoti prirode i društva.
    U oblasti psihologije Panetije je bio pod većim uticajem
platonizma, pa je naspram stoičkog učenja o slivenosti tela i duše,
govorio o razdvojenosti duše i tela ali ne i o besmrtnosti duše u
duhu Platona; pre će biti da je smatrao da je duša smrtna, jer
budući da je rođena mora biti i smrtna, pošto sve što ima početak
ima i svoj kraj; a isto tako, kako je, sastavljena od vazduha i vatre,
duša se vremenom gasi i tako umire. 
U nastojanju da stoičko učenje približi širokim slojevima
obrazovanih Rimljana, Panetije je napustio stoički ideal vrline u
samodovoljnosti i dopustio da je za sreću neophodno niz sitnih
stvari kao što su dobro zdravlje, materijalno blagostanje, telesna
snaga; na mesto stoičkog nedelanja kao savršenog delovanja
Panetije je počeo da ističe građanske dužnosti pojedinca pred
državom, što je bilo nespojivo s kosmopolitizmom grčkih stoika. U
svom učenju o državi Panetije je priznavao različite oblike vlasti
sintetišući na aristotelovski način demokratiju, monarhiju i
aristokratiju i time se suprotstavljao zahtevu za apsolutnom
monarhijom starih stoika.
    Od prvobitnog stoičkog prosvetiteljstva Posejdonije
Aramejski (oko 135-51. pre n.e.) je uz pomoć platonsko-
pitagorejske tradicije usmerio stoicizam ka jednom
sakralizovanom pogledu na svet pa se i čitava orijentacija koju on
začinje označava kao stoički platonizam. Posejdonije je imao
tridesetak godina kad je umro Panetije, njegov učitelj kod kog je
učio u Atini. Proputovao je Malu Aziju, Egipat, Sredozemlje,
Galiju, Španiju i čak Britaniju; interesovao se za geografiju,
meteorologiju, običaje; izučavao je delovenje meseca na plimu i
oseku, zemljotrese, vulkanske erupcije, pojavu novih ostrva
severno od Sicilije; silazio je u rudnike i opisivao metode njihovog
isušivanja, pisao je o veličini zemlje, o klimatskim pojasevima, o
tlu, rekama i planinama, vetrovima, dubini Sardinskog mora,
iberijskim planinama, razlivanju Nila, mineralima, nafti, glini, o
Feničanima, Galima, Etrurcima, Rimljanima... Pisao je istoriju od
pada Grčke do Suline diktature zahvatajući vreme od 145. do 82.
godine pre n.e. Na njegove spise se u više navrata pozivaju
istoričari Strabon i Diodor sa Sicilije. Uostalom to je i razumljivo
jer je Stoa poslednja antička škola u kojoj su važno mesto imala
učenja Demokrita, Platona i Aristotela, mada upravo kod Posejdo-
nija pod uticajem misticizma značaj nauka počinje da opada.
    Mada nam, izuzev nekih fragmenata, nije sačuvan nijedan od
njegovih traktata, na osnovu pozivanja na njega koja se nalaze kod
niza antičkih autora (Ciceron, Lukrecije, Strabon, Diodor Sicilski,
Seneka, Plinije Stariji, Sekst Empirik, Diogen Laertije, Atenej iz
Naukratisa), očigledan je visok značaj koji je još u antičko doba
pridavan Posejdoniju: Ciceron ga je smatrao najvećim od svih
stoika, Seneka je pisao kako je Posejdonije jedan od onih koji je
filozofiji više doprineo no ostali a Proklo ga na sedam mesta
pominje kad je reč o matematici. U novije vreme E. Celer je
Posejdonija isticao kao “najuniverzalniju glavu posle Aristotela”,
mislioca koji je hteo da ujedini filozofiju i nauku u sveobuhvatni
sistem, dok će neki kasniji istraživači (V. Jeger) u Posejdoniju vi-
deti prethodnika neoplatonizma, odnosno, “Platona po dubini misli
a Aristotela po enciklopedičnosti” (A.F. Losev).
    Godine 97. postao je građanin Rodosa gde je otvorio sopstvenu
retoričko-filozofsku školu. Razume se, Rodos više nije imao raniji
značaj, kao u vreme kad je Aleksandar razorio feničanski grad Tir,
a Rodos bio pomorski trgovački centar Sredozemlja; šezdesetak
godina nakon što se u zemljotresu srušila kolosalna statua na
Rodosu, koja u antičko doba beše jedno od sedam svetskih čuda, za-
vidljivi Rimljali su davanjem povlastica Delosu, potisnuli ovo ostrvo
u drugi plan.
    Posejdonijeva škola na Rodosu bila je slavna; njegovo
nenadmašno besedničko umeće privuklo je mnogo učenika na to
ostrvo koje beše i otadžbina njegovog učitelja Panetija; desetak
godina kasnije (86) kao ambasador Rodosa posetio je Rim i
upoznao se sa rimskom aristokratijom. Na Rodosu je 78/77. bora-
vio dvadesetosmogodišnji Marko Tulije Ciceron koji je pred Sulom
pobegao iz Rima i on će kasnije sebe s ponosom nazivati
Posejdonijevim učenikom. Godine 62. pobedivši Mitridata VI, na
povratku u Rim, Posejdonija je posetio Pompej. Sve ovo pominje se
stoga da bi se pokazalo kako Posejdonije nije bio samo značajan
pisac, filozof, već i uticajan savremenik. Od njegovih radova treba
istaći: O okeanu, O nebeskim pojavama, O kosmosu, O bogovima (u
pet knjiga gde se kritikuje učenje o bogovima Epikura),
Razmišljanje o fizici, O kriterijumima, Rasuđivanje o etici...
    Posejdonije je, kao i svi stoici, filozofiju delio na fiziku, logiku i
etiku, ali je ove discipline video u njihovom organskom jedinstvu;
kao i njegov učitelj, i Posejdonije je prednost davao fizici; pisao je
da je svet jedan, konačan a naizgled u obliku lopte i da je okružen
prazninom koja je bestelesna; praznine nema u kosmosu već samo
van njega i tu praznina nije beskonačna već je ima toliko koliko je
dovoljno za razlaganje kosmosa. Sam svet su stoici izgleda
razumeli trojako: (a) bog, tj. izdvojena svojstvenost svih suština,
(b) tvorac ustrojstva sveta (koji ne nastaje niti propada) i (c) sama
struktura sveta, ukupnost jednog i drugog; nebo je aktivni, a
zemlja pasivni princip. Nebo je bog, kosmički um, umna plamena
pneuma, umna kosmička duša (sve to jedno je i isto) i to nebo pro-
žima sva četiri sveta kao što duša prožima sve delove čoveka
blagodareći šta sve biva sagrađeno uz pomoć uma i proviđenja.
    Svo to mnoštvo ideja i različitih shvatanja koje uveliko prožima
duh eklekticizma, ukazuje još na nešto: Posejdonije je bio stoički
platoničar. Taj platonizam se prvenstveno ogledao u tome što
Posejdonije nije samo učio o božansko-ognjenoj i pneumatičnoj
strukturi sveta, već i o svetskom umu koji je i sveznajuće
božanstvo koje sve stavlja u kretanje; isto tako, on je govorio i o
svetu ideja i brojeva i vatrenoj pneumi iz kojih nastaju po čitavom
svetu ognjene klice svih predmeta koje određuju svaku stvar (i
materijalno i smisleno); to su tzv. stoički “spermatički smislovi”
(lógoi spermatikói). Božanstvo je misleći, vatreni dah koji nema
nikakav lik no može se pretvoriti u šta god hoće i sve stvoriti nalik
sebi. Ta prvobitna božanska i umna pneuma rastvara se u svetu
na delatnu bit i pasivnu materiju. Svetski um je neophodna
granica svih mogućih promena i kretanja stvari; to je je vidno i po
tome što je svet po Posejdoniju loptastog oblika a što su prirodne
moći konačne budući da su maksimum koji se ne može preći.
Seneka, kasnije, o tom svetskom umu govori u duhu helenističko-
rimske epohe i koncepciju uma povezuje s unutrašnjim potrebama
realnog čoveka.
    Rečeno je već da sve to odiše eklekticizmom; sam pokušaj da se
objedini teorija ideja i brojeva s naturalizmom svetske vatre
ukazuje na tendenciju koja će biti dugo prisutna u antičkoj
filozofiji, sve dok ne dobije svoj konačan oblik u neoplatonizmu.
Ovo učenje vodi tome da platonovske ideje više nisu nešto što je iza
svih granica, iza neba, već da one počinju da se konkretno
ostvaruju, zato što vatrena pneuma koja iz njih proističe, kao topli
dah, nije ništa drugo do čovek (kao i sva priroda). Sekst Empirik
upravo to i kazuje: kao što oči da bi videle moraju imati osećaj za
svetlo, tako i duša da bi opazila bestelesne forme i sama mora biti
bestelesna; duša je, kaže Posejdonije, tanani dah što se rasejava u
atmosferi; tako su stoici razarajući platonovski dualizam duše i
tela, svojim shvatanjem o razlivanju pneume pripremali
neoplatonističku koncepciju emanacije. Ovde treba reći da postoje i
drugi uticaji na Posejdonija a koji dolaze iz pitagorejsko-
platonovske tradicije i tu se pre svega misli na njegovo preu-
zimanje učenja o harmoniji sfera (Timaj) kao i učenja o seobi duše
(Fedon).
    Posejdonijev platonistički stoicizam nije imao samo teorijsku
već i praktičnu i mističku komponentu a to se ogleda u načinu na
koji uvodi u filozofiju učenje o demonima i mantiku; demonologija i
mantika (veština proricanja) su iskonska svojina grčke religije;
novo što čini Posejdonije jeste njihovo uvođenje u oblast filozofije,
što ih uzima za predmet filozofskog prosuđivanja kao i za predmet
tehničkog treninga; tako je kod Posejdonija demonologija
objedinila teleološki pneumatizam vatre, platonističku teoriju
ideja i učenje o besmrtnosti duše; demon je vatreno, eterično telo
(što je bilo potpuno u skladu sa starom mitologijom); teoriju
mantike omogućavalo je shvatanje o svetskoj vatri koja sve
prožima i svuda prodire i u najmanje stvari i da je sve sa svim
povezano; tako je na osnovu pojedinih stvari bilo moguće suditi o
celini i potom o svim drugim pojedinim pojavama; sve pojave na
nebu, let ptica, snovi, sve to beše vesnik opštih pojava i osnov
svakog gatanja.
    Proricanje sudbine bilo je po Posejdoniju moguće i na osnovu
stoičkog učenja o sveopštem zakonu i sudbini: ako su sve pojave u
prirodi uslovljene nepromenljivim zakonom, sledeći te zakone
možemo proricati buduće događaje; tako stare mitološke predstave
sad dobijaju naučni karakter. Sav taj materijal o bogovima i
demonima Posejdonije je temeljno klasifikovao i nije slučajno što
ćemo na takve klasifikacije naići i u poznom neoplatonizmu. Može
se zaključiti da je Posejdonije temeljno stupio na tlo sinteze
glavnih dostignuća grčke misli i kulture: mitologije,
presokratovaca, Platona, Aristotela, pitagoreizma i stoicizma, a ta
sinteza dobiće nakon dva stoleća svoj najviši izraz u
neoplatonizmu. 

a. c. Rimski, pozni stoicizam
    Ako je stoicizam kao tipična helenistička filozofija nastao u Atini
na tlu temeljnih misli atičke filozofije, od strane ljudi koji su
mahom dolazili sa istoka, i ako je to u svojoj osnovi zapravo
eklektičko učenje grčkih epigona, stoicizam će se, budući u svom
zenitu u II stoleću n. e. proširiti čitavim Rimskim carstvom pri-
dajući moralnim osećanjima religiozni smer i pretvoriti se u
popularnu moralizatorsku filozofiju čiji će predstavnici biti Seneka,
Epiktet i Marko Aurelije, Musonije Ruf i Hierokle Stoik. To je
period platonističkog stoicizma, vreme kad se u stoicizmu na mesto
prosvetiteljske sekularizacije javljaju za Rimsku imperiju karak-
teristične crte sakralizacije (posebno pod uticajem Posejdonija).
    Pozni helenizam, kojem pripada Seneka, jeste daleko više
novina u istorijsko-kulturnom no u istorijsko-filozofskom smislu te
ga pre svega karakteriše: (a) moralizam: smatra se da je sam
čovek proizvod umetnosti. Zadržava se i dalje stara stoička teorija
mudraca. Čovek je koliko proizvod prirode toliko i proizvod boga
koji se malo razlikuje od kosmosa a ovaj je nalik univerzalnoj
državi. Onaj ko je shvatio svoje mesto u svetu oseća se građaninom
sveta - on je kosmopolit. Tu je teško načiniti razliku između starih
i poznih stoika (ideal i jednih i drugih je Herakle /koji je imao
težak i naporan život/ i Diogen iz Sinope /koji se takođe proslavio
prezirom svega spoljnog i nastojanjem da u sebi obrazuje ap-
solutnu nepomućenost i mir/); (b) povećan interes za unutrašnje
religiozne doživljaje jer, budući da čoveku ostaje samo da se
pokorava sudbini, on sada u teškom životu koji živi očekuje neke
od darova neba i otud se očekuje iskupljenje; no, da bi se
prevladala takva jedna pozicija usmerena samo na subjekt bilo je
neophodno okretanje estetici koja neće biti zavisna od
ograničenosti subjekta i koja će istaći natčovečanski objektivni
princip; bez tog momenta nije moguće razumeti značaj poznog
helenizma koji se ogleda upravo u njegovoj estetici. (c) za-
nemarivanje logičke problematike koja je kod ranih stoika
zauzimala izuzetno važno mesto a kod poznih prestala da bude
jedna od tri filozofske discipline (logika, fizika, etika) /Losev, 307-
312/. 
Lucije Anej Seneka (4. g. pre n.e. - 65. g. n.e.), sin poznatog
retora Marka (?) Aneja Seneke, rođen je u južnoj Španiji, u
Kordobi, ali je u mladosti došao u Rim, živeo kod svoje tetke,
majčine sestre čiji je muž bio 16 godina prefekt Egipta, tadašnje
rimske žitnice, odakle je u Rim stizalo kao danak godišnje oko 7
miliona hektolitara žita. U mladosti je imao bronhijalnu astmu i
razmišljao o samoubistvu, ali imao je dobre učitelje, Sotiona iz
Aleksandrije (pod čijim je uticajem neko vreme bio vegeterijanac),
kinika Demetrija i stoika Atala. U Rimu je ušao u Senat, bio
kvestor i blizak dvoru Kaligule; umalo da mu to nije došlo glave,
jer ga je ljubomorni Kaligula (zbog jedne sjajne besede u Senatu)
hteo pogubiti, ali ga je spasla jedna žena iz Kaliguline blizine koja
je ovom rekla da je Seneka bolestan i da će i tako ubrzo umreti. U
vreme Klaudija umalo da nije izgubio glavu zbog mlađe sestre
upravo ubijenog Gaja Kaligule, ali bio je prognan na Korziku na
osam godina. Spasla ga je Agripina Mlađa i vratila na dvor da bi
vaspitavao njenog dvanaestogodišnjeg sina Nerona i on je bio
ovome vaspitač pet godina. Prvih pet godina vlasti Nerona behu
blage (ne računa se ubistvo majke i Britanika). Ovoga puta Seneka
glavu nije spasao, izvršio je samoubistvo po presudi Nerona, u
svojoj sedamdesetoj godini života. Samoubistvo je pokušala i
njegova druga žena Paulina, dvadeset pet godina mlađa, ali ostala
je živa i umrla nakon nekoliko godina bolesti.
    Seneka je bio jedan od najčitanijih antičkih filozofa; moralisti
su u njegovim delima nalazili visoke moralne principe kojih se
čovek treba držati u svakodnevnom životu. Od triju filozofskih
disciplina Seneka je najviše pažnje posvetio etici; međutim, sâm
Seneka nimalo nije bio primer vrline, već tipičan proizvod svog
amoralno vremena: bogateći se na nečastan način, prisvajanjem
imovine u nemilost palih bogatih Rimljana pa i Britanika, bio je
jedan od najbogatijih ljudi Rimske Imperije; on je primer
raskoraka između pogleda na svet i načina života; propovedao je
siromaštvo a sam stremio bogatstvu; tog protivrečja između života
i dela bio je svestan i sam je o tome pisao u traktatu O srećnom
životu: "Govore mi da moj život nije u saglasju s mojim učenjem.
Navode primere Platona, Epikura i Zenona. Svi filozofi ne govore o
tome kako sami žive već kako treba živeti. Ja govorim o vrlini, a
ne o sebi i borim se s porocima pa i sa svojim sopstvenim: kad
smognem snage živeću kako treba. Kad bih živeo saglasno s mojim
učenjem, ko bi bio srećniji od mene, a sad me ne treba prezirati
zbog dobre besede i zbog srca punog čistih namera" (XVIII, l). Tre-
ba prezirati bogatstvo, ali ne i odricati ga se; najkraći put k
bogatstvu je kroz njegovo preziranje, pisao je Seneka.
    Seneka je autor mnogih dela, i kao u slučaju Cicerona, pisao je
kad nije radio, te je najveći deo njegovih spisa nastao u poslednje
tri godine života. Mnogi spisi su izgubljeni, ali ostalo je dovoljno:
devet tragedija (u kojima podražava velike grčke tragičare), deset
dijaloga (koji se bave filozofskim, etičkim temama), Prirodna
pitanja (spis u kojem podražava Prirodnu istoriju Plinija Starijeg,
Pisma Luciliju (124 pisma) i po njima je on i najpopularniji.
Seneka je veliki erudita i dobar znalac istorije filozofije; on govori o
Pitagori, Heraklitu, Parmenidu, Zenonu, Ksenokratu, Sokratu,
Platonu, Speusipu, Aristotelu, Ksenokratu, Teofrastu, Epikuru,
Kratetu, Zenonu sa Kriza, Hrizipu, Panetiju, Posejdoniju,
Ciceronu. Njegov odnos prema prethodnicima je izbirljiv, više
govori o njihovim etičkim učenjima, manje o njihovom shvatanju
duše a najmanje o njihovom shvatanju sveta.
    Od starih stoika Seneka je preuzeo shvatanje da sve što postoji
jeste telesno i da je sve na kraju krajeva vatra a da je i sama
čovekova duša telesna; od starih stoika preuzima teleološko i
fatalističko učenje o pravatri, čoveku, bogu, sudbini i prirodi, kao i
učenje o panpsihizmu; kada je o srednjoj Stoi reč, Seneka je po-
sebno blizak Posejdoniju, njegovom platonizmu (kako u ontologiji,
tako i u psihologiji i etici). Od Posejdonija (koji je bio pod velikim
uticajem magije i astrologije) Seneka se razlikuje time što ima
veću sklonost za unutrašnje doživljavanje; ako Posejdonije
spoljašnjem pridaje veći značaj to je stoga što ga vidi kao magiju i
astrologiju. Seneka spoljne stvari doživljava duhovno; pritom se
njegova pozicija ne može odrediti kao čisti moralizam.
    Seneka oštro razlikuje mudrost i filozofiju, s jedne, i znanje, s
druge strane. Za razliku od njegovog savremenika, apostola Pavla,
koji je filozofiju i znanje video kao mudrost sveta dok je prava
mudrost mudrost onoga sveta, Seneka je govorio o mudrosti ovog
sveta, o mudrosti koja će čoveka spasti od nesreće u ovom zemnom
životu. Znanje čoveka stvara učenijim ali ne i boljim; biti učeniji ne
znači biti bolji. Njegova filozofija je primenjena filozofija; znanje
može i smetati mudrosti jer zauzima mnogo mesta u glavi a
nijedna nauka osim filozofije ne istražuje dobro i zlo; geometrija
stoga nije deo filozofije. Slobodna umeća su znanja, ali ona smetaju
mudrosti, od slobodnih umeća istinski je slobodno ono koje daje
slobodu; put ka slobodi otkriva samo filozofija. Biti slobodnim, za
Seneku, znači biti slobodan od tela; filozofija oslobađa dušu od
pritiska tela. Istinski zadatak filozofije je u formiranju ljudskog
karaktera.
    Seneka u nizu svojih pisama opisuje bespomoćnost i slabost
ljudskog bića, njegovo stalno padanje u greh i zlo i nemogućnost da
se izbavi iz takvog stanja; to je vodilo jednom shvatanju boga
potpuno stranom u antičkoj filozofiji, shvatanju o bogu koji voli,
koji je brižni otac i spasitelj. Platonovski demiurg je apstraktna
kategorija kao i bogovi Demokrita i Epikura, s tom razlikom što se
kod Demokrita i Epikura bogovi sastoje iz atoma vatre i oni su
rezultat krajnjeg prirodnofilozofskog uopštavanja. Ni kod
Posejdonija tvorački, svetski vatreni um nema nikakve veze s
monoteizmom; razume se ni Seneka ne govori o nekom ličnom
bogu, on je još uvek paganski filozof i njegova filozofija je
panteistička; ali, Seneka je prvi antički mislilac koji oseća ljudsku
bespomoćnost, želju za iskupljenjem i spasenjem koje je moguće
samo uz božansko milosrđe. Ali, odnoseći se negativno spram
mitoloških verovanja i religioznih obreda, ispovedajući filozofsku
religiju čistoga uma, nemajući ničeg zajedničkog s religijom božijeg
otelotvorenja, patnje zbog greha čitavog sveta, smrti i vaskrsenja
tog najvišeg bića – Seneka je bio beskonačno daleko od hrišćanstva
i navodna prepiska između njega i apostola Pavla jeste jedna lepa
izmišljotina, ali i znak sutona hiljadugodišnje antičke misli i
traženja nekog novog filozofskog puta.
    Rimsku filozofiju je uopšte odlikovao razvijen osećaj za sintezu,
univerzalizam i individualizam koji je vodio do dubokog
subjektivizma; Seneka jeste moralista, ali on nije nadnet nad
idealom mudrosti, već je duboko zaronio u život; njegov ideal je
unutrašnja harmonija duha, zasnovana na preobražaju prirodnih
afekata koja se može dostići samo na putu filozofije kao dara
bogova i koja podrazumeva stalnu borbu, razmišljanje o smrti
koliko i o životu; na tom putu slabom čoveku je potrebna uteha i
podrška; zato je Senekin traktat o utehi možda bio i
najpopularniji.
    Senekina filozofija sadrži u sebi i mnoge protivurečnosti: tako,
kad govori o bogu on kaže kako je bog, s jedne strane, vatra, tj.
telo, a s druge, ideja, um, tvoračka moć; bogovi po Seneki ne mogu
činiti zlo, ali je svet iskvaren već u svom korenu a čist je bio samo
u početku i to kratko vreme; zato je neophodno da svet prođe kroz
svetski požar i samo vlaga koja ostane posle tog požara jeste nada
za novi život. Seneka obogotvoruje sudbinu i zakone prirode, a
onda piše kako se zakoni prirode protežu na svu zemlju, pa i na
bogove. Seneka piše i o tome kako su zemljotresi posledica
prirodnih zakona a ne božijeg gneva i da bogovi ne mogu menjati
materiju, ali s druge strane, zvezde određuju sudbinu čoveka.
Mitologiju je Seneka smatrao nemoralnom, ali je opet bio i
pristalica mantike nastojeći da proricanjima po blesku munje ili
iznutricama životinja da filozofsko objašnjenje.Teorijski, filozofija
ga je pozivala na kosmopolitizam i tražila da prezire državne
poslove; s druge strane, Seneka je smatrao grehom preziranje
domovine i države, smatrajući istovremeno da je zemaljska država
samo deo kosmičke države.
    Okružen bogatstvom, državnik, vaspitač imperatora, znalac
dvorskih intriga, umešan diplomata u časovima kad vlast prelazi
iz ruku u ruke, Seneka je isto tako i filozof i retor koji propoveda
moral praštanja; osuđuje gnev, poziva smirenju, govori o ljubavi k
bližnjem i poziva na milosrđe. Uostalom, on je umro na način kako
mu je to nalagala njegova filozofija: mada je postojala zapovest
imperatora da izvrši samoubistvo, to samoubistvo je više
odgovaralo zapovesti filozofije nego zapovesti imperatora i stoga se
i može reći da je Seneka umro kao stoik.
    Senekin učenik bio je Epiktet (oko 50–oko 135), prvo rob (na
šta ukazuje i njegovo ime koje zapravo i nije ime, jer epíktetos
znači kupljen, stečen) a potom učitelj filozofije u Epiru. Epiktet je
rođen u Frigiji (unutrašnji deo Male Azije), u trgovačkom gradu
Hieropolisu; mati mu je takođe bila robinja; u Rim je dospeo kao
rob Neronovog telohranitelja Epafrodita. U to vreme stoicizam je
bio popularan u Rimu i predavanja je držao Musonije Ruf (koji tad
još ne beše prognan); Epafrodit i njegov rob su posećivali
predavanja: gospodar je zadržao svoju životinjsku narav (u jednom
nastupu besa Epiktetu je slomio nogu pa je ovaj ostao hrom), a rob
je postao filozof. Epiktet je izgleda stvarno bio hrom, ali postoje
dve verzije: po jednoj, koju nalazimo kod Origena (Contra Celsos,
VII, 53), kad je gospodar počeo da mu uvrće nogu, Epiktet je rekao:
“slomićete je”, a kad mu je ovaj slomio nogu, reče: “Zar ne vidite da
ste je slomili”; po drugoj verziji, Epiktet je bio hrom zbog
reumatizma.
    Ne zna se kad je Epiktet postao slobodan; možda ga je otpustio
i sam gospodar jer, kome je potreban hrom rob a još i pametan? U
svakom slučaju iz Rima je bio prognan 94. godine, zajedno sa svim
filozofima, astrolozima i retoričarima. Tada je dospeo u Epir, u
Nikopolis (koji je osnovao Oktavijan Avgust nedaleko od mesta
Akcija, gde je odneo pobedu nad Markom Antonijem i Kleopatrom
31. godine p.n.e, čime je okončano pola veka građanskog rata u Ri-
mskoj državi). U Nikopolisu je Epiktet otvorio svoju školu; imao je
mnogo učenika, bogatih i siromašnih. Sam je vodio kinički način
života; od imovine je imao slamni krevet, drvenu klupu, asuru i
glinenu lampu (koja je nakon smrti filozofa prodata na aukciji kao
relikvija za tri hiljade drahmi /13 kg. srebra/).
    Poput Sokrata ni Epiktet ništa nije pisao; moguće je da je bio i
nepismen; ali za njega je praksa bila važnija od teorije, lični
primer i živa reč behu važniji od pisane reči; za to što je Epiktetovo
učenje sačuvano, dugujemo njegovom učeniku Flaviju Arijanu (oko
96-oko 180) koji je u ranoj mladosti posećivao Epiktetova
predavanja. Arijan je zabeležio Besede Epiktetove u 12 knjiga i na
osnovu njih načinio veoma popularan izvod Priručnik Epiktetov (od
osam knjiga sačuvano nam je četiri). Nisu sačuvane Besede kao ni
Arijanov Život Epikteta.
    Ropstvo je ostavilo snažan pečat na Epikteta; on nije bio
Spartak. Njegovo pitanje je glasilo: kako u uslovima spoljašnjeg
ropstva ostati iznutra, u sebi, slobodan? Epiktet poput Seneke
zamenjuje društveno ropstvo moralnim, ali prvi to čini s pozicije
roba a drugi s pozivije robovlasnika. Glavni stav Epikteta je da se
postojeći poredak stvari ne može izmeniti jer on od nas ne zavisi;
moguće je izmeniti samo naš odnos spram postojećeg poretka
stvari. Priručnik počinje rečima: “Od svih stvari jedne su u našoj
vlasti a druge nisu. U našoj vlasti su naša mnenja, težnje našeg
srca, naše želje i gađenja, jednom reči, sva naša delovanja. U našoj
vlasti nije nam, telo, imanje, ugled, jednom reči, sve ono što nisu
naša delovanja”; Epiktet to dalje objašnjava tako što uči da ako se
čovek plaši smrti ili bolesti, nikad ne može biti spokojan; ljude ne
potresaju stvari već mnenja koja o njima imaju; ne traži da se
nešto zbiva kako ti hoćeš, već traži da se ono zbiva kako se zbiva;
bolje je umreti od gladi, a biti bez tuge i straha no živeti u spolj-
nom zadovoljstvu pomućena duha; ko hoće da bude zadovoljan ne
treba ni da želi ni da se gnuša od onog što od drugog zavisi...
Epiktet život poredi s pozorištem a ljude s glumcima; ako bog želi
da igraš bednika, igraj tu ulogu što lepše možeš; možeš biti
nepobediv samo ako ne stupaš u borbu u kojoj pobeda ne zavisi od
tebe.
    Epiktet je bio malo obrazovan čovek; teško da je o naukama
išta znao; u svakom slučaju, nije im pridavao značaj; filozofiju je
delio, kao što je tada bilo uobičajeno, na fiziku, logiku i etiku;
smatrao je da logika treba da služi fizici i etici jer može pomoći da
se izbegnu protivrečnosti i druge logičke greške, da se razlikuje
istina od zabluda, ali ona ne može da pomogne da se razdvoje
istina i laž, jer mnogi ljudi znaju logiku i ipak lažu; nikakva logika
ljude ne može odučiti od laganja, niti logika iz života može da
odstrani laž; to znači da je bez moralnog vaspitanja logika
beskorisna u društvu i da je etika važnija od logike, jer upravo ona
uči da ne treba lagati i da je laganje nekorisno.
    Kakve koristi čovek ima od toga što je svet satkan od atoma ili
homeomerija, od vatre ili zemlje, pita Epiktet; važnije je znati
suštinu dobra i zla, veličinu ljubavi, mržnje, zadovoljstva i
odvratnosti i koristeći se time organizovati svoj život. Stoga,
dovoljna je samo etika; ako i ima neke koristi od znanja fizike, ona
je u tome da se svoj život lakše usaglasi sa prirodnim tokom stvari.
    Epiktet je racionalist; smatra da je čovekova suština u
njegovom umu koji je čestica svetskog, kosmičkog uma i ta suština
je od čoveka neodvojiva; oduzeti čoveku razum, znači ubiti ga;
čovek nije samo razumno biće, već ima slobodu misli i slobodu
volje i to mu niko ne može oduzeti; to je ono što je istinski u
njegovoj vlasti (a ne imanje, telo ili slava). Tom svojom pasivnošću,
smirenošću, pokornošću i spremnošću da se bez roptanja prihvati
realni poredak stvari, stoicizam je imponovao hrišćanstvu i nije
slučajno što se u svojim tumačenjima desete glave proroka Isaije
Hijeronim poziva na Epikteta.
    Treći i poslednji značajni stoički filozof u vreme rane Rimske
imperije beše imperator Marko Aurelije Antonin (121-180,
vladao 160-180). Kako su s Trajanom završena rimska osvajanja
njegovi naslednici su imali zadatak da osvojeno sačuvaju, da uguše
sporadične pobune i učvrste vlast; to prvo čini Hadrijan (vladao
117-138) koji guši ustanak u Judeji (132-5), razara Jerusalim a
stanovništvo prodaje u roblje, stvara imperatorski savet od
izabranih senatora i pravnika, i obnavlja drevna zdanja u Atini i
Tebi (Egipat). Njegov naslednik Antonije Pije (vladao 138-161)
produžava tu politiku, razvija vojno-birokratski aparat, guši
ustanke u Ahaji i u Palestini, sa severnih granica odbija
germanska plemena. U to vreme se menja odnos prema robovima:
pošto nema priliva novih robova, jer nema ratova, zabranjuje se
ubijanje robova i ubiti roba tada je značilo isto što i ubiti slobodnog
čoveka. Godine 161. nakon smrti Antonija vlast preuzimaju dva
njegova usvojena sina Lucije Ver i Marko Aurelije, koji, nakon smr-
ti Vera, upravlja Imperijom samostalno. Marko Aurelije je bio ener-
gičan vladar; brani Imperiju od Germana i Sarmata na Dunavu;
najveća nesreća koja je tada zadesila Imperiju beše epidemija kuge
od koje je umro i sam Marko Aurelije.
    Nakon smrti, nađeni su zapisi Marka Aurelija koje je on pisao
u obliku imaginarnog razgovora sa samim sobom i njihov naziv je
Samome sebi; Imperator se bavio zapravo autosugestijom; njegovi
pogledi na svet su protivrečni: s jedne strane govori o prolaznosti i
ništavnosti života, a s druge strane traži da čovek bude aktivan,
energičan učesnik u životu. On je osećao prolaznost i kratkoću
života kao i smrtnost ljudsku: “Pogledaj iza sebe – tamo je
bezmerni ponor vremena, pogledaj napred, tamo je druga
bezgraničnost”; pred tom beskonačnošću ništavan je i kratak i dug
život; kakva je razlika, pita Aurelije, da li smo proživeli tri dana ili
tri života. Svako živi tek trenutak i što se tiče prošlosti i 
budućnosti, prva je prošla i više je nema a druga je nepoznata i još
je nema.
    Marko Aurelije govori o ništavnosti svega: ništavan je život
svakog koji živi, sva zemlja samo je jedna tačka; ništavna je i
besmrtna slava (koja ostaje samo u nekoliko pokolenja; sve je
kratkotrajno i prelazi u mit, i potom u potpuni zaborav. I ja sam
govorim o ljudima, kaže Aurelije, koji su u svoje vreme bili ok-
ruženi neobičnim oreolom; no šta je slava – samo taština.
    Naši potomci neće videti ništa novo; ako je neki čovek došao do
četrdesete godine već je video i sve prošlo i sve buduće; odista, iza
Marka Aurelija stajala je velika i jednovrsna istorija; Imperator u
njoj nije video nikakve kvalitativne promene. Sve je bilo jedno i
isto. Zapravo ništa se ne menja. Pogledaj u vreme Vespazijana,
kaže Aurelije: ljudi ulaze u brak, odgajaju decu, boluju, umiru, vo-
de ratove, slave, putuju, obrađuju zemlju, sumnjaju, žele i smrt
drugih, kritikuju postojeće stanje, vole, dobijaju počasne dužnosti i
tron. Šta je ostalo od njihovog života? On je nestao. Pređi u vreme
Trajana: sve je isto, smrt i život. Pogledaj i na druge narode: koliko
je ljudi umrlo brže no što su dospeli do svog cilja, razloživši se na
osnovne elemente.
    Reč je o primerima ličnog i istorijskog pesimizma imperatora
Marka Aurelija a koje je moguće umnožiti; razočaranje, zamor
imperatora, i zamor same Rimske imperije čija budućnost beše
krajnje neizvesna. Marko Aurelije nije znao da će mu naslednika,
njegovog sina Komoda, ubiti i da će se sa smrću Komoda završiti
dinastija Antonina. Ali, tome je delom kriv i sam Marko Aurelije:
on je prvi koji je za naslednika u Rimskoj imperiji (na nagovor
svoje žene) naznačio svog sina (koji je imao razumevanje samo za
konje, ali ne i za Imperiju), a ne najboljeg iz svoje okoline, što je do
njega bilo pravilo. Stoga, nije nimalo slučajno što je Renan jednu
svoju knjigu naslovio Marko Aurelije i kraj antičkog sveta. Antički
svet se upravo završio u to doba; smutnoe vremja (kako lep izraz!)
stvorilo je tada Plotina. Dioklecijan je pokušao da sastavi delove
Imperije u celinu, ali to je već bila sasvim druga Imperija.
Principat je bio zamenjen dominatom i to već beše otvoren vid
istočnjačkog despotizma. Nakon toga Rimska imperija prihvatiće
hrišćansto i počeće nova epoha koja će biti simbol definitivnog
sumraka antičke kulture.

a. d. Grčko-rimski stoicizam
    Ovaj četvrti period stoicizma vremenski se razvija paralelno s
trećim periodom i tu spadaju eklektički platonisti i pitagorejci I-II
v.n.e. koji su se takođe nalazili pod velikim uticajem Posejdonija;
tu treba ubrojati Filona Aleksandrijskog, razne uticaje gnostičara,
autore pseudo-pitagorejskih Zlatnih stihova, Hierokla
Aleksandrijskog koji je za te stihove napisao komentare. U to
vreme se stoicizam potiskuje iz etike (Antioh iz Askalonska),
logike (Gaj), psihologije (Amonije Sakas), prve filozofije (Plotin);
sve to kazuje kako stoicizam evolura u smeru neoplatonizma da bi
se rastvorio u platonsko-aristotelovskoj dijalektičkoj sintezi ovog
poslednjeg velikog filozofskog sistema antike.

Comments

Popular Posts