Judeo-hrišćanska i grčko-rimska tradicija
Rano hrišćanstvo:
svetska religija
I dok su poverenje u ljudski razum i nada u sreću na ovom
svetu bledeli tokom poslednjih vekova Rimskog carstva, jedan novi pogled na
svet počeo je da se učvršćuje - hrišćanstvo. Ovo shvatanje je naglašavalo bekstvo iz sveta prinude i spajanje s
višom realnošću. Kao odgovor na opadanje helenizma, hrišćanstvo je ponudilo
razlog zbog koga je vredno živeti u duhovno razočaranom grčko-rimskom svetu:
nadu u ličnu besmrtnost. Trijumf hrišćanstva označio je raskid s klasičnom
antikom i novu etapu u evoluciji
Zapada jer je postojala osnovna razlika između klasičnog i hrišćanskog poimanja Boga, pojedinca i svrhe života.Trijumf hrišćanstva dovodi se u vezu s odgovarajućim opadanjem vitalnosti helenizma i pomeranja kulturne emfaze - skretanja od razuma ka emocijama i otkrovenju. Nudeći utešna rešenja za egzistencijalne probleme života i smrti, religija je pokazala veću sposobnost da pokrene ljudska srca nego što je to uspeo da učini razum. Helenizam je izumeo oruđa racionalne misli, ali moć mitskog nikada nije bila u potpunosti potisnuta. U vreme poznog Rimskog carstva, nauka i filozofija nisu bile u stanju da se takmiče s misticizmom i mitom. Misteriozni kultovi, koji su obećavali lično spasenje, širili su se i sticali sledbenike. Neoplatonisti su žudeli za mističnim sjedinjavanjem s Jednim. Astrologija i magija, koje su nudile natprirodna objašnjenja za delovanja prirode, takode su bile popularne. Ovo skretanje od racionalnih i ovozemaljskih vrednosti omogućilo je da se utre put hrišćanstvu. Grčko-rimskom svetu koji je stagnirao i bio duhovno iscrpljen, hrišćanstvo je pružilo životu nov smisao i ponudilo novu nadu razočaranim ljudima.
Zapada jer je postojala osnovna razlika između klasičnog i hrišćanskog poimanja Boga, pojedinca i svrhe života.Trijumf hrišćanstva dovodi se u vezu s odgovarajućim opadanjem vitalnosti helenizma i pomeranja kulturne emfaze - skretanja od razuma ka emocijama i otkrovenju. Nudeći utešna rešenja za egzistencijalne probleme života i smrti, religija je pokazala veću sposobnost da pokrene ljudska srca nego što je to uspeo da učini razum. Helenizam je izumeo oruđa racionalne misli, ali moć mitskog nikada nije bila u potpunosti potisnuta. U vreme poznog Rimskog carstva, nauka i filozofija nisu bile u stanju da se takmiče s misticizmom i mitom. Misteriozni kultovi, koji su obećavali lično spasenje, širili su se i sticali sledbenike. Neoplatonisti su žudeli za mističnim sjedinjavanjem s Jednim. Astrologija i magija, koje su nudile natprirodna objašnjenja za delovanja prirode, takode su bile popularne. Ovo skretanje od racionalnih i ovozemaljskih vrednosti omogućilo je da se utre put hrišćanstvu. Grčko-rimskom svetu koji je stagnirao i bio duhovno iscrpljen, hrišćanstvo je pružilo životu nov smisao i ponudilo novu nadu razočaranim ljudima.
Hrišćanska poruka
božanskog Spasitelja, brižnog Oca, i bratske ljubavi, nadahnjivala je ljude
nezadovoljne postojećim svetom, koji nisu osećali privrženost gradu ili
imperiji, koji nisu mogli da pronađu nadahnuće u filozofiji i koji su patili od
dubokog osećanja usamljenosti. Hrišćanstvo je ponudilo pojedincu ono što
grad-država i rimski svet-država nisu mogli: dubok lični odnos s Bogom, blisku
vezu s višom realnošću i članstvo u jednoj zajednici vernih koji brinu jedni o
drugima.Naglašavajući
intelekt i samopouzdanje, grčko-rimska misao nije zadovoljavala emotivne
potrebe običnog čoveka. Hrišćanstvo se obraćalo upravo tom nedostatku u
grčko-rimskom pogledu na svet. Siromašne, ugnjetene, i roblje, privukli su
ličnost, život, smrt i vaskrsnuće Isusa Hrista, njegova ljubav prema svima i
njegova briga za napaćeno čovečanstvo. Oni su našli duhovnu podršku u religiji
koja je pružala ruku ljubavi i učila da vredan čovek ne mora da bude otmenog
porekla, bogat, obrazovan ili talentovan. Ljudima opterećenim nedaćama i
užasnutim pred smrću, hrišćanstvo je ponudilo obećanje večnog života, carstvo
nebesko gde će ih tešiti Bog otac. Tako je hrišćanstvo običnom čoveku dalo ono
što aristokratske vrednosti grčko-rimske civilizacije uglavnom nisu - nadu i
osećanje dostojanstva. Hrišćanstvo i grčka filozofija Hrišćanstvo je stvorilo sintezu jevrejske i grčko-rimske
tradicije. Pošto je poniklo iz judaizma, ono je asimilovalo jevrejski
monoteizam i moralnu misao proroka i zadržalo Stari zavet kao božju reč. U svom
razvoju nova religija je usvajala elemente grčke filozofije. Ali, postojala je
borba između konzervativaca, koji su odbijali da išta imaju s paganskom
filozofijom, i onih vernika koji su priznavali vrednost grčke misli za
hrišćanstvo.Za konzervativne
crkvene oce, klasična filozofija bila je u osnovi pogrešna zato što nije
proizlazila iz božanskog otkrovenja. Kao konačni izraz božje istine,
hrišćanstvo je zamenilo i pagansku filozofiju i paganske religije. Konzervativci su se plašili da bi
izučavanje klasičnih autora potkopalo hrišćanski moral (zar Platon nije predlagao
zajednicu žena i zar se dramski pisci nisu bavili žestokim strastima?), i
promovisalo jeres (zar klasična literatura nije bila prepuna delova koji su se
odnosili na paganske bogove?). Za crkvene oce nije moglo biti nikakvog
kompromisa između grčke filozofije i hrišćanskog otkrovenja.Neki od prvih
crkvenih otaca, međutim, branili su vrednost izučavanja klasične literature.
Tvrdili su da grčka filozofija poseduje nejasan odsjaj božje istine, jedan
prethrišćanski uvid u božansku mudrost. Sa Hristom se ispravilo i ispunilo
shvatanje do koga se došlo filozofskim umom. Poznavanje grčke filozofije, tvrdili su oni, pomagalo je hrišćaninu da
svoja uverenja objasni na logičan način i da razložno raspravlja s paganskim
kritičarima o hrišćanskom učenju.
Koristeći jezik i
kategorije grčke filozofije, hrišćanski su intelektualci preobrazili
hrišćanstvo od jednostavnog etičkog kreda u teorijski sistem - teologiju.
Ovaj napor da se iskažu hrišćanska verovanja izrazima grčkog racionalizma
poznat je kao helenizacija hrišćanstva. Grčka
filozofija omogućila je hrišćanima da racionalnim izrazima objasne postojanje
Boga i otkrovenje. Hristos je predstavljen kao božanski logos (razum) u
ljudskom obliku. Učenje stoika da su svi ljudi u osnovi jednaki, zato što dele
jedinstven razum, moglo se formulisati hrišćanskim izrazima - da su svi
sjedinjeni u Hristu. Hrišćansko otkrovenje moglo je da asimiluje stoičku etiku,
koja je naglašavala umerenost, samokontrolu i bratstvo. Naročito u platonizmu,
koji je pravio razliku između sveta koji se može opaziti čulima i onog višeg
reda, dostupnog intelektu, hrišćanski su mislioci našli prikladno sredstvo da
izraze svoja uverenja. Hrišćani su smatrali da u božjem umu postoje savršene i
univerzalne Forme, ili Ideje, za koje je Platon tvrdio da predstavljaju pravi
cilj znanja i izvor etičkih načela.To što se crkvena
doktrina nastavljala na grčku filozofiju od ogromne je važnosti: to je značilo
da neprocenjivo dostignuće grčkog uma, racionalna misao, nije bila izgubljena.
Ali helenizacija hrišćanstva nije bila trijumf helenizma. Grčka je filozofija
morala da žrtvuje svoju osnovnu autonomiju potrebama hrišćanskog otkrovenja -
razum je morao da se uklopi u hrišćanski okvir. Štaviše, iako je hrišćanstvo
iskoristilo grčku filozofiju, hrišćanska istina je na kraju počivala na veri, a
ne na razumu. Sveti Avgustin: hrišćanski pogled na svet U toku rane istorije hrišćanstva, mnogi učeni ljudi,
„crkveni oci”, objašnjavali su i branili crkvena učenja. Najvažniji hrišćanski teoretičar u poznom Rimskom carstvu bio je sveti
Avgustin (354—430. n. e.), biskup u Hipu u Severnoj Africi i autor knjige O državi Božjoj. Avgustin je postao
glavni tvorac hrišćanskog pogleda na svet koji je nasledio klasicizam na umoru.Godine 410, kada je Avgustin imao oko pedeset godina,
Vizigoti su pokorili Rim - bio je to poraz za koji klasična svest nije bila
spremna. Širom Carstva ljudi su bili u panici. Pagani su krivili hrišćanstvo za
tu tragediju. Čak su i hrišćani izražavali svoje nespokojstvo. Zbog čega i
pravedni da pate? Gde je bilo carstvo božje na zemlji, koje je prorokovano? U delu O
državi Božjoj, Avgustin je zastupao stav da glavna briga hrišćana ne treba
da bude zemaljska država. Nedaće Rima, prema tome, ne bi trebalo nepotrebno da
uznemiravaju hrišćane, jer je pravi hrišćanin građanin jedne nebeske države
koju nikako ne mogu porobiti varvarski neznabošci već će ona večno trajati. U
poređenju s božjom nebeskom državom, propast Rima bila je nevažna. Ono što je
zaista bilo važno u istoriji, rekao je Avgustin, nije nastanak ili nestanak
gradova i carstava, već odlazak pojedinca u raj ili u pakao.
Međutim, Avgustin
nije smatrao da je svojom smrću Hristos svima otvorio vrata neba. Većina ljudi
su poročni grešnici osuđeni na večnu kaznu, rekao je Avgustin. U ljudskom
društvu svuda uočavamo “ljubav prema stvarima koje su tako tašte...i stvaraju
tako mnogo bola u srcu, nevolja, tuge i strahovanja; takve izopačene radosti u
nesporazumima, borbi i ratu...takve prevare i krađe i pljačke; takva...ubistva
i zločine, svireposti i divljaštva, bezakonje i požudu; sve bestidne strasti
nečistih...grehove protiv religije... nepravde prema našim susedima...prevare,
laži, lažna svedočenja, nasilje nad ljudima i imovinom.”Avgustin je smatrao
da samo mali broj ljudi poseduje dar vere i obećanje neba. Ljudi ne mogu samo
sopstvenim naporom da savladaju grešnu prirodu; moralna i duhovna obnova ne
potiče iz snage ljudske volje već od božje milosti. Mali broj obdarenih božjom
milošću sačinjava božju državu. Većina stanovnika zemaljske države osuđena je na
večnu kaznu u paklu. Postoji večni sukob između te dve države i između njihovih
stanovnika; jedna država predstavlja greh i poročnost, ona druga božju istinu i
savršenstvo. Za Avgustina, najviše dobro nije na ovome svetu već je u večnom
životu s Bogom. Ovo njegovo razlikovanje višeg sveta savršenstva i nižeg sveta
iskvarenosti imalo je uticaja tokom čitavog srednjeg veka.Avgustin je odbacivao
karakteristično obeležje klasičnog humanizma, autonomiju mišljenja. Za njega,
krajnja se mudrost ne može dostići samo putem racionalnog razmišljanja; vera
treba da vodi mišljenje. Bez vere ne može biti ni pravog znanja, ni pravog
razumevanja. Filozofija nema nikakvu vrednost ako prvo ne prihvati kao
apsolutno izvesno postojanje Boga i autoritet njegovog otkrovenja. Tako je
Avgustin podržao prvenstvo vere, ali nije obavezno smatrao razum neprijateljem
vere i nije bio pristalica ukidanja racionalnog rasuđivanja. Ono što je on
zamerao klasičnom stavu bilo je to da se samo razmišljanjem može stići do
mudrosti. Mudrost za kojom je Avgustin tragao, bila je hrišćanska mudrost,
božje otkrovenje čovečanstvu. Polazište za tu mudrost, kako je govorio, bili su
vera u Boga i Sveto pismo. Za Avgustina,
sekularno znanje samo po sebi ne vredi mnogo; pravi značaj znanja leži u
njegovoj ulozi sredstva za razumevanje božje volje. Avgustin je prilagodio
klasičnu intelektualnu tradiciju potrebama hrišćanskog otkrovenja.
S Avgustinom, pogled
na svet klasičnog humanizma usredsređen na čoveka - koji je vekovima trpeo
transformacije - ustupio je mesto pogledu na svet usredsređenom na Boga.
Ispunjenje božje volje, a ne potpun razvoj ljudskih sposobnosti, postalo je
centralna preokupacija života. Hrišćanstvo i klasični humanizam:
alternativni pogledi na svet Hrišćanstvo i
klasični humanizam su dve glavne komponente zapadne tradicije. Vrednost
koju savremena zapadna civilizacija pridaje pojedincu proističe iz klasičnog
humanizma i judeo-hrišćanske tradicije. Klasični humanisti su verovali da
vrednost pojedinca potiče iz sposobnosti jedinke da rasuđuje, da uobličava
svoju ličnost prema merlima razuma. Hrišćanstvo takođe stavlja važan akcenat na
pojedinca. Prema hrišćanskom shvatanju Bog brine o svakom pojedincu, on želi da
se ljudi pravedno ponašaju i da uđu u raj; Hristos je umro za sve, zato što voli
čovečanstvo. Hrišćanstvo podržava aktivnu ljubav i iskrenu brigu prema
bližnjima.Ali hrišćanstvo i klasični humanizam isto tako predstavljaju
dva bitno različita pogleda na svet. Trijumf hrišćanskog gledišta označio je
raskid s osnovnim značenjem klasičnog humanizma; ukazivao je na kraj antičkog
sveta i početak jednog novog doba vere, srednjeg veka. S pobedom hrišćanstva, krajnja svrha života se promenila. Cilj života
više nije bilo dostizanje savršenstva na ovome svetu, potpunim i kreativnim
razvojem ljudskih sposobnosti, već dostizanje spasenja u nekoj nebeskoj državi.
Dostignuća čoveka na ovome svetu ne dosežu daleko ukoliko on ne prihvati Boga i
njegovo otkrovenje.
Prema klasičnom
shvatanju, istorija nema krajnjeg cilja, niti ikakvog krajnjeg značenja;
periodi sreće i bede beskonačno se ponavljaju. Prema hrišćanskom uverenju,
istorija je ispunjena duhovnim značenjem. To je duboka drama pojedinaca koji se
bore da prevaziđu svoj prvobitni greh kako bi mogli da dostignu večno
blaženstvo na onom svetu. Istorija je počela Adamovim i Evinim prkošenjem Bogu,
a završiće se kada se Hristos vrati na zemlju, kada zlo bude iskorenjeno, kada
ovlada božja volja.Klasicizam je smatrao
da nema višeg autoriteta od razuma; rano hrišćanstvo je učilo da je, bez Boga
kao polazne tačke, znanje bez oblika, besmisleno i sklono greškama. Klasicizam
je smatrao da su etička merila bili zakoni prirode koje razum može da spozna.
Ljudske jedinke razumom mogu da dođu do onih vrednosti pomoću kojih treba da
regulišu svoje živote. Razum će im omogućiti da upravljaju željama i voljom; on
će im pokazati gde je u njihovom ponašanju bila greška i naučiti ih kako da to
isprave. Rano hrišćanstvo, s druge strane, smatralo je da etička merila
proizlaze iz božje volje. Bez povinovanja božjim zapovestima, ljudi će ostati
zauvek grešni; ljudska volja koja je u osnovi grešna, ne može se preobraziti
podsticajima razuma. Samo kada se pojedinac okrene Bogu tražeći oproštaj i
usmerenje - pronaći će unutrašnju snagu da savlada svoju grešnu prirodu. Ljudi
ne mogu da se usavrše uz pomoć naučnog znanja; duhovni uvid i vera u Boga
moraju da služe kao prvi princip njihovih života.U klasicizmu, krajnje dobro trebalo je tražiti kroz
nezavisnu misao i akciju; u hrišćanstvu, krajnje dobro dolazi kroz spoznaju Boga,
poslušnost i ljubav prema njemu. U ranom
hrišćanstvu dobar život se nije poistovećivao sa ovozemaljskim dostignućima već
sa večnim životom. Ulazak u carstvo božje svakome mora da predstavlja glavni
cilj u životu. Tokom hiljadu godina koje su usledile, ova razlika između neba i
zemlje, ovaj, onome svetu okrenut, teocentrični pogled, definisaće duh Zapada.
Način na koji je
pojedinac shvatao sebe u srednjem veku bio je u vezi sa shvatanjem univerzuma
kao hijerarhije čiji je vrhunac bio Bog. Na zemlji, najprostije predmete
predstavlja beživotno kamenje lišeno duše; više od kamenja su biljke, koje
poseduju neku primitivnu vrstu duše koja omogućava reprodukciju i rast. Još
više nalaze se životinje, koje imaju sposobnost da se kreću i da osećaju.
Najviše od životinja su ljudska bića, koja, za razliku od drugih životinja,
mogu da shvate deo univerzalne istine. Daleko superiorniji od njih su anđeli,
koji shvataju božju istinu bez poteškoća. Na vrhu ovog gradiranog univerzuma
(velikog lanca bića) nalazi se Bog, čisto biće, bez ograničenja, i izvor sveg
postojanja. Božje otkrovenje doseže naniže do ljudi preko hijerarhijskog reda.
Od Boga, otkrovenje prelazi na anđele, koji su takođe hijerarhijski
raspoređeni. Od anđela do ljudi dopire istina, koju su prvo shvatali proroci i
apostoli a zatim masa ljudi. I tako, od
anđela preko muškaraca i žena, sve do najnižih predmeta na zemlji, sve stvari u
univerzumu, zauzimaju mesto svojstveno njihovoj prirodi, a povezane su s Bogom
u jednom velikom, neprekidnom lancu.
Od Aristotela i
Ptolemeja srednjovekovni su mislioci nasledili teoriju zemljocentričnog svemira
- geocentričnu teoriju - koju su proželi hrišćanskim simbolizmom.
Zemljocentrični kosmos slagao se s hrišćanskom predstavom da je Bog stvorio
univerzum za muškarce i žene i da je spasenje duše najvažniji cilj života.
Pošto je Bog stvorio ljude prema svom liku, oni zaslužuju središnje mesto u
univerzumu. Iako možda žive na najnižoj prečagi kosmičkih lestvica, jedino
oni, od svega živoga, imaju sposobnost da se uspnu na nebo, carstvo
savršenstva.Pojedinac: Grešan ali
iskupljiv. U centru srednjovekovnog
verovanja bila je ideja o savršenom Bogu i nesrećnom i grešnom ljudskom biću.
Bog je dao Adamu i Evi slobodu da biraju; buntovni i drski, oni su iskoristili
svoju slobodu da ne poslušaju Boga. Čineći to, učinili su grešnim jedan deo
unutrašnjeg dela ljudske ličnosti. U knjizi O
bedi ljudskog stanja, budući papa Inokentije III opisao je čovekovu grešnu
prirodu izrazima koje je koristio Avgustin:“Sigurno je da je čovek stvoren od zemlje, začet u grehu,
rođen za ispaštanje. Ono što on čini je poročno i nezakonito, grešno i
nepristojno...On će postati gorivo za večnu vatru, hrana za crve, gomila
truleži... Čovek je stvoren...od najprljavijeg semena. Začet je u...smradu
požude...On čini sramna dela čime vređa Boga, svog suseda i samog sebe; sramna
dela kojima obeščašćuje svoje ime, svoju ličnost i svoju savest.”Ali Bog, koji nije
prestao da voli ljude, pokazao im je put kako da izađu iz greha. Bog je postao
čovek i umro kako bi ljudi mogli da se spasu. Muškarci i žene su bili slabi,
sebični i grešni. S božjom milošću oni bi mogli da prevaziđu svoju grešnu
prirodu i steknu spasenje; bez milosti, oni su krajnje bespomoćni.Srednjovekovni ljudi crpli su osećanje sigurnosti iz
hijerarhijski uređenog univerzuma, u kome je položaj čoveka jasno definisan.
Istina, oni su grešnici koji žive na zemlji koja je podložna iskvarenosti, na
dnu kosmičke hijerarhije. Ali oni mogu da se uspnu u jedan viši svet
savršenstva. Kao božja deca, oni uživaju jedinstveno odličje jer je svaka
ljudska duša dragocena i zavređuje poštovanje.Raspoređujući znanje
po hijerarhijskom poretku, srednjovekovni su mislioci smatrali da poznavanje
duhovnih stvari, božjeg otkrovenja, nadmašuje sva svetska znanja, svu ljudsku
nauku. Znati ono što Bog želi od pojedinca, predstavlja vrhunac poznavanja sebe
i dopušta ulazak na nebo. Tako je Bog i izvor i kraj znanja. Čovekova
sposobnost da misli i deluje slobodno, predstavlja sliku Boga u svakom
pojedincu; to oplemenjuje čoveka i obećava povezivanje s Bogom na nebu. Ljudska
plemenitost može da potekne iz inteligencije i slobodne volje, ali ako
pojedinac ove atribute koristi da ne poštuje Boga, on na sebe navlači bedu.Društvena hijerarhija.
Za srednjovekovni um, Bog je i društvo
uredio po hijerarhijskom poretku. Čitava društvena struktura predstavlja
hijerarhiju u kojoj su dužnosti i prava svakog pojedinca definisani prema
njegovom božanskom mestu: sveštenstvo je vodilo društvo prema hrišćanskim
načelima; gospodari i kraljevi, čije pravo da vladaju potiče od Boga, brane
hrišćansko društvo od njegovih neprijatelja, a robovi, na dnu društvenog
poretka, rade za dobro svih. Društvo neometano funkcioniše kada svako prihvata
svoj status i igra svoju pravu ulogu, kada se potčinjeni povinjavaju svojim
pretpostavljenima, i kada pretpostavljeni vode društvo u saglasnosti s božanskim
učenjima. Nečija prava, dužnosti i odnos prema zakonu zavise od položaja u
društvenom poretku, a promeniti nečiji položaj znači narušiti organsko
jedinstvo društva. Međutim, niko, uključujući i robove, ne treba da bude lišen
tradicionalnih prava koja su u vezi s njegovim rangom. Svako, ma koliko bio
ponizan, ima vitalnu vezu u božanskom lancu. Sveštenstvo je opravdavalo taj hijerarhijski poredak:
“Sam Bog je želeo da
neki medu ljudima moraju biti gospodari a neki robovi, na takav način da se
gospodari klanjaju Bogu i vole ga, a da robovi vole i obožavaju svoga gospodara
sledeći reč apostola: sluge slušaju svoje privremene gospodare sa strahom i
drhtanjem; gospodari se odnose prema svojim slugama prema pravdi i jednakosti.” Filozofija Srednjovekovna filozofija, ili skolastika, pokušala je da
primeni razum na otkrovenje. Pokušavala je da objasni i razjasni hrišćansko
učenje pomoću pojmova i logičkih principa proisteklih iz grčke filozofije. Sholastici su nastojali da pokažu da verska
učenja, iako ne potiču iz razuma, nisu suprotna razumu. Pokušali su da dokažu
putem razuma ono što su uz pomoć vere već smatrali istinitim. Na primer,
postojanje Boga i besmrtnost duše, što je svaki hrišćanin smatrao pitanjima
vere, mogli bi se isto tako, mislili su, dokazati razumom. U nastojanju da
dovedu u sklad veru s razumom, srednjovekovni mislioci doneli su izuzetnu
sintezu hrišćanskog otkrovenja i grčkog racionalizma.Sholastički učitelji
koristili su razum ne da bi doveli veru u pitanje već da bi služili veri - da
bi je rasvetlili, razjasnili i ojačali. Oni nisu odustali od glavne
preokupacije hrišćanstva - kako steći božju milost i dostići spasenje duše.
Iako se taj cilj mogao dostići jedino kroz veru, sholastički mislioci su
insistirali na tome da nauka po prirodi ne predstavlja prepreku da se teži
božjoj milosti i da filozofija može da pomogne vernicima u spoznaji Boga. Ipak,
prema srednjovekovnim misliocima, razum
ne postoji nezavisno, već na kraju mora da prizna načelo istine koje je iznad
razuma i pojedinačnog ljudskog postojanja. Oni su hteli da vera usmerava
racionalnu misao radi hrišćanskih ciljeva a da je vodi biblijski i crkveni
autoritet. Na kraju, vera je imala poslednju reč.Nisu svi hrišćanski mislioci pozdravili upotrebu razuma.
Smatrajući grčku filozofiju neprijateljem vere, izvorom jeresi i preprekom za
dostizanje spajanja duše s Bogom, konzervativni teolozi suprotstavljali su se
primeni razuma na hrišćansko otkrovenje. U izvesnom smislu, konzervativci su
bili u pravu. Obnavljajući vitalnost grčke misli, srednjovekovna filozofija
hranila je moćnu snagu koja će na kraju uzdrmati srednjovekovno shvatanje
prirode i društva i oslabiti hrišćanstvo. Modernu misao Zapada stvorili su
mislioci koji su odbili da potčine razum hrišćanskoj vlasti. Razum se pokazao kao
mač sa dve oštrice: oplemenio je ali i potkopao srednjovekovni pogled na svet.Toma Akvinski:
Sinteza razuma i hrišćanstva. Uvođenje najvažnijih Aristotelovih dela u
latinsko hrišćanstvo stavilo je pred dilemu verske vlasti. Aristotelova
sveobuhvatna filozofija prirode i čoveka, proizvod samo ljudskog razuma, na
mnogo primera se sukobljavala s osnovnom hrišćanskom doktrinom. Dok je
hrišćanstvo učilo da je Bog stvorio svemir u određenom trenutku, Aristotel je
smatrao da je svemir večan. Uz to, Aristotel nije verovao u ličnu besmrtnost
duše, što je jedan drugi vitalni princip hrišćanstva. Crkveni zvaničnici su se
plašili da bi širenje Aristotelovih ideja i upotreba aristotelovske logike
mogli dovesti veru u opasnost. U više navrata, u prvoj polovini trinaestog
veka, bilo je zabranjeno da se Aristotelova naučna dela predaju na univerzitetu
u Parizu. Ali kako se zabrana nije primenjivala širom hrišćanskog sveta i nije
bila dosledno sprovedena ni u Parizu, nastavilo se sa izučavanjem Aristotelove
filozofije.Odbacujući stav
konzervativaca koji su insistirali na tome da filozofija može da iskvari veru,
sveti Toma Akvinski (oko 1225-1274) podržao je vrednost ljudskog uma i
prirodnog znanja. Trudio se da izmiri aristotelizam s hrišćanstvom. Toma
Akvinski predavao je u Parizu i organizovao je dominikansku školu za teologiju
u Napulju. Njegovo najveće delo Summa
Theologiae, predstavlja sistematsko izlaganje hrišćanske misli.Mogu li verska učenja
da budu u sukobu s dokazima razuma? Za Akvinskog, odgovor je bio naglašeno ne.
Kako i vera i razum dolaze od Boga, oni se međusobno ne nadmeću već, ako se
pravilno shvate, pomažu jedno drugo i formiraju organsko jedinstvo. Samim
tim, razum ne treba da strahuje, jer on
je samo jedan drugi put ka Bogu. Pošto između prave vere i zdravog razuma
postoji nerazdvojiv savez - oboje proističu od Boga - suprotnosti između to
dvoje samo su pojave koje mogu da zavedu. Iako filozofija nije u stanju da
razreši tu dilemu, za Boga takve suprotnosti ne postoje. Na nebu, ljudi će
steći potpuno saznanje, kao i potpunu sreću. Dok su na zemlji, međutim, oni
moraju dopustiti veri da vodi razum; ne smeju dopustiti razumu da se
suprotstavi veri ili da je potkopava.Pošto razum nije
neprijatelj vere, njegove primene na otkrovenje ne treba se plašiti. Ako se
pravilno koristi, Aristotelova misao može da pruži veri značajnu pomoć.
Akvinski je učinio veliki napor da sintetizuje aristotelovsko učenje s
hrišćanskim božanskim otkrovenjem, ubeđen da je to dvoje moguće uskladiti.Akvinski je potvrdio
važnost razuma. Ceniti intelekt znači poštovati Boga a ne umanjiti istinu vere.
Imao je poverenja u moć racionalnog uma da shvati većinu istina otkrovenja i
insistirao je na tome da u neteološkim pitanjima o određenim stvarima u prirodi
- onim pitanjima koja ne utiču na spasenje duše - ljudi treba da imaju
poverenja samo u razum i iskustvo. Tako je Akvinski dao nov značaj empirijskom
svetu i naučnim razmišljanjima, i ljudskom znanju. Tradicionalna
srednjovekovna misao, koja se uglavnom oslanjala na svetog Avgustina, povlačila
je oštru razliku između višeg sveta milosti i nižeg sveta prirode, između sveta
duha i sveta čulnog iskustva. Znanje koje potiče iz prirodnog sveta često je
posmatrano kao prepreka pravom znanju. Akvinski je izmenio tu tradiciju
afirmišući značaj poznavanja društvenog poretka i fizičkog sveta. On je ljudskom razumu i ovozemaljskom
znanju dao novo dostojanstvo. Tako Država čoveka nije bila samo grešno mesto
odakle su ljudi pokušavali da umaknu kako bi ušli u Božiju Državu; ona je bila
vredna istraživanja i razumevanja. Ali Akvinski je ostao srednjovekovni, a ne
moderni mislilac, jer je uvek podređivao razum potrebama vere i nije dovodio u
pitanje istinu srednjovekovnog hrišćanskog viđenja sveta i pojedinca.
Nauka
Srednjovekovni učeni
ljudi i filozofi jesu, međutim, unapredili znanje iz optike i mehanike. Oni su
uviđali značaj matematike za tumačenje prirode i izvodili su eksperimente.
Prevodeći i komentarišući antička grčka i arapska dela, srednjovekovni učenjaci
obezbedili su budućim vekovima ideje o kojima treba razmišljati i koje treba
nadmašiti, što je neophodan preduslov za pojavu moderne nauke.
Srednjovekovni mislioci takođe su razvili antiaristotelovsku fiziku za koju
neki istoričari nauke veruju da je više od dva veka kasnije uticala na
Galileja, tvorca moderne mehanike. Srednji vek i moderni svet: kontinuitet
i diskontinuitet Srednjovekovna civilizacija počela je da slabi u četrnaestom
veku, ali, u poređenju sa tri veka koja su usledila posle pada Rima, nikakvo
mračno doba nije se spustilo na Evropu; njene ekonomske i političke institucije
i tehnološke veštine bile su isuviše snažne. Umesto toga, opadanje srednjeg
veka otvorilo je mogućnosti jednoj drugoj etapi civilizacije Zapada - modernom
dobu.Moderni svet povezan
je sa srednjim vekom na bezbroj načina. Evropski gradovi, pojava srednje klase,
ustrojstvo državnog sistema, englesko opšte pravo, univerziteti - sve je to
imalo svoje korene u srednjem veku. Prevodeći i komentarišući spise grčkih i
arapskih mislilaca, srednjovekovni su učenjaci očuvali neizmerno intelektualno
nasleđe, bez koga moderni um nikada ne bi mogao da se razvije. A između
misli sholastika i prvih modernih filozofa postoji bezbroj veza.U toku srednjeg veka,
Evropljani su u primeni tehnoloških znanja preuzeli vođstvo nad muslimanima,
Vizantincima, Kinezima i svim drugim narodima. Srednjovekovna tehnologija i
inventivnost delimično su ponikli iz hrišćanstva, koje je učilo da je Bog i
stvorio svet da bi ga ljudi potčinili i iskorišćavali. Shodno tome,
srednjovekovni ljudi pokušali su da koristeći snagu životinja i mašina koje
štede snagu pri radu, rasterete čoveka od napornog rada. Hrišćanstvo je,
štaviše, učilo da je Bog iznad prirode, a ne u njoj; tako hrišćani nisu imali
nikakvih duhovnih prepreka u iskorišćavanju prirode, za razliku, na primer, od
Indusa. Za razliku od klasičnog humanizma,
hrišćanski pogled na svet nije smatrao da fizički rad degradira čoveka - čak su
ga i sveštenici kombinovali sa učenjem.
Hrišćansko isticanje svete vrednosti pojedinca i božjeg
višeg zakona nikada nije prestalo da vrši uticaj na civilizaciju Zapada. Ti
ideali inspirisali su društvene reformatore koji više nisu morali da se
poistovećuju sa religijom od koje su potekli.Verujući da je božji
zakon iznad državnih ili nacionalnih pravila, srednjovekovni filozofi
obezbedili su teorijsku osnovu kako bi se suprotstavili tiranskim kraljevima
koji su kršili hrišćanske principe. Ideja da su i vladar i oni kojima on vlada
vezani jednim višim zakonom, u sekularizovanom obliku, postaće osnovni element
moderne liberalne misli.Feudalizam je
doprineo istoriji slobode, takođe. Prema feudalnoj teoriji, kralj, kao član
feudalne zajednice, bio je po dužnosti obavezan da se pridržava sporazuma koje
su sačinili njegovi vazali. Zemljoposednici su imali lična prava koja je kralj
bio obavezan da poštuje. Kivni na kralja koji je grubo kršio običajna feudalna
prava, plemići su takođe sklapali ugovore s krunom, kakav je čuvena Velika povelja sloboda (Magna Carta, 1215), da bi pravno
odredili i osigurali svoje običajne povlastice. Kako bi se zaštitili od
samovoljnog ponašanja kralja, feudalni zemljoposednici inicirali su ono što se
kasnije zvalo vladavina uz saglasnost i vladavina zakona.U srednjem veku se,
tako, postepeno pojavila ideja da zakon nije potčinjenima nametnuo apsolutni
monarh već da on iziskuje saradnju kralja i njegovih podanika: da je i kralj,
isto tako, vezan zakonom; i da zemljoposednici imaju pravo da se suprotstave
kralju koji krši sporazume. Jedan fenomen koji je imao veze sa ovim bila je
pojava zastupničkih ustanova sa kojima se očekivalo da se kralj konsultuje u
pogledu poslova kraljevstva. Najznačajnija takva institucija bio je Britanski parlament, koji je, iako podređen
kralju, postao stalni deo države. Kasnije, u sedamnaestom veku, parlament će se
uspešno suprotstaviti kraljevskoj vlasti. Na taj način, postoji kontinuitet
između feudalne tradicije kralja čija je vlast bila ograničena zakonom i
moderne prakse ograničavanja vlasti poglavara države.
Iako su elementi
kontinuiteta jasni, karakteristična gledišta srednjeg veka razlikuju se od
pogleda na svet modernog doba koliko i od antičkog sveta. Religija je bila
integraciono obeležje srednjeg veka, dok nauka i sekularizam - obuzetost
ovozemaljskim životom - određuju modernu misao. Period od italijanske
renesanse u petnaestom veku, preko perioda prosvetiteljstva u osamnaestom veku,
predstavlja raskid sa srednjovekovnim pogledom na svet - odbacivanje
srednjovekovnog poimanja prirode, pojedinca, i svrhe života. Prelazak od
srednjovekovnog na moderno doba nije bio ni iznenadan niti potpun, jer ne
postoje oštre podeone linije koje razdvajaju istorijske periode.Srednjovekovna misao počela je s tumačenjima crkve o
postojanju Boga i istine o njegovom otkrovenju, što je postavilo načela i
definisalo ciljeve ljudskih stremljenja. Srednjovekovna
svest odbacila je osnovni princip grčke filozofije - autonomiju razuma.
Nerukovođen otkrivenom istinom, razum je sagledavan kao nemoćan.
Sholastičari su se upuštali u prave filozofske spekulacije,
ali nikada nisu dopuštali da filozofija dovede u pitanje osnovne premise
njihove vere. Za razliku kako od
antičkih tako i od modernih mislilaca, srednjovekovni učenjaci verovali su,
naposletku, da sam razum ne može da obezbedi jedinstven pogled na prirodu ili
društvo. Božanska svetlost morala je da vodi racionalnu dušu. Za
srednjovekovne filozofe, prirodni poredak vodio je poreklo i nalazio svoje
ispunjenje i smisao u poretku više realnosti. Da bi se prirodni svet pravilno
shvatio, bilo je neophodno znati njegov odnos prema višem svetu. Otkrića razuma
morala su se usaglasiti sa Svetim pismom onako kako ga je tumačila crkva. U
srednjovekovnoj misli, kako kaže istoričar-filozof Ernst Kasirer (Ernst
Cassirer):“Ni nauka niti moralnost, ni zakon ni država, ne mogu se
podići na sopstvenim temeljima. Uvek je potrebna pomoć natprirodnog da bi se oni
doveli do pravog savršenstva...Razum
jeste i ostaje sluga otkrovenja; u okviru sfere prirodnih intelektualnih i
psiholoških snaga, razum vodi ka otkrovenju i priprema mu teren.”Prema modernom
shvatanju, i priroda i ljudski intelekt dovoljni su sami sebi. Priroda se
posmatra kao matematički sistem koji funkcioniše bez čuda ili bilo kakvog
drugog oblika božanske intervencije. Da bi shvatio prirodu i društvo, razumu
nije potrebna božanska pomoć; on ne prihvata nikakav autoritet iznad razuma.
Moderni duh smatra da je neprihvatljivo odbacivati zaključke nauke za račun
autoriteta crkve i otkrovenja, ili zasnivati politiku, zakon ili ekonomiju na
verskoj dogmi; on odbija da rešava opšte probleme oslanjajući se na verska
ubeđenja.Odbacujući
srednjovekovnu podelu univerzuma na više i niže carstvo i višu i nižu materiju,
moderni mislioci počeli su da posmatraju univerzum kao jedinstven, a prirodu
kao jednoobraznu. Naučna revolucija šesnaestog i sedamnaestog veka uklonila je
Zemlju iz njenog centralnog položaja u svemiru i od nje stvorila tek jednu od
planeta koje se okreću oko Sunca. Ona je odbacila srednjovekovnu podelu
univerzuma na viši i niži svet i uvela jednoobraznost prirode i zakona prirode.
Kosmos ne poznaje privilegiju ranga; nebeska tela slede iste zakone prirode baš
kao i predmeti na Zemlji, a prostor je geometrijski i homogen, a ne
hijerarhijski, heterogen i kvalitativan. Na svemir se više nije gledalo kao na
konačan i zatvoren, već kao beskonačan, a funkcionisanje prirode objašnjeno je
matematičkim putem. Moderni mislilac proučava matematički zakon i hemijski
sastav, a ne stupnjeve savršenstva. Duhovni smisao se ne traži u ispitivanju
materijalnog sveta. Rodžer Bekon, na primer, opisao je sedam slojeva oka a
zatim zaključio da je Bog oblikovao oko na taj način kako bi izrazio sedam
darova Duha. Ovakav način razmišljanja stran je modernom pogledu na svet.Moderni pogled na
svet takođe je raskinuo s krutom podelom srednjovekovnog društva na tri reda:
sveštenstvo, plemstvo i puk. Suprotstavljajući se feudalnom principu da su
obaveze i prava pojedinca funkcija njegovog položaja u društvu, moderni um je
naglašavao jednakost mogućnosti i podjednak tretman pred zakonom. Odbacivao
je ideju da društvo treba da vodi sveštenstvo koje poseduje posebnu mudrost,
plemstvo koje ima specijalne privilegije i monarh koji svoju moć dobija od
Boga.Moderni je um odbacivao i lični i običajni karakter
feudalnog prava. Kako se moderna država razvijala, pravo je počelo da poprima
jedan bezličan i objektivan karakter. Na primer, ako je gospodar zahtevao više
od uobičajenih četrdeset dana vojne službe, vazal je mogao da odbije da se tome
povinuje, smatrajući gospodarev zahtev neoprostivim kršenjem običaja i dogovora
i kršenjem svojih prava. U modernoj državi, sa jednim ustavom i predstavničkim
domom, ako se donese neki novi zakon o produžetku vojnog roka, on jednostavno
zamenjuje stari zakon. Ljudi neće odbiti da mu se povinuju zato što je vlada
prekršila veru i narušila običaj.U modernom svetu, odnos pojedinca prema univerzumu radikalno
se izmenio. Srednjovekovni ljudi verovali su da žive u geocentričnom univerzumu
koji je ograničen u prostoru i vremenu. Svemir je, po njima, mali, zatvoren
sferom nepokretnih zvezda, iza koje se nalaze nebesa. Svemir je, tako se
verovalo, star nekih četiri hiljade godina, a u ne tako dalekoj budućnosti
Hristos će se vratiti i ljudska istorija će se okončati. Ljudi u srednjem veku
znali su zbog čega su na Zemlji i šta se od njih očekuje; nimalo nisu sumnjali
da će im nebo biti nagrada zato što žive hrišćanskim životom. Priprema za nebo
bila je krajnji cilj života. Dž. Randal, mlađi (J. H. Randall, Jr), istoričar
ideja, rečito sumira srednjovekovni pogled na svrsishodan univerzum u kome je
uloga ljudi bila jasno određena:“Čitavim svetom vladali su svemoguća volja i sveznajući um
Boga, čija je jedina zainteresovanost bila usredsređena na čoveka, njegovo
iskušenje, njegov pad i njegovu slavu. Crv praha kakav je bio, čovek je ipak
imao centralno mesto u čitavom univerzumu...A kada njegova sudbina bude zaokružena,
nebo će se smotati kao svitak i on će zauvek boraviti s Bogom. Samo oni koji su
odbacili slobodno ponuđenu božju milost i tvrda srca odbili da se pokaju biće
isključeni iz večnog života.”Ova utešna srednjovekovna vizija strana je modernom pogledu
na svet. Danas, u svemiru koji je star
petnaest milijardi godina, u kome je Zemlja sićušna mrlja što pliva po
beskonačnom kosmičkom okeanu na kojoj se život razvijao tokom desetina miliona
godina, mnogi zapadnjaci više nisu sigurni da su ljudska bića odabrana božja
deca; da je nebo njihov glavni cilj; da im se ispod nogu nalazi pakao i da je
Bog aktivni činilac u ljudskoj istoriji. Mnogim intelektualcima čini se da
svemir ne reaguje na molitve ljudi, a smisao života traži se u granicama
postojanja na Zemlji. Nauka i sekularizam potisnuli su hrišćanstvo i veru iz
centralnog položaja na periferiju ljudskih interesovanja.
Počev od italijanske
renesanse u petnaestom veku, preko doba prosvetiteljstva u osamnaestom veku,
pogled na svet i institucije srednjeg veka gubili su značaj, a razvijali su se
izrazito moderni oblici. Radikalne promene u evropskoj civilizaciji mogle su se
videti na svakom nivou društva. Na ekonomskom nivou, proširili su se trgovina i
industrija a kapitalizam je zamenio srednjovekovne oblike ekonomske
organizacije. Na političkom nivou, centralna vlada ojačala je na račun
feudalnih i verskih vlasti. Na verskom planu, pojava protestantizma rascepkala
je jedinstvo hrišćanskog sveta. Na društvenom polju, srednja klasa građana,
koja se uvećavala po broju i bogatstvu, igrala je sve značajniju ulogu u
ekonomskom i kulturnom životu. Na kulturnom planu, sveštenstvo je izgubilo svoj
monopol nad obrazovanjem i srednjovekovna orijentacija na onaj drugi svet
ustupila je mesto sekularnom gledištu u književnosti i umetnosti.U toku tih vekova,
postepeno se pomaljao moderni pogled na svet. Matematika je svemir učinila
shvatljivim. Ekonomska i politička misao oslobodila se verskih okvira. Nauka je
postala velika nada budućnosti. Mislioci prosvetiteljstva želeli su da oslobode
čovečanstvo od praznoverja, neznanja i tradicija koje nisu mogle da prođu test
razuma. Sebe su zamišljali kako oslobađaju kulturu od teoloških dogmi i verskih
autoriteta. Odbacujući hrišćansku ideju o čovekovom nasleđenom grehu, oni su
smatrali da je pojedinac u osnovi dobar a da zlo proizlazi iz pogrešnih
institucija, pogešnog obrazovanja i lošeg vođstva. Tako je postepeno počeo da
se pomalja koncept racionalnog i slobodnog društva u kome pojedinci mogu da
ostvare svoje potencijale.
Comments
Post a Comment