Postoje dva Zenonova dokaza protiv
mnoštvenosti postojećeg i
oni se delom odnose na veličinu a delom na
broj postojećih. Ako se
postojeće sastoji iz mnoštva, s obzirom na
veličinu ono mora biti, s
jedne strane, beskonačno malo, a s druge,
beskonačno veliko. Prvo,
što ukupnost bilo kog mnoštva delova iz kakvih
je i sama
sastavljena, kao nedeljiva ne može imati
veličinu; drugo, što spoj
dva dela pretpostavlja među njima granicu
koja, kao nešto realno,
i sama treba da ima prostornu veličinu, i sama
mora biti odvojena
od delova koje rastavlja granicama. Tako, ako
bi nešto postojeće
brojčano bilo mnoštvo, ono bi moralo da se
misli kao konačno ili
kao beskonačno. Prvo, zato što se sastoji od
toliko delova od koliko
se sastoji, a drugo, što dve različite
postojeće stvari treba da budu
odeljene granicom koja se i sama, kao nešto
treće, razlikuje od njih
i odvojena je od njih četvrtom, petom
granicom... i tako u bes-
konačnost. Ovo poslednje (dichotomía -
dvočlano deljenje) ne
uzima se u logičkom već u prvobitnom, fizičkom
smislu.
Moguće je (hronološki gledano) da su ovi dokazi bili upereni
protiv začetnika atomizma, naime, da se svet ne
može misliti
sastavljen iz atoma; tome u prilog išlo bi i
to što se svi Zenonovi
dokazi protiv predstave o promeni postojećeg
tiču samo kretanja a
ne i kvalitativnih promena (atomizam je upravo
priznavao
kvantitativne ali ne i kalitativne promene);
konačno, treći
argument usmeren protiv mnoštvenosti
postojećeg (koji je Zenon
više nagovestio no razvio) dobija smisao samo
u polemici s
atomistima koji bi hteli da izvedu
kvalitativna određenja iz
uzajamnog delovanja atoma. Istovremeno,
Zenonovo pozivanje na
pojmove beskonačnog i konačnog, neograničenog
i ograničenog
ukazuje na odnos spram pitagorejaca u čijim su
istraživanjima ti
pojmovi igrali veliku ulogu.
Ako
se prihvati da je Zenon živeo između 490. i 430. godine pre
n. e. tada je on savremenik Empedokla,
Anaksagore, Leukipa i
Filolaja, i to bi značilo da on upravo protiv
njih želi da učvrsti
Parmenidovo učenje u njegovoj apstraktnoj
formi pa bi stoga u
Zenonovim tumačenjima elejska filozofija imala
i svoj najviši izraz.
Uobičajeno je da se elejskom učenju
suprotstavlja Heraklitovo;
elejsko učenje je ontološko: ono zna samo za
nenastalo i
|
Comments
Post a Comment