Zenon



















Kao posledicu prihvatanja apstraktnog mišljenja, kod
Parmenidovog učenika Zenona iz Eleje (oko 490-430) nalazimo
potpuno odbacivanje tada vladajuće sklonosti za fizikalnim
istraživanjima. Zenon ne teži tome da prihvati ili razume
empirijsku stvarnost, već da pre svega najrazličitijim pojmovnim
operacijama zaštiti Parmenidovo učenje i zato, kad analizira

protivrečja na koja se nailazi u svakodnevnom mnenju o
mnoštvenosti i promenljivosti stvari, on se ne koristi činjeničnim,
empirijskim argumentima već isključivo formalnim i logičkim.
Njegovo osnovno delo koje mnogi pominju bilo je napisano u prozi i
podeljeno na poglavlja u kojima su pojedine hipoteze bile
dokazivane svođenjem na apsurd (deductio ad absurdum); ako je
to, shodno svom polemičkom karakteru bilo izloženo u obliku
pitanja i odgovora, onda možda tu leži početak forme poznate
kasnije kao filozofski dijalog.
    Zenon iz Eleje bio je čestit čovek a velike je prezirao isto kao i
Heraklit; kažu da je pogubljen nakon neuspele pobune protiv
tiranina Nearha. Diogen iz Laerta kaže da su njegovi pogledi bili
sledeći: "postoje svetovi (kósmoi), praznina ne postoji. Sve u prirodi
sastoji se od toplog i hladnog, suvog i vlažnog, i ovo se pretvara
jedno u drugo. Poreklo ljudi je iz zemlje, a duša je stvorena od svih
ovih elemenata, koji su tako pomešani da nijedan nema prevagu"
(Diogen Laert.; IX, 5, 29; Diels, 29 A 1). Ovde imamo niz stavova
koje je Zenon preuzeo od Parmenida i on ne bi bio značajan u
istoriji filozofije da to nije metodski razradio i sazdao jednu novu
formu dokazivanja koja samostalnim isticanjem protivrečja nastoji
da pokaže kako se to protivrečje nikad ne ukida kod onog što nam
izgleda očigledno. Možda je, zahvaljujući ovom načinu dokazivanja
vođenom zakonom protivrečnosti, Zenon prvi došao do misli o
formalno-logičkim odnosima pa ga stoga Aristotel označava kao
tvorca dijalektike.
    Sve teškoće koje Zenon otkriva u pojmovima mnoštva i
kretanja odnose se na beskonačnost prostora i vremena, delom na
beskonačno malo, delom na beskonačno veliko; u poslednjoj
instanciji on dokazuje samo nemogućnost da se predstavi
neprekidna veličina prostora i vremena koji su podeljeni na
odvojene delove, tj. dokazuje nemogućnost da se beskonačnost
misli kao dovršena, onakva kakvu bismo hteli sebi da je
predstavimo. Zato Zenonove aporije i nisu mogle da budu
opovrgnute pošto se problemi koji se u njima izlažu nisu
razmatrali s obzirom na račun beskonačno malih veličina.
Postoje dva Zenonova dokaza protiv mnoštvenosti postojećeg i
oni se delom odnose na veličinu a delom na broj postojećih. Ako se
postojeće sastoji iz mnoštva, s obzirom na veličinu ono mora biti, s
jedne strane, beskonačno malo, a s druge, beskonačno veliko. Prvo,
što ukupnost bilo kog mnoštva delova iz kakvih je i sama
sastavljena, kao nedeljiva ne može imati veličinu; drugo, što spoj
dva dela pretpostavlja među njima granicu koja, kao nešto realno,
i sama treba da ima prostornu veličinu, i sama mora biti odvojena
od delova koje rastavlja granicama. Tako, ako bi nešto postojeće
brojčano bilo mnoštvo, ono bi moralo da se misli kao konačno ili
kao beskonačno. Prvo, zato što se sastoji od toliko delova od koliko
se sastoji, a drugo, što dve različite postojeće stvari treba da budu
odeljene granicom koja se i sama, kao nešto treće, razlikuje od njih
i odvojena je od njih četvrtom, petom granicom... i tako u bes-
konačnost. Ovo poslednje (dichotomía - dvočlano deljenje) ne
uzima se u logičkom već u prvobitnom, fizičkom smislu.
    Moguće je (hronološki gledano) da su ovi dokazi bili upereni
protiv začetnika atomizma, naime, da se svet ne može misliti
sastavljen iz atoma; tome u prilog išlo bi i to što se svi Zenonovi
dokazi protiv predstave o promeni postojećeg tiču samo kretanja a
ne i kvalitativnih promena (atomizam je upravo priznavao
kvantitativne ali ne i kalitativne promene); konačno, treći
argument usmeren protiv mnoštvenosti postojećeg (koji je Zenon
više nagovestio no razvio) dobija smisao samo u polemici s
atomistima koji bi hteli da izvedu kvalitativna određenja iz
uzajamnog delovanja atoma. Istovremeno, Zenonovo pozivanje na
pojmove beskonačnog i konačnog, neograničenog i ograničenog
ukazuje na odnos spram pitagorejaca u čijim su istraživanjima ti
pojmovi igrali veliku ulogu.
    Ako se prihvati da je Zenon živeo između 490. i 430. godine pre
n. e. tada je on savremenik Empedokla, Anaksagore, Leukipa i
Filolaja, i to bi značilo da on upravo protiv njih želi da učvrsti
Parmenidovo učenje u njegovoj apstraktnoj formi pa bi stoga u
Zenonovim tumačenjima elejska filozofija imala i svoj najviši izraz.
Uobičajeno je da se elejskom učenju suprotstavlja Heraklitovo;
elejsko učenje je ontološko: ono zna samo za nenastalo i
nepropadljivo biće i odbacuje realnost mnoštvenosti i nastajanja ne
objašnjavajući njihovu vidljivost. Heraklitovsko učenje je genetičko
(génesis, razvoj): ono fiksira postajanje i njegove prelazne oblike ne
nastojeći da ga pokaže i kao krajnji rezultat stvarnosti. Ali, pojam
bivstvovanja je misaono neophodan postulat, a samo postajanje -
neporeciva činjenica. Zato se iz protivrečja ovih dveju pozicija
javlja jedan novi zadatak koji je na neodređen način postojao već u
prvom pokušaju da se odredi počelo (arché): da se iz bivstvovanja
objasni postajanje.

Comments

Popular Posts